
Politiet får kritikk for overtidskrav 22. juli
I en redegjørelse som Politidirektoratet sendte regjeringen fem dager etter terrorhandlingene i fjor, fremgår det at politifolkene gjennom sin egen fagforening hadde varslet at de ikke ville avbrutt ferien sin uten full overtidsbetaling fra det øyeblikket de forlot feriestedet, skriver Aftenposten.
Allerede i de første dagene etter 22. juli startet leder Arne Johannessen en lønnskamp for de 655 tjenestemennene som måtte avbryte ferien på grunn av terrorangrepene, noe som skapte sterke reaksjoner innad i regjeringen.
Johansen rystet
Arbeiderpartiets partisekretær Raymond Johansen er rystet og sier til avisen at det ikke er tid for å forhandle om kompensasjon midt under en nasjonal krise. Det må være avklart i forkant eller håndteres i etterkant, sier han.
– Det er rystende og skammelig hvis Politiets Fellesforbund allerede i dagene etter 22. juli fremmet krav og gikk inn i forhandlinger om kompensasjon, sier Johansen.
Også Høyres Bent Høie og Fremskrittspartiets Per Sandberg – lederen av Stortingets justiskomité, reagerer sterkt.
Johannessen understreker på sin side at dette er vanlig praksis ved ekstremsituasjoner.
– Det viktigste målet var å mobilisere flest mulig politifolk. Og så var det viktig at de som avbrøt ferien, ikke satt med ekstra utgifter. I kriser er ikke det ordinære regelverket tilpasset den ekstreme situasjonen man jobber i, sier han.
Faremo ser på saken
Til TV 2 sier han fredag at det ikke stemmer at han kjempet for at politiet skulle få mest mulig overtidsbetaling.
– Det er en veldig feil fremstilling. Vi hadde et møte for å avklare hva slags regelverk som skulle gjelde, og dette møtet var det arbeidsgiver som ba om, sier han.
Han innrømmer imidlertid at forbundet på møtet ba om at politifolk fikk overtidsbetaling fra det øyeblikket de reiste hjem fra ferie. Det sa arbeidsgiveren nei til.
Justisminister Grete Faremo (Ap) vil se nærmere på saken.
– Jeg registrerer at dette har skapt reaksjoner og vil selvsagt be om mer informasjon om bakgrunnen.
Les flere nyheter her
Les også:
Støttegruppa vil ikke lytte til Breivik
Lippestad glemte å be om frifinnelse
Aktoratets prosedyre: Han er utilregnelig


Lesernes kommentarer
Terje Olsen
29. juni 2012 - 8:15
KLART
Knut Amundsen
29. juni 2012 - 8:19
Helt enig med Arne Johannessen
Det viser seg nemmelig at det ikke nytter å komme med de samme krevene i etterkant , da blir de nesten altid blangt avvist.
Politiet har også krav på betaling i slike nasjonale kriser.
Thore Stoveland
29. juni 2012 - 8:41
Tragikomisk.
Det er ikke vanskelig å finne eksempler på yrkes-grupper som må jobbe gratis når det skjer uhell (f.eks sjøfolk ved eksplosjon og brann ombord, grunnstøtning, kollisjon o.l,, og jeg tror det samme gjelder offshore). For politiet hadde det vært riktigst å fremme et krav etter at hendelsen var over.
Knut Amundsen
29. juni 2012 - 10:21
Thore Stoveland
Det er helt utrolig at du sidestiller politiet med andre yrkesgrupper under slike omstendigheter.
Når det gjelder det med å fremme krav i ettertid viser erfaringen at det er nyttesløst.
Det er helt rett av politiet og avklare dette på ett så tidlig tidspunkt som mulig.
Johnny Johansen
29. juni 2012 - 11:52
Er du også like fornøyd med
Knut Amundsen
29. juni 2012 - 14:48
Johnny Johansen
Streik er ett lovlig våpen i en lønnskamp og når det først er streik kan det gis dispensasjoner i noen tilfelle.
Det er blitt en vane her i landet at det kun er i de tilfellene der det er fare for li og helse at det gis dispensasjoner.
Jeg er sikker på at Arne Johannessen syns det var ille at dette skjedde under streiken men slik er det med all streik.
Johnny Johansen
29. juni 2012 - 16:20
Du snakker om tildelte
Ved nasjonale kriser har politiet med å rykke ut når det trengs.
Johan Blake
29. juni 2012 - 16:28
Politiet gjorde ikke
Det er fakta!!!
Oddbjørn Stabbforsmo
29. juni 2012 - 8:51
Politietatens vanlige egoisme
Kravstorheten er skammelig, men føyer seg inn i rekken av lurvete fremspring fra denne siden.
Derimot har jeg ikke sett et skikkelig og oversiktlig resymè over hvorfor politiet ikke kom til åstedet fra korteste hold, - selv om man godt kan forstå at øyeblikkets valg ikke behøver å være de beste i ettertidens lys.
Johnny Johansen
29. juni 2012 - 11:56
Jeg har ikke lest noe sted at
Terje Johannessen
29. juni 2012 - 9:05
Det kom vel neppe som noen
Politiet ,her må man ikke skjære alle over en kam. vil først ha klarhet i betalingen, før de velger å bli med på å styrke landets sikkerhet, og ta de nødvendige grep etterat terrorhandlingen skjedde. Sånt er direkte avskyelig. Er politifolk " leiesoldater"???
Men altså, det kom ikke som noen overraskelse at politiet stiller krav før de stiller opp. Men man kan jo ganske enkelt beordre dem på plass da. Slik det er i Forsvaret.
På dagtid er politifolk sjelden å se. Ihvertfall ikke der de bør være. Om natten kryr det av dem. Da tas det skurker både her og der. Nattestider er jo betalingen best da. Det er vel derfor det er slik.
Knut Amundsen
29. juni 2012 - 10:27
Terje Johannessen
Det var ikke snakk om at de ville ha avklart betaling før de gikk til aksjon.
Du skriver det som om de satt hjemme og ventet på avklaring om lønn før de rykket ut og det er ikke rett.
Derimot ble det på ett tidlig tidspunkt gjort gjeldende ett krav om kompensasjon for de som måtte avbryte ferien sin og det må da være lov.
Alle slike krav som kommer i ettertid vil som oftest bli avvist eller i beste fall bli sterkt redusert.
Jeg er derfor helt enig med Arne Johannessen i det han gjorde for sine medlemmer.
Terje Johannessen
29. juni 2012 - 18:59
Det er vel egentlig det jeg
"I en redegjørelse som Politidirektoratet sendte regjeringen fem dager etter terrorhandlingene i fjor, fremgår det at politifolkenes egen fagforening hadde varslet at de ikke ville avbrutt ferien sin uten full overtidsbetaling fra det øyeblikket de forlot feriestedet, skriver Aftenposten". Hva betyr dette da Knut?? Det betyr ganske enkelt at krav måtte ha vært stilt på forhånd før de ferierende stilte til tjeneste.
Forøvrig trodde jeg faktisk at også politiet hadde et avtaleverk klart i slike tilfeller. Så hvorfor i det hele tatt overtidsbetalingsspørsmålet skulle komme opp er mer enn pussig.
I løpet av dagen har da politiet høstet massiv kritikk fra flere hold. Noen grupper i samfunnet som anser seg totalt uunnværlige kjenner visst ikke hvor grådighetens grense går.
Øystein Johansen
29. juni 2012 - 9:48
Politiets fagforening bløffer om utdanning
Politifolk har norges beste pensjonsordning ved at de - som eneste yrkesgruppe - kan heve full lønn fra de er er 57 år når de går av. Denne lønnen beholder de frem til de er 67. Politipensjonister har ofte dobbel lønn etter 57 år og er derved en økonomisk meget begunstiget gruppe. Lønnsmessig har også politifolk vært vinnere siste 10 år og oppnådd svært gunstige lønnsavtaler. Politifolk er blitt en høytlønnsgruppe.
Man kan spørre hvorfor de mest tilgodesette yrkene lønnsmessig i Norge, som politifolk (og oljearbeidere) er de som roper høyest i lønnskampen. Kan dette ha noe med (misbruk av) makt å gjøre?
Alf Bjarne Hansen
29. juni 2012 - 11:33
Enig
Jeg kan heller ikke forstå at de skulle ha full overtidsbetaling fra de avsluttet ferien. Fra min tid i Forsvaret var det slik at dersom du måtte avbryte ferien før den var halvferdig, fikk du helt ny ferie.
Jeg hadde stor sans for Johannesen tidligere . Det synet har forandret seg totalt . Han er idag fagforeningsleder for en gjeng sutrete, tildels feige polititjenestemenn. 3 politimenn stod fult bevepnet og ventet på hjelp fra Oslo, men sivile var utpå for å hjelpe til med båter.
Helen Netland
29. juni 2012 - 10:14
A.Johannessen
Hvilken situasjon kan sammenlignes med 22.juli?
Politiet fornekter seg ikke.
De burde skamme seg.
Rolfern Vold
29. juni 2012 - 10:28
Overtid
Smålighet av Regeringen..uff.
Å kritisere Politiet for dårlig arbeide, faller for egen urimelighet. De har ikke middlerer å skafe seg den kompetanse og utstyr de trenger. Hvem sitter med annsvaret? Er nok de som ikke styrer pengekassa!
Finn Kaarby
29. juni 2012 - 10:41
Fintfølelse?
JA, det er viktig å få klarlagt økonomiske forhold for politiet, men måtte det skje mens land og folk fremdeles var i sjokk?
Jeg ser argumentet som nevnes i andre kommentarer her om at slike krav, fremsatt i etterkant, kan ha en tendens til å bli avvist eller nedprioritert, men jeg synes allikevel at lønnskamp ikke er blant de tingene som burde sitte lengst frem i pannebrasken til politifolk, selv ikke hos Arne Johanessen, i slike situasjoner.
Men om det stemmer at som det hevdes i nyhetsmedia at beskjeden fra politiet var at de ikke kom til å avbryte feriene sine for dette om ikke lønnsvilkårene var på plass, da blir jeg skremt!
Politiet tilhører, etter mitt syn, ikke en gruppe som kan si nei til uttrykning og assistanse i noen situasjon. Hvilke trygghet er dette for samfunnet dere er satt til å beskytte?
Skulle politiet allikevel finne hjemmel for å kunne nekte uttrykning, det være seg til nasjonale katastrofer eller annet, så skal det i alle fall ikke begrunnes i manglende økonomisk kompensasjon.
Når dette er sagt må jeg understreke at jeg synes det er skammelig av myndighetene/politikerne å ikke prioritere kompetanseheving, trening og utstyr til politiet mye høyere enn hva tilfellet har vært alt for lenge nå. Kunnskap og profesjonalitet i krisesituasjoner må nødvendigvis læres og trenes på. Dette koster faktisk penger!
Vi lever, tross alt, ikke i Kardemomme By!
Helen Netland
29. juni 2012 - 11:07
Ro Ro Ro
Ingen røyk uten ild.
Per Syrdahl
29. juni 2012 - 19:38
Solihøgda
Henry O. Datsik
29. juni 2012 - 20:08
Hva er det de mener at de