
Lånekassen hindrer unge fra å kjøpe bolig
Sølvi Amrud Torsgård (23) har jobbet siden hun var 15 år gammel, og har spart opp over 350.000 kroner i egne midler. Hun har ikke fått hjelp av foreldrene, men har jobbet jevnt og trutt i butikk ved siden av studiene.
– Etter videregående visste jeg ikke hva jeg ville og tok jeg et friår
for å jobbe. Jeg jobbet i butikk og hadde
ikke noen kjempeinntekt, men jeg sparte mesteparten av det jeg tjente. I
tillegg har jeg ikke så dyre boutgifter. Jeg bor sammen med kjæresten min i
Oppland, og leieprisene er ikke så dyre her, sier hun til ABC Nyheter.
I fjor fikk Torsgård brev fra Lånekassen om at hun hadde for mye i formue og
inntekt.
– Jeg hadde tjent 160.000 kroner. I tillegg hadde jeg over 350.000 kroner i
formue, sier hun.
Irritert og sint
I 2011 var inntektsgrensen for lån og stipend 140.000 kroner og formuegrensen lå på 287.643 kroner.
– Jeg følte meg dum som ikke sjekket reglene godt nok. Jeg skjønner at man ikke skal jobbe så mye at det går utover studiene, men det er noe annet med formue. Etter skolen vil man ofte kjøpe bolig og etablere seg, men uten egenkapital er det umulig, sier Torsgård.
– Hva synes du om at egenkapitalen nå skal være 15
prosent, mens lånekassen setter begrensning på mulighetene for å spare?
– Det gjør meg mest irritert og sint. Man må ha egenkapital på 15 prosent, men
så får man ikke lov til å spare mens man studerer. Jeg synes det er
selvmotsigende og rart at jeg blir straffet for å spare opp egenkapital mens
jeg går på skolen, sier hun.
Les også: – Uheldig at det ikke skal lønne seg å jobbe
Ubalanse
Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB og programleder i TV3-programmet «Luksusfellen», mener formuegrensen til Lånekassen gjør det vanskelig for unge å spare til bolig.
BØR MATCHE: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl mener Lånekassens formuegrense gjør det vanskelig for unge å spare til bolig. Foto: DNB
– Verken inntekts- eller formuegrensen står i stil med kravet om 15 prosent egenkapital ved boliglån, sier Sandmæl til ABC Nyheter.
Hun understreker at dersom du vil inn på boligmarkedet, og ikke får hjelp av foreldrene, holder 350.000 kroner i egenkapital akkurat til en gjennomsnittlig leilighet i Oslo til om lag 2,3 millioner kroner.
– Lånekassens utbetalinger samsvarer heller ikke med lønnsveksten i Norge den siste tiden, legger Sandmæl til.
Les også: – Slik hjelper du barna inn i boligmarkedet
Ikke vurdert
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Ragnhild Setsaas (SV), sier at det vil bli for vanskelig å skille mellom boligsparing og annen formue når det gjelder Lånekassens regler.
– Å behovsprøve når det gjelder formue er et fordelingspolitisk virkemiddel. Formuegrensene til Lånekassen fastsettes hvert år i forbindelse med budsjettet, sier hun til ABC Nyheter.
– Vurderer dere å endre reglene slik at det blir mulig å spare til bolig gjennom studietiden med tanke på bankenes egenkapitalkrav på 15 prosent?
– Å skille boligsparing fra annen formue, vil gjøre regelverket veldig vanskelig å håndheve, så dette har vi ikke vurdert. Formuegrensen er et viktig virkemiddel ettersom de som har god økonomi ikke har like stort behov for støtte.
Les også: Bankene kniper igjen mer enn ventet på boliglån
Lesernes kommentarer
Stian Liholt
16. mai 2012 - 12:23
ja ja...
Er ikke stort problem og skille boligsparin og annen formue,
Boligsparingen er på en måte låst til bolig kjøp/bygging av bolig.
Kan man ikke legge frem kvitering på dette blir man skattet av hele summen som er tatt ut.
Hei Norge...
Bjørn Sørensen
17. mai 2012 - 8:39
Ingen menneskerett å kjøpe bolig som student
Denne "klagen" handler egentlig om ergrelse over at man ikke var våken nok til å omgå systemet og regelverket for å berike seg. En umoralsk holdning.
Har du som denne studenten, formue er det ikke skattebetalernes plikt å kaste gratis stipender etter deg. Utdannelsen er gratis, men det er ingen offentlig oppgave å forære bort midler for å øke din formue.
Det kan studenten gjøre selv etter endt utdannelse, som formodentlig gir et godt betalt arbeid.
Kim Antonsen
17. mai 2012 - 13:39
Ja...
Fint skrevet..
Geir Hansen
16. mai 2012 - 12:38
Enkelt
Enkelt.
Odd Johannessen
16. mai 2012 - 16:08
Nettopp!
Jan H Pedersen
16. mai 2012 - 19:51
Mere enn
Olav Heggum
16. mai 2012 - 12:39
Du skal straffes for å gjøre
Knut Bråtane
16. mai 2012 - 13:47
Sosialisme??
Problemet i artikkelen her er etter min mening også manglende overgangsordning. Det at når man tjener/eier en krone over en grense så kan man tape titusener, det har neppe støtte i befolkningen. Det er et problem som går igjen mange steder i samfunnet.
For en del år siden kunne det forsvares med at gode overgangsordninger medførte kompliserte beregninger og mer byråkrati. Idag vil man automatisere slike beregninger. Datasystemet beregner flere alternativer og velger det gunstigste for klienten. Da må det finnes en overgangsregel slik at man i alle fall ikke taper på å tjene mer. I denne saken vil det si at stipendet går gradvis ned når inntekt og/eller formue øker.
Dette er ordninger som skatteetaten har praktisert så lenge jeg kan huske.
Odd Johannessen
16. mai 2012 - 16:12
Javel...
Roger Lundmark
18. mai 2012 - 7:42
fikk heller ikke en dritt i
hadde jeg hadd 350 k i banken hadde jeg ikke giddet å søkt en gang
Ingar Nilsen
16. mai 2012 - 17:04
Åpne øynene da mann
Som du vet - eller burde vite - sosialisme er ikke annet en organisert missunnelse.
Ikke kom og fortell at FrP står bak et slikt kommunist-regelverk.
Jan H Pedersen
16. mai 2012 - 19:53
Er
Bjørn Sørensen
16. mai 2012 - 21:53
Ja
Å gå inn for sosialisme i våre dager er i tillegg tullete.
Olav Heggum
16. mai 2012 - 12:58
Det vi må huske på er at de
Nils mikkel Helmen
16. mai 2012 - 13:56
bare toppen av det hele.
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 14:18
Hva?..
Folk får ikke sosialhjelp, om de har en godt betalt jobb heller.
Om vi hadde hatt lik lønn for arbeid, jobb til alle, og gratis utdanning kunne slike støtteordninger vært for alle, men så lenge vi har ett digert gap i lønninger og levestandard må nok reglene være slik.
Nei, rop heller om å få bolig til alle unge, enn å sutre over manglende støtte til ei overklasseberte som klarer seg godt. Hvorfor skal ikke hennes stipend brukes til å støtte en ungdom som ikke har 360.000 på konto?
Stian Holmsen
16. mai 2012 - 14:22
Den siste
Hvis jeg setter av 5.000 kr hver mnd som student, så utgjør dette 60.000 kr i året. Noe som er hva "ekspertene" anbefaler. Og når man da har spart denne summen hver mnd i 8 år så tilsvarer dette f.eks 480.000 kr. Er det urimelig mener du? Hvis kutter ned på øl og potetgull og heller sparer penger for å kunne kjøpe seg bolig?
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 14:40
Stipend..
Ass Faltum
16. mai 2012 - 15:20
Du har helt rett, men i dette
Hva oppfordrer dette til da? jo...at man sparer pengene i "madrassen". Man lærer etterhvert at det ikke lønner seg å være ærlig.
Odd Johannessen
16. mai 2012 - 17:28
Og
Inger Vibeke Haugen
16. mai 2012 - 15:18
Kim?
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 15:27
Hva
Olav Heggum
16. mai 2012 - 16:47
Moralen din ser ut til å
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 17:12
Haha..
Ingen ønsker vel å havne på statens støtteordninger. Men noen presses økonomisk dit likevel. Det kan være mange grunner til det.
Jeg tror ikke en av de vanlige årsakene er at de har "levd livet".
Jeg mener vel mer at det er dårlig moral å søke støtte, om du har egenkapital, og ikke behov for støtte. Iallefall i slikt mon som i denne saken.
Olav Heggum
16. mai 2012 - 18:21
Så hvis du er sparsommelig,
Du mener den egenkapitalen hun har spart opp (ved egeninnsats) til bolig senere i livet, slik myndighetene oppfordrer til, må brukes opp før hun kan få stipend?
Olav Heggum
16. mai 2012 - 16:49
Hvordan har du kommet fram
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 17:51
res.
Mulig det er sant at ho har jobbet seg opp selv, men i mine øyne er ho likevel i en annen "klasse" nå, enn de som trenger statsstøtte iform av utdanningsstipend.
Olav Heggum
16. mai 2012 - 18:28
Vet ikke om jeg forsto
Kim Antonsen
16. mai 2012 - 19:16
ja..
Jeg har bodd i så og si hele landet, og de fleste vanlige familiehus ligger vel omtrent der i verdi.
Det forrige vi bodde i gikk for 1,3mill ifjor, men der var kapasitet til fem-seks barn, og flere hunder , Der var også tre fyringsovner, varmepumpe, garage, stall til to hester, to små gjestehus, samt seks mål opparbeidet tomt. Så det blir jo litt i overkant av hva en "vanlig" familie trenger.
Jan H Pedersen
16. mai 2012 - 20:05
Naturligvis,