ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true penger bank,Pål Ringholm,rente,Økonomi,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
– Bankene må skru opp rentene - nå Analysesjef Pål Ringholm er ikke i tvil. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/ringholmpal1_presse680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/ringholmpal1_presse680.jpg

680 313

MENER RENTEN MÅ OPP: Pål Ringholm i First Securities. Foto: First Securities

– Bankene må skru opp rentene - nå

Analysesjef Pål Ringholm er ikke i tvil.

– Bankene trenger den renten de kan få. Det ligger ingen grådighet i det. Tvert om. Renten må opp nå, skriver analysesjef for kreditobligasjoner i First Securities Pål Ringholm i et innlegg i Dagens Næringsliv mandag.

Ringholm viser til at det har vært en lang ferd mot lavere fortjeneste for bankene de siste tiårene.

Bankens viktigste inntektselement er den såkalte rentenettoen, som forenklet sagt er den fortjenesten bankene får ut av sine utlån og innskudd målt som en prosent av sin størrelse.

Toppåret de siste 20 årene var i 1993 da rentenettoen var over 3,5 prosent. Ifjor hadde den sunket til 1,5 prosent.

Bankene har med andre ord vært alt annet enn grådige, men tilpasningsdyktige og kuttet sine relative kostnader med godt over 50 prosent i perioden, skriver Ringholm.

Vi er blitt godt vant

Ny regulering reduserte kravet til egenkapital, spesielt til boligutlån. Større nordiske aktører kunne dermed gi boliglån på en svært kapitaleffektiv måte.

Dette er ifølge analysesjefen en av hovedgrunnene til at vi er blitt godt vant nå, med lave rentepåslag utover styringsrenten, til tross for at siste års uro i kapitalmarkedet har gjort det dyrt for banker å låne penger.

Ringholm skriver at norske bankers inntjening på utlån ikke var bærekraftig før finanskrisen slo til, og at den udiskutabelt fortsatt på et historisk lavt nivå selv om den er noe høyere i dag.

Bankene må imidlertid ha nok løpende overskudd til å dekke naturlige tap som oppstår i vanlige sykluser uten at de ender i minus. Pål Ringholm skriver at det i dag er norske banker som ikke har denne løpende bufferen, og at det dermed er mer sannsynlig at bankens margin går opp enn ned over tid.

– Den burde gå opp, konkluderer Ringholm i sitt innlegg.

Les også:

Ny storbank kutter renten

- Norges Bank har undervurdert de positive tegnene

Kunder krever 100 millioner

Paranoide sjefer er best

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-03-26T17:02:38

Johnas Alstadsæther Johnas Alstadsæther

26. mars 2012 - 16:02

RENTER????

Jeg synes ikke synd på bankene, for meg er de og forsikringselskapene nåtidens Mafia. Med god hjelp fra Oslo
gjør de akkurat det som passer dem. Tenk om økonomene
hadde blitt enige om landets økonomi!!!!!
2012-03-26T17:28:54

Geir Vinje Geir Vinje

26. mars 2012 - 16:28

Ja, stakkars bankene alle de fallskjermene de må betale..

Enda en som vil øke inntektene til fordel for at ledelsen skal få ekstra i bonuspotten ?
2012-03-26T17:47:16

Grete Hansen Grete Hansen

26. mars 2012 - 16:47

De er griske!

Bankene har satt opp rentene nesten hver gang Norges bank har satt den ned. Og det kaller jeg griskhet, ikke noe annet. Nå ligger de langt over og det holder. Bankene har god nok råd, som de har. De burde heller sette ned renta nå.
2012-03-26T19:50:32

Bjørn Tore Nilsen Bjørn Tore Nilsen

26. mars 2012 - 18:50

Hvis det du sier stemmer, så....

burde renten nådd 15-20 prosent eller mer nå;-)
2012-03-26T21:13:27

Grete Hansen Grete Hansen

26. mars 2012 - 20:13

Litt av gangen da...

Jeg har fulgt med på dette en stund nå, og de har satt opp renta med litt av gangen innen de fem siste gangene Norges bank har satt den ned. Gudskjelov ikke med så mye du nevner. Og det gjelder spes. de store bankene.
2012-03-26T18:25:28

John Bang John Bang

26. mars 2012 - 17:25

RENTER????

Jeg synes ikke synd på våre bank folk. Det er helt riktig som Johnas og andre skriver. Bankene tjener veldig godt på oss. De går i mil. overskudd og tar ut fallskjermer så de holder. hvem betaler alt dette. Jo oss kunder. Renten bør gå mer ned. Analysesjef Pål Ringholm er ikke i tvil. Det er ham nok ikke. For han skal jo ha høyere lønn. Ham tjener vel ikke godt nok med den lønnen ham har i dag.
2012-03-26T17:19:07

Trond-Magne Schultz Trond-Magne Schultz

26. mars 2012 - 16:19

Kjære Pål Ringholm du må jo se hele scalaen

I 1993 var ikke scalaen på "grådig". Den var over all hinsides fornuft over over GRÅDIG. I dag har scalaen nådd GRÅDIG. Det eneste vi forbrukere håper på kjære Pål Ringholm, er et bankvesen som flytter seg vekk fra GRÅDIG til DYRT. Mere forlanger vi ikke kjære Pål Ringholm...;-0
2012-03-26T17:22:30

Per Ove Pettersen Per Ove Pettersen

26. mars 2012 - 16:22

Bankene må skru opp rentene

Pål Ringholm må ha sovet godt i timene (eller er det andre ting som ligger bak). Vedrørende bankenes behov for renteøkning er det bare å se til de overskuddene de skilter seg med.
2012-03-26T19:40:32

Gunnar Celius Gunnar Celius

26. mars 2012 - 18:40

Renta opp?

Gubbevaremegvel! Kommer du fra ura-tiden Ringholm? Eller kanskje du har blitt så stiv i nakken at du har problemer med å se deg rundt...? Jeg har en bank som soper inn overskudd fra år til år, men heldigvis er det en bank som tilgodeser flere millioner kroner av overskuddet til veldedige formål i byen min hvert eneste år. Uten dette, hadde jeg nok hatt en annen bank for lenge siden.

Nå har jo myndighetene innskrenket mulighetene for boliglån ved at førstegangsetablerere må dekke mesteparten av egenandelen selv, så da er det kanskje ikke så rart at Ringholm ønsker å tjene inn tapet med forsøk på å heve renten. Det er ikke mindre enn sleipt og kynisk forsøk fra en bransje som suger til seg flusst med inntekter og bonuser fra før.
2012-03-26T17:30:15

Thore Stoveland Thore Stoveland

26. mars 2012 - 16:30

Skal vi få enda mer bank?

Skjønner godt at de gjerne vil ha høyere renter.
Finanssektoren, inkl. bankansatte, har vært lønnsvinnere i mange år, og det må jo koste.
Samtidig øser mange banker ut penger til sponsing av alt mulig rart.
Ikke rart bankene er blitt grådige.
2012-03-26T17:31:29

Arne mæland Arne Mæland

26. mars 2012 - 16:31

grådig

2-3 milliarder i overskudd er alt for lite ser det ut til ,rentene må opp mye slik at vi kommer tilbake til den tiden da mange ikke klarte å betale og bankene kunne knuse deg med krav. Nei nå må vi si stopp alle menn og kvinner til dette tullet
2012-03-26T17:42:27

Odd Johannessen Odd Johannessen

26. mars 2012 - 16:42

Hørt på maken

av en enslig tusseladd!
2012-03-26T17:55:47

Frode Ludviksen Frode Ludviksen

26. mars 2012 - 16:55

Bankene har med andre ord vært alt annet enn grådige

Analysesjef Pål Ringholm sier at "Bankene har med andre ord vært alt annet enn grådige"
Kan denne analysesjefen da fortelle den alminnelige mann i gata hvorfoe bankene går med rekordoverskudd hvert eneste år, å fallskjermene til ledelsen i bankene ikke er fallskjermer men tyveri av bankkundenes penger.
Alle vet at statestikk kan brukes på den måten en selv vil å til fordel for den som har bestilt en undersøkelse.
Har ingen tro på denne analysesjef Pål Ringholm, han er sikkert venn med en eller flere banksjefer som får for lite peng i bonus slik at de må flå oss vanlige bankkunder mer.
Tøys å vås er det denne mannen presenterer
2012-03-26T18:20:25

Ola høsøien Ola Høsøien

26. mars 2012 - 17:20

Overskuddet

kommer jo av at alt folk lever på lån. Der er et resultat av en sosialistisk politikk. I dette landet skal man helst ikke eie noen ting. Stakkars oss om denne politikken får fortsette!
2012-03-26T21:47:26

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

26. mars 2012 - 20:47

Så dersom vi får ett

Så dersom vi får ett regjerings skifte og ikke sosialistisk regjering, så vil alle sammen eie huset sitt selv.......alle kan kjøpe alt de trenger kontant?

Tror du virkelig på dette selv Ola?

Det eneste som sannsynligvis er sant i det du sier, er att folk flest ikke vil ha så mye gjeld, da de ikke vil ha råd lenger til å låne!!!
2012-03-26T21:26:51

Rolf Rekli Rolf Rekli

26. mars 2012 - 20:26

Statistikk, Frode

kan som du sier brukes slik at det passer i ens uttalelser og dermed forsterker ens poeng så lenge ingen utenom de innvidde vet hvilke kriterier som statistikken er bygget på. Dermed kan statistikk egentlig være en form for løgn.

For å illustrere det på en litt flåsete, men forståelig måte kan man si at det finnes tre former for løgn - svart løgn, hvit løgn og statistikk. Se for deg dette statistikk-eksemplet: Du har bena i en stekeovn og hodet i en dypfryser - vel, rent statistisk sett har du det gjennomsnittlig helt bra!
2012-03-26T18:05:34

Helen Netland Helen Netland

26. mars 2012 - 17:05

HVA?

Undrer meg på om innleggsskriveren (såkalt analytiker)
tror på det han selv skriver.................
2012-03-26T18:20:23

Willy Larsen Willy Larsen

26. mars 2012 - 17:20

Analyse"sjef"....

Hvilke motiver har denne såkalte "sjefen" for sine uttalelser?
Han er kanskje litt selger han også? Formidler han noe mon tro?
Han har kanskje et ønske om å markere seg også?
2012-03-26T18:14:18

Arnfinn Utgård Arnfinn Utgård

26. mars 2012 - 17:14

Renten

Det er ikke synd i bankene ! De tjener fremdeles gode penger ! De har fremdeles et godt påslag i forhold til det de må betale for valutaen de låner inn.Renta på huslån i dag ligger vanligvis mellom 3.75 og 4.5 % .
2012-03-26T21:06:58

Grete Hansen Grete Hansen

26. mars 2012 - 20:06

Høy rente.

Effektiv flytende rente i DNB ligger på over 5%.
2012-03-26T19:19:12

Harald Olsen Harald Olsen

26. mars 2012 - 18:19

Hvem ?

Hvem representerer Ringholm om ikke utsugerne med skyhøye lønninger og bonuser ? Lobbyist som prøver å rettferdiggjøre renteoppgang. Styringsrenta er lav og det vil den være i lang tid fremover. Iveren etter å sette opp renta når styringsrenta øker med 0.25 % kjenner vi fra bankene. Nedgang av renta derimot utløser alskens unnskyldninger hvorfor de ikke vil sette den ned. Lik det oljeselskapene praktiserer.

Bankene tjener godt med penger. Store summer.
2012-03-26T20:47:50

Sverre André Pedersen Sverre André Pedersen

26. mars 2012 - 19:47

"Har ikke tro på alle

"Har ikke tro på alle analytikere"! Ta heller en kikk på bankenes overskudd så skjønner alle at det ikke er behov for å sette opp rentenivået. Om det er slik at banksjefene ikke får lønnspålegg fordi inntektsgrunnlaget ikke er tilstede i den grad som før så forstår jeg ønsket om rentehoppet.
"Det er jo menig mann i gata som alltid betaler for feilslått bank og rentepolitikk"!
2012-03-28T13:37:13

Rolf Rekli Rolf Rekli

28. mars 2012 - 12:37

Pål Ringholm

Du undres sikkert på når du vil bli headhunted til Sentralbanksjef. Se deg tilbake og du vil forstå at veien framover er lang, og lengre enn lang.........
2012-03-26T21:10:21

Arnfinn Jacobsen Arnfinn Jacobsen

26. mars 2012 - 20:10

Renter

Ja bankene går jo ikke mer en ca 200-300 millioner i overskud, og eierne og sjefene vil vel ha mer, fra de vanlige lønnsmottakerne. Når jeg leser en så meningsløs uttalelse blir jeg provosert for med tanke på oss vanlige lønnsmottakere. Hold heller kjeft og vær fornøyd min din kjempelønn som vi betaler deg.
2012-03-26T21:34:09

Sissel lamo Sissel Lamo