
- Norge blir en taper i verdensøkonomien
Forskningsavdelingen til verdens største bankgruppe HSBC sier Kina vil toppe verdensøkonomien i 2050, tett fulgt av USA. Ikke veldig overraskende med andre ord. Men de har også overraskelser i ermet, skriver NRK.no.
Norge er nemlig utpekt blant de største taperne, sammen med flere av dagens fremste europeiske økonomier.
Norge vil rase 22 plasser nedover til en 48. plass i verden i 2050. Stort bedre vil det ifølge HSBC ikke gå med våre skandinaviske naboer. Danmark faller 29 plasser til en 56. plass, mens Sverige seiler ned til 38. plass, 20 plasser lavere enn i dag.
Utfor med Europa
Økonomiforskerne HSBC spår ifølge NRK at europeernes plass øverst i den økonomiske hakkeordenen vil smuldre bort, ettersom den arbeidende delen av befolkningen synker og utviklingslandenes økonomier klatrer oppover.
Bare fem europeiske land blir tilbake blant de 20 øverste, mot åtte i dag, skriver CNN, som siterer HSBC-forskerne på sin nettside.
Av land som vil bykse oppover på den økonomiske rangstigen i verden de neste tiårene, er blant annet Filippinene (fra 43. til 16. plass), Egypt (fra 35. plass til 20. plass) og Peru (fra 46. til 26. plass).
Utdanning viktig for utvikling
Ifølge rapporten kan et lands økonomi først og fremst vokse ved enten å øke andelen av den arbeidsføre befolkningen, eller gjøre hver enkelt arbeider mer produktiv.
Viktige faktorer om et land skal lykkes i å øke arbeidsstokkens produktivitet er utdanningsmuligheter, demokratiske regjeringer eller et sterk rettsvesen. Kina og Saudi-Arabias høye plassering skyldes for eksemple det siste punktet.
Hovedfaktorer som kan føre til avsporing av økonomier på vei framover er ifølge rapporten krig, begrensninger i energiforbruket, klimaendringer og mindre mulighet for folk til å krysse landegrenser.
Les også:
Ser ny oljeboom for norsk økonomi
OECD spår super-comeback for norsk økonomi
Folk har mindre tro på norsk økonomi
Les flere artikler fra ABC Penger her

Satser 1,8 mrd på svidd gummi
Tallene Europa misunner oss
– Idioti å reise til Hellas med masse cash
Lesernes kommentarer
Niri Baklid
20. januar 2012 - 13:10
Norge ligg dårlig an
Jan Olaf per knutsen
20. januar 2012 - 13:21
Og for mange
Rolv Johannessen
20. januar 2012 - 14:21
Åpne solidaritetskassen til LO
Slik at ikke alle som har vært uenig i den uansvarlige politikken de har ført blir økonomisk belastet for tabbene de har gjort.
Ass Faltum
20. januar 2012 - 18:27
Hvorfor stemmer folk inn AP
Helge Dahl
20. januar 2012 - 14:03
Jeg vedder...
I allefall ikke annet en ekstremt grovt.
ÅGE Bang
20. januar 2012 - 16:42
Niri Baklid! Tenk over hva du skriver!!!!
Hadde staten redusert alle avgifter så hadde vi ikke hatt behov for lønnsøkning, men staten krever mer i avgifter end vi får i lønn, hvært år .derfor blir det galopp i lønn også.
Vi betaler kr 14.95 for en liter bensin.
Staten/kommunene har en adm. som tilsvarer en befokling få en milliard personer.
Hva betaler land som inporterer samme drivstoffet.
Se prisen i USA: du får sjokk!!!!
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 18:11
Du betaler mer i avgifter enn
Er du helt sikker på at du engasjerte hodet før fingrene begynte å arbeide der?
Ja, vi betaler kun ca 15 kroner pr liter for bensinen. ANdre land i EUropa, som tjener alt fra 1/10 til 1/2 av hva vi gjør, har en bensinpris fra ca 10 kroner og oppover. Dette gjør at vi får mer bensin for lønnen enn de landene som er naturlig å sammenligne seg med.
"Staten/kommunene har en adm. som tilsvarer en befokling få en milliard personer."
Nå har jeg hørt utsagn før som sier at Norge har en administrasjon som om vi hadde 50 000 millioner personer, og ikke 5 millioner. Jeg har dog aldri hørt at noen har prøvd seg på en så usansynlig løgn som din angående 1 milliard personer. Du må også skjønne at dersom du sammenligner med ett underutviklet land, trengs mindre administrasjon enn i ett I land. I England, som jo kan vere sammenlignbart med Norge, er statsadministrasjonen omtrent like stor som i Norge i %, og jeg antar at de fleste vestlige land er lignende.
Lorentz Hanssen
20. januar 2012 - 18:21
Hmmm-Hmmm... :)
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 20:47
Det skulle vere 50 millioner
T. A. G
20. januar 2012 - 16:56
Egen erfaring?
I følge teknisk ukeblad
Sitat:
750.000 jobber gratis overtid
Mange tar ikke betalt for å jobbe overtid. 30 prosent av overtida er ubetalt.
Det er konklusjonen i en undersøkelse Infact har gjort for bemanningsselskapet Xtra Personell.
Jobber gratis
– Hele 2,2 millioner arbeidstakere – 93,7 prosent – jobber overtid. 33,6 prosent av overtidsjobbingen er fullt ut ulønnet. Det vil dermed si at totalt 750.000 arbeidstakere jobber gratis for sine arbeidsgivere, sier administrerende direktør Kristian Fæste i Xtra Personell til Dagbladet.
Det er unge arbeidstakere som jobber oftest og mest overtid.
Alltid tilgjengelig
I mange moderne yrker er det en slags jobbe-lenge-kultur som preges av at folk alltid er tilgjengelige. Det moderne arbeidslivet er ikke organisert like rigid som før, med fast arbeidstid og timelister. Og hjemmekontor bidrar nok også til at mange jobber ekstra mye uten å ta seg betalt, mener Fæste.
Sitat slutt.
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 13:33
Tja,
Om så Norge ligger på 48. plass så er landet fremdeles blant de beste 25%.
Om så Norge detter ned til dette pga at andre land har klart å karre seg opp med et mer fornuftig prisnivå basert på et mer fornuftig lønnsnivå så får man unne dem det.
Å se 38 år frem i tiden synes jeg imidlertid er temmelig dristig å si noe kategorisk om.
Det skal ikke utelukkes at Norge kan klare seg bedre enn som så , ved å satse på og bli skikkelig god innen bransjer hvor kostnadsnivået og\eller lønnsnivået ikke betyr så mye relativt sett pga at effektiviteten blir så høy at man tåler høye kostnader eller sagt på en annen måte , effektiviteten blir så høy at enhetskostnaden like vel blir lav.
Beklageligvis Niri , jeg tror aldri norsk landbruk blir en vinnerbransje, men innen havbruk tror jeg at Norges sjanser bare øker med årene , ikke minst pga effektivitesøkning og voksende markeder i de landene hvor økonomien nå er på full fart fremover . Disse markedene blir kjempesvære og vil etterspørre mye mer norksoppdrettet fisk , tror jeg.
Åse Madsen Lammethun
20. januar 2012 - 13:56
EU økonomi.
Men vi ser ein vilje ute i Europa i dag til å legga om systemet, men er dei offeltelige leiarane som har vandra i korridorane og pusta inn lufta til dette økonomiske systemet like velljuge?
Kjell Zaal
20. januar 2012 - 13:56
Sykesenga
Og att vi må begynne å dyrke opp igjen alt det flotte grøderike åkerlandet som er lagt brakk, bare fordi det var lettere å dra kortet på
rema 1000.
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 14:45
Begynn å dyrke neper du,
Så kan jeg by deg på en laksemiddag om du tar med deg noen neper til felles måltid.
Odd Johannessen
20. januar 2012 - 15:14
...vår friske norske kyst.
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 16:39
heldigvis er det forskjeller her,
Heldigvis begynner store utenlandske markeder å sette stadig større krav til den norske laksen , så om den ennå finnes , den laksen du med ulyst vil spise, så er kvalitetsarbeidet i fremmarsj i denne næringen , heldigvis
Kjetil Stolt
20. januar 2012 - 14:34
Helt enig !
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 15:00
Jeg tror også at det er mulig å få
Det må mer utviklende tankekraft inn i de som skal drive landbrukspolitikken fremover . I enkelte deler av landet klarte bøndene seg godt tidligere på grunn av at de måtte ha sterke hoder, sterk vilje og store kunnskaper for å overleve . De ga til og med grundermateriale til blant annert noen av de mest fremgangsrike bedrifter på Møre i sin tid. Så kom dette "velsignede" subsidieregime" og oppmuntret de som var flinke til å spekulere ut støtteordninger . Dette har svekket en stor del av norsk landbruk mens andre deler klarer seg brukbart og kan sågår bli mye bedre med stigende lønnsomhet .
Rolv Johannessen
20. januar 2012 - 13:59
Klart vi tapper
Se Kineserne ,når di begynner med et bygg eller noe annet ,holdes byggeprosessen i gang natt og dag til prosjektet er ferdig.
Fabrikkene går natt og dag nede i Kina,
Arbeiderne er lojale mot bedriftsledelsen osv,osv,
Se her i Norge hvordan dette har endt.
LO har snart tatt knekken på alt av gammle bedrifter som har eksistert i århundrer.
Enten må vi jo bare skrive ned kronen for og konkurere med Kina.eller leve på kunstig åndredrett og håpe på at det varer en stund til.
Men en dag vil nok dette straffe seg ,jeg er 100% sikker ,jeg tror også at dette ikke er lenge til.
Stakars Svensker med 25% arbeidsledighet blant ungdommen.
ÅGE Bang
20. januar 2012 - 15:39
klar vi tapper:Se til LO og
Se til LO og disse folka Vi kan ikke arbeide så mye vi må ha fritid.
Lo var bra i 1910 og opp over til 1945! Kansje lengre!
I dag er dette et hemsko for de fleste. Det som kan jobbe , jobb så mye du vil! Nei da kommer staten du blir straffet og for bot.
Er du heldig å jobber for stat /kommune; du tar i mott kunden fra kl 1000 til kl1300, resten av dagen går til pauser. Ringer du det så har det laget til et fint system, du betaler for venting og køen går like så tregt som toget går, vist det går.
Alle som vill jobbe 100 timer i uken får fritid tilbake,
Se på personene som jobber i Norsjøen på plattformer, er tilstede 168 timer gratis transport,mat, opphold osv. alt skattefritt. pluss en lønn som ikke ligner grisen i et vanlig yrke på sjø eller land! i ca 2 uker. Har fri i fire uker. jobber som svin hos andre på fritiden.
Jan Pedersen
20. januar 2012 - 14:02
Parametrene
Ifølge rapporten er det to måter et lands økonomi kan vokse på: Enten å øke andelen av den arbeidsføre befolkningen, eller gjøre hver enkelt arbeider mer produktiv.
Nyskaping, nye markeder og behov for nye industriområder gjennom endrede definisjoner av f. eks. velferd, forbrukeradferd og bærekraftighet er utelatte faktorer.
Dessuten er Kinas rolle som økonomisk supermakt truet allerede av omfattende korrupsjon, en nasjonaløkonomi på bristepunktet og et mylder av råtne lån til ågerrenter. Kina er uten tvil gode på volumproduksjon av billigprodukter, men kinesisk industri lider av en slett holdning til kvalitet og behov for nyinvestering i produksjonsapparatet, hvilket kan være nødvendig for å holde prisene nede når råvareprisene øker. Her har USA tradisjonelt en fordel innen produksjonsindustri - de evner omstilling på en mer dynamisk og effektiv måte enn Kineserne.
En voksende Kinesisk middelklasse vil også komme til å kreve mer fritid, og gradvis vil nok flere Sør-Amerikanske land og Sør-Østasia oppleve en større prosentvis vekst enn Kina, som jeg spår et solid økonomisk krakk innen de neste 10-15 år.
Hva gjelder Afrikanske land, har de og kommer fortsatt til å ha enormt potensiale for vekst, men det forutsetter så mange grunnleggende kulturelle, sosiale og politiske endringer at det er tvilsomt om det er mulig å gjennomføre så omfattende endringer i løpet av den tiden som gjenstår frem til 2050.
Spådommen forteller meg mer enn noe annet at kommersielle økonomer har en fantasifri og historieløs virkelighetsoppfatning.
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 14:40
Enig med deg,
"ceteris paribus" som på norsk kan oversettes til : under ellers like forhold.
Ja, man drar kun et begrenset antall parametre inn i modellene og stiller alt for få spørsmål om hvorledes vektingen av de enkelte parametre sansynligvis vil utvikle seg og vips , ved å la være å betrakte 30-40, kanskje flere viktige parametre så kommer de med sine bombastiske fasiter .
Gå heller til en sigøynerspåkjerring, der kan du ha morro av tøysespådommene og til en mye lavere pris.
Daniel Nergaard
20. januar 2012 - 14:04
Hva disse "superhodene" i HSBC
Rune Roan
20. januar 2012 - 14:16
Det er sant som det er
ÅGE Bang
20. januar 2012 - 15:22
Hva er grunnen; Jo vi har et
Men å dele ut milliarder kr de trenger ikke tenke pause en gang.
Skal vi ha noe i Norge så skal det brukes likke mye penger som prosjeke koster og ta en/ to / kansje tre genrasjoner.før prosjekte er ferdig. pluss at vi skal betale dette med bompenger.
Ap/sv blir ikke fornøyd før det klarer og dra lønna våres inn med 99.99 % i dag ar de nesten 90% ! Kjøp en vare utaskjers en kr. 1 når Norge har lagt på alle avgifter nermere totussen pluss moms for samme varen.
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 15:56
Åge
ÅGE Bang
20. januar 2012 - 16:46
Vi kan se om du kan
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 17:58
For det første Åge, så
For det andre så behøver jeg ikke dokumentere noe, siden du med dine overdrivelser i tall, har bevist for alle at du ikke har begrep om hva du skriver om!
Erik Kolloen
20. januar 2012 - 18:10
Har ikke hørt maken jeg!
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 20:54
Ikke jeg heller......
Så da betyr dette at du mener at det er hold i noe av dette? At det kanskje i det minste er i nerheten av å stemme? Ikke engang Siv har prøvd å si at vi betaler i nærheten av 90% i skatter og avgifter. Avsluttningen hans om at vi betaler nermere 2000 ganger så mye for en vare som i utlandet + mva henger da virkelig ikke på en greip!!
Mener du seriøst at dette ikker er tullprat?