
- Vi har trolig en boligboble
I et innlegg i Dagens Næringsliv lørdag, skriver seniorforsker Ole Røgeberg ved Frischsenteret at Norge trolig har en boligboble på gang.
Dermed støtter han den amerikanske økonomen Robert J. Shiller som nylig gikk ut i samme avis og advarte om det samme.
Ifølge Røgeberg er det først to spørsmål man må finne svar på for å konstatere om man har en boble eller ikke.
- Hva er kostnadene ved å skaffe flere boliger på sikt?
- Og i hvilken grad er dagens boligpriser blåst opp av «psykologi»?
Boligprisene må på sikt reflektere byggekostnadene, skriver Røgeberg og påpeker:
Fra 1992 og frem til finanskrisen strupte byggebransjens kredittilgang, ble bygg- og anleggssektoren større år for år. I snitt økte antall årlig ferdigstilte boliger med tre prosent i året. Bransjen er nå i skarp vekst igjen. Det er et sikkert tegn på at prisene ligger over de langsiktige kostnadene.
Boligprisene vil derfor komme ned på sikt.
Samtidig understreker han:
Vi har ikke nødvendigvis en boble fordi boligprisene skal ned på sikt. En boble har vi dersom en betydelig andel av dagens boligetterspørsel er basert på en tro på videre prisvekst.
Her er «boliglånsgevinsten» sentral: Så lenge boligprisveksten ligger over realrenten etter skattefradrag, tjener du mer penger dess mer boliglån du tar opp, og mer dess dyrere bolig du kjøper.
Boligprisvekst som er høyere enn rentenivået, er med andre ord et incentiv for boliggjeld. Dette incentivet har vært sterkt positivt de siste tyve årene. I samme periode har realgjelden for norske husholdninger doblet seg, og det er blitt vanlig å si at man «alltid tjener penger på bolig» og at «det lønner seg å ha stort boliglån».
Røgeberg viser til forskning som påpeker hvordan psykologien blir en selvforsterkende effekt - i begge retninger:
Eilev Jansen og André Anundsen viste ifjor at norske boligpriser og gjeldsopptak inngår i en selvforsterkende spiral: Når gjelden øker, pumper det opp boligprisene, og når boligprisene stiger, fører dette til ytterligere gjeldsopptak.
Folk casher ut boligprisvekst og får økt egenkapital – og dermed grunnlag for større lån som driver boligprisene videre oppover.
I den grad «psykologi» og tro på prisvekst ligger bak etterspørselsveksten, blir tempoet på prisnedgangen større når boligprisene snur. Boliglånsgevinsten blir negativ. Egenkapitalen raser like raskt nedover som den tidligere steg. Appetitten for lånefinansiering av ny bolig faller, og med den etterspørselen og prisene.
Til slutt i innlegget skriver Røgeberg at de som måtte være uenige i at vi har en boble, bør stille seg fire spørsmål.
- Hvor er kostnadene som skal forhindre boligprisene fra å falle på sikt?
- Hvis kostnadsvekst står bak prisene, hvorfor er bygg- og anleggssektoren i kraftig vekst?
- Hvorfor har ikke 20 år med boliglånsgevinst og prisfest skapt en tro på at folk bør ta opp større lån og kjøpe større og dyrere bolig?
- Og hvis boligprisveksten ikke påvirker folks etterspørsel, hvorfor er da folk så opptatt av prisutviklingen og sier at det er en god investering?
Les også:
Ekspert frykter norsk boligboble
Boligprisene ned 4 prosent på tre måneder i Stockholm

Satser 1,8 mrd på svidd gummi
Tallene Europa misunner oss
– Idioti å reise til Hellas med masse cash
Lesernes kommentarer
Johan Ytternes
15. januar 2012 - 20:01
Høyst underlig
Øyvind Dahle
15. januar 2012 - 20:24
Tror ikke på en boligboble
Ruben Iversen
18. januar 2012 - 14:13
Jeg fatter ikke at folk er villige
Man bor seg rett og slett i-hjel.
Nei, jeg hadde heller bodd i båt, hjemme hos foreldrene eller i campingvogn framfor å betale på lån i dyre dommer.
Mr Rassmusen
15. januar 2012 - 20:31
Underlig tankegang
Lasse Riise
16. januar 2012 - 10:27
MANGE SMÅ OG NOEN FÅ STORE AKTØRER:
Tor Larssen
15. januar 2012 - 20:39
Selvfølgelig har vi en boble
2. Hvis kostnadsvekst står bak prisene, hvorfor er bygg- og anleggssektoren i kraftig vekst? Svar: Som til spørsmål 1. Der er ingen kostnadsvekst, men fortsatt spekulasjon i gevinst.
3. Hvorfor har ikke 20 år med boliglånsgevinst og prisfest skapt en tro på at folk bør ta opp større lån og kjøpe større og dyrere bolig? Svar: Skjønner ikke spørsmålet. Folk har jo tatt større lån og kjøpt større og dyrere boliger, vel?
4. Og hvis boligprisveksten ikke påvirker folks etterspørsel, hvorfor er da folk så opptatt av prisutviklingen og sier at det er en god investering? Svar: Fordi boligprisen alltid vil stige -vel, fordi boligprisen alltid vil stige. Trosbasert forestilling ut i fra en slags populærdarwinistisk/kvasireligiøs forestilling om utvikling mot det stadig mere avanserte?
Dette er nå sånn jeg forestiller meg det i all fall. Vennligst korriger meg om jeg er på villspor.
Øyvind Dahle
15. januar 2012 - 20:38
Enig med Leif Solheim
Hans Fosshagen
15. januar 2012 - 20:39
Det er generelt feil..
Ser man etter tomt litt utenfor sentrumsområder kommer man ca opp i det dobbelte arealet for samme sum som i sentrum og pressområdene. Det som da er forskjellen er at du har et nytt hus som du har valgt...
Gunnar Celius
15. januar 2012 - 21:05
Galskap
Kjell-Erik Hansen
15. januar 2012 - 21:21
Dyrt ?
Ingen interssenter i dag. Boble ?
Lasse Riise
16. januar 2012 - 10:21
ALT ER RELATIVT!
Erling Risan
15. januar 2012 - 21:30
Ja, galskap satt i system.
og stopp i de utallige innefektive byggefirmaene i landet. Det er noe som
for en hver pris må unngåes.
USA er kanskje ikke noe godt eksempel, men der er effektiviteten i byggebransjen himmelhøyt foran det vi har i Norge.
Norge står foran en boligboble.
Bjørn Sæbø
16. januar 2012 - 9:39
lite innsikt
-Byggekostnader er feil i dag.
2-Hvis kostnadsvekst står bak prisene, hvorfor er bygg- og anleggssektoren i kraftig vekst?-
Jo det er mange unge håpefulle som starter for seg selv, i håp om å skumme fløten. Men hvordan er konkurstallene nå? Stadig fleire oppdager at de ikkje sitter igjen med null eller minus. Når håndtverkerene får opp timetallet til riktig nivå, vil dette komme seg, og prisene stiger ytterligere.
3-Hvorfor har ikke 20 år med boliglånsgevinst og prisfest skapt en tro på at folk bør ta opp større lån og kjøpe større og dyrere bolig?- Hvilke matriell har denne mannen benyttet seg av? Låneopptakene er nesten doblet siste 20 år. Bankene har hevet praksis fra max 2,5 ganger inntekt, til over 3xinntekt.
4-Og hvis boligprisveksten ikke påvirker folks etterspørsel, hvorfor er da folk så opptatt av prisutviklingen og sier at det er en god investering? Fordi alle veit det stadig kommer endringer i byggeskikk og standard som til enhvær til vil øke kostnader ved bygging.
Thore Stoveland
16. januar 2012 - 9:59
Boble? Tror ikke det.
Hvorfor det? Ingen hadde bygget boliger hvis det ikke var en viss fortjeneste i det. Det er jo bare et tegn på et fungerende boligmarked.
Et annet spørsmål er om vi har bobler i deler av landet som Oslo og Stavanger regionen. Men mange tjener jo veldig bra da.
Lasse Riise
16. januar 2012 - 13:06
PERVERTERING?
Dette har utviklet seg til dagens forkvaklede tilstander, hvor boliger har blitt et spekulasjons-objekt for de med størst lommebok (og fullstendig uten hensyn til rèelt behov).
Hallgeir Olden
16. januar 2012 - 10:12
Boligboble?
Jeg tar utgangspunkt i Trondheim, det reflekterer ganske bra det som var tilfelle i de større byene.
I forhold til dagens pris kostet leiligheter og hus en tredjedel til en fjerdedel.
I dag er det boligunderskudd, det er etterspørsel og tilbud som stort sett bestemmer prisen.
Boligunderskuddet er for en stor del blitt til fordi det var et offentlig (les:kommunalt) ansvar å regulere boligområder, i dag har vi ikke en offentlig boligpolitikk som henger med behovet.
De områdene som reguleres og legges ut for salg er for det første for få, for det andre blir de solgt til høystbydende som nesten bestandig er en utbygger.
Det offentlige har med andre ord helt sagt fra seg sitt ansvar med å legge ut tilstrekkelig antall regulerte boligfelt til borettslag og husbyggere.
En boligboble som sprekker kan vi ikke få uten at vi får et boligunderskudd eller økonomisk kollaps, men at boligprisene stagnerer vil skje, noe de burde ha gjort allerede.
I et normalt marked stiger boligprisene i takt med konsumprisindeksen.
Lasse Riise
16. januar 2012 - 10:37
Kort fortalt:
Birgit Johnsen
16. januar 2012 - 14:00
Sprekker snart