
Arvet hytte og slapp arveavgift
Thorvald Stoltenberg og kona har overdratt to tredeler av sommerparadiset Søndre Sandøy på Hvaler i Østfold til Jens Stoltenberg og søsteren Camilla.
Prisen på 1,2 millioner kroner var så lav at de to søsknene slapp å betale arveavgift, skriver Finansavisen.
En megler avisa har snakket med, mener eiendommen er verd langt mer enn det Stoltenberg-søsknene måtte gi for sine to tredeler.
– Den er mye verdt, i hvert fall 10 millioner. Man må imidlertid huske på at det er prisdempende at eiendommen deles opp i flere deler – den som kjøper noe slikt, ønsker jo ikke ukjente deleiere med på kjøpet, sier megleren som ikke ønsker å framstå med navn.
- Ødelegger troverdigheten
Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ketil Solvik Olsen mener saken kan ødelegge troverdigheten for skattepolitikken.
– Dersom det som står i Finansavisen er sant, så kan ikke Stoltenberg springe rundt med pekefingeren og si at folk må betale sin skatt med glede. Dersom statsministeren kan gjøre dette så må alle kunne gjøre det, vil folk tenke, sier Solvik Olsen til tv.2.no.
Stoltenberg (Ap) selv avviser at han kan ha spart over 300.000 kroner i arveavgift.
– Arveavgiften er ikke beregnet. Ligningsmyndighetene har fått og vil få alle relevante opplysninger via advokat. Jeg vil selvsagt forholde meg til ligningsmyndighetenes konklusjon, skriver statsministeren i en tekstmelding til NTB.
Råflott eiendom
Med en prislapp på 10 millioner kroner, ville Camilla og Jens Stoltenberg måttet betale rundt 150.000 kroner i arveavgift hver.
Ifølge Karianne Hammer i Privatmegleren ligger tomter ute for salg til 1 og 2 millioner kroner hver seg. En eiendom som hun nå skal forsøke å selge, har en prisantydning på 6,9 millioner kroner, men i motsetning til Stoltenberg-eiendommen har denne 40 meter til sjøen og egen brygge.
Stoltenbergs eiendom har ingen strandlinje, men hovedhus, anneks og bryggerett.
– Det er en idyll av en eiendom. Blant annet er det vakkert utsyn derfra, og den ligger på en veldig populær øy hvor det selges få eiendommer, sier Hammer som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.
Les også: Stoltenberg: - Masse ulike avgifter i Norge
Les også: Stoltenbergs sjåfør betalte ikke bomavgift
Slik beregnes arveavgiften
I arvekalkulatoren nedenfor har vi lagt inn et beregningsgrunnlag på 3,3 millioner kroner. Det vil si på 1,65 millioner kroner på hver.
Fra markedsverdien på 10 millioner må det først justeres for at søskene overtar totredjeldeler. Da setter vi verdien til 6 millioner kroner.
Deretter må kjøpesummen på 1,2 millioner kroner trekkes fra, og et forrutsatt fradrag for bruksrett for foreldrene på 1,5 millioner kroner.
Det er videre forutsatt at Stoltenberg tidligere har mottatt 470.000 kroner i arv fra hver av foreldrene.
Les mer om arveavgiftssatsene her
Du må velge om du er livsarving eller ikke. Det er forskjellige satser avhengig av om du er livsarving eller ikke. I begge tilfeller er det et fribeløp på 470.000 kroner. Livsarvinger betaler 6 % på de neste 330.000, og 10 % på det overskytende (over 800.000 kroner).
De som ikke er livsarving, betaler 8 % på de neste 330.000 kronene, og 15 % på det overskytende.
Beløpet du arver legger du inn feltet Beløp som arves fra arvelater. Hvis du har arvet noe tidligere legger du dette inn i feltet Tidligere motatt fra arvelater.
Kalkulatoren regner så ut hvilken arveavgift du må betale.
Kalkulatoren er utviklet av Rune Pedersen for ABC Penger.
Les også: Vi betalte 2,5 milliarder i arveavgift

Satser 1,8 mrd på svidd gummi
Tallene Europa misunner oss
– Idioti å reise til Hellas med masse cash
Lesernes kommentarer
Asbjørn Svarva
13. januar 2012 - 10:13
Stoltenberg er "ulv i
13. januar 2012 - 18:30
Jens Stoltenberg...
Men folk som tjener en brøkdel, skal skattes ihjel på alle mulige finurlige måter. Og ikke får en noe igjenn heller.
Se bare på hvor mange eldre mennesker som dør i helsekø, fordi Jens Stoltenberg ikke vil gi dem livreddende behandling i tide. Og det er mennesker som har finansiert staten et langt liv og trodde at sykeavgiften ville gi dem et verdigt helsetilbud....
Fjern arveavgiften. Den er i realiteten et tyveri begått av staten. Da blir det likt for alle.
Jørn Pedersen
13. januar 2012 - 10:16
Det...
Arvid Lenes
13. januar 2012 - 10:16
Lloven er visst ikkje lik for alle ...
Odd Lundberg
13. januar 2012 - 11:41
Loven er visst ikke lik for alle....
Olav Heggum
13. januar 2012 - 11:49
Problemet er at vanlig folk
En annen sak er selvfølgelig at disse reglene ikke var ment å ramme designerene, eller........?
Knut Amundsen
13. januar 2012 - 12:35
Odd Lundberg
Sett deg inn i arveloven ,skatte loven og lov om tinglysning så kan du kommentere etterpå.
Inger Vibeke Haugen
13. januar 2012 - 13:18
Knut?
Jan Erik Jensen
13. januar 2012 - 15:17
Ja det har du helt rett i .
Klart at meglerne fyrer opp under en sak som denne . Jo mer praktisering av markedstakst ved salg av slike eiendommer jo mer blir lagt ut for salg pga arvinger ikke ser seg råd til å betale avgiftene og jo mer vil meglerne tjene .
Heldigvis så kan dette taksttyranniet dempes med fradrag for "Kårboligheftelser, borett-\bruksrett livet ut og andre institutter som forringer markedsverdien .
I beste fall kan denne debatten føre til at reglene blir endret hva angår arveavgiftsberegninger og verdisetting i saker som denne . JS er det ikke synd på isolert sett, men de blodig urettferdige markedsverditakstene ødelegger for vanlige folk med vanlige inntekter for mulighet til å beholde en kjær familieeiendom.
Åge Fred Gram
13. januar 2012 - 13:18
Love er Lik for alle.
Bjørn Sveheim
13. januar 2012 - 10:18
Ja, ja.
Olav Heggum
13. januar 2012 - 12:32
LO betalte båten, det var
G Gram
13. januar 2012 - 13:57
Er det noe særlig forskjell
Olav Heggum
13. januar 2012 - 14:48
Skatt er ikke skatt for alle
Asbjørn Svarva
13. januar 2012 - 10:23
Jeg vil tilføye at
i resten av landet.
Knut Amundsen
13. januar 2012 - 14:39
Asbjørn Svarva
Ole Krogstad
13. januar 2012 - 10:36
De tar til seg
Åke Tidemann
13. januar 2012 - 10:43
Ja,ja.
og Jørgen hattemaker.Man må jo bare la en av
verdens dyktigste statsmenn få noen fordeler,
dessuten er han jo forgudet av over 50% av
norges befolkning,ogda så.
Knut Amundsen
13. januar 2012 - 14:42
Åke Tidemann
Dine påstander er like absurde som Arbeiderpartiets politikk , den er det ikke 50 % av befolkningen som forguder.
Niri Baklid
13. januar 2012 - 11:03
Tull om arv
Ragnar Østli
13. januar 2012 - 11:08
Tull om arv
Niri Baklid
13. januar 2012 - 11:15
Tull om takst
Harry Andreassen
13. januar 2012 - 11:33
Der har Niri
Olav Heggum
13. januar 2012 - 12:24
Arveavgift er urimelig
Olav Heggum
13. januar 2012 - 11:34
Forsøker du deg som en vanlig
Det høres ut som du er i samme situasjon som Stoltenberg?
Niri Baklid
13. januar 2012 - 11:59
I alle familier
Olav Heggum
13. januar 2012 - 12:13
Stoltenberg har laget
Niri Baklid
13. januar 2012 - 13:06
I Stoltenbergs tilfelle
Olav Heggum
13. januar 2012 - 13:10
Hvilke andre familier kan
Niri Baklid
13. januar 2012 - 13:14
Alle familier