
Norske industriarbeidere tjener best i verden
Norsk industriarbeidskraft er dyrest i verden, viser en sammenligning utført av det amerikanske arbeidsdepartementet.
I 1995 lå industriarbeiderne fra Norge på sjette plass i verden, men takket være gode lønnsoppgjør har nordmennene klatret i lønn de siste årene. I 2006 gikk norske arbeidere forbi danskene på lønnsstigen, og har toppet listen siden da.
Industrilønningene i Norge er høyere enn i både Belgia, Sveits, Sverige og Danmark, som alle på topp 5-listen.
Nær 200 kr timen
Stein Reegård, sjeføkonom i LO, bekrefter tallene.
- Dette korresponderer bra med den kunnskapen vi har, sier Reegård til ABC Nyheter.
I 2009 var en gjennomsnittlig timelønn i norsk industri 188 kroner timen, mens svenskene tjente 120 kroner. I 2010 har den norske gjennomsnittslønnen økt til nær 200 kroner i timen.
Lønnskutt i USA
USA kommer først på 14. plass på den nye kåringen. Her har industrilønningene blitt satt under betydelig press etter at General Electric og Ford har begynt å betale nyinnleide arbeidere langt mindre enn de erfarne arbeiderne.
Selskapene hevder lønnskuttet er nødvendig for å sikre at den amerikanske industrien skal være konkurransedyktig på det internasjonale markedet, melder The Atlantic Cities.

Tallene Europa misunner oss
– Idioti å reise til Hellas med masse cash
Ikke vent med å betale restskatten
Lesernes kommentarer
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 14:46
Skulle bare mangle
Men tjener vi best i forhold til kjøpekraften vi har her i Norge ?.....tviler jeg på
Einar Ofsteng
10. januar 2012 - 14:58
Vi er da en av landene i
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 15:09
Og mest når det gjelder.....
Den gjennomsnittelige husholdning bruker vesentelig av budsjettet på nevnte ting.
Jeg har vært og bodd i en rekke europeiske land, så ikke kom her og fortell meg noe annet.....og når det gjelder mat, kan jeg eksempelvis nevne at jeg hadde ca 250 euro (2000 kroner) i mat kostnader pr.mnd i Spania......knyttet dette opp mot hva gjennomsnitts industrilønn i spania er, er jeg heller ikke så sikker på om Norge er billigst her heller i forhold til kjøpekraft
Einar Ofsteng
10. januar 2012 - 15:47
Jeg sa ikke at vi kom best ut
Resten av det du sier er stort sett synsing og tullprat, da mange av tingene er mye verre i en hel del andre land. Det at alkohol og røyk koster mye, er ikke så galt allikevel, og mange andre land kommer etter prismessig der også, da de plutselig innser skadevirkningene, og kostnadene dette medfører.
Angående bilavgiften, så er jeg enig i at den burde vert lavere, men at de samme inntektene skulle kommet på bruk av bil, i form av en mye høyere bensinavgift.
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 16:07
Synsing og tullprat ?
Einar Ofsteng
11. januar 2012 - 12:17
Så det at du ikke selv gidder
Hans Bugge
10. januar 2012 - 15:18
Brutto lønn???
Du nevner bensin, men hvordan ligger vi an når vi kjøper bil?
Hvor mange timer må du arbeide før du har en ny BMW M5 i garasjen (så du kan cruise rundt på vårt i særklasse fineste veinett)???
Ja, ja. Pink glasses...
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 15:22
Enig Bugge
Tilsvarende bil i Norge koster ca 7 -800 000 Norske kroner.
Johnny Johansen
10. januar 2012 - 15:39
Er du så innpakket at du tror
Einar Ofsteng
10. januar 2012 - 15:50
Ja Johnny, det er akkurat det
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 15:58
Gjør du deg dum ?
Men det er ett faktum at vi betaler 4-5 ganger så mye for en bil i Norge, kontra Spania.
HAR NORSKE ARBEIDSTAKERE 4-5 GANGER SPANSKE LØNNINGER ?.....NEI
Vi betaler ca 10-15 ganger mer for alkoholholdige drikkevarer, 8 ganger mer for tobakk.....og mange ganger mer på boligkjøp....VÅKN OPP
Einar Ofsteng
10. januar 2012 - 17:42
Har du noen linker som
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 21:57
Beviser ?
hvis du absolutt ikke tror det, så kan du eksempelvis
sjekke hva biler koster i Spania....www.coche.net
Einar Ofsteng
11. januar 2012 - 10:20
Takk for linken. Dersom du
I Norge
Peugeot 107 1,0 bensin 68 hk Urban – 116 900 kroner =15 270 Euro
På "din" webside....
7 865 Euro........ = 60 210 Kroner
Som du kanskje legger merke til, så er ikke den spanske bilen engang halv pris av den norske.
Denne bilen bruker 0.46 på mila ved blandet kjøring, og den har mottatt fire stjerner av fem mulige i EuroNcaps kollisjonstester, så sikkerheten er kan du ikke klage på.
Det at du personlig vil ha ett statussymbol som en BMW er da ditt problem og ikke andres.
Ingvald Risanger
11. januar 2012 - 15:37
Herregud.
Videre har du funnet den dyreste brukte Peugot 107 1.0 som er å finne på coche.net, samt en av de billigeste som er å finne på finn.no.
jeg kan til orientering, og etter å ha bakgrunnsjekket på coche.net, opplyse om at flett ny Peugeot 107 1.0 l, har en utsalgspris på euro 7576 (billigeste utgave), og den dyreste utgave euro 9176.
Dette utgjør henholdsvis kr 58 500, og 68 800.
Du har altså tatt utgangspunkt i en bil som ikke en gang klarer å trekke en av de minste tilhengerene som er på markedet, og er 4 personer i bilen....vil du ha en bil som du må gire deg ihel ved den minste motbakke......du kan da ikke mene alvor med ditt eksempel
Derimot, tar en utgangspunkt i en bil som forsvarligt kan bringe med seg antall passasjerer den er registrert for, klarer å dra en tilhenger .....ja da ser vi helt andre prisforskjeller.
Jeg nevner her et eksempel som må betraktes som må betraktes som et reellt sammenligning grunnlag.
Denne bilen kan en trekke vanlig henger med, og campingvogn av moderat størrelse.
( Og nei, BMW er ikke lengre det merke navnet som en måtte betale ekstra for, som det var før i tiden)
Jeg tar utgangspunkt i BMW 520 D, 2.0 l
Flett ny BMW 520D, koster i Spania euro 38 000, noe som utgjør ca kroner 280 000.
Identisk bil, men dog 1 år gammel og kjørt rundt 12 - 18000 km i Norge, ligger gjennomsnittelig på ca
kr 600 000 i Norge. Ref: finn.no
Så for fremtiden, forhold deg til reelle biler ....og ikke små go carter som kun er anvendelige i byer, og knapt nok det.
Einar Ofsteng
11. januar 2012 - 16:18
Alt skal foregå på dine
Jeg trekker frem en bil som er billig i Norge, og det er poenget......jeg har IKKE behov for en bil som jeg skal trekke campingvogn med. Bilen du snakker om er det en mindre del av Norges befolkning som virkelig trenger, enn den bilen jeg snakker om. Har du råd til en Campingvogn, får du ta deg råd til en bil å dra den også.....ellers synest jeg det er ett usaklig argument.
Bilen jeg fant er ikke fra Finn.no og heller ikke brukt!!
Ellers legger jeg merke til ditt "nye" forslag på BMW 520, men siden industriarbeider lønningene ifølge deg er mer enn 3 ganger så høye i Norge som i Spania, så er jo den spanske prisen mye høyere.......
Det at du vil finne på å kalle en miljøvennlig liten bil, som er god på sikkerhet for en "gokart, forteller vel mer om din seriøsitet enn noe annet!!
Tor Kristensen
10. januar 2012 - 19:15
Bil sprit og tobakk
Knut Granberg
10. januar 2012 - 15:41
Ja, ja.
Dessuten er ikke de sosiale forsjellene så store her som lenger sørover. Men det er ingen som tvinges til å bo her, i et land som FN har kåret til verdens beste land å bo i.
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 16:02
Ha ha ha
Du henviser til FN rapporter......ja dei rapportene har jo ikke vært mye omdiskutert....hahaha
Beklager, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst...
Einar Ofsteng
11. januar 2012 - 10:27
Ifølge Human Development
Vi kan forøvrig vise til linker til påstander som blir satt frem, mens det eneste du har gjort er å slenge ut ville usannhetter, og svært diskutable påstander, og så har du gitt oss en link til en webside på spansk. Har du noenting om spanske lønninger?, skoler?, sykehus? osv.......
Ingvald Risanger
11. januar 2012 - 16:24
Jeg bor der
Terje Johannessen
10. januar 2012 - 16:05
Hvor mye tjener en spanjol
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 16:16
40 % arbeidsledighet ?
Derimot er det opp i mot 40 % arbeidsledighet blant ungdommen i Spania.
Gjennomsnittelige arbeidsledighet er SÆRDELES langt fra det du påstår.
Dette kaller jeg villedende propaganda som eksempelvis sosialister er meget godt kjent for fra før av.
En industriarbeider i Spania tjener ca 1200 - 1400 euro i mnd, noe som utgjør ca 9500 - 12000 kroner pr.mnd.
Terje Johannessen
10. januar 2012 - 16:22
Hei Ingvald. jeg skal nok
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 16:28
Til dels enig
Når det gjelder bil, er det bare å si at den gjennomsnittelige industriarbeider innehar langt bedre og finere bil enn den gjennomsnittelige Norske industriarbeider.
Dette har jeg ikke tall på, men jag har da øyne jeg også.....og er blitt kjent med en del folk der nede
Terje Johannessen
10. januar 2012 - 16:51
Hei Ingvald En bil er ikke
En bil er ikke alt i verden. Men det er viktig for å komme frem til hyttene våre vi har to av, noen av oss. Vi har båter. Vi har flotte villaer og leiligheter. Vi har dyre hobbies. Jeg kan ikke regne opp alt her. Selvsagt har de fleste av oss råd til flott bil, om vi satser det meste på bil. Men vi kan ikke få alt. Det som først og fremst dreper økonomien til mange i Norge i dag er dessverre det det koster å bo.
Boligmarkedet er av spekulanter for spekulanter for tiden. Takket være null regulering, som jo er et hatet ord for mange. Nå gjelder etterspørsel og tilbud, men her det det private marked som gjelder, om man ser bort fra avgifter til staten. Jeg tror neppe noen regjering overhodet tør stikke fingrene borti det vepsebolet boligpolitikk er, for å komme griseprisene til livs. Og dermed hjelpe de med dårlig råd, og førstegangskjøpere. Og det spiller nok ingen rolle fargen på regjeringen.
Ivar Solberg
10. januar 2012 - 16:26
Lønnsnivå i Spania
Ingvald Risanger
10. januar 2012 - 16:31
ER DU EDRU ELLER?
VET IKKE HVEM SOM ER DØV ELLER BLIND JEG
Einar Ofsteng
11. januar 2012 - 10:31
Nei, men vi vet alle hvem som
Har du noen linker til minstelønn i Spania? Har du noen linker til priser på forskjellige ting som du snakker om?
Anton Berg
10. januar 2012 - 21:53
Ble møtt med latter
http://politisk.tv2.no/nyheter/her-ler-alle-av-stoltenbergs-skattepolitikk/