
Ti år uten lønnsøkning i Tyskland
Prisen for Tysklands gode konkurranseevne er at tyskerne knapt har fått lønnsøkninger på et tiår.
Nå slår en ny studie fast at lønnsstoppen har rammet alle på det tyske arbeidsmarkedet - høytlønnede såvel som lavtlønnede, kvinner som menn, fulltidsansatte og deltidsansatte og de med høyere utdannelse såvel som de uten høyere utdannelse, skriver business.dk.
Det er tenketanken DIW Berlin, som har nærme forbindelser med fagbevegelsen, som har analysert en lang rekke statistikker og konkludert med det forskerne kaller et «tapt tiår for lønnsmotakerne».
Den svake lønnsutviklingen skyldes nemlig ikke stor økning av de aller dårligst betalte jobbene, som i USA, der disse ufaglærte servicejobbene nedsettende kalles «McJobs».
Mindre å rutte med
Deler man de tyske lønnsmottakere inn i ti grupper rangert etter nettoinntekt, så har ti-delen med lavest lønn hatt en reallønnsnedgang på nesten 20 prosent fra 2000 til 2010, mens den ti-delen som tjener best har hatt en reallønnsøkning på 2,7 prosent. Ikke per år, men totalt for alle de ti årene. Kun to av de åtte andre gruppene har hatt en svært liten reallønnsøkning.
– Det er slående at man i en så lang periode ikke har hatt reallønnsøkning, og når det kan skje i Tyskland, kan det også skje i Danmark, sier sjefeøkonom Allan Lyngsø Madsen i Dansk Metal. til avisen.
Den svake lønnsutviklingen i Tyskland har skjedd til tross for at kravene til arbeidskraften har økt det siste tiåret. Men hvis jobbene ikke hadde krevd stadig mer kvalifisert arbeidskraft, ville lønnsutviklingen trolig blitt enda svakere i Tyskland, konkluderer tenketanken DIW.
Les også:
Bare møkkajobber igjen for Sør-Europas unge
Dette er verdens 6. største økonomi

Tallene Europa misunner oss
– Idioti å reise til Hellas med masse cash
Ikke vent med å betale restskatten
Lesernes kommentarer
Odd Ragnar Knurvik
28. desember 2011 - 10:06
Ti år uten lønnsøkning
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 10:25
Odd Ragnar Knurvik
Ingar Nilsen
28. desember 2011 - 10:25
Så enkelt er det
Ounni Pillai
28. desember 2011 - 10:37
Avgifter.....
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 10:31
Ti år uten løsnøkning
Men jeg syns vi skulle inføre 2 karensdager slik at sykefraværet hadde gått ned.
Vi har alt for høyt sykefravær i dette landet og spesielt i offentlig sektor.
Dette koster oss masse penger og det ødelegger utrolig mye for økonomien i bedriftene.
Så kunne vi godt hatt en time lenger arbeidstid , det hadde ikke skadet noen.
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 10:39
Lønnen er avgjørende for konkuranseevnen.
Den gang hadde vi industri i Norge , skipsbygging , tekoindistri , hermitikkindustri , foredling av fisk , osv.osv.
Den gangen var det LO og Jern og metall som med sine enorme lønnskrav sørget for at vi ble utkonkurert og fabrikkene ble nedlagt.
Ved at ingen skulle tjene mindre en 85% av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn dro de all annen industri med seg ned.
Hadde LO , Arbeiderpartiet og de ansatte tenkt seg om den gangen tror jeg vi hadde hatt all denne industrien fremdeles.
Vi hadde kanskje hatt litt mindre i lommeboken men prisene på varer og tjenester hadde og stått i forhold til det.
Anton Berg
28. desember 2011 - 10:48
I Norge har vi alt, men det er også alt vi har.
Anton Berg
28. desember 2011 - 11:07
En simpel bedriten kinesisk råvareprovins
Oljefondet får ikke kjøpe eiendom i USA http://www.abcnyheter.no/abc-penger/okonomi/110518/oljefondet-far-ikke-kjope-eiendom-i-usa
Ifra vår egen del av verden krever omverden av demokrati og folkestyrestaten mest av alle i betaling i Schengen gjerdeplikt. Vi står dermed ”utenfor ”hva VI med EØS betaler milliarder i å være innenfor”. Dette for å selge våre råvarer som i verden ellers selger seg selv. AP og Høgre de såkalte erkefiendene og motpolpartiene i norsk politikk har nå i fellesskap blitt enige om Data lagrings Direktivet. Dermed står folket takket være folkestyret sitt, nå godt og grundig overvåket og inngjerdete ”sandblåste og støvsugde” og det av sine egne folkevalgte. Vi ler som vi griner av Norge og EØS nedi EU.
Dag Remen
28. desember 2011 - 11:12
For hvem??
Kjetil Engja
28. desember 2011 - 11:17
Norge har ikke arbeidsløshet.
28. desember 2011 - 11:21
Tyskland
Roald Atle Furre
28. desember 2011 - 11:30
Tyskland har skjønt det
Anton Berg
28. desember 2011 - 11:57
Det fra 1939-45 Norges store helteepos
Dag Remen
28. desember 2011 - 12:05
Pessimist.
Marius Bu
28. desember 2011 - 12:42
Dra på smilebåndet
Gledelig Jul
Reidar Balstad
28. desember 2011 - 11:32
lønnsøkning
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 11:34
Roar Atle Furre
Kina er i dag kommet så langt at de har mangel på arbeidskraft.
Dette betyr igjen at arbeiderne setter krav til høyere lønn og varene deres kommer litt etter litt til å stige i pris.
Så på nyhetene her en dag at mange bedrifter sto halvtomme pga. mengel på folk.
Anton Berg
28. desember 2011 - 11:48
Det som er absurd er at vi lever i et demokratisk samfunn,
Marius Bu
28. desember 2011 - 12:12
Hva er målet ?
Det er i overmål respektløst å beskrive Jens og Thorvald som en tulling dyrket frem av et fjols. Å antyde at senior skulle ha noe med Srebrenica massakren er direkte usakelig. FN lyktes ikke i sine forhanlinger, men det er jo ikke ensbetydende med at man er medskyldig, eller hva ?
Du antyder at det er absurd at vi lever i et demokrati, nå er det jo slik at vi alle må bøye oss for flertallet i demokratiet. Det gjelder også deg og meg - når flertallet er uenige med deg, så er det bare barnslig å beskrive dem som fjomp, tulling og fjols.
Jeg skjønte heller ikke den historien om keiser Wilhelm og Svenskene...
Anton Berg
28. desember 2011 - 14:36
Det har jeg jo forstått at du ikke forstår så mye.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2011/12/23/anbefalte-mein-kampf-som-julegave
Job
28. desember 2011 - 11:53
Vasallstatens dillemmaer
Og så må vel norske banker låne tilbake disse pengene til ågerrenter. De pengene benkene kunne lånt billig av den norske stat blir servert nedover i diverse tapsprosjekt i Europa. Du snakker om idiotpolitikk. Man fyller på selv om sluket under er åpent. Hver nordmann har i dag 12 000 kr tilgode i mafiastyrte taps-italia. Rundt oss ser vi at banker over hele Eurosonen nå er nødt til å akseptere tap. Og fordi globalistene som styrer oss ikke ser verdier i at landet har noe er landet her tuftet på å gi. Den stadig voksende oppblåste offentlige sektoren til jensemann vil ha mer i lønnsøkning mens finansministeren strammer til.
Selve grunnpillaren i Carl i Hagens politiske fundament var jo nettopp at vi skulle gjøre slik som Tyskerne har gjort. Fryse alt noen år, sa han. Hva hjelper det med lønnstillegg når fasiten etter årets slutt totalt er tapt kjøpekraft
Man får neppe nye arbeidsplasser med det første her omkring når man ser hva som forskes påhttp://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2011/12/28/kirkegjengere-har-lavere-blodtrykk
Marius Bu
28. desember 2011 - 11:52
Lønnsvekst, skattetrykk og konkeransekraft
Store deler av Europa har brukt mye mer penger enn de tjener, fått en enorm kostnadsstigning, har økonomi helt i uballanse og et arbeidsmarked i kolaps.
I Norge skryter regjeringen av at vi ballanserer budsjettet med ansvarlig skattetrykk og så ledes holder regnskapet og arbeidsmarkedet i ballanse. Sannheten er at vi ballanserer regnskapet med enorme tilførsler fra oljeformuen (mer enn 100 mrd for neste år) - 10 % av statens kostnader. Men det ser ikke ut til å spille noen rolle, fordi tidligere regjeringers forsiktighet har sørget for at vi nå har så stor formue at selv fulle sjøfolk kan navigere denne skuta. Tilsynelatende....
Når det er sagt, tror jeg at den største faren for Norges fremtid ikke er et politiker problem. Snarere at vi klarer å opprettholde arbeidsvilje og effektivitet blant de arbeidene. Så langt har det gått ganske bra, men det er tegn som tyder på at hvermannsen er i ferd med å bli mindre effektive i sin prioritering mellom arbeid og fritid.
Den enorme vellstandsøkningen og lønnsveksten har jo den pussige effekten at vi ikke lenger har råd til vedlikehold og normal samfunnsservice, vi hadde råd til tidligere. Årsaken er ganske enkelt at arbeidskraften har blitt for dyr i Norge. Vi har alle blitt for grådige, og løsningen er at oxo vi bruker mer penger enn vi tjener på eget arbeid, mellomregningen tar vi fra oljefondet.
Så, min oppfatning: Er vi heldig får vi en korrigering nå, som en følge av kollapsen i syd Europa, eller så får vi den senere, og da kan den bli brutal.
Marius Bu
28. desember 2011 - 12:22
Herr Anton Berg
Jeg kan med glede opplyse om at jeg er ikke bosatt i Hemsedal eller Buskerud - har heller aldri vært det, er ikke født i 1991.
Du gjemmer deg pent bak et sjokoladetrekk, og bør la oss andre meddebatanter få leve en noenlunde anonym tilværelse også.
Om du velger å fortsette denne tølperopptredenen vil du raskt finne ut at jeg er resurssterk nok til å røke ut deg og møte deg i åpent lende.
Marius :(
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 14:17
Marius
Anton Berg
28. desember 2011 - 16:18
Detter er påtalt og besvart, men starstiden
Sivert Almvik
28. desember 2011 - 16:19
Hurra !!!!!!!!!!!
Ellers så er jeg ofte uenig med deg....:=)
Knut Amundsen
28. desember 2011 - 19:43
Sivert Almvik
Pål Christian Bruseth
28. desember 2011 - 18:50
Lønnsvekst, skattetrykk og konkeransekraft
Desverre tror jeg også læringsforfallet i skolen for en stor del skyldes at norske barn og unge har mistet moral og evne til å prioritere og ofre noe for å oppnå noe - det er så uendelig mye mer kult å spille spill og være på facebook enn å lese historie og løse ligninger.
Jeg tror som deg at vi må stramme inn og venne oss til et forbruks og velstandsmønster som reflekterer et konkurransedyktig fastlandsnorge, og jo før vi innser dette og tar tak, jo mindre smertefull blir overgangen.
Jon Mikalsen
28. desember 2011 - 12:11
Det har faktisk skjedd i Norge
Dag Andersen
28. desember 2011 - 12:35
Belast ikke arbeiderklassen mer!
Disse gruppene utgjør middelklassen i Norge. De surfer på gunstige skatteregler og verdistigning av bolig. Hva er arbeiderklassen i Norge? Industriarbeidere finnes omtrent ikke eller de jobber i oljeindustrien og tjener 1 mill.
Arbeiderklassen i Norge består av hjelpepleiere, kassadamer, renholdere med årslønn på 200-300.000. Disse sliter med å få endene til å møtes i leid bolig og skal brøfø sin familie med verdens dyreste mat. Bil har de knapt råd til eller de må kjøpe en gammel utslitt en. I et land med verdens høyeste priser og høyeste avgifter på alt, er det for mange som lever fra dag til dag. De klarer ikke å betale sine regninger og blir tyrannisert av grådige inkassoselskaper. Skal denne gruppen belastes mer?