
- Problem at det er problemfritt i Norge
Norge har på mange måter greid å knekke koden, mener den politiske filosofen Phillip Blond, som er den intellektuelle drivkraften bak det politiske programmet til Storbritannias statsminister David Cameron, «Big Society».
Foran en fullsatt Christiania Café tirsdag morgen konkluderte Blond med at det som må til for å heve seg over manglene til både høyre- og venstrefløyenes politiske oppskrifter, er et større innslag av «brorskap» i samfunnet, eller samhold og forpliktende bånd mellom borgerne. Og det mener Blond at Norge ikke bare har; landet er bygget på det.
- Oljen skjuler alt for dere
Men problemet er ifølge Blond at oljevelstanden kan komme til å ødelegge dette båndet, fordi den risikerer å skape et samfunn som bare er basert på rettigheter og ikke ansvar, og der neste generasjon har glemt hva som holder dem sammen.
Samholdet og tilliten som finnes i det norske samfunnet kan redde oss, sier Blond. Men Norge har en ekstra utfordring: alt går så bra her.
- Problemet med Norge er at det ikke er noen problemer. Oljen skjuler alt for dere. Dere er blitt selvtilfredse. (...) Dere må passe på så ikke kulturen deres blir en rettighetskultur. Det produserer en sosial kreftsvulst som er veldig farlig, sier Blond.
- Nihilistiske barn
- I løpet av én generasjon kan dere produsere nihilistiske barn, sier Blond i et intervju med DN.no etter arrangementet i regi av tenketanken Civita.
- Hvis du skaper en kultur der alt er finansiert og ingen egentlig ser hvor den finansieringen kommer fra, skaper du en kultur av evigvarende rettigheter som er blottet for ideene om arv og fremtid. Du skaper bare en hensynsløs forbrukergenerasjon som ikke tror på noe og ikke forstår noe. Og de blir spesielt sårbare for alle de verste kreftene i samfunnet vårt.
- Dere har noe unikt
Blond understreker likevel at Norge har utnyttet en helt spesiell situasjon til det fulleste.
- Dere har noe unikt. Ingen nordmann har vel egentlig vært i stand til å sette ord på det, men jeg kan se det. Dere har skapt en følelse av brorskap som har tillatt dere å bruke de naturlige ressursene deres på en måte ingen andre land har greid å bruke dem. De fleste land lar individer gripe tak i ressursene og bruke dem til andre ting enn fellesskapets gode. Dere har allerede greid noe, og dere lever av arven av hva brorskapet har oppnådd, analyserer Blond.
- Internasjonalisér dere
Her har verden absolutt noe å lære av Norge, mener han.
- Det jeg vil si til nordmenn er: Internasjonalisér dere, ta del i verden rundt dere, utbryter han.
Ifølge forfatteren er det grunnleggende at samholdet kom før den norske statsdannelsen – og altså lenge før Norge hadde «flaks» og fant olje.
Rettighetsstat
- Men det ser ikke ut til at dere bygger på dette inn i fremtiden. Faren er å skape en stat som er tuftet på rettigheter, hvilket er det motsatte av det som lot dere skape nasjonalstaten til å begynne med, innvender Blond.
Han mener Norge i så måte er stilt overfor spørsmål som gjelder for alle vestens velferdsstater, spesielt i en situasjon der velferdsordningene er under press som følge av finanskrise og demografiske endringer.
Les mer:
Dæhlie ville aldri kjøpt timeshare
Halve Groupon ute på tre måneder
Les flere artikler fra ABC Penger her
Lesernes kommentarer
Ole Evjen
20. desember 2011 - 16:21
Rettigheter vs. plikter
Samtidig er det en sterk trang til selvrealisering i Norge, de fleste vil noe med livet. Mitt håp er at dette fører noe godt med seg. Det at folk brenner for det de driver med er jo en konstruktiv kraft i ethvert samfunn (tror ikke noe på at alle vil bli reality-kjendiser eller popstjerner).
Så jeg er vel ikke helt Sokrates enda (han talte om forfallet ved den yngre generasjon, men det er vel mer vi middelaldrende som mister ungdommeligheten og skjønnmaler fortiden?).
Trond Bendiksen
20. desember 2011 - 16:29
Den norske modellen.
Vi er kommet dit at vi tar det meste som en selvfølge eller en rettighet. Å forbruke og spekulere er blitt viktigere enn å produsere. Den unge generasjonen er kresen, og jobber som ble ansett som gode for et par ti-år siden er ikke gode nok lenger og overlates til østeuropeere.
Før vi vi ble oljenasjon, var vi også da et velstandssamfunn og et velferdssamfunn, og vi hadde et høyt utviklet næringsliv med et større mangfold enn det vi har nå.
Ei av utfrodringene ligger i det at vi er blitt "Lille-Kuwait", noe vi for 40 år siden var bestemt å ikke bli.
Job
20. desember 2011 - 16:50
Disse nihilistene
Olai marton Jacobsen
20. desember 2011 - 16:52
3. generasjon
Desertgenerasjonen får servert godsakene uten å vite hva ansvar og plikkter er.
Oljepengene skal "spares" til desertgenerasjonen..... hmmm... stakkars våre barnebarn, de har en tøff tid i vente.
Sobril
20. desember 2011 - 17:05
Dagens politikere
Er faktisk ikke redd for beslutningsviljen til de fleste som kommer etter oss. Et stort unntak er AP`s ungdomspolitikere som tror politikk er en morsom fritidsyssel.
Tor Kristensen
20. desember 2011 - 17:37
Uenig
Job
20. desember 2011 - 18:36
De som er igjen
Terje Johannessen
20. desember 2011 - 18:55
Skulle den replikken være
Tor Kristensen
20. desember 2011 - 19:05
Den er
Olav Brekhus
20. desember 2011 - 17:13
Han har nok rett,
En annen ting som er "rettighetskrevende" er innslaget av mennesker fra andre kulturer, som i utgangspunktet ikke hadde så mange eller rause rettigheter før de kom hit. Disse får en bratt læringskurve i norske rettigheter, og kan ofte disse i detalj, og mye bedre enn etniske nordmenn, men vi får jo andrehåndskunnskapen.
Jon Einar Skaaret
20. desember 2011 - 17:54
Offentlige sluk..
Ingen private aktører som kommer på et klokkeslett, og begynner å jobbe en halvtime etterpå og legger ned verktøyet en halvtime før arbeidsdagens slutt.. Vet om mange steder hvor dette er nesten rutine.. Noen som ikke skjønner hva jeg mener bør ta seg en tur te nærmeste offentlige arbeidsplass..
Mange unnskylder seg med at det offentlige ikke skal tjene penger, men spare penger hører en lite om..
Tor Kristensen
20. desember 2011 - 18:10
Offentlige
Johnny Johansen
20. desember 2011 - 18:29
Du har så evig rett i det du sier.
Det er så feil som det kan få blitt. Jeg kjenner selgere fra en privat bedrift som i stedet for å gå på kundebesøk loffet rundt på båtutstillinge etc. som ikke hadde noe med bransjen vedkommende jobbet å gjøre. Dette var gjennomgående blant selgerne. Sluttet dagen tidlig for de skulle innom kunder men dro rett hjem i stedet.
Jeg har selv jobbet i byggebransjen. Der heller manglet det ikke på folk som lurte seg unna. Og jeg har sittet i utvalg i det offentlige der det kun var lunsjpause og en kort kaffe/frukt pause etter lunsj hvor det kun var pause mens kaffen ble hentet. Ikke en som fikk anledning til å gå ut og røyke.
Terje Johannessen
20. desember 2011 - 18:44
Og du har også rett i det du
Heldigvis fikk jeg jobb i staten, med klart ansvarsforhold, og en systematisk hverdag som gjorde at man jobbet effektivt. Så det med at noen hevder folk ikke jobber i det offentlige det viser nok heller at man ikke vet hva man snakker om.
Tor Kristensen
20. desember 2011 - 18:55
Helt enig
Olav Brekhus
20. desember 2011 - 22:23
Eller jobber skift eller turnus eller
Og jada, jeg vet at det finnes "litt av hvert" i begge leire, men det er for omfattende å gå inn i alt. Først og fremst mener jeg det handler om struktur og holdninger. Strukturen med "påtvungen rettferdighet" og kollektive "rettigheter" har på mange måter utspilt rollene sine, og holdningene disse har gitt samfunnet gjør arbeidslivet og samfunnslivet både "gammeldags" og reaksjonært. Jeg mener at særlig deler av arbeidsmiljøloven, sammen med "sentrale forhandlinger og tariffoppgjør", er en slik "brems" på fornying og utvikling. Resten av Europa står foran en krise nå, som vil medføre store strukturelle forandringer, og vi flyter videre på gamle rettigheter, men luften er på vei ut.
Jon Einar Skaaret
20. desember 2011 - 17:43
Så i 2021
Hvis Norge ikke har "råd" til å utbedre infrastrukturen i dag, åssen i hælvette skal norge få råd til det senere??
Åge Fred Gram
20. desember 2011 - 18:03
Selvgode Nordmenn.
Terje Johannessen
20. desember 2011 - 18:53
Økte han skatten??? Ikke for
Og de fleste kjenner seg nok ikke igjen.
Tor Kristensen
20. desember 2011 - 19:07
Åge F G
Jane Synnøve Lund Hoff
20. desember 2011 - 21:07
SAMHOLDET KAN FORVITRE VED INTERNASJONALISERING.
Jeg synes at dette begynner å ligne på misunnelse, og virker ganske oppkonstruert. Kanskje er det en "diskusjon" for og imot. Men det kan være at han mener det unike med Norge er at oljepengene skal komme fellesskapet til gode, og ikke de private rikingene. Hvis det er det han mener så er jeg enig.
Men jeg er i k k e enig i at vi skal internasjonalisere oss. Det vil bare ødelegge fellesskapet og samholdet i et land. Det er opp til det enkelte land å leve slik det passer best innenfor landets lover. VI skal IKKE tvinge noen til noe som helst. Hvis landene ikke forstår sitt eget beste, så skal vi ikke gjøre annet enn å opplyse og gi gode råd hvis de trenger det og gidder å høre på. Den politiske filosofen kan jo begynne med sitt eget heimland England, og overføre det han synes er bra med Norge. Det er vel nok av oppgaver og forhold der som det kan gjøres noe med.
Jan Hansen
20. desember 2011 - 21:43
Blond har nok rett i sine
Ruben Iversen
20. desember 2011 - 22:36
Hjernevasking kalles
Jada , det er et bra land å leve i for de fleste.
Men det er en regelrett løgn å påstå at alle har det like bra.
Jan Hansen
20. desember 2011 - 22:50
Ruben , det er riktig vi blir