Sveits velger svenske kampfly
Fakta om kampflyet JAS Gripen
• Gripen er et enmotors fly som fins i en rekke ulike versjoner. Det er i
dag i bruk i det svenske luftforsvaret og i Thailand, Tsjekkia og
Ungarn.
• Flyet kan utføre en rekke militære
oppgaver. JAS står for «jakt, attack, spaning», og det betyr at typen
kan brukes som jagerfly, til angrep mot bakkemål og til rekognosering.
• Gripen er vel 14 meter langt og har et vingespenn på 8,4 meter. Det har en toppfart på 2.126 kilometer i timen.
• Sveitserne har bestilt 22 fly av Gripen-typen. Handelen vil trolig
omfatte gjenkjøpsavtaler og svensk-sveitsisk industrisamarbeid.
(Kilder: Nyhetsbyrået TT, nettstedet globalaircraft.org) (©NTB)
De svenske flyene erstatter amerikanske kampfly av typen F-5 og skal være levert innen 2015. Regjeringen i Sveits har valgt Gripen framfor franske Rafale og Eurofighter, som bygges av det flernasjonale europeiske selskapet EADS.
– Kjøpet av Gripen betyr kanskje ikke at vi får Europas beste kampfly. Men vi får et fly som fullt ut er i samsvar med våre forventninger, og vi har uansett ikke tenkt å slå noen verdensrekord på dette området, sa den sveitsiske forsvarsminister Ueli Maurer onsdag.
Valgt bort av Norge
Sveitserne har dermed bestemt seg for å kjøpe en flytype som Norge har valgt bort. Norske myndigheter har i stedet gått for den amerikanske kampflytypen F-35.
Les også: - Føler meg ikke lurt
Ifølge Ueli Maurer vurderte sveitserne en lang rekke muligheter, «til og med et russisk alternativ», før de sto igjen med tre hovedkandidater: Eurofighter, Gripen og Rafale. Gripen var det billigste av disse tre flyene.
Ifølge den sveitsiske avisen Neue Zürcher Zeitung vil anskaffelsen koste rundt tre milliarder sveitserfranc, eller nesten 19 milliarder kroner. Men valget av det svenske flyet skjedde ikke bare av kostnadsgrunner, sa Maurer på en pressekonferanse onsdag.
«God kombinasjon»
Gripen er en god kombinasjon, flyet er militært hensiktsmessig og finansielt realistisk, framholdt han. Saabs konkurrenter krevde om lag fire milliarder sveitserfranc for en leveranse av tilsvarende størrelse, sa den sveitsiske forsvarsministeren.
Les også: Jagerflyene blir dyrere, men ingen vet hvor mye
På børsen i Stockholm steg kursen på aksjer i selskapet Saab AB med 11,5 prosent etter at sveitsernes valg av Gripen ble kjent. Saab AB er et industriselskap innen forsvarsteknologi og må ikke blandes sammen med bilfabrikken Saab.
Gripen er en enmotors kampflytype, som kan brukes både som jagerfly, til angrep mot bakkemål og til rekognosering. Typen er i dag i bruk i flyvåpnene i Sverige, Sør-Afrika, Thailand, Tsjekkia og Ungarn.


Steile fronter etter Støre-kritikk
- De prøver å bringe oss til taushet
Lesernes kommentarer
Ounni Pillai
30. november 2011 - 20:13
Nordmenn er best....
Tl4x4
30. november 2011 - 20:17
Hadde norge fulgt sveits
Kjetil Stolt
30. november 2011 - 20:18
heia Sverige
Malgorzata Alicja Ciombor
30. november 2011 - 20:39
Militaere nyeste teknologier det er lurt a ha.
Jeg synes at det er viktig a satse pa den beste slags av teknologi sev denne militaere og Norge som har finans muligheter og kjoepe disse skal gjoere.
Kanskje vaares nabo Russland kan trenge hjelpe disse flyene ogsaa som den norske hjelpen som kan hindre a bruke denne russiske atomvaapen potensjonalen mot fjender.
Ellers har egentlig Russland fjender?
Norge er ingen fjende for Russland! Ikke sant?!
Ragnhild Sørensen
30. november 2011 - 20:39
Nok
Dette flyet er sikkert vel så bra som det amerikanske, som det viser seg har flere feil og mangler!
I tillegg opprettholder vi europeiske arbeidsplasser som i disse dager bør være ekstremt viktig.
Aage Solberg
30. november 2011 - 20:58
Bossebassepolitikk !
Sveits har skjønt det og gjør som de vil, ikke Norge !
Frank Sellevoll
30. november 2011 - 21:36
Nei, det Svenske (et firma)
Mange ulykker. Se youtube,
http://www.youtube.com/watch?v=k6yVU_yYtEc
Det nye amrikanske (ikke usa, men et firma i usa)
http://www.youtube.com/watch?v=SyrvFuDcZ04&feature=related
Det svenske er gammeldags også.
Malgorzata Alicja Ciombor
30. november 2011 - 20:57
Bestemmer regjering
Men selv om ord "militaery, forsvar,..) tordner uetisk det er viktig a konsentrere seg paa saken som er teknologier og flyene men ikke pa dette som kan bli konsekvens av dette som du skriver, nemlig arbeidsplasser,...etc.
Tror du og andre at det er riktig, Norge skal staa utenfor det beste teknologiske forsvaret som verden har?
For meg arbeidsplasser for militaere skal aldri eksistere fordi vaapen skal avrustes, men hvis vi kommer til konklusjon , det viktigste er a bruke penger paa dette hva passer Norge og det norske omaraadet best for a kontrollere og forsvare dette.
Enkelt eksampel.
Hvorfor saa mange fattige kommer til rike land for a stjele eller a gjoere kriminelle handlinger?
Hvorfor i mange land bare rike eller rikere som er ranet, frastjalet eller drept?
Alle rike vet naa at det viktigste er a forsvare seg effektivt i aa gjoere doera med spesjelle laas og flere laas mot innbrudd og ran som jeg har og dobell doera som jeg har akkuratt naa i leiligheten som jeg bor i i Polen,
Tror du at Norge skal staa uten det beste teknologiske forsvaret som verden har?
I ytringsfrihetens navn alle har lov a si sin mening og det er viktig ogsaa a ha dette serioese ansvaret for landet sitt.
Roald Atle Furre
30. november 2011 - 21:05
Fått med deg poenget ?
Malgorzata Alicja Ciombor
30. november 2011 - 21:43
A4 regler gjelder bare trangsynte.
Jeg synes at ikke bare noeytrale allierte, europeiske allierte og nabo sikkerheten skal sikres og alliansen med disse, men viktig er a ha paa lur super utstyr, som selv om blir ikke bruk vanlig, i naaden kan hjelpe andre i kampen mot regimer, terror,...i andre omraader av verden.
Jeg ikke tror spessjelt paa krig mot Norge men uansett jeg synes at en teknologisk hoeyeste kvalitet er viktig a ha, spesjelt for hjelp for disse som ikke opplevde enna denne demokratiske verden, velferden, respekten for sine human rights og freden.
Norge har raad for a kjoepe disse amerikanske flyene selv om disse kan staa i baser og blir brukt bare av og til som disse F16 na.
Det er mange norske penger som er sloest.
Men kanskje disse flyene i Norge kan garantere i verden demokrati i 100% og fred?
Jon K.
30. november 2011 - 21:09
Bra
Tor Larssen
30. november 2011 - 21:24
Som jeg har kommentert tidligere
Malgorzata Alicja Ciombor
30. november 2011 - 22:00
Garanti for Norge
Tor Larssen
1. desember 2011 - 10:42
Finner ingen bekreftelse
Roar Henden
30. november 2011 - 21:33
Gripen gjer jobben!
Roald Atle Furre
1. desember 2011 - 11:44
Da må vel Sverige …….
Frank Sellevoll
30. november 2011 - 21:37
nytt eller hauggammelt fly?
Nei, det Svenske (et firma) er gammelt med oppgradert utstyr.
Mange ulykker. Se youtube,
http://www.youtube.com/watch?v=k6yVU_yYtEc
Det nye amrikanske (ikke usa, men et firma i usa)
http://www.youtube.com/watch?v=SyrvFuDcZ04&feature=related
Det svenske er gammeldags også.
Trond Roda
30. november 2011 - 21:52
Minst i klassen..
Malgorzata Alicja Ciombor
30. november 2011 - 22:27
Ingen ideologisk eller global sammenheng.
Det at Norge skal bruke denne samme maaten a sikre seg i dette hva er interessert a kjoepe-importere aldri betyr at dette skal knyttes til a gi seg paa alle maater for a miste sin suverenitet til a bestemme selv om staten og landet sitt.
Det skal opproettes et spesjelt utvalg som skal vurdere denne saken i alle retninger som skal ta hensyn til for a bestemme best ansvarlig..
Men vi alle norske statsborgere har lov a diskutere om alt i ytringsfrihetens navn.
Norge har 100% demokrati.
Reijo Rajala
30. november 2011 - 22:34
Ikke undervurder Sveits
Harald Kristiansen
1. desember 2011 - 13:41
Eksperter
Hvor var dere alle da avgjørelsen skulle tas? Merkelig hvor mange som har mange meninger om ting som allerede er avgjort.
Jeg antar det hadde blitt diskutert heftig her, kanskje til og med av de samme debattanene?, om vi hadde kjøpt svensk og de begynte å vise seg å ikke holde mål til det, det Norske luftforsvarets behov. Hva da?
Som noen allerede har nevnt i denne diskusjonen, har Norge andre behov enn Sveits, Sverige, Tjekkia, og de øvrige land som hittil har kjøpt Gripen. Jeg påstår ikke at F-35 er det rette flyet for Norge, men det er blitt valgt ut fra en grundig ekspert (forhåpentligvis) vurdering.
Personlig er min mening at Eurofighter ville vært et bedre valg enn Gripen og et billigere og noenlunde likebra valg som F-35. Eurofighter har allerede vært i kamp/krig, i Irak og Afghanistan. Det har hverken Gripen, F-35 eller nye Rafaele vært, ennå!
Roald Atle Furre
1. desember 2011 - 14:03
Eurofighter trakk seg
Reijo Rajala
1. desember 2011 - 20:24
Eurofighter trakk seg
Reijo Rajala
1. desember 2011 - 20:48
Vi var der og da.