
EU-lov gir ledighetstrygd etter kun én arbeidsdag
Det er etter press fra EU at regjeringen har bøyd av for dette kravet, skriver Aftenposten.
Arbeidsdepartementet har lenge hatt som tilleggskrav for utlendinger at de må ha jobbet i minst åtte uker innenfor en periode på tolv uker, samt må ha startet i jobben innen tolv uker etter at de først kom til Norge.
Les også: Krever frislipp av trygd for utlendinger
EFTAs overvåkingsorgan ESA har vært misfornøyd med dette ekstra kravet, og mener det kommer i strid med EØS-avtalens bestemmelser om samordning av velferdsordninger. Nå har altså Norge bøyd av og etterkommet ESAs krav.
Forutsetningen for å få dagpenger i Norge er at man har jobbet lenge nok i hjemlandet eller et annet EØS-land for å være kvalifisert for slik trygd.
Norske myndigheter har vært redd for at ordningen kan føre til en strøm av utenlandsk arbeidskraft som vil utnytte ordningen, men ifølge ESA har ikke Norge klart å underbygge denne bekymringen tilstrekkelig.
Landsorganisasjonen i Norge mener det ikke er mer enn «rett og rimelig» med endringen i reglene, og tror ikke den vil bli utnyttet.
Lesernes kommentarer
Jonas Fra skauen
6. november 2011 - 12:41
Farvel til EØS
bør vi si opp alle slike avtaler og få felleskapet hjem til norge der det hører hjemme.
Bjørn Nøstvold
6. november 2011 - 12:56
Så enig, så enig Vidar.
Sveits står utenfor, og har greie handelsavtaler med EU og resten av verden, men slipper å få tredd alt negativt nedover ørene slik som Norge må.
Alle med fornuft ser dette, men enkelte av våre fremste politikere ser en utfordring i å få mulighet til å fortsette karrieren med en framtredende stilling i Brussel, og lar Nasjonen unødvendig blø for sine egoistiske tanker.
Er en en gavmild god nok julenisse er det gjenytelser å hente. Det har vi sett at flere AP topper har oppnådd allerede, og flere ser ut for å stille seg i køen.
Jørn Pedersen
6. november 2011 - 15:11
Det finnes...
Jan Kenneth kleven
6. november 2011 - 16:12
jens og kompani i tåkeheimen
Ingvald leivestad
6. november 2011 - 16:53
Når en regjering svikter på fundamentale punkter.
Bjørn Nøstvold
6. november 2011 - 19:11
Stem på riktig parti da.
Et parti som har utmelding av Norge fra EØS samarbeidet (og med det schengen avtalen også) er Kystpartiet. Sjekk ut deres partiprogram. De fortjener en annen plass i Norsk politikk enn de har i dag. Problemet er at "nye partier helst ikke skal nevnes under valg engang, men havner under oversikten - andre partier. http://www.kystpartiet.no
Jørn Pedersen
7. november 2011 - 18:16
Kan nok være, men...
Bjørn Nøstvold
7. november 2011 - 20:43
Regjerings skifte????
Ønsker du deg en annen tilnærming til EU må du gå en ny runde med deg selv hva gjelder politiske partiers stilling til dette og dine valg rundt dette.
Kjell Zaal
7. november 2011 - 9:17
JaJa
Ingar Nilsen
6. november 2011 - 14:07
Missbruk?
LO sier: TROR IKKE den vil bli missbrukt???
Hvorfor kommer de hit da? For å tjene penger!
Hvor innesnødd går det an å bli da?
Nei, la oss kvitte oss med EU og EØS for godt.
(Sier jeg som har vært ihuga EU-tilhenger i alle år ! )
Per
6. november 2011 - 15:31
På tide med utmelding!
Jack
6. november 2011 - 20:41
Norge er jo et av verdens rikeste land!!!
Geir Vinje
6. november 2011 - 15:43
Det blir utbetalt 4 ganger mer utbytte enn trygd i Norge.
Atle Devik
7. november 2011 - 9:41
Klart de må komme.....
Hans Martin Arnesen
6. november 2011 - 22:08
Ett sted går grensen
Bjørn Nøstvold
7. november 2011 - 14:27
EØS er årsaken til at en må godta dette.
Det finnes et parti som ønsker Norge ut av EØS samarbeidet samt schengen samarbeidet.
Se partiprogrammet på www.kystpartiet .no
Dette partiet funker også selv om du ikke bor ved kysten.
Kjell Johansen
6. november 2011 - 12:54
Eu-vanviddet
Bjørn Nøstvold
7. november 2011 - 14:31
De demokratiske partiene er jo for EU/EØS
Partier som har tatt klart standpunkt til at Norge må ut av EØS finnes derimot hvis en orienterer seg.
R Blackmore
6. november 2011 - 12:55
Venstre applauderer
Oddgeir Andersen
6. november 2011 - 13:39
Hvorfor jobbe?
Ingar Nilsen
6. november 2011 - 16:48
For hvem gjelder dette?
Geir Ove kittelsen
6. november 2011 - 12:55
Velkommen til Norge
JILL FANEBUST
6. november 2011 - 13:03
TRYGD
JILL
Ola Gunnar
6. november 2011 - 14:02
solgt seg til EU.
Tommy Kristiansen
6. november 2011 - 16:00
NORGE BLIR NÅ EUROPAS NYE SOSIALKONTOR.
Våre folkevalgte hoppet elegant bukk over norsk Grunnlovs, §§ 1 og 112, samt Straffelovens § 83, i 1972 og i 1994. De tok ikke folkets NEI seriøst og har derfor opptrådt rettsstridig og illojalt mot folkets røst som var flertallet og demokratiets NEI til EU. Men vi har fått tredd over hodet deres politiske og økonomiske systemer mot folkets vilje.
Straffelovens § 83 "Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år inntil 21 år.
Denne sannheten har ikke Ola og Kari fått vite noe om. ALT som har hendt inne på stortinget, etter at Europabevegelsen "slo ut håret der" er rettsstridig. Nå må vi få sagt opp SHENGEN-AVTALEN og EØS AVTALEN, og få selvråderett igjen over vårt land, både økonomisk og politisk å sette vår egen standard i trå med folkets vilje.
JILL FANEBUST
6. november 2011 - 16:13
SOSIALKONTOR
tørst gress.
JILL
Tron Hagen
6. november 2011 - 13:05
Går det ikke an
Nei få dette landet ut av EØS og la det blitt vårt land igjen. Vi kan på ingen måte fø halve Europa, vi klarer jo ikke å gi landets egne gamle innbyggere gode pleieplasser og nok behandlingsplasser.
Dette kunne virke som en dårlig spøk, men er atter et bevis på at nisselua er tredd langt nedenfor øynene. Må man miste gangsynet totalt når man blir politiker?
Bjørn Nøstvold
7. november 2011 - 14:34
Det går an.
Per Olav
6. november 2011 - 13:06
Da må vel denne regelen
Ja nå er faktisk grensen for hva vi skal godta av forordninger fra EU nådd. En underskriftskampanje med krav om å stemme over EØS er kanskje på tide nå. Har ikke noe mot å dele med andre, men da må man også forvente at det blir stilt noen krav utover å jobbe 7 timer og få trygd. Men jeg blir ikke forundret over noe lengre.....
Geir Vikn
6. november 2011 - 14:19
Fremmed