Stanser krisehjelpen til Hellas
Opprinnelig hadde Frankrikes president Nicolas Sarkozy håpet å diskutere langsiktige reformer av verdens finanssystem på møtet i byen som er mest kjent for sin årlige filmfestival.
I stedet blir topplederne nødt til å sette alle krefter inn for å unngå at den økonomiske thrilleren i eurosonen utvikler seg til en skrekkfilm.
Allerede onsdag kveld møtte Sarkozy den tyske statsministeren Angela Merkel og hennes greske kollega Giorgos Papandreou. Sistnevnte fikk klar beskjed og at krisehjelpen til Hellas stanses inntil grekerne har godtatt eurolandenes redningspakke.
Papandreou insisterer fortsatt på å legge pakken ut til folkeavstemning, men han gikk med på å framskynde den fra januar til begynnelsen av desember.
Les også: Kan bli gresk folkeavstemning tidlig i desember
Klar tale
Sarkozy understreket at Hellas må rette seg etter vilkårene i pakken som eurolandene er blitt enige om.
– Hvis ikke reglene respekteres, så kan verken Europa eller IMF dele ut så mye som en cent, advarte den franske presidenten etter krisemøtet.
For første gang snakket de europeiske lederne åpent om at Hellas kan komme til å gå ut av eurosamarbeidet. Merkel beskrev samtalene med Papandreou som «tøffe og vanskelige».
– Vi vil heller stabilisere euroen sammen med Hellas enn uten Hellas. Men målet om å stabilisere euroen er det viktigste, understreket den tyske statsministeren.
Les også: Folkeavstemning i Hellas så raskt som mulig
– Holder til desember
Det har tidligere blitt sagt at den omstridte greske folkeavstemningen ville bli holdt i januar. Nå åpner imidlertid Papandreou for at den kan gjennomføres så tidlig som 4. desember.
Hellas skulle etter planen mottatt 8 milliarder euro i ny krisehjelp i løpet av november. Utbetalingen, som tilsvarer over 60 milliarder norske kroner, er nå utsatt på ubestemt tid.
Kommentatorer har stilt spørsmål ved hvor lenge Hellas kan klare seg uten hjelp før landet i praksis går konkurs. Men Papandreou gjør det klart at det er nok penger i kassen til å betjene statsgjelden fram til midten av desember.
Les også: Hellas-utspill ga børspanikk
Mye på spill
Den greske statsministeren er enig i at Hellas' medlemskap i eurosonen står på spill når landet holder folkeavstemningen om redningspakken.
Hvorvidt avstemningen faktisk gjennomføres, er imidlertid ennå ikke helt sikkert. Papandreou er avhengig av å vinne et tillitsvotum i den greske nasjonalforsamlingen fredag denne uken. Hvis regjeringen felles, er det uklart hva som skjer med folkeavstemningen.
Torsdag skal Angela Merkel blant annet møte USAs president Barack Obama i Cannes. Også den kinesiske presidenten Hu Jintao er i byen, og han krever å få vite flere detaljer om den europeiske redningspakken før Kina kan låne mer penger til de kriserammede europeiske landene.
Les også: Europa tatt på sengen av gresk utspill

Facebook stuper på børsen
Frykter full kollaps
Bøndene markerte seg med kubjeller i Oslo sentrum
Lesernes kommentarer
Johan Ytternes
3. november 2011 - 9:11
Tåier ikke
Jan Erik Jensen
3. november 2011 - 15:39
Det virker ikke som du skjønner hva dette
Om noen i denne sammenheng har bedrevet finansielt pyramidespill så er det både den greske stat og en temmelig stor andel av dets innbyggere .
De har tusket til seg store lån på falske premisser i form av fiksede nasjonalregnskap slik at de i utgangspunktet fremsto som vesentlig mer solid enn de var , de har lånt til pipen og vel så det og når det skal betales renter og avdrag da er helvete løs med streiker og opptøyer. Dette er så langt fra demokratiets vugge som det går an å komme. Beklager å si det , men forfallet i denne nasjonens moral og etikk er nå alvorlig og det er på tide å¨sette foten ned .
Forsøk å sette deg inn i hva finansielt pyramydespill er for noe rart før du kommer med din bastante grekofile uttalelser.
Kanskje også norske lånekunder skal foreta folkeavstemming før de bestemmer seg for hvorvidt det vil behage dem å tilbakebetale lån? Her får grekere tilbud å få strøket 50% av lånegjeld og så begyner de å rasle med folkeavstemming om de skal akseptere det ? Hvor småbarnsfrekke skal disse bli før det ringer en bjelle for deg ?
Leif Jørgensen
3. november 2011 - 9:24
Dette er det demokratiske EU!!
Roger Sten Snarli
3. november 2011 - 11:29
Historien viser at alle unioner . . . . ???
Det ville være fint om du kunne oppdatere meg med fakta.
ROGER
Knut Myhre
3. november 2011 - 13:17
En oppdatering til Roger Sten Snarli..
Her er ei liste som forhåpentligvis kan oppdatere deg om at unioner, stort sett har endt sine dager. EU, som er på god veg til å kollapse,kommer nok etter hvert med på lista det også.
Centralamerikanska federationen
Evangeliska unionen
Förenade Arabrepubliken
Kalmarunionen
Kungariket Danmark och Norge 1387-1814
Protestantiska unionen
Serbien och Montenegro
Sovjetunionen
Sverige och Norge
Svensk-norska unioner
Den första svensk-norska unionen (1319-43, 1362-63)
Kalmarunionen och den andra svensk-norska unionen (1449-50)
Norge under danskt styre
Den tredje unionen, 1814-1905
Inger Vibeke Haugen
3. november 2011 - 14:23
Knut?
Anne Brit Raaen
3. november 2011 - 15:20
Usedvanlig historieløs
Jan Erik Jensen
3. november 2011 - 15:48
Hva med USA- United States of America ?
Den avskalling som nå kan komme i EU har mest å gjøre med at enkelte land som trodde de kunne være gratispassasjerer og nå reagerer med småbarnsvrede når de blir anmodet om å vise voksent ansvar , kan bli smertefull , mest for de land som ikke klarer å grine seg til gratis lån og annet snadder der de nå nærmer seg kassen for å betale for alt de har shoppet .
Per Olav Husum
3. november 2011 - 9:32
Nå viser EU sitt sanne ansikt
Det er ikke på denne måten man får et levedyktig og demokratisk Europa.
Tyskland og Frankrike er de to landene som tjener store penger på denne krisen, og jeg håper virkelig at Hellas går ut av dette selskapet og får igjen sin egen valuta. Grekerene har vært kuet før og har alltid klart å komme seg opp igjen, også denne gangen tror jeg....
Kjell A Larsen
3. november 2011 - 9:55
Demokrati??
Per Olav Husum
3. november 2011 - 11:49
Og vi nordmenn reiser
Grekere er et herlig folkeferd, og man blir tatt godt vare på som turist, år etter år.
Inger Vibeke Haugen
3. november 2011 - 14:29
Per Olav?
Jan Erik Jensen
3. november 2011 - 17:03
Kjell ! Det er synd å måtte si det
K E
3. november 2011 - 10:10
Hellas
Det er lite med næringer som skaffer penger fra utlandet...
Mange bedrifter har blitt skapt for å leve av offentlig sektor...
Gjeldsuføret skyldes at den greske staten i mange år har brukt betydelig mer penger enn den har fått inn. På det verste gikk det ut fire euro hver gang tre euro kom inn i statskassen...
Også hemmes inntektssiden av et lite effektivt system for skatteinnkreving...
Hellas har meget byråkratisk system...
Korrupsjon er svært utbredt...
Hellas rangeres på linje med land som Lesotho og Panama grunnet dette ovenfor, når det gjelder næringslivets betingelser... 109 plass på en liste over vilkår for næringslivet...
Det er også en av landene som mottar mest per borger fra EU.
Jo mer man leser om Hellas og grunnen til økonomisk krise, desto mer kommer beskrivelsen "banan republikk" frem i bakhodet.
Per Olav Husum
3. november 2011 - 11:54
Er det ikke det samme
Og vi kaller oss ikke selv for bananrepublikk, men apekatter finnes det jo over alt
Det var ikke ment om deg, så ha det klart.
Det grekerene tør er å stå for sine egne meninger og ikke lar seg diktere, og det er et godt tegn....Her lar vi oss lede av de samme krefter desverre
K E
3. november 2011 - 13:22
At enkelte mener slik om Norge...
Vi tar inn skatter...
Vi har mye mer eksport...
Norge er høyt rangert blandt landene som har gode investerings betingelser for næringslivet.
Vi kan ikke sammenlignes med banan republikker!
At mange her ser ut til ikke å forstå hva parlamentarisme er... skremmer meg.
Hellas virker jo mer og mer som ett kaos land.
Ministre fra regjeringen er ikke informert om folkevalg i en slik viktig sak, og er uenige med statsministeren. Mange krever hans avgang.
Folk i gaten føler at regjeringen holder de som gisler i en sak de tydeligvis vet lite om... og føler regjeringen må rette opp.
Inger Vibeke Haugen
3. november 2011 - 14:32
K E
Åge Fred Gram
3. november 2011 - 9:44
Nå viser EU sitt sanne ansikt.
K E
3. november 2011 - 10:04
Nå ser vi konsekvensene av EU
Er det EU som helhet eller forsøket på en samlet valuta?
Hva er konsekvensen du mener kommer av EU?
Åge Fred Gram
3. november 2011 - 12:49
Nå ser vi konsekvensene av EU
K E
3. november 2011 - 13:23
EU er ikke demokrati men Diktatur
Inger Vibeke Haugen
3. november 2011 - 14:36
Åge
Jan Erik Jensen
3. november 2011 - 15:53
Fred , Tror ikke dine utsagn her
Mulig du får spalteplass i Flåklypa Tidende .
Tor Larssen
3. november 2011 - 10:11
Hvorfor ikke
K E
3. november 2011 - 13:24
brysomme demokratiet
Parlamentarisme er demokrati!
Harry Andreassen
3. november 2011 - 10:44
I EU
Det som ikke vinnes i krig, skal vinnes med lurerier. Hvem tror dere holder seg som herrefolket i Europa? Når dem ser at dem ikke kan kue noen eller kan utnytte noen, er det trusler om utkastelse.
Men det skal bli mange sutrende, ledige byråkrater før det hele har lagt seg. Stormannsdrømmen er snart en grusdunge. Det har skjedd før.
Det er ikke bare i araberverdenen det blir en ny vår. Det kan bli andre også som blir kjeppjaget.
Olai marton Jacobsen
3. november 2011 - 10:59
Håper at noen flere nå
Gunnar Celius
3. november 2011 - 13:02
Papandreou har skjønt det!
K E
3. november 2011 - 13:44
Euroen er ødeleggende
Før så kunne det bli ekstrem press på enkelte lands økonomi ved at det ble spekulert i deres valuta... Det førte ofte til mer økonomisk ustabilitet. Med mange land som fører samme valuta blir det vanskligere.
I teorien kunne du dra gjennom Europa fra land til land.
Veksle pengene til valutaen i de landene du dro gjennom... hadde du ikke brukt noe annet enn vekslet i tilfelle du trengte penger:
Så hadde du mye mindre penger enn når du startet turen.
En valuta, og endel felles regler skaper mye mer stabilt Europa.
I dette tilfellet så har ikke Hellas fulgt endel av det som kreves av EU land.
De brukt 4 av 3 euro, å leve over evne heter det.
Altså brukte mer penger enn de hadde, og de har lånt penger fra andre land for å klare å opprettholde livsstilen.
Gunnar Celius
3. november 2011 - 15:26
Euroen er ødeleggende...
Man kan også se på lønnssystemet i de forskjellige EU-land: En bondes arbeid er for eksempel langt mindre verdt i både Italia og Hellas enn det en bonde gjør i Tyskland eller Frankrike. Derfor henger det ikke på noe som helst at euroen har livets rett. Hvis det skal være tilfelle, må det bli like vilkår for absolutt alle som handler med euro!
For at Hellas skal komme på fote igjen må de få tilbake sin gamle valuta. I tillegg til dette, er det selvfølgelig masse drastiske og upopulære tiltak som må innføres, som for eksempel å forby kontante oppgjør under transaksjoner i handelsvirksomheten. Her er det masse å hente av unndratte skattepenger, som ellers bare havner rett i lomma på folk.