Julehandelen ga kraftig vekst i nettbutikkene

Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enda flere gjorde deler av julehandelen på nettet i fjor og bidro til at netthandelen økte med 15 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med året før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske nettbutikker tok 66 prosent av nettkjøpene våre i førjulstiden i fjor og rundt 80 prosent av nettoomsetningen, ifølge Virke.

Det ga en vekst på 15 prosent i fjerde kvartal i fjor, sammenlignet med samme kvartal året før. I tredje kvartal lå veksten på 12 prosent.

Les også: Netthandel gir pakkerekord for Posten

Totalt ble det gjort 10,8 millioner varekjøp i norske nettbutikker, for til sammen for 9,5 milliarder kroner. Veksten var klart størst innen kategorien «hus, hjem og hage», med en økning på 61 prosent fra tilsvarende kvartal året før. «Sport og fritid» hadde en omsetningsvekst på 33 prosent.

Noe av veksten skyldes dessuten den svake kronen. Den gjør det mindre lønnsomt å handle i utenlandske nettbutikker, ifølge Virke, som ser en klar trend at vi som følge av momsfrigrensen gjør flere «små» kjøp i utenlandske nettbutikker.

Les også: Store kredittselskaper bryter loven