Gresvig kan få 800.000 i bot for reklamepåstander

Forbrukerombudet har fått nok av G-Max-butikkenes aggressive markedsføringskampanjer og truer med gigantbøter. Illustrasjonsfoto/montasje
Forbrukerombudet har fått nok av G-Max-butikkenes aggressive markedsføringskampanjer og truer med gigantbøter. Illustrasjonsfoto/montasje
Artikkelen fortsetter under annonsen

G-Max-butikkene påberopte seg «ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest», men oppga verken førpris eller prisavslag. Forbrukerombudet har fått nok.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ombudet har sendt Gresvig et varsel om tvangsgebyr på 800.000 kroner, ifølge Dagens Næringsliv etter at Gresvig reklamerte for sportsutstyr i G-Max-butikkene på Ski og Slependen, samt på gsport.no, tidligere i år. Markedsføringen lovet ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest», men Forbrukerombudet påpeker at det verken ble oppgitt førpriser og prisavslag.

Les også: Kulturdepartementet vil stanse spillreklame på TV

Det er Gresvigs argeste konkurrent, XXL, som har klaget markedsføringen til Gresvig inn til Forbrukerombudet. I sitt svar hevder Gresvigs advokat Terje Sverdrup Mår på sin side at «lovbruddene hos XXL er av klart større omfang». Han følger opp med å påstå at ombudet forskjellsbehandler de to kjedene til XXLs fordel.

– Vi har ikke drevet usaklig forskjellsbehandling slik Gresvig hevder. Etter vårt syn er alle sportsutstyrsaktørene behandlet likt, men det er altså ikke alle aktørene som har opptrådt likt, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Les også: Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig