ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Fotografi,Mystikk og mysterier,ufo,Verden,Vitenskap,Ny Viten,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Avslørte kjent UFO-bilde Bildet tatt av brasiliansk fotograf i 1958 viser slett ingen UFO. Det viser to skjeer satt mot hverandre. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2010-34/ufo.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2010-34/ufo.jpg

680 404

Dette berømte ufo-bildet skal ha blitt tatt utenfor kysten av Brasil i 1958. Nå er det avslørt at det slett ikke er en UFO på bildet, men to skjeer satt mot hverandre. Foto: Almiro Baruno.

Avslørte kjent UFO-bilde

Bildet tatt av brasiliansk fotograf i 1958 viser slett ingen UFO. Det viser to skjeer satt mot hverandre.

Ufobildet tatt av den brasilianske fotografen Almiro Baruno forbløffet mange da de ble tatt i 1958. Nå har de blitt avslørt som en bløff i et brasiliansk TV-program.

Ifølge programmet er det nemlig slett ikke en UFO som vises på bildet, men to skjeer satt mot hverandre.

Det skriver den svenske ufoeksperten Clas Svahn i sin blogg på dn.se.

- Fløy over havet

Det kjente bildet inngår i en serie med fotografier tatt av Almiro Baruna den 16. januar 1958.

Ifølge den opprinnelige historien hadde Baruna vært om bord i en båt utenfor øya Trindade ved kysten av Brasil, da en flygende tallerken plutselig dukket opp fra havet og fløy møt øya, før den gjorde en skarp sving og senere fløy ut mot havet igjen.

Bildene skal senere ha blitt undersøkt av brasiliansk marine, som ifølge rapportene konkluderte med at bildene var ekte.

Amerikanske myndigheter var imidlertid ikke like overbeviste over bildets ekthet. De pekte blant annet på at Baruna hadde lang erfaring i å forfalske ufobilder. Og var det ikke mer enn tilfeldig at samme fotograf plutselig skulle fotografere en ekte UFO, som var mer eller mindre identisk med hans forfalskede objekter?

Bekreftet bløff

I det populære brasilianske TV-programmet «Fantastico», sendt for en uke siden, bekreftet en venn av Almiro Baruna at ufobildet virkelig var en bløff.

Ifølge vennen Emilia Bittencourt hadde den brasilianske fotografen innrømmet at han ganske enkelt hadde tatt to skjeer og satt dem sammen for å lage et improvisert romskip som han senere hadde tatt bilder av og montert inn i bilder av øya Trindade.

– Han var ikke dum og lo mye, fortalte Bittencourt i TV-programmet.

Også Barudas niese innrømmet at det dreide seg om en bløff. Niesen sitter i dag på det rikholdige bildearkivet til den nå avdøde fotografen.

Etter at programmet ble sendt, skal niesen riktignok ha moderert uttalelsen, men ifølge Fantastico-produsent Luiz Petry, er det ingen tvil om at hun innrømmet at bildene var forfalskede.


Lesernes kommentarer

2010-08-24T11:55:07

William Hakvaag William Hakvaag

24. august 2010 - 10:55

Forfalskninger av UFO bilder

Det finnes helt sikkert mange bilder som er forfalkset av slike ting. Allikevel er der en hel del igjen som er uforklarlige. Men fenomenet finnes, det vet jeg da jeg selv har sett UFO tre ganger. I 1956 - 1967 og i 1973. Alle gangene med vitner slik at jeg var ikke alene om observasjonen.
2010-08-24T12:18:46

Tore tønder Tore Tønder

24. august 2010 - 11:18

Ikke noe skapte seg selv

Ingenting skapte seg selv... ikke en gang "The Big Bang"... så grunnlaget for "The Big Bang" var alt skapt før det smalt...

Jorden har en skjør historie på sirka 10. 000 menneske år. Hva er ikke muligheter for eksistenser som har historie på1 milliard år eller mer...

For øvrig se denne: http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/100820/jorda-fra-183-millioner-kilometers-avstand#comment-1413
2010-08-24T13:41:02

Solveig hagen Solveig Hagen

24. august 2010 - 12:41

Som skaper seg selv.....

I følge Kvanteteorien kan partikkel-antipartikkel-par oppstå fra intet. Disse forsvinner like fort som de oppstod. Dette fenomenet kalles Kvantefluktuasjoner.
Kvantefluktuasjoner under inflasjonsfasen kan forklare hvordan tettheten i universet ble litt ujevn, slik at vi senere kunne få galakser og galaksehoper.
2010-08-24T15:22:52

Kristian Brauteset Henning Kristian Brauteset Henning

24. august 2010 - 14:22

Paradoks

Nå kan du nok mer om vitenskap enn meg, men jeg tror fortsatt ikke energiloven kan brytes. Det er mer sannsynlig at disse partiklene teleporteres rundt om kring, og ja, gjerne over lyshastigheten for meg.

Har ikke noe tro på at den kan stoppe sivilisasjoner fra å besøke hverandre, men da beveger man seg bortenfor vitenskap og inn på det å stole på observasjoner av titusener av vitner fra alle samfunnslag. Alt fra Ola Nordmann til presidenter og faktisk Elvis har vært heldige å beskue dette, som jeg mener er uomtvistelig bevist om man setter seg inn i stoffet. NOE[N] vil bare at dette ikke avsløres riktig enda, og trist er det.
2010-08-26T11:01:30

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

26. august 2010 - 10:01

Termodynamikkens 1. lov og universets opprinnelse

Som det er nevnt over vil ikke Termodynamikkens 1. lov brytes (Energi kan hverken oppstå eller forsvinne, men bare gå over i andre former), da det er innført definisjoner på negativ energi og kalkulert at summen av energien i universet er ganske nøyaktig 0.

Alt tyder på at universet i dag kun er et lite utslag av tilfeldighet i det store vakuum, tilsvarende de kvantefluktuasjoner der partikkel, anti-partikkel par oppstår og forsvinner i empiriske forsøk til stadighet.

Altså intet behov for guder og andre merkelige kreasjoner for å forklare universets opprinnelse.

Dette har vært kjent en stund, men det er kanskje ikke alle som leser Stephen Hawking og Alan Guth, og sikkert og noen som synes Scientologi og bibler er mer underholdende lesning.
2010-08-24T13:22:48

Jostein Eliassen Jostein Eliassen

24. august 2010 - 12:22

UFO-bilder

De fleste UFO-bilder er vel falske, dvs, tillaggede med hensikt å skape sensasjon.

Tore: Det modernes mennesket homo sapiens kom på banen for ca 200.000 år siden. For ca 5 millioner år siden var menneskets forfar ganske så menneskelignende oppreist gående på to bein, men med mere kroppshår og med ca 30% så stor hjerne i forhold til homo sapiens.

Selv har jeg sett UFO noen få ganger (ikke romskip) og vet at fenomenet eksisterer. En gang så jeg et gul-, orange-,rødlysende himmellegeme som fløy avgårde, stanset og lyste opp naboens hus og gårdsplass i noen sekunder før det forsvant som i løse luften.

Videre har jeg hatt noen få merkelige drømmer relatert til inteelligente utenomjordiske vesener.
2010-08-24T13:25:36

Terje Husum Terje Husum

24. august 2010 - 12:25

Bare Enda Et Til

Se der ja, enda et som alså viser seg og ikke være en såkalt UFO. Ikke så rart det, for UFOer finnes ikke. Så et tv program om hvordan en skulle lage falske UFO bilder. Det er faktisk veldig lett. Er det ikke litt pussig, de som tror på sånt sprøyt ser UFOer rett som det er, vi ikke troende gjør det aldri. Noen i en debatt påsto de kunne kontakte utenomjordiske vesener og ha møter med dem. En av de ikke troende spurte om og få være med. Nei, siden han ikke trodde på UFOer fikk han ikke være med... Noe som skurrer her.. Rart aldri et tv selskap har greid å feste noen av dem på film. De filmer jo så mange store hendelser utendørs. Heller har ingen av de lyttestasjonene rundt om på kloder har hørt noe utenfra. Ikke et pip... Og UFOer finnes ??? Ja jøss..........
2010-08-24T13:29:25

Per Saxe Per Saxe

24. august 2010 - 12:29

At det ikke går å forklare

At det ikke går å forklare alt man ser, viser bare vår begrensning i å forklare! Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det der noe mystisk med det, tvert imot! Vi lar oss jo fasinere av illusjonister (tryllekunstere) som setter sin ære i å lure oss, selv om vi jo alle er klar over at vi blir lurt.
Ufo-observasjoner er jo bare det forkortelsen betyr: unidentified flying objects. Ikke at det er romvesener! Nå er jo ennå en ufo identifisert - og ikke lenger en "ufo".
Godt at vi lever i en opplyst tid der hokus-pokus ikke tas for annet enn hva det er - lureri!
2010-08-24T13:45:12

Solveig hagen Solveig Hagen

24. august 2010 - 12:45

Hmm

Jeg vil ikke ta "gleden" fra folk, og jeg vet at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, det har historien vist oss med teknologi og vitenskap. Men jeg kan si at det har aldri blitt bevist at hverken UFOer, ånder osv eksisterer. Jeg kan nok ikke motbevise dette, men dette kan ei heller bevises.
Mange har en voldsom trang til å tro på noe "høyere" nesten sublimt, og dette er god butikk for mange.

Det vi med sikkerhet vet, er at både på og utenfor jorden oppstår fenomener som nødvendigvis ikke kan forklares.
Under den første månelandingen på Apollo 11 i 1969, så faktisk astronautene uforklarlige ting. Interessant selvsagt, men det betyr ikke uten videre at det var snakk om annet enn et fenomen.
På en annen side, hva har en høyere sivilisasjon her å gjøre? Vi har jo kommet i en destruktiv fase, ikke noe å lære av eller å hente her.
Og snur vi ikke utviklingen og bruker hue, bukker vi under om noen år, garantert.
2010-08-24T13:51:02

Solveig hagen Solveig Hagen

24. august 2010 - 12:51

.

Jeg må legge til at UFOer finnes, men det har aldri blitt bevist annet enn at det er snakk om fenomener når alt kommer til stykket.
Men for de som tror på dette må gjerne fortsette med det, for vi har ulike oppfattelsesevner.
2011-07-27T21:01:06

Jostein Eliassen Jostein Eliassen

27. juli 2011 - 20:01

UFO

UFO betyr uidentifisert flyvende objekt og folk som sier at slikt ikke eksisterer må jo tenke seg litt bedre om da når man vet hva de 3 bokstav ene står for.......
2010-08-24T15:42:44

Solveig hagen Solveig Hagen

24. august 2010 - 14:42

Alt som flyger/er i luften, og som man ikke

vet hva er, er en UFO... Værre er det ikke...
2010-08-26T09:39:44

Nils Midtøy Nils Midtøy

26. august 2010 - 8:39

Fornuftig skepsis

Jorda er rund, men den virker flat når vi går på den, hehe. Transistoren fins, om opprinnelsen var utenomjordisk eller ikke. Den har iallfall gjort nytte for seg, og blitt symbol på stor teknisk framgang. Det mest spennende er selvsagt en utenomjordisk super ufotransistor. UFO-fenomenet forsvinner ikke så lett. Akkurat nå ligger en UFO-bok blant de femti mest solgte på Amazon. Witness to Roswell var også blant de femti mest solgte for tre år siden.
2010-09-12T08:14:38

Hans Leirvik Hans Leirvik

12. september 2010 - 7:14

Se disse filmene og vurder selv

Se disse filmene og vurder selv :

http://www.youtube.com/watch?v=tsyD3_KHwCY

http://www.youtube.com/watch?v=aabVQPlNR4E

Bruk 5 timer på å studere UFOer med et åpent sinn så kanskje alle og enhver kan innrømme at man ikke vet alt.
Selvsagt er det mange ting i universet som vi ikke forstår eller kan forklare.
YouTube er nok - søk der etter ufo og land for eksempel, legg gjerne til children, Nasa og/eller Nazi.
Etter 5 timer med videotitting har du sett nok til å forstår at noe foregår.
Men hva det er, er ikke klart, de kan komme fra verdensrommet, en annen dimensjon eller de kan være lagd her på jorden.