
Fedme knyttes til omsorgssvikt
Fedme hos barn i Norge
• Kroppsmasseindeksen (KMI), som regnes ut ved å dividere vekten med høyden ganger høyden (kg/m2), benyttes for å bestemme om en person er under-, normal-, overvektig eller har en grad av fedme. Fedmegraden kan variere fra «forstadium» til «svært alvorlig».
• Fire prosent av jentene og tre prosent av guttene i tredje klasse på barneskolen har fedme.
• Barn fra familier med dårlig økonomi har større forekomst av fedme enn barn fra familier med god økonomi.
• Forekomsten av overvekt og fedme hos barn og unge er lavere i Norge enn i USA, og ser ut til å være på samme nivå som i Norden og Vest-Europa for øvrig, med unntak av Storbritannia, hvor andelen overvektige barn er betydelig høyere enn i Norden.
• I 2007 mistet et foreldrepar i Skien omsorgsretten for en 12 år gammel jente som veide 122 kg. En av barnevernets hovedanklager var jentas sykelige overvekt.
Kilde: Folkehelseinstituttet
(ABC Nyheter): Fedme hos barn kan være en årsak til å involvere barnevernet.
Det mener doktor Russell Viner fra University College Londons Institutt for barnehelse, som sammen med flere forskere på barnehelse står bak en artikkel publisert i British Medical Journal fredag.
Sammenhengen mellom omsorgssvikt og barnefedme har vært et hett tema i Storbritannia siden 2007, da Den britiske medisinske foreningen avslo et forslag om at foreldrene til sykelig overvektige barn under 12 år skulle bli anmeldt for omsorgssvikt.
I de senere årene har stadig flere barnevernssaker blitt åpnet på grunn av barnets overvekt, også utenfor Storbritannia.
Les også: - Ni barn dør årlig av omsorgssvikt
Ble fratatt omsorgsretten
I 2007 ville barnevernet i Skien plassere en 12 år gammel jente i fosterhjem. Anklagene gikk blant annet på at hun var for overvektig, ikke hadde god nok hygiene og at moren ikke var flink nok til å følge opp slanke- og hygienetiltak over tid.
Jenta veide på det tidspunktet 122 kg. Både foreldrene og datteren motsatte seg omsorgsovertakelsen, men Fylkesnemda for barnevernssaker i Telemark bestemte at hun likevel skulle tvangsflyttes.
Les også: - Depresjon og stress gjør unge jenter fete
Hun bor nå i fosterhjem, har gått ned i vekt, og har det «kjempefint», ifølge Hilde Christiansen, teamleder for barneverntjenesten i Skien.
Christiansen sier til ABC Nyheter at det var flere årsaker til at foreldrene mistet omsorgsretten.
– Det er alltid flere ting som gjør at vi overtar omsorgen. Dersom barnet opplever savn vil det kunne gi seg ulike utslag, og det å spise for mye er ett av dem.
Grunnlag i Barnevernsloven
Forskerne er nøye med å understreke at barnets overvekt alene ikke er årsak til å involvere barnevernet. De mener imidlertid at det bør gjøres hvis foreldrene oppfører seg på en måte som aktivt motvirker vektreduksjon hos barnet.
Slike handlinger kan for eksempel være å ikke møte opp til avtalte timer, nekte å samarbeide med fagpersoner og aktivt motarbeide vektkontroll-tiltak.
Forskerne mener at det kan sammenlignes med foreldre som ikke gir barna sine riktig behandling for kroniske sykdommer som astma, diabetes og epilepsi.
Christiansen sier at barnevernet i Norge kan frata foreldrene til sykelig overvektige barn omsorgsretten på grunnlag av Barnevernsloven. Der står det at vedtak om overtakelse av omsorgsrett kan treffes dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt barn får dekket sitt behov for behandling.
Sammenheng med misbruk
De britiske forskerne fant sterke bevis på en sammenheng mellom fedme hos tenåringer og voksne og seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt. Forskerne mener man bør være spesielt på vakt overfor barn som er ekstremt fete.
Blant fete voksne som blir slankeoperert, rapporterer opptil en tredjedel at de har blitt utsatt for seksuelt misbruk, mens en tredjedel har opplevd andre typer overgrep, ifølge The Guardian.
Høyt skolefravær, vold, omsorgssvikt, dårlig hygiene, psykiske problemer hos foreldrene, følelsesmessige problemer og atferdsvansker er andre faktorer som ofte skaper bekymring i tillegg til fedmen.
Les også: Han kommer fra feil sted

– Solum Larsen skjenket 17-åringen
Utsikten fra norsk kirke skaper konflikt i USA
Lesernes kommentarer
Ove Hauge
16. juli 2010 - 15:16
Overvektige barn =
Robin Kristiansen
16. juli 2010 - 17:06
Har ikke noe med sosialdemokratiet å gjøre
Selvfølgelig så er det foreldrenes ansvar å gi barna riktig mat. Ingen tvil om det.
Narnina H
16. juli 2010 - 15:33
er enig med Ove
Mange av dagens foreldre er redd for og bli misslikt av sine barn, slik de misslikte sine foreldre når de var barn. Og ja mange har god grunn til og misslike sine foreldre, men i dens voksne forsøk på og fjerne de negative opplevelsene fra sin barndom, så mister de også de possitive opplevelsene. og enkelte har dessverre ingen positive opplevelser i det hele og det sore med sine foreldre.. og da blir det vanskelig og ha et referansepunkt som man kan bruke for og skape en god hverdag for barna sine. man mister referansepunktene til en god oppdragelse... for hallo ingen liker og få et nei, men det er alikavell nødvendig for et barn og lære seg og takle et nei, og ja da vil barnet så klart opponere mot foreldrene, selv om dette ikke er en god følelse og få som foreldre, så er det nødvendig for barnet for og få et best mulig grunnlag for videre ferdsel i sammfunnet.. foreldrene gjør barna en stor bjørnetjeneste, med og aldri lære barnet hvordan man skal handtere et nei..
Og midt i denne greia, så ligger samfunnets sin del av denne utviklingen til at foreldrene er redd for og bli misslikt av barna. dagens prestasjonsjag og jantelov har rett og slett godt så alt for langt..
16. juli 2010 - 15:41
Arvelig disposisjoner
Med all opplysning i vårt samfunn burde det være unødvendig så se så mange kvapsete unge mennesker dasse rundt i by og bygd - og det er et foreldreansvar - helst klart.
Helsestasjonen når alle skolebarn i Norge og det MÅ være lov å si til de unge at de må ned i vekt og legge om livsstilen. Noe annet ser jeg som et kollektivt overgrep, og skulle poden få komplekser så er det stort sett sunnere en overvekt. Lykke til!
Ove Hauge
16. juli 2010 - 17:15
"Arvelig disposisjoner " Vet
Nicolai Myklebust
23. juli 2010 - 12:25
Helt enig med Ove her. En
Det er ikke noe som heter arvelig overvekt. Det er snakk om arvelige disposisjoner i forbrenningsapparatet der noen mennesker forbrenner mat raskere enn andre. I tider med hungersnød og matmangel var det naturligvis en fordel å kunne fungere på et lavere energiinntak. I dag fører den samme mekanismen fort til fedme.
Inntar man mer energi enn man forbruker legger man på seg. Inntar man mindre energi enn man forbruker tar man av. Så enkelt er det faktisk i essens. Er lei av masse tåpelige unnskyldninger som påstår andre ting. Greit det finnes sykdommer som binder mye væske i kroppen etc., men dette har ingenting med fedme å gjøre.
Med dette utgangspunktet har man altså en rekke muligheter til å ta av i vekt. Man kan spise mindre energirik mat. Man kan spise samme mat, men mindre av denne. Eller aller best: Spis normalt, bare oppretthold fysisk aktivitet (trening) på et såpass høyt nivå at du faktisk forbrenner all den energien du stapper i deg.
16. juli 2010 - 16:25
Dette er avangsert Obama-isme..
Mer er det da ikke å si om det..
Dag-Geir Bergsvik Knudsen
16. juli 2010 - 17:13
Pøsevev
Ove Hauge
16. juli 2010 - 17:19
Du har rett i en ting
Katarina Olsen
16. juli 2010 - 19:14
Absolutt enig !!!
Ove Hauge
17. juli 2010 - 10:04
Tror du har missforstått mye
Åge Maridal
17. juli 2010 - 12:18
Å si at overvekt i se sjøl e
Dessuten så kan dei fleste psykologa i Norge (og verden forsåvidt) at overvekt kan knyttes direkte til depresjon, mishandlig, vold osv. i barndommen.
Skal være enig i det du sier om at foreldrene har ansvar for barna sitt velvære. MEN det å være sunn betyr ikke nædvendigvis at man MÅ være tynn.
Å stemple overvektige barn som offer hjelpe ikke heller.
Nicolai Myklebust
23. juli 2010 - 12:29
Er du 12 år og veier 122
Dag-Geir Bergsvik Knudsen
16. juli 2010 - 17:40
Et spesielt tilfelle.
Åge Maridal
16. juli 2010 - 18:30
OK
Og ka e overvekt egentlig? BMI? Største våset noensinne, og funker kun når man ser på store folkemengder, ikke individer. Finns mange eksempler på folk som er samme høyde, men har annen kroppsbygning enn hverandre.
Fedme kan kun brukes som ei varsellampe i min mening, og er ikke nok til å frata foreldre omsorgsretten til sine barn.
Nicolai Myklebust
23. juli 2010 - 12:32
På TV3 går det et program som
Camilla Birkeland
16. juli 2010 - 19:15
Trist
Katarina Olsen
16. juli 2010 - 19:30
Er luta lei..
Anne Brit Raaen
16. juli 2010 - 20:01
A brave new world
Hvor rene skal barna være for at det er hygienisk?
Er det rettferdig at bare er de som har synlige skader av å måtte vokse opp i en familie, som får tilgang på det offentliges kvalitetsikrede omsorg?
Er foreldre(også de som skriver her), istand til å vurdere om barna får den oppveksten de trenger for å bli "nyttige samfunnsborger".
Jeg vet at det er stadig flere som ønsker seg en forhåndsgodkjenning av foreldre, det bør ikke stoppe der. Vi kan jo ikke stole på at de ikke svikter senere. Og da kan det være at barnet (slik som denne jenta), ikke forstår at det har det fælt.
Det tryggeste er nok å ta barna rett fra klinikken og plassere dem i heldøgnsinstitusjoner. De tilbringer jo størsteparten av oppveksten i det offenliges omsorg allerede.
Der kan de få den til en hver tid politisk korrekte oppvekst, uten å bli forstyrret av uvesentligheter som kjærlighet.
Barnehjemsbarna i Romania var i det minste tynne.
Nicolai Myklebust
23. juli 2010 - 12:42
Tips til foreldre
Send ungene ut og leke i det pene været. Kast x-box, playstation og PC-spill i søpla.
Ja, jeg vet det blir skrik, hyl og gnål, men forskjellen på gode og dårlige foreldre er at de faktisk kan sette grenser og ta disse konfrontasjonene.
Dag-Geir Bergsvik Knudsen
17. juli 2010 - 9:39
Farlige
Ove Hauge
17. juli 2010 - 10:10
Når og hvor har jeg sagt at
Ove Hauge
17. juli 2010 - 10:12
Mange som kommenterer her som
Dag-Geir Bergsvik Knudsen
17. juli 2010 - 11:57
Omsorgssvikt
Derfor blir det farlig for alle foreldre hvis en slik lov skulle gå igjennom, at overvektige barn er utsatt for omsorgssvikt. Da vil eller kan staten sette opp en vektenhet for hvert barn, som tilsier om barnet er utsatt for omsorgssvikt. Vi vet fra før hvor lite fleksibel slike etater er, da vil det gå på grammet mellom å være gode foreldre eller dårlige foreldre.
Selvsagt finnes det foreldre som ikke bryr seg om sine barn, som i enkelte tilfeller slår ut på veievekten, men det får da være grenser for hva staten skal drive med. Hvem skal avgjøre om fedmen til et barn er naturlig ut fra barnets ego, eller er et resultat av omsorgssvikt? jeg bare spør.
Paul Oskar Rosenquist
17. juli 2010 - 18:23
Forskere og utredninger.
Ta forskere og deres subjektive rapporter som sannhet, tør i hvertfall ikke jeg!! De er ikke Guder og serverer ikke alltid den rene sannhet!
Ser det jo også på disse klimaforskningsrapportene. De er ikke vanntette og enige! Se også på ærneringsspesialistene. Når de sitter en 6- 7 stykker en times tid i en debatt på TV, ja det er jo nettopp da en blir totalt forvirret!!
Når det gjelder næringsinntak på unger og kosthold, så har jeg en liten misstanke om at mange barn blir kasteball mellom to skilte foreldre som overgår hverandre i å imøtekomme sine barns ønsker! Det er muligens forståelig hvis det er et snev av dårlig samvittighet som gjør seg utslag! En vil jo "poden" alt vel og det kan jo lett bli en bjørnetjeneste! Ser jo at dagens barn har lengre arbeidsdag enn sine foreldre med tanke på turbolivet med grytidlig opp til barnehage - levering/henting- fylle opp med mat- barne-TV og så natta bjarne!
Tror det er mange faktorer som gir den livsstilen vi har. At fedme er arvelig tror jeg er en redningsplanketrøst? men det er bare noe jeg tror, da.:)
Ganske vanlig at to røslige foreldre har ditto barn og hund :) Tror det er en livsstil familien har, som er grunnmuren!?