
Skryter av Hitlers angrep

(ABC Nyheter): Hitler-Tysklands angrep på Norge for 70 år siden beskrives som både «briljant» og «rimelig logisk» i et svensk historietidsskrift.
- Fra et rent militært synspunkt, uten politisk eller moralsk vurdering, var det tyske angrepet «briljant», sier den finsk-svenske militærhistoriske skribenten Johan Lupander til ABC Nyheter.
Men han sier også at det tyske angrepet kunne vært unngått hvis den norske militærledelsen hadde mobilsert kystartilleri, fly og flåte på ettermiddagen 8. april, og at den norske regjeringen så hadde akseptert dette og kringkastet meldingen.
- Da hadde antageligvis det tyske angrepet blitt avbrutt eller mislykket. Sannsynligvis det første ettersom den grunnleggende forutsetningen for de tyske planene var at det norske forsvaret ikke hadde høynet beredskapen og dermed kunne overraskes, sier Lupander.
Får norsk støtte
I en fersk utgave av det svenske tidsskriftet «Krigens historia» vier han hele 12 sider til det nazi-tyske angrepet på Norge.
Og i sitt avsluttende og oppsummerende avsnitt skriver Lupander:
«Angreppet mot Norge var ett tursamt, briljant upplagt og utfört exempel på vad vi i dag kallar 'strategisk kupp' med förvånansvärt små förband. De tyska motiven för det förefallar rimligt logiske ved beslutstillfället».
Og norske krigshistorikere gir ham i all hovedsak rett i denne beskrivelsen.
- Jeg vil kunne si meg enig i dette, sier professor Ole Kristian Grimnes som regnes som en nestor blant norske krigshistorikere.
- At de tyske troppene ikke traff på den britiske flåten i starten, det var heldig. Så jeg må kunne si meg enig i dette, sier hans professorkollega Tore Pryser ved Høgskolen i Lillehammer.
- Det tyske overfallet regnes som en ganske briljant militær operasjon og var vellykket. Men det hadde også sine skjønnhetsfeil som for eksempel senkningen av Blücher som senere fikk politiske konsekvenser. Men fra tysk side, så var jo det en mindre ting, sier Grimnes.
Manglet fronterfaring
Det eneste punktet hvor de norske historikerne uttrykker en viss uenighet med Lupanders tidsskriftsartikkel er rundt hans vurdering av kvaliteten og størrelsen av de nazistiske styrkene.
Den finsk-svenske skribenten mener blant annet at de tyske troppene som sto i Norge var av lavere militær kvalitet enn de krigserfarne soldatene ved Østfronten.
- Det varierte nok litt. På slutten av krigen sto det tropper med krigserfaring fra Finland i Nord-Norge, og i '43 - da man planla et angrep på Sverige - sto det panserstyrker i Norge, men da fikk jo tyskerne problemer andre steder, sier Pryser med henvisning til krigsutviklingen på Østfronten.
Professor emiritus Ole Kristian Grimnes er enig i at de nazistiske makthaverne brukte relativt få soldater i begynnelsen, men at det etterhvert ble stasjonert store styrker i Norge.
Et hvilehjem
De er alle tre samstemte på at det var relativt behagelig å være okkupant i Norge i krigsårene.
- Sammenlignet med å kjempe på Østfronten var okkupasjonstjeneste i Norge et hvilehjem. Men det gjelder selvsagt ikke de troppene som kjempet mot russerne i nord, sier Lupander.
- De tyske troppene priset seg lykkelig over å være stasjonert i Norge hvor det var relativt liten sivil motstand, sier også Ole Kristian Grimnes.
Den norske nestoren tror også at det meste er sagt og skrevet om det tyske angrepet. Grimnes tror ikke fremtidens historikere vil forandre mye på det som i dag er de rådende oppfatningene om 9. april og de påfølgende stridighetene, men han tror fortsatt at det kan komme ny innsikt om okkupasjonsårene, livet for sivile og motstandskampen.

Bekhterevs forkorter livet
Et strålende liv
Fant Mars-stein for første gang på 50 år
Lesernes kommentarer
9. april 2010 - 8:32
Briliant?
Men jeg kan ikke forstå hva som var så "briljant" med angrepet. Landet lå jo nesten "nakent", og hadde utrangert krigsmateriell. Vi hadde to krigsskip av "betydning", `Norge og `Eidsvold. De var bygd rundt århundreskiftet, og var utrangerte og helt ubrukelige mot moderne krigsskip i 1940. Begge ble senket på sekunder av Tyske torpedoer, og mannskapet på begge omkom.
De som mener dette var briliant må ta dette på tavla, for jeg kan ikke forstå det.
Walter Langøen
9. april 2010 - 13:22
2 "krigsskip" ?
I historien om det tyske overfallet på Norge, fremstår de 2 utrangerte krigsskipene "Norge" og "Eidsvold" som selve essensen på norsk forsvarsevne/-vilje.
Men gjennomskuer vi svikerne idag; hva de egentlig står for?
Nei, vi gjenvelger dem.
Tor Berg
9. april 2010 - 8:38
Mulig Det...
9. april 2010 - 8:53
!
9. april 2010 - 15:11
Nazistene
Svenskene kan jo skryte så mye de vil, feige og simple som de var under krigen. Men man skal heller ikke glemme at noen av dem var hjelpsomme og tok imot noen få nordmenn som var ettersøkt av nazipakket.
Roland David Kalle
9. april 2010 - 8:59
Ikke bare briljant !Men med god hjelp fra offeret.
Det ble nok en del soldater trept med hjelp av sine egne landsmenn .
Norge ble ikke overfallt,det er feil ,forde en viste meget godt at det var noe alvorlig som skulle skje.
Hvor mange feil og unlatelser kan gjøres?I de dager fantes vel ingen grenser.
Birger Meinhardt
9. april 2010 - 9:33
Briliant?
9. april 2010 - 9:36
Jeg kan også nevne at
Det må også tas med at hele Europa ikke gjorde noe som helst mens Hitler annekterte land i stor stil. Han og Mussolini hadde fått både krigstrening og testet seg i Spania et par år tidligere. Hitler brøt med flere internasjonale lover uten reaksjon. Kun en mann så utviklingen lenge før andre verdenskrig, og det var Churchill.
9. april 2010 - 16:35
Polen
Måtte bare nevne det, for å minne om at WW II startet lenge før okkupasjonen av Norge den 9. april 1940.
I Polen holder de fortsatt fast på- og holder godt vedlike alle krigsminnesmerkene. Man kan fortsatt føle den 2. verdenskrig tett innpå kroppen i flere miljøer i Waszawa. I Norge er de fleste for lengst stuet bort og bortgjemt. Man kan sannelig undres over hvorfor... så lenge historikerne går rundt og skriker om seg...: "Vi må ikke glemme..."
Tor Divel
14. april 2010 - 13:14
Ingar, du må nesten være
17. april 2010 - 21:26
Tor..
9. april 2010 - 10:02
Og hvis ikke svenskene hadde
Odd B Hansen
9. april 2010 - 12:01
Svenskene
Ref. f.eks. Kvarstadbåtene.
Den som gidder finner informasjon om disse på www.warsailors.com.
Men så skal man heller ikke glemme alle Nordmenn som rømte til Sverige og fikk hjelp der.
Vi vet vel også litt om de hvite bussene som Folke Bernadotte sto bak.
Var ikke han svensk tro?
Hva med svenskepakkene etter krigen?
Denne saken har mer enn en side.
Tor Berg
9. april 2010 - 14:24
svenskene
9. april 2010 - 9:55
Briliant!
Oslo ble hærtatt av et tysk musikk-korps! Hvis ikke det er briliant, så vet ikke jeg!!
9. april 2010 - 10:07
Tullprat.
Ole Östlund
9. april 2010 - 10:11
"To hester"
Sviket fra Motdagistene i regjeringen Nygaardsvold var fullstendig ved at der ikke ble mobilisert. Blücher med den tiltenkte tyske ledelse av Norge stevnet inn Oslofjorden i paradeformasjon for å bli mottatt av "venner". Paradokset er at Oblt Eriksen på Oscarsborg som senket Blücher, visstnok var medlem av NS?
Der er mye som enda ikke er kommet fram om sviket i Norge som ledet opp til 9. april 1940. Den "briljante" om noen var Stalin. Noe der ikke skrives så mye om. Hvorfor erklærte ikke vestmaktene krig mot både Hitler og Stalin etter delingen av Polen i 1939? Det var Stalin som myrdet de polske offiserer.
Ole Östlund
9. april 2010 - 17:59
Særdeles godt belyst Ole!
William Hakvaag
9. april 2010 - 10:16
Weserübung
Roland David Kalle
9. april 2010 - 10:21
Mye å grave !
Ansvarsfraskrivelse nådde vel sine høyder i mars/aprildagene.Som det nevnes overfor i tråden, hele regjeringen som flyktet(hvilken heldedåd det alene )skulle vært tiltalt etter paragraf 81(krigsartikelen) som omhandler krigsforræderi.
9. april 2010 - 10:22
.
Roland David Kalle
9. april 2010 - 10:36
Ingen overfall
En viste meget godt hva som foregikk i mars/aprildagene,men man foretrak å ingnårere hele denne problemstillingen.
9. april 2010 - 10:42
HILTLERs ANGREP
være annett en nazister selv.Kommer muligens
fra en familie der alle var nazister.
Ufattelig og kunne støtte Hitler.
JILL
Kim Edwin Jektvik
9. april 2010 - 10:51
Nazister?
Hans Thomassen
9. april 2010 - 12:22
Ikke nazisme!
I dette tilfelle er det kun hvordan tyskerne planla og utførte angrepet på Norge som omtales som et godt stykke militært arbeid.
Nazisme og støtte til Hitler har ingen ting med dette å gjøre, snarere tvert imot. OK?
Ola Nordmann
9. april 2010 - 12:45
Provokasjon
9. april 2010 - 15:00
Om Jill..
Om en person tar noen fantastiske karateslag og dreper en uskyldig, vil dere da "skryte" av gjennomføringen?
9. april 2010 - 14:19
.
Og for å avslutte positivt;
Den personen som i historien har reddet flest mennesker fra døden, var Raoul Wallenberg. Denne pene mannen var Svensk diplomat. Han fikk i oppgave å reise til Budapest i Ungarn, for å redde jødene fra konsentrasjonsleirene. Han fikk med seg en sum penger, og måtte selv finne ut hvordan han kunne hjelpe på mest effektiv måte. Han utstedte "Svenske beskyttelsespass" for jødene der, og da kunne de ta av seg jødestjernene på ermet. Han satte "tre kronor" i midten av passet, for det gav respekt som et offentlig symbol. Dette enkle grepet virket som han hadde tenkt.
Han involverte seg i forskjellige ting som kunne beskytte jødene. En gang kom Nazister inn i en barnehage med jøder der, og drepte alle de små for fote. Da fikk Raoul en ide. Han plukket ut noen jøder som såg mer ariske ut. Han ikledde dem Nazidrakter, så de kunne partuljere rundt barnehagene for jødene. Dette virket som han hadde tenkt.
Denne uredde helten ble etter krigen tatt til fange av Sovjeterne, og satt på en celle uten rettsak eller advokat. Han ble sett i flere fangeleirer i Sovjet av flere øyenvitner, lenge etter krigen, og denne saken er under etterforsking den dag i dag, mer eller mindre.
Raoul reddet 100 000 mennekeliv.
Jarl Vatnamot
9. april 2010 - 15:47
Overskrift lesing Jill
Betyr ikke at en tar parti med Hitler, det viser bare at di har en mening og
ikke er sauer som lukker munnen bare pga noen mener det er feil. Jeg vil også
si han gjorde mangen smarte valg, ellers hadde han ikke kommet så langt som
han gjorde og han gjorde noen mindre smarte ellers hadde han ikke tapt krigen.
Og takket være folk som Jill så er der personer som ikke vil si sin mening og
dermed får vi aldri vite sannheten, pga rekner med hun er en av di første til
å rope rasist bare en har en annerledes mening enn hennes. La folk ha sine
meninger eller vil du at alle skal bli som sauene på stortinget.
9. april 2010 - 17:14
Jarl.
La oss ta et tenkt eksempel: Overskrift i avis: "Mann drap fem stykker med bare nevene! Politiet skryter av mannen"
Skryt på Norsk betyr faktisk "overdreven ros"
Så ordleggingen her bør revurderes. Så Jill har nok en del rett i det hun skriver. Skal man gi overdreven ros til Hitler for sin innsats?
De som skrev dette er nok ikke Nazister, men vet ikke helt hva ord betyr.