Vil ikke lenger etterforske UFOer
Etter over 50 år mener det britiske forsvarsministeriet at det finnes bedre ting å bruke pengene på enn UFOer.
(ABC Nyheter): Forsvarsministeriet i Storbritannia (MOD) avslutter sin UFO-etterforskning etter over 50 år.
Begrunnelsen er at det så langt ikke er noen ting som tyder på at UFOer utgjør noen umiddelbar trussel mot riket sikkerhet. Dermed klarer ikke Ministeriet lenger forsvare kostnadene forbundet med etterforskningen.
«MOD har ikke kapasitet til å identifisere UFO-rapportene. Det gagner ikke Forsvaret å drive slik etterforskning, og det vil være en upassende bruk av forsvarsressurer å fortsette,» heter det i en melding publisert på det britiske Forsvarsministeriets hjemmeside.
En epostadresse og et telefonnummer hvor folk kunne rapportere om UFO-observasjoner ble stengt 1. desember.
En ansatt som skulle etterforske rapportene har blitt overført til en annen stilling.


Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 16:03
Er vel sikkert ikke no vits
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 16:41
Etterforskning av UFO
Morten Woldstad
14. desember 2009 - 16:45
Ufo
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 16:46
Morten: Jeg tror at Svenn S.
Morten Woldstad
14. desember 2009 - 16:51
Ufo
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 16:55
Jada, er god og fjern.. Men
Egil Brevik
14. desember 2009 - 17:07
Intelligent liv..
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 17:10
Så sant som det kan sies:)
Ola Bog
14. desember 2009 - 17:13
~
,-)
Sebastian Grzywacz
14. desember 2009 - 18:24
HAHAHA, Den var god. Et godt
Ola Bog
14. desember 2009 - 17:09
UFO'er ~ sjølsagt fins de .. en stund ..
Ja, det var her forrige dagen. På morgenkvisten.
Famla meg ut på kjøkkenet, satte på kaffetraktern.
Rulla en røyk (helt vanlig nikotinholdig tobakk) og
myste ut av vinduet ..
Og dér, utafor vinduet, føk et objekt forbi.
Jeg på med brillene (jeg er minus 7 på begge øyne) ..
og jeg ser .. ei kråke ~ :
IFO: Identifisert Flygende Objekt.
,-)
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 17:18
Bevis
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 17:26
Nei seff kan jeg ikke bevise
Visst man klarer å tenke litt på hvor stort universet er, vil man fort se at sjansen for liv på andre planeter er stor..
Robin Kristiansen
14. desember 2009 - 17:23
Universet er jævla stort.
Det hadde tatt for lang tid for disse å komme seg ned til jorda og leke UFO.
Eller så kan det være at vi er helt alene i universet.
Resultatet blir det samme.
Remi Martinsen
14. desember 2009 - 17:31
Kontakter ikke idioter som oss
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 17:32
Svenn S: Jeg har da ikke
Morten Woldstad
14. desember 2009 - 17:49
Ufo
Poenget er bare at det ikke finnes mulighet for å reise fra et solsystem til et nytt. Tenk på hva et fartøy vil bruke av energi bare for å komme opp i en hastighet som skulle nærme seg lysets hastighet.
Dette er så ufattelig. Leste en gang at et F16-fly på full akselrasjon med etterbrenner og det hele ville bruke årevis for å nærme seg disse hastigheter.
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 17:33
Bondetullinger
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 17:40
at bønder er tullinger er
Dag Svartås
14. desember 2009 - 17:36
!
Forøvrig kan man lese seg opp på Fermi-paradokset og dets mulige løsninger for å orientere seg om denne problemstillingen. Mange kloke hoder har tenkt mye på motsetningen mellom et uendelig univers og null observerbart liv.
Unni Eriksen
14. desember 2009 - 18:00
Den som ler sist......
Hvis det virkelig er det forskene tror det er, så må hele verdens forskere godta at det er for første gangen funnet fosiler av en livsform utenfor vår egen planet. De sjekker dette i disse dager.
Dette vil være vår største oppdagelse i vår eksistens.
Da er det faktisk bevis på at det kan myldre av liv i universet i forskjelliger former.
Sjekk hva Jørgen Røed Ødegaard skriver på sin side datert 29.11.09:
Bevis for liv på Mars kan være funnet
I 1996 kalte NASA inn til en av historiens mest omtalte pressekonferanser. En Mars-stein ble vist frem sammen med det som tilsynelatende var fossile bevis for livsformer fra Den røde planet. Den sensasjonelle oppdagelsen ble raskt trukket i tvil, men nå gjør nye målemetoder og funn at steinen kanskje kan være nøkkelen til vår tids største oppdagelse.
Foto: STScI/NASA
Hvis dere vil lese resten, gå inn på www.bangirommet.no
Egil Sagsletten
14. desember 2009 - 18:05
Liv
Og én ting er nå energien som trengs for å reise til et annet solsystem - men energi KOSTER; uansett hvilken sivilisasjon vi snakker om - og totalmengden av ressurser som kreves for å få til dette er så usannsynlig høy, og de politiske forutsetningene derfor så kronglete, at sannsynligheten for at jorda skulle ha hatt besøk av "vesener" (levende sådanne) fra andre planeter er like usannsynlig som at vi er alene. Her er det også en analog greie: Vi sender ubemannede fartøyer til månen FØR vi sender mennesker dit. Vi sender ubemannede fartøyer til Mars FØR vi sender mennesker dit. Meg bekjent er det ikke funnet én bit av noe materiale på jorda (eller månen, eller Mars) som med noen sannsynlighetsovervekt kan sies å stamme fra slike fartøyer fra noen annen planet. Jada, jeg VET at Europa ikke sendte ubemannede fartøyer til Amerika før Columbus reiste sjøl - eller Leiv E., eller St. Brendan, eller indianernes forfedre...men det blir ikke helt det samme, gjør det vel?
Unni Eriksen
14. desember 2009 - 18:22
Hvorfor ikke?
Jeg synes Egil tenker utifra VÅR eksistens og utvikling m.h.h.t hva det koster o.l.
Man må tenke mye legre enn det. Det KAN finnes livsformer langt langt mere utviklet enn vår. Og det kan finnes livsformer som er i begynnelsen av utviklingen som bakterier o.a.
Man kan ikke tenke utifra der VI er idag. For deres utvikling kan være en helt annen enn vår.
Morten Woldstad
14. desember 2009 - 19:03
Hvorfor ikke?
Fysikken med ditto avstander er like overalt i universet. Nærmeste stjerne er 4-5 lysår unna, og den har ingen planeter i omløp. Nærmeste mulighet er vist en stjerne som ligger 17 lysår unna. Det er langt.
Hvordan skulle de komme hit uten å sette seg over fysikken, så å si?
Så det har ingenting med hvor utviklet disse livsformene er. Ett lysår er like langt for de som for oss.
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 19:09
hvem vet
Jan Paulsen
14. desember 2009 - 19:29
Hvorfor MÅ det våre liv på andre planeter?
Altså: Hvorfor MÅ det være liv på andre planeter?
- Bare fordi det er så mange av dem?
- Hva hvis det ikke var liv på denne, (det er vel ikke umulig å tenke seg), måtte det likevel være liv på en av de andre?
- Mao., er det pga av det er liv på denne at det MÅ være liv på en av de andre?
- Mener dere med det at det faktum at det ER liv på denne VIRKER inn på om det finnes liv på andre??
- Hva med at det kanskje er helt utrolig, tilfeldig, enestående og overraskende at det er liv på DENNE planeten. Må det likevel nødvendgvis være liv på andre?
- Bare pga ANTALLET?
- Kan det være at dere tenker slik fordi det er enklest og fordi "alt" annet er sånn?
(Eks.: Hvis vi leverer inn nok lottorekker på en og samme spilleomgang så vil vi tilslutt logisk treffe vinnerrekka. Hvis vi flyr nok antall ganger vil tilslutt sannsynlivis dette ned [hvis vi lever lenge nok til å rekke å fly så mange ganger og leverer inn like mange rekker som det er muligheter]. Tusenvis av andre eksempler av denne typen kan nevnes, så mulig årsak til at vi tenker slik fordi vi har lært det).
- Hva hvis sannsynligheten for at det skulle være liv på én planet var så lav at det krevde 10 (eller 1000) ganger fler planeter enn det faktisk er for at det skulle være sannsynlig at det var liv på én til?
Dette er folosofi, mine damer og herrer, og dere beveger dere på et "jorden er flat" nivå.
Men før dere begynner å skrike, merk dere at jeg ikke har sagt at det ikke KAN være liv på andre planeter. Alt jeg sier er at det ikke MÅ være det.
For det første kan det kuttes enormt ned på antall aktuelle planeter hvis man (på samme måte) antar at de samme forutsetningene for liv trengs som det vi har hatt denne planeten. Og så skal man ha et eller annet som igangsetter en prosess. Hvordan skal man kunne vite at en slik prosess som evolusjonen vil starte fordi om de forutsetningene vi kjenner til er tilstede? Et Big Bang? Og hvordan kan man vite at en slik "evolusjon" vil arte seg seg på en slik måte at intelligent liv vil bli resultatet? Og hvordan kan vi vite at prosessen har kommetr lenger enn en 1000-del av hva den har her, hvis den i det hele tatt pågår noe sted?
Spørsmålene dere overser er mange.
Svenn Erik Stølefjell
14. desember 2009 - 20:02
Hvorfor skal/må det
Er ikke det at det MÅ være liv på andre planeter, men hadde vært jæ.. merkelig om det var kun jorden som hadde fått igang en evolusjonsprosess..
Vil også påpeke at frem til nå har vi kun utforsket våres galakse, kun i senere tid har hubbel tatt bilder av planeter utenfor melkeveien OG ett av di første bildene som ble tatt viste en planet som nesten var identisk til jorden..
Unni Eriksen
14. desember 2009 - 19:51
Ja...enig med deg i det,
Steffen Hawkins en av vår tids mest inteligente forskere innen matematikk og kvantemekanikk har uttalt en gang at han tror på liv utenfor vår egen planet. Han forsker også på spalting av atomer og molekyler.
Og når man ser idag på atomkraftverk osv så er vi fremdeles på begynnerstadiet for hvordan vi spalter atomer til energi.
Det kan med andre ord finnes sivilisasjoner som er mye mere utviklet enn oss som bruker dette annerledes.
Og hva vet vi om reiser i tid og rom.
Tror det mest fornuftige er å være åpen for hva fremtiden vil bringe, følge spent på hva forskere finner ut å innfinne oss med at vi vanlige dødelige med vanlige inteligens har detti av lasset lenge før våre forskere har forklart hvordan det hele henger sammen. Iallefall utifra det vi vet idag.
Hvem vet hva fremtiden bringer.
Unni Eriksen
14. desember 2009 - 20:12
Javisst Jan, riktig å tenke
Jeg synes det er en fantastisk jeg, å se ut og fremover.
Unni Eriksen
14. desember 2009 - 20:47
Jeg skal ikke skravle mere
Jeg er glad for at vi har hatt filosofer, matematikere osv. som forlengst har gått inn i historien som har grublet på vår eksistens og hvordan og hvorfor. Vi hadde nok ikke vært der vi er idag hvis ikke disse "grådige på viten" hadde prøvd og feilet prøvd igjen og seiret. Og at vi akkurat nå kan sitte å ha debatt på hver vår pc.Dette kan nok også bli vår undergang utifra hva slags utfordringer vi står ovenfor bl.a. klima, sykdom o.a.
Å skaffe viten om å reise for å bosette seg utenfor jorden kan kanskje redde generasjoner i fremtiden. Hvem vet? Da må vi også ha teknologi og viten om dette.
Det vil være en befriende tanke eller trøst om noen der ute kom oss til unnsetning.
Ha en fortsatt god kveld!