
Eldre menn får mindre intelligente barn
Barn av eldre fedre har lavere IQ enn barn av yngre fedre.
Menn kan, ulikt kvinner, få barn inn i alderdommen. Og i Norge fødes det i dag tre ganger så mange barn der far er over 55 år, som for 30 år siden. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfedre har økt fra 27,5 år på 70-tallet til 32,3 år i 2004.
Men ny australsk forskning viser at det at menn får barn sent i livet kan gå ut over barnas intelligens, melder tidsskriftet New Scientist.
Forskere ved University of Queensland, Australia, analyserte testresultater fra 33.000 amerikanske barn i aldersgruppene åtte måneder, fire år og syv år. Og det som kom frem var at barna gjorde det dårligere på en rekke ulike intelligenstester, blant annet tester av konsentrasjonsevne, resonnement, hukommelse og leseferdigheter.
Men forskjellene var ikke store – et barn med en far på 20 år hadde bare to IQ-poeng mer enn et barn med en far på 50 år.
Forklaringen kan være at genetiske feil i celler som produserer sædceller, forverres med alderen. Dette kan også forklare hvorfor barn av eldre fedre har økt risiko for å utvikle schizofreni og autisme.
- Jeg synes ikke vi har nok beviser til å si at menn bør unngå å bli fedre etter en viss alder, men vi må gjøre folk oppmerksomme på at det finnes visse risikoer, sier John McGrath fra University of Queensland til New Sciencist.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Arnt Jørgensen
10. mars 2009 - 11:12
den enes alder..
Merkelig at det ikke opplyses?
Sherab Dorje Andreassen
10. mars 2009 - 11:15
Eldre!
Lena Nilsen
30. mars 2009 - 18:04
Poenget ditt?
Når det er sagt så er jo hele greia en tullesak - hva er interessant ved dette hvis det er så små marginer som avgjør...?
Bevares...
Olaug Hanssen
10. mars 2009 - 11:24
Eldre menn bør ikke bli fedre!
Arnt Jørgensen
10. mars 2009 - 16:32
Oh herregud olaug
Og hvor unge bør de være da, når de blir foreldre for første gang?
Forøvrrig enig med innsenddren som antydet at dette er såkalt forskning, regissert av kvinner.
Siden " forskningen" kun tar for seg mennenes aldrer, og ikke alderen til de kvinnene de får barn med.
Svein Olstad
10. mars 2009 - 17:39
IQ
Har 4 barn som jeg fikk når jeg var mellom 21 og 30 år. Starta på nytt og fikk den femte når jeg var 48
Utsagnet til Olaug Hannsen om at jeg gidder mindre er RETT! Har nemlig lært mye siden jeg var 21 og erfaring gjør en klokere. Derfor trenger enn ikke å prøve ut diverse teorier og mase og stresse på seg selv og barna for å rekke alt en har planlagt å fylle alle 25 timene i døgnet med! For det blir for få timer i et såkalt normalt døgn for mange i dag. Og barna påvirkes av dette selvsagt.
Vi koser oss med barn og barnebarn, og vi har bedre tid enn før også. Dette smitter over på hele familien så du har helt rett Olaug - folk gidder mindre når de er så gamle foreldre og dette går utover barna på en positiv måte.
Line Halvorsen
10. mars 2009 - 11:26
Herregud..
Frode Aase-Nilsen
10. mars 2009 - 12:25
Synsing
Det synes Olaug.
Så interessant da.
Jan Likas
10. mars 2009 - 12:35
Intelegens det er trygghet
Intelegens er det ikke noe som overføres med gener eller alder; når barn er født de alle sammen like inteligente eller like trygge. Så etterpå foreldre i samfunn som former tanker til dem og det er stor forskjelige grad i forskjelige familieer. Familien som er selv trygg vet hvordan skal de gir trygghet til barna. Det var det.
Erik H Bustad
10. mars 2009 - 16:35
Sara fødte da hun var 90
Jan-egil Bogdanoff
10. mars 2009 - 17:44
Dette var morsomt...
Brækhus med all respekt og melde. - Hvorfor skulle forskere fra Australia forske på 33.000 barn fra
Amerika ?
Bare denne ordlyden gjør at et våkent menneske finner denne utrolige historien morsom.
Det ville være nesten morro og spekulere på om for eksempel foreldrene til T. Giske var over 70 år da han ble født, og at han var heldig fordi han er den eneste i verden som overlevde en abort.
ABCmadmorro
Dag Svartås
10. mars 2009 - 20:38
!
Den logiske slutningen er at det eksisterer en studie av IQ fra 33000 eller flere amerikanske barn der foreldres alder er en del av datasettet. Det forskerne har gjort er å korellere foreldres alder mot barns IQ.
Min far fikk meg i ung alder :-)
Leni Aurora Brækhus / ABC Nyheter
10. mars 2009 - 20:46
Ja, australske forskere og amerikanske barn...
http://www.newscientist.com/article/dn16719-older-men-may-have-less-intelligent-kids.html
Otto Formo
10. mars 2009 - 21:38
Eldre fedre og små barn
Fyller 58 år i mars og er nettopp kommet tilbake fra Sverige etter en uke i alpinbakken og scooterturer i guds frie natur sammen med mine friske og raske gutter på 8, 10 og 14 år.
De står ikke tilbake når det gjelder hverken fysikk eller intelligens, men gjett hvem som kommer først ned i slalombakken.
Utfordrer deg med dette til å se om du kan hold tritt med oss fire en uke på fjellet, i slalombakken eller på aktiv badeferie i Syden.
Snakk om å generalisere!
I dag finner en flust av 60 åringer med mye bedre kondisjon og tæl enn storparten av dagens 30 åringer.
I min alder er vi som regel over den perioden hvor det er viktigst å realisere seg sjøl og har et mye større fokus på barnas ved og vel enn dagens 30 åringer, opptatt med karriere og egen aktivitet.
Bare spør guttene mine!
De er mine beste turkammerater i inn- og utland!
Elenore Rosenvinge Strøm
11. mars 2009 - 10:08
Undermåls av gamle fedre eller vise versa?
Det har vært ganske alminnelig å gifte seg med et godt parti i flere århundre ! Ikke uvanlig at mannen var 25 år eldre enn kvinnen eller kvinnen var ti år eldre enn mannen! Fenomenet er godt dokumentert gjennom 1700 ,1800 og 1900 tallet. Endelig har jeg forstått min mors S kandidatur til artium !
Tror heller inngifte spiller en langt større rolle !
Olaug Hanssen
12. mars 2009 - 9:30
Ideel alder for å bli foreldre.
Jeg baserer ikke mine uttalelser på synsing men utdanning og praktisk erfaring.
Det er faktisk slik at yngre foreldre er friskere, tåler nattevåk bedre, er mindre hysteriske, mer lekne, har mer overskudd og lever lengre sammen med barna sine. Jeg synes at det er egoistisk å bli foreldre når man er i slutten av 40 årene, enten man er mann eller kvinne. Hvor stor sjanse har man for å være tilstede for sine barnebarn for eksempel. Disse menneskene er jo pleietrengende når barnebarna kommer til verden:)
Yngre mennesker er fysisk og psykisk bedre rustet til å ta seg av barn. Jeg ser ofte at de eldste foreldrene som er kommet i nesten besteforeldre alder når de selv får barn, er utålmodige med barna sine. Det er spesielt de som får sine første barn seint i livet som har tendenser til å ikke klare å legge av seg sin egen egoistiske livstil og la barna komme først. Det er jo dette det handler om, nemlig å sette barna sitt beste foran seg selv. Da må man ikke av egoistiske ønsker velge å få barn for seint i livet!
Svein Olstad
12. mars 2009 - 18:02
EGOISTEN!
Vi har satt en grense som vi mener passer for vår familie. Og det er ut i fra at vi mener vi har bedre muligheter enn det snittet av foreldre har.
Du sier; "Det er faktisk slik at yngre foreldre er friskere, tåler nattevåk bedre, er mindre hysteriske, mer lekne, har mer overskudd og lever lengre sammen med barna sine."
Når det gjelder hva jeg kan i forhold til en 25åring, har jeg erfaring med at fler og fler yngre menn er feitere, latere, mer bortskjemte, kan mindre om det meste i forhold til hva som var "normalt" for 25 år siden.
Jeg løper(i ordets forstand) da lett fra de fleste enda, og leker meg mange ganger hver dag. Og min far på 91leker også enda. Akkurat slik som faren hans gjorde til han var 96
Trygghet og kvalitet i hverdagen er en grunnmur som kan gi gode premisser for et harmonisk og lekende menneske!
Otto Formo
29. mars 2009 - 10:47
Eldre fedre
"Du driver ikke med synsing og sier du har både utdanning og erfaring".
Ja, slik taler de "vise".
Lurer på hva slags utdanning og erfaring du har?
Sosionom og barnevern?
Jeg har bestandig lurt på hvorfor barnevernet fatter slike underlige vedtak og kontroversielle løsninger.
Har jeg fått et svar?
Det finnes da også "et liv" utenfor barnevern og familiekontorer.