
SUNT: Musikk som lytteren synes er fin kan ha positiv effekt på blodstrømmen, ifølge amerikanske forskere. (Foto: Colourbox.com)
- Musikk bra for hjertet
Favorittmusikken din kan beskytte hjertet ditt, antyder ny forskning.
Forskerne ved University of Maryland School of Medicine har gjennomført en liten undersøkelse som tyder på at din favorittmusikk kan få blodårene dine til å utvide seg, slik at blodet flyter lettere.
- Vi hadde tidligere vist at positive følelser, som latter, er godt for blodsystemet. Så et logisk spørsmål var om andre følelser, for eksempel de som blir vekket av musikk, hadde samme effekt, sier forsker Michael Miller ifølge Forskning.no.
Og resultatene viste at musikk kan påvirke både i positiv og negativ retning.
For å komme frem til dette testet forskerne forskjellige typer musikk på ti friske, ikke-røykende frivillige mennesker.
Resultatene antyder en ny forebyggende strategi som vi kan innlemme i vårt daglige liv for å få et sunnere hjerte.
Deltagerne måtte plukke ut både musikk som gjorde dem glade og musikk som gikk dem på nervene. I de neste månedene måtte de gå igjennom fire ulike tester:
Først lyttet de til yndlingsmusikken sin i en halvtime. Deretter fikk de høre på den irriterende musikken like lenge. I den tredje testen lyttet de til et lydspor som skulle ha avslappende effekt, mens de i fjerde test fikk se morsomme videoer. Deltagerne gikk gjennom de forskjellige testene i ulik rekkefølge.
Etter hver test brukte forskerne ultralyd til å måle blodgjennomstrømningen i en blodåre i overarmen.
Det som kom frem, var at den musikken som lytteren synes var fin, fikk blodårene til å utvide seg med hele 26 prosent.
Musikken som ble oppfattet som slitsom derimot, fikk blodårene til å trekke seg sammen med seks prosent, slik at blodstrømmen ble redusert.
Det avslappende lydsporet utvidet blodårene med rundt 11 prosent, mens tallet var 19 prosent for de morsomme videoene.
Studien er liten, og det trengs mer forskning for å eventuelt bekrefte funnene, men de foreløpige resultatene antyder at fin musikk kan være bra for hjertet.
Forsker Michael Miller er uansett entusiastisk:
- Disse resultatene var musikk i mine ører, fordi de antyder en ny forebyggende strategi som vi kan innlemme i vårt daglige liv for å få et sunnere hjerte, sier han.

NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Dette er Oslos nye utkikkstårn
Ett år på Boklista
Lesernes kommentarer
Thor Jarl Berglund
12. november 2008 - 21:27
Herrgeud!
Hva i hele helvete mener de med dette her nå ?
en gulerot om dagen hjelper på hudfargen og gir hjertet lengre levetid.. Brokkoli gjor. Bananer er livsforlengende. Kylling er bra fisk er bra.. Hallo!!!! Om en måned i avisa: Fisk viser seg å ikke være så bra for kroppen likevel.. Om 3 måneder = Nordmenn spiser for lite fisk. Om 10 måneder.. Hold deg unna fiskepinner pga det som er rundt. Om 12 måneder er det sundt å spise det!:
La oss slippe å bli pepret med drit vi vet fra før.. PLEASE!
Selv ungene våre vet det.. Vi har jo fortalt det.. Men vi vet jo at det ikke erså sundt likevel.. For studier fra en jævla gjeng som faktisk for betalt for denne idiotien viser nemlig at = Brokkoli forlenger livet med 2 dager 3 timer, 10 minutter og 12,5 sekunder.. Hvis du spiser det minst 2 ganger i uka..