Solen er viktigste kilde til D-vitamin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

- Lev lenger med nok D-vitaminer

Personer med D-vitaminmangel har økt dødsrisiko, viser en amerikansk studie. Svenske forskere bekrefter resultatene, og krever at anbefalingene for inntak av vitaminet økes.


Anbefalt daglig inntak

Det anbefales at spedbarn får tilskudd med 10 mikrogram vitamin D per dag fra 4 ukers alder. Eldre personer som er lite ute i dagslys bør få tilskudd med 10 mikrogram vitamin D per dag i tillegg til inntaket fra kostholdet.

Kilde: Helsedirektoratet

En amerikansk studie som har sett på årsakene bak 1806 dødsfall, viste at personer med høye nivåer av D-vitamin levde lenger enn personer med D-vitaminmangel.

Deltagernes blodverdier var samlet i en database, og det var forskere ved Johns Hopkins University i Baltimore som undersøkte nivået av D-vitamin i prøvene, melder Yahoo.

- Personer som hadde mangel på D-vitamin døde tidligere enn dem som hadde høye nivåer, sier en av forskerne, Michal Melhamed, som nå er tilknyttet Albert Einsteins College of Medicine i USA, ifølge Dagens Nyheter.

- Viktig studie

Tidligere internasjonale studier har vist at mangel på D-vitamin kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Norsk forskning har vist at sjansen for å overleve kreftformer som prostatakreft, brystkreft og tykktarmkreft er betydelig bedre hvis kreftdiagnosen stilles om sommeren eller høsten, når D-vitamininnholdet i blodet er som høyest.

Den nye amerikanske studien er den første som ser på effekten av mangel av D-vitamin hos befolkningen generelt.

Professor i geriatri ved Sahlgrenska akademiet i Göteborg, Dan Mellström, mener studien er veldig bra og spår at den kommer til å få stor betydning.

- Vi har gjort en lignende undersøkelse i Sverige, som skal presenteres i September, og har fått samme resultater, sier han til Dagens Nyheter.

Sol viktig

Sol er den viktigste kilden til vitamin D som dannes i huden når den utsettes for solstråling (UVB-stråling). Vitaminet tas også opp i tarmen fra vitamin D-holdig ernæring eller fra kosttilskudd.

I land som har lange og mørke vintre synker nivået av D-vitamin i befolkningen i vinterhalvåret.

- Det vi får i oss fra kosten om vinteren er ikke nok, så det er store variasjoner i D-vitaminnivået i løpet av året. Det gjelder alle som ikke drar til Kanariøyene i januar, sier den svenske forskeren.

De nordiske landene har felles anbefalinger for daglig inntak av D-vitamin. Og ifølge Mellström er de anbefalte blodverdiene bare så vidt over de nivåene som ga økt dødsrisiko i den nye amerikanske studien. Nå mener forskeren at de anbefalte verdiene bør økes med 50 prosent.

- Kan gi kroniske smerter

Samtidig melder BBC at britiske forskere har funnet en sammenheng mellom mangel på D-vitamin og kroniske smerter hos kvinner. Forskerne etterlyser nå studier som ser på om D-vitamin-tilskudd kan beskytte mot kroniske smerter.

- Hvis jeg hadde kroniske smerter ville jeg helt klart undersøkt om jeg fikk i meg nok vitamin D, sier Elina Hyppönen, en av forskerne bak studien, til BBC.

Lesernes kommentarer

Eh

Og ultraviolett stråling.. Det skal ikke være lett

Alt med måte

Ingen sier at man skal ligge i sola hele dagen, men man kan sole seg i 15-20 minutter før man smører på solkrem, så skulle det holde. Også går det an å ta tran, det er bare de første gangene den smaker vondt. Jeg tar 3 skjeer med tran hver dag hele året.