ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Forskning,Stein hjelper deg,Vitenskap,Ny Viten,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Båter med kvinnenavn

Hvorfor har båter kvinnenavn? Eller har de det?

Rodgeir fra Stjørdal hadde følgende avhandling å komme med:
«Hva kommer det av at biler og båter gjerne blir døpt med kvinnenavn? Jeg finner det ikke svært logisk, annet enn at man gjerne vil ha en trofast, stødig og god kvinne til å følge seg gjennom dagen/uken/livet. Det virker kanskje litt absurd med mannsnavn på kjøretøyene?

Jeg ser for meg at det lett kan bli oppfattet som feminint, eller i verste fall homofilt hvis du dukker opp på stripa med 'Ole-Petter' i stedet for 'Gulla' eller 'Blod-Laila'. Hvorfor navn i det hele tatt?

Det er mye enklere å si 'Jeg kjører Opelen i dag' akkurat idet du drar ut døra, fremfor å si 'Jeg kjører Else-Lill i dag'. Skjønner du hvor jeg vil hen? Det siste høres forresten veldig kinky ut.»

Merkelige spørsmål, Rodgeir, men jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan. Jeg for min del lurer mest på hvilket miljø du er vokst opp i, som kan si at det er absurd med mannsnavn på bilene, men samtidig påstå at å kalle bilen sin for Gulla eller Blod-Laila ikke er absurd. Så jeg har en oppfordring til deg, Rodgeir: Enten må du skaffe deg en ny hobby, eller så må du flytte.

Jan Syvertsen. (Kilde: Kongelig Norsk Båtforbund. Foto: Kjell Tennes)Jan Syvertsen. (Kilde: Kongelig Norsk Båtforbund. Foto: Kjell Tennes)

Men uansett - jeg bestemte meg for å hoppe bukk over bilene, og i stedet konsentrere meg om båtene. Jeg tok kontakt med Jan Syvertsen, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.

- Hvorfor har båter kvinnenavn?


- Det er en fullstendig misforståelse at båter har kvinnenavn. Forsvarets siste fregatt heter «Fridtjof Nansen» - det er det ikke mye kvinnelig over.

- Det er en utbredt misforståelse det med navn. Riktignok hadde vi en gammel tradisjon som sa at alle fartøyer er hunkjønn. Men for noen år siden kom Lloyds (et skipsregister, red. anm.) med en kunngjøring, der de sa at fartøyer ikke lenger er hunkjønn.

- Så hvis jeg vil kalle båten min for «Mrxjf33,nn» så er det greit?



- Ja. Folk kaller båtene sine for alt mulig rart. Vi har for eksempel en som heter «Banken sin» og en som heter «Mors skrekk». Min egen heter «MY Skibet».

- MY?



- Motor Yacht, som er en snobbete variant av MS, som betyr motorskip. Det er vanlig å putte to bokstaver foran navnet for å angi hvilken type båt det er. I tillegg til MY og MS, har vi også SS (steamskip) og MT (motortanker). Ja, vi har andre også, men vi stopper der.

- Men det er i hvert fall sant at båter døpes av kvinner?

- Enhver båt med respekt for seg selv skal ha en gudmor. Denne tradisjonen holdes i hevd fremdeles og følges konsekvent. Gudmor og champagne er en nødvendighet når en båt skal døpes.

- Antakelig oppstod tradisjonen fordi man ønsket å hedre kvinnen som satt hjemme og ventet på mannen som var på sjøen.

- Har du flere spørsmål, spør han glad og fornøyd.

- Jo, jeg hadde jo det, men du ødela jo hele intervjuet ved å si at båter ikke skal ha kvinnenavn, svarer jeg - skuffet over at han slo ihjel de fleste av spørsmålene mine. Jeg hadde nemlig tenkt å lage en stor sak av dette, der jeg hevder at menn er noen sjåvinister, og, og, og ... ja, du skjønner.

Hmpf ...

Denne artikkelen inngår i artikkelserien «Stein hjelper deg». Jeg hjelper deg med livets små og store mysterier. Lurer du på hvorfor solen er gul eller hvorfor i all verden sjiraffen har så usannsynlig lang hals, er «Stein hjelper deg» redningen. Det finnes ikke dumme spørsmål. Intet spørsmål er for stort, og intet spørsmål er for lite.

Lurer du på noe? Vel, send meg spørsmålet, så skal jeg se hva jeg finner ut. Jeg kan ikke love at alle får svar, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å svare på epost.
2006-07-06T11:56:03

Gunnar stensby Gunnar Stensby

6. juli 2006 - 10:56

Hva med EI SKUTE ...?


Det er hunkjønn.
Det er nok mye tradisjon på dette området, og kunne sjømannen fortsatt fått bestemme, ville det vært kvinnenavn på skutene. Men så kom landkrabbene uten tradisjon og historie. Uten erfaring og romantiske minner om alle de skjønne skapningene som ble akterutseilt i tropiske havner. Det er klart skutene skulle kalles opp etter slike eventyrlige seilaser.
Men, så kom kvinnene OM BORD. Og da ble det slutt med kvinnelige skutenavn, tenker jeg.

Nå er det fritt frem. "Costa Nok", "Hero-in", "Black Money" ...

Ei skute skal fremdeles bære et kvinnenavn. Så får heller kvinnen om bord drømme om Poseidon, Herkules, Nøkken ...(med og uten banansmak) og alle de andre

Hiv og hoi, snart er skatten vår ...


2006-07-06T11:16:04

-emma- -- -emma- --

6. juli 2006 - 10:16

Båter? De heter nå hva som helst.. og skifter navn støtt!


Og det har de gjort lenge!
De kan hete både gutte- og jentenavn på samme båt, (f.eks. Hedda Torstein), dyr (Puma, Lynx, Lion, Dolphin), himmellegemer (Sky, Moon, Star, Sun), diverse blomster, metaller (Gold, Silver, Amber), fugler (Hawk, Seagull), Pride, Arrow, de kan bruke stedsnavn - det er en jungel der ute. Myten om kvinnenavn på båter er vel uaktuell for lenge siden skulle jeg tro?


2006-07-06T00:50:06

Lina Røkkum Lina Røkkum

5. juli 2006 - 23:50

POSEIDON


Båten til kjæresten min heter Poseidon, den sterke sjøguden og forsåvidt en film om en båt som med samme navn,som dramatisk synker (skal be kjæresten min å revurdere navnet på båten sin,hehe) Er ikke Poseidon et macho navn ,så vet ikke jeg! :)


2006-07-06T00:15:39

Bård A. Berget Bård A. Berget

5. juli 2006 - 23:15

Why a ship is called she ?


A ship is called a ´she´because there is always a great deal of bustle around her; there is usually a gang of men about, she has a waist and stays; it takes a lot of paint to keep her good looking; it is not the initial expense that breaks you, it is the upkeep; she can be all decked out; it takes an experienced man to handle her correctly; and without a man at the helm, she is absolutely uncontrollable. She shows her topsides, hides her bottom and, when coming into port, always heads for the buoys.
She by Ulster.


2006-07-05T22:47:39

Hilde Maråk Hilde Maråk

5. juli 2006 - 21:47

Et poeng i det, men...


Dei FLESTE båtar har kvinnenamn, men har sett "storbåtar" som heiter Marco Polo og Alexander ++

(bor på en plass med MANGE cruise-skip)


2006-07-05T22:47:34

Hilde Maråk Hilde Maråk

5. juli 2006 - 21:47

Et poeng i det, men...


Dei FLESTE båtar har kvinnenamn, men har sett "storbåtar" som heiter Marco Polo og Alexander ++

(bor på en plass med MANGE cruise-skip)


2006-07-05T20:05:34

Peter Alexander Hansen Peter Alexander Hansen

5. juli 2006 - 19:05

Skjerp dere amatører!


En båt, et fartøy eller et skip om dere vil. Et fartøy er som en kvinne, fyrrig, livlig og til tider ustyrlig.
Hun (fartøyet) må stelles med en kjærlig hånd hver enste dag, om ikke kommer forfallet og setter sitt preg. Jeg har en oppfatning, alle fartøyer er vakre på lik linje med kvinner. Men de må stelles pusses og oljes, males og noen må til og med poleres!
Ved alderdom må de dreves og kittes, skrapes og males, tettes og overhales.

Ut av dette kommer kvinneomtalen og kvinnenavn, et fartøy er en hun, altså et hu8nkjønn. Har dere aldri vært forelsket i et fartøy AMATØRER.

Men ingen regel uten unntak.

Noen av våre forfedre Vikingene var ikke konsekvente hmmm...

Finnmarkingene heller ikke hmmm... Hvorfor mon tro, stolte de ikke på kvinnene?

Noen av våre rederier benyttet stedsnavn. hmm. (Politisk eller kynisk)

Uansett AMATØRER, set fartøy skal ha et kvinnenavn og omtales og behandles som en jomfruelig prinsesse.

Oppfattet?

MVH

Presidenten i foreningen Nautica Schizofrenia
www.nauticaschizofrenia.com


2006-07-05T19:29:43

Bjørn Olav Amundsen Bjørn Olav Amundsen

5. juli 2006 - 18:29

Han, hun og skip


Et poeng i sammenhengen: Jeg tror at alle skip over en viss størrelse tradisjonelt omtales som hunnkjønn av sjøfolk (skipet kalles "hun") uavhengig av navnets kjønn - eller i hvert fall var det slik før.

Mener å ha plukket opp fra noen bøker som omhandler den britiske marine under Napoleonskrigene (på den tiden ble visstnok omtrent alle skip og båter konsekvent betraktet som hunnkjønn og omtalt som "hun") at fram til et sted på 1700-tallet ble europeiske skip gjennomgående betraktet som hannkjønn og omtalt deretter. Uten at jeg vet hvorfor det endret seg. Kanskje romantikkens spede fremvekst?


2006-07-05T17:39:32

Kenneth Hansen Kenneth Hansen

5. juli 2006 - 16:39

EN båt, ET skip...


..EN båt, ET skip, EN ferge...ikke mye hunkjønn her...


2006-07-05T17:38:04

Svanur sævarsson Svanur Sævarsson

5. juli 2006 - 16:38

Hvorfor skip er hunkjønn


Det er mange som i tidens løp har forundret
seg over at sjømannen alltid omtaler skipet
sitt som ” hun ”. Det har sikkert mange grunner,
men her er i alle fall noen av dem.

1) Må styres av en mann.
2) I et ubevoktet øyeblikk tar hun makten.
3) Tåler ikke overbelastninger.
4) Skifter navn når hun skifter eier.
5) Er alminnelig dyr å rigge til.
6) Koster mer enn eieren hadde tenkt seg.
7) Kan trekke en mann med seg ned i dypet.
8) Må males og rigges til før hun går ut.
9) Blir med årene besværlig og vanskelig å manøvrere.


2006-07-05T15:13:54

No Name No Name

5. juli 2006 - 14:13

Båter er hunnkjønn...

2006-07-05T15:08:38

No Name No Name

5. juli 2006 - 14:08

Hvorfor en båt er en hun:

2006-07-05T14:21:00

Oskar Henriksen Oskar Henriksen

5. juli 2006 - 13:21

Dette er vel bare delvis riktig?


Poenget er vel at båter i gamle dager gjerne hadde kvinnenavn, noe som så vidt jeg har forstått henger samme med en overtro om at det betydde ulykke å ha kvinner om bord på skip, men man ville likevel ha en kvinnelig touch - eller noe sånt.