Flygeren får skylden for flystyrt i Colombia

Se viode: Bensinmangel granskes som årsak for flystyrten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet som styrtet i Colombia med 77 mennesker om bord, gikk tomt for drivstoff. Flygeren skulle etter planen ha etterfylt under en mellomlanding, men gjorde det ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flystyrten i Colombia:

* Et fly av typen British Aerospace 146, operert av Lamia Air Regional, styrtet sent mandag kveld utenfor Medellin i Colombia.

* 71 av de 77 om bord omkom i styrten, blant dem sju besetningsmedlemmer, 21 brasilianske journalister og 19 av spillerne på det brasilianske fotballaget Chapecoense.

* Flyet kom fra Chapeco i Brasil og hadde mellomlandet i Santa Cruz i Bolivia på vei til Medellin der Chapecoense skulle spille finale i Copa Sudamericana.

* Kort tid før styrten meldte flygeren fra om akutt drivstoffmangel og svikt i det elektriske anlegget.

* Foreløpige undersøkelser av vraket viser at flyets drivstofftanker var tomme da det traff bakken.

* Ifølge direktøren i Lamia Air Regional skulle flyet ha mellomlandet for å etterfylle ved en flyplass helt nord i Bolivia, som viste se å være stengt.

* Flygeren kunne ha mellomlandet og etterfylt i Colombias hovedstad Bogota, men gjorde ikke dette.

Rett før flyet med 77 mennesker om bord styrtet i en fjellside nær Medellin i Colombia, meldte flygeren om bord i charterflyet fra Lamia Air Regional fra om drivstoffmangel og svikt i det elektriske anlegget.

– Flight CP-2933 har total elektrisk svikt og er uten drivstoff, lød den desperate meldingen i opptaket, som den colombianske avisen El Tiempo har fått tilgang til.

Les også: Flygeren varslet om drivstoffmangel før styrten i Colombia

Tomme tanker

Den colombianske flyhavarikommisjonen har gjennomført en foreløpig undersøkelse av vrakrestene og konkluderer også med at flyet ikke hadde drivstoff på tankene da det styrtet.

– Etter å ha undersøkt restene av flyet på ulykkesstedet kan vi fastslå at det ikke var drivstoff i flyet da det traff bakken. Vi har nå innledet etterforskning for å fastslå årsaken til dette, lyder den foreløpige konklusjonen til Seguridad Aérea de la Aeronáutica.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 71 omkom i flystyrt i Colombia

Skulle etterfylt

Ifølge sjefen for flyselskapet Lamia, Gustavo Vargas, skulle flyet etter planen ha mellomlandet for å etterfylle på en flyplass nord i Bolivia.

Denne flyplassen var imidlertid stengt, men flygeren hadde mulighet til å etterfylle i Colombias hovedstad Bogota før han fortsatte til Medellin, sa Vargas til boliviansk TV onsdag kveld.

Hvorfor flygeren valgte å ikke gjøre dette, er uklart.

Reserve

I henhold til internasjonale regler er det flygerens ansvar å påse at flyet til enhver tid har en drivstoffreserve som tilsvarer minst 30 til 45 minutters flytid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flygerne kalkulerer også løpende drivstoffbruken underveis, og de trenger derfor sjelden å bruke av denne reserven.

Flyet som styrtet i Colombia har en rekkevidde på 2.965 kilometer med fulle tanker, noe som er rett under distansen mellom Medellin og flyplassen i Santa Cruz i Bolivia der det tok av med fulle tanker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Måtte sirkle

Flyet hadde vært i lufta i 4 timer og 20 minutter da det nærmet seg Medellin, der flygelederne ba det om å sirkle fordi et annet fly hadde meldt om en mulig drivstofflekkasje og fikk lande først.

Radaren viser hvordan Flight CP-2933 etterkom henstillingen og sirklet, før flygeren ifølge opptakene fortvilet meldte fra om akutt drivstoffmangel og elektrisk svikt.

71 av de 77 som var om bord omkom i flystyrten, blant dem flygeren og seks andre besetningsmedlemmer, 21 brasilianske journalister og 19 av spillerne på det brasilianske fotballaget Chapecoense.

Les også: Dårlig flysikkerhet i Colombia