Tyske Bild utestenger reklamenektere

Tyske Bild vil stenge lesere som benytter seg av annonsesperrer, såkalte ad-blocks, ute fra sine tjenester. Foto: Skjermdump
Tyske Bild vil stenge lesere som benytter seg av annonsesperrer, såkalte ad-blocks, ute fra sine tjenester. Foto: Skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tysklands største avis, Bild, stenger sine nettsider for brukere som har installert programvare for annonsesperre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leserne av Europas bestselgende avis ble fra tirsdag bedt om å slå av funksjonen eller kjøpe et tilnærmet reklamefritt abonnement på Bild.de. De som sier nei til begge deler, vil ikke få tilgang til nettsiden.

– Økt bruk av denne annonsesperringstjenesten setter inntektsstrømmen via reklamemarkedet til alle nettjournalister på spill, heter det i en pressemelding fra Bilds utgiver.

Programvare for annonsesperre, på engelsk kjent som adblocker, opererer som en brannmur mellom nettlesere og reklameservere. Det er en forretningsmodell Bilds eier, mediegiganten Axel Springer, mener er ulovlig.

Selskapet har derfor saksøkt annonsesperretjenesten Eyeo og anket en kjennelse der en tysk domstol avviste et lignende søksmål tidligere i år.

Axel Springer omtaler seg selv som Europas ledende digitale utgiver. Over halvparten av selskapets inntekter og nesten en tredel av overskuddet kommer fra digitale tjenester. Bild håper nå å lokke dem som ikke vil se reklame, til å betale 3 euro i måneden for en nettavis som skal ha 90 prosent mindre reklame og være opptil 50 prosent raskere.

Det tyske selskapet Eyeos programvare Adblock ble brukt i minst 50 millioner nettlesere i fjor.