Franskmenn kjøler seg ned under varmebølgen i Europa i 2003. Det er beregnet at over 40 000 europeere døde under varmebølgen. (Foto: Scanpix)

2010 kan bli rekordvarmt

Temperaturmålinger over hele verden viser at 2010 kan bli det varmeste året siden målingene begynte på 1800-tallet.

Fram til nå er det 1998 som har vært det varmeste året. Men så langt i år ser det ut til at denne rekorden i alle fall blir tangert.

De ti første månedene i 1998 og i år har nemlig vært nøyaktig like varme, ifølge amerikanske National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). Begge periodene hadde en gjennomsnittstemperatur på 14,73 grader.

Kaldt i Europa

Beregningene er basert på målinger både til lands og til vanns over hele verden. Selv om det var uvanlig kaldt i Nord-Europa og deler av USA forrige vinter, var den globale temperaturen svært høy første halvår.

Årsaken er at folk svettet mange andre steder i verden, samtidig som europeere og amerikanere hutret og frøs.

Lite is

I oktober i år har det vært uvanlig varmt i Canada, Midtøsten, nordøst i Afrika og store deler av Russland. Europa og Australia har imidlertid hatt uvanlig kaldt vær, ifølge NOAA.

Mengden sjøis i Arktis i oktober var den tredje laveste siden denne typen målinger begynte i 1979. Og deler av regnskogen i Brasil har opplevd den verste tørken på 40 år.

Klimaendringer

Ifølge FNs klimapanel er det svært sannsynlig at mesteparten av den globale oppvarmingen siden midten av 1900-tallet skyldes utslipp av klimagasser. Utslippene stammer blant annet fra bruk av kull og olje til strømproduksjon, industri og transport.

I slutten av november møtes utsendinger fra hele verden i Mexico i et forsøk på å komme videre i forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale. Få land har så langt vist vilje til å kutte egne utslipp i betydelig grad, og lite tyder på at det vil bli noen gjennombrudd i forhandlingene i denne omgang. (©NTB)

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Lesernes kommentarer

varmere

jo og det skal vi tro på her i sør-trøndelag så fryser vi jo ræva av oss

Så du kommer ikke til å tro

Så du kommer ikke til å tro på dette før det blir merkbart varmere i bygda di?

Ja, erru` gærn!

Det er jo ikke til å tro disse målingene. Jeg hadde +100 grader i badstua mi i dag! I fryseboksen var det -18!!!

Gu` hjelpe meg som man kan preike...

preike

hvem preiker mest????

Om jeg nå ikke husker feil,

så var ikke 1998 det varmeste. Det var vel 1934, eller noe i den rettningen.

Det skal bli spennende å føle varmen eller kulden på kroppen, og å følge utviklingen i hele verden.

Jada

Og i 1946, var det en varmerekord som sto i mange, mange år.

statistikk kan brukes til så mangt.

Hadde det vært så vel at det ble varmere. Man merker det liksom ikke.
Og isen i arktis..... hvorfor målte de den ikke i mars, da den var mye større, enn den hadde vært på mange år?
Jeg skal ikke stille meg opp og fornekte at det skjer noe med jordkloden, men de fakta som legges frem må være reelle fakta, ellers mister en troverdighet.

Dette var rart...

Hvordan kan de si at havisen var større i mars dersom den ikke ble målt ???

=:)

Så rart er det nå ikke da Sivert

Havisen ble også målt i mars, men du må som vanlig angripe der du tror du finner en feil.

He,he...

Kansje du og jeg har noe felles ???
Tror sikker han som skrev det har humor .
=:)

Statestikk!

Ja, du har rett i det med å bruke statestikk til så mangt.
Lystad og Mjøen har en fin statestikk på hvor farlig det er å drikke kaffe.
For i alle flykrasj med døden til følge så var 87 % av de som døde, kaffedrikkere. Så det er statistisk tryggere å drikke te når du skal ut å fly. Og undersøkelsen var foretatt av Teimpotørenes landsforening:)))
Ha en fin søndag!!

Isen i Arktis

Isen i Arktis måles hver dag.
Isenkappen over Arktis har i hele 2010 vært mindre enn 2008 og 2009.

Hysterikerne på tokt igjen

Gir de seg ikke disse klimahysterikerne med påhenget av noen journalister som ikke kan få nok av propagandaen til de som raner folk for klimapenger for det ene og andre.
Mest sansynelig, det er vel ikke det samme som å fastslå at det er fakta.
Hvis det er menneskeskapt er det så liten del av helhetsbildet, at det ikke har så stor betydning for miljøet, Leste et innlegg om klimagasser at det var kyrne på jorda som prompet for mye, dette er jo latterlig, ha -ha, men det er vel sånn hysterikerne innbiller seg og skal innbille befolkningene rundt omkring i verden

REKORDVARME

IKKE HER I LANDET.SISTE ÅRENE KALDESTE VINTRE SIDEN MÅLINGENE STARTET.GLOBALE OPPVARMINGEN
ER FORSVUNNET MED VINDEN HER I LANDET:

JILL

Isutbredelsen Nord og Sydpol Normal!

Er interressant å følge isutbredelsen på nord og sydpolen å se hvordan total ismengde for dei to polene tilsammen er Normal. Nordpol: http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_stddev_timeseries.png Sydpol: http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/S_stddev_timeseries.png

Total ismengde Nordpol+Sydpol idag 9,9+16,5=26,4 mill km2.

Normalverdier Nordpol+Sydpol 11,1+15,3 = 26,4 mill km2

Dette virker det som media og klimadebatten er lite interressert å informere om. Der er man interr. å vise hvor ille det er på nordpolen. Til vanlig så snakkes det alltid om at man må se globalt for å vise til en temperaturøkning, men når det gjelder ismassen så er det nok å vise til Nordpolen. Er det bevist mangel på informasjon for ikke å la folk komme i tvil?

Total ismengde er ikke normal

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men de stemmer i hvert fall ikke med de målinger som er utført fra satellitt.
Akkurat nå ligger is mengden på 20.730 million kvadratkilometer. Dette er ca 1mill. kvadratkilometer mindre enn gjennomsnittet for 1979 til 2010.
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/global.daily.ice.area.withtrend.jpg

Polisen som normalt

Denne linken som eg viser til oppdaterer isforholdene daglig, både Nordpol og sydpol og den har vist samme trend over lang tid. At den totale ismengde er ganske normal, noen ganger litt over og noen ganger litt under Normalen.

Pengeutpressing påstander

Så langt jeg har greid å få det bekreftet,så er altså Nord-Atlanteren oppvarmet ned til en dybde av 800-900 m.Det er forskere og oceanografer enig om,årsaken er omstridt av de lærde,men tenk på hvor mange milliarder tons CO som er fravristet havet.Likevel så kunne vi den 11 d.m. få opplyst at Golfstrømmen,som renner fra Karibien og opp langs vår kyst,er blitt kaldere av å renne på toppen av det oppvarmede havet,(halvgarderings utsagn på grunn av de 5 ukene med kulde i det siste)Om det bare er en liten isfri råk rundt ekvator,så vil jo de CO religiøse med S.Kalvig i spissen kunne påstå at vi lider under global oppvarming

Det går til hælvete....osv...

At det ikke regner i en regnskog er vel ikke hysteri men en alvorlig sak. Med manglende nedbør her hjemme for å fylle vannmagasiner brukes kull i større og større mengder for å få nok strøm til alle aircondisionanleggene som det blir naturlig nok blir flere av. Jeg er spent på hva det neste blir. Men hvordan er mekanismen som gjør vintrene våre kalde og somrene dårlige.? Ser ut til at på den nordlige halvkule vil temperaturen mellom sommer og vinter nulles mere ut og sørpå vil det bli varmere året rundt.
Havene fiskes tomme, manetene kommer og overtar istedet. Ressursene tømmes og vi blir flere og flere her på kula vår. Jeg er skeptisk til hva fremtiden bringer.

"Havene fiskes tomme"

for eksempel kongekrabben? Ingen får fiske etter den, den sprer seg med rekordfart langs kysten vår. Er det russerne som har bestemt at vi ikke får røre den, slik at de kan fortsette å selge den svindyrt som en sjelden delikatesse? Tro hva slags avtale fiskeriminsteren har inngått med russerne?

Oppvarming

som får strømregningene til bare å stige og stige. Hvor er sammenhengen ?

Abc-dysleksi

Redaksjonen skriver at årsaken til den svært høye temperaturen første halvår i år er at folk svettet mange andre steder i verden.

Kunnskap på en ny måte.

Les boken "Det ustyrlige klimaet", "Ekspertenes vej fra forskere til flagellanter".

Av Ole Humlum, professor i fysisk gografi på Oslo Universitet.

ISBN 978-87-92417-08-4

Boken forteller på en brilliant måte, hvordan klimaet har påvirket Europas politiske historie de siste 1000 år.

Jeg tror....

Jeg tror denne temperatur forskjellen skyldes golfstrømmens avtagende fart, den varmer oss her oppe i nord, og kjøler de rundt ekvator ned.... Jordens klima-anlegg.

Å skylde på co2 utslipp er litt som å stikke hodet i sanden som strutsen. Fordi all tidligere forskning viser att det har vært mange istider/varmeperioder før, (litt ironisk att de ikke ser sammenhengen)

Det viser da også til at solens aktivitet også har svinget i takt med de periodene på jorden......

Så det er helt utrolig hvor stor påvirkningskraft vi har for alt rundt oss her på jorda!!!!

Vi har sikkert kunne fått månen til å skifte farge også, hvis vi bare fylle litt konditorfarge i bensinen/dieselen..... så vips,,, der var månen grønn/gul/rød/blå.... :-D

Hei Sander...

Det er riktig at det har vært svigninger i jordas temperarurer opp igjenom tidene.
Det er få nyheter som engasjerer mere enn dette med klima .
BP forsker også på dette og jeg sender deg en link som du kan se på om du vil .
Det er en fin artikkel hvor de forskjellige problemstillinger blir debatert .
Dersom du ser på grafene nederst på side 7 så ser du sammenhengen mellom temperatur og co2 de siste 400 000 år.
For meg ser det ut til at co2 og temperatur henger sammen .
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/norway/norway_norwegian/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/b/bp_co2.pdf

Hei Sivert!

Temperatur og CO2 henger sammen, MEN motsatt av hva hysterikerne vil ha det til

Først stiger temperaturen, deretter stiger CO2 innholdet i luften.

Den økede CO2 mengden kommer fra havvannet.

Kan gjerne også forklare litt rundt det, dersom det er ønsket.

Hei igjen Kenneth.

Når det gjelder klima har jeg ingen "tro" men ser forskjellene i nærmiljøet .
Ut fra grafene ser det ut til at co2 nivået øker ganske fort nå.
Du nevner statistikk lenger oppe , og jeg har hørt at av alle trafikkulykker er det "bare" 10% hvor alkohol er inne i bildet . Ut fra dette bør man ikke kjøre bil i edru tilstand...
Det er også andre ting som influerer på det globale klimaet . Her kan nevnes at polarsirkelen flytter seg mordover med 14,5 m per år .Når den når 67,9 grader nord snur den og går ned til 65,5 grader ,nesten ved Brønnøysund.Dette endrer klimaet slik at Sahara er dekt av regnskog og det er store innsjøer der . Dette gjentar seg med 41 000 års mellomrom . Jo lenger nord polarsirkelen er jo kjøligere blir klimaet.
I sandsteinen under Sahara er det utrolige mengder med vann

Statistikk

Jeg har ikke skrevet om statistikk.

Og at POLARSIRKELEN flytter seg, det er første gangen jeg har hørt.

Der må du henvise meg til lesestoff som dokumenterer dette.

At den magnetiske nordpol flytter seg, se det vet jeg, men polarsirkelen????

Lesestoff om polarsirkelen Kenneth..

http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=2203

Se på denne linken , slike ting er interesann lesning .
Tenk bare på hvordan klimaet var når polarsirkelen var nede ved Brønnøysund ?
Det var en annen Kenneth som var inne på statistikk .
Lykke til med lesningen...

hei hei!

Vi kennether skal overta værden snart. Bare det blir varmere.