
Kan beslaglegge reisendes PC uten grunn
USAs departement for indre sikkerhet bekreftet fredag at de har rett til å beslaglegge reisendes PC-er selv om de ikke er mistenkt for kriminell virksomhet.
Både borgerrettighetsorganisasjoner og medlemmer av Kongressen kaller praksisen grunnlovsstridig.
– Siden USA ble selvstendig har vi hatt rett til å undersøke reisende ved grensa for å hindre at farlige personer eller varer kommer inn i landet, sa talskvinne Amy Kudwa fra Homeland Security i departementet på fredag.
– I det 21. århundre er det farligste som innføres til USA, ofte å finne i elektroniske medier, ikke på papir, sa hun.
I forrige måned kunngjorde departementet at immigrasjonspolitiet har rett til «å beslaglegge dokumenter og elektroniske apparater i en rimelig periode, for å undersøke dem enten på stedet eller et annet sted».
Det heter videre at selv når det ikke foreligger mistanke, kan man i løpet av en undersøkelse av en reisende undersøke eller analysere informasjonen enhver reisende har med seg.
Senator Russ Feingold, som tidligere i år sto for en høring om praksisen med å undersøke og enkelte ganger beslaglegge PC-er i lengre perioder, sa at slik ransaking er et alarmerende brudd på privatlivet.
Tim Sparapani i borgerrettsorganisasjonen American Civil Liberties Union (ACLU) kalte praksisen grunnlovsstridig fordi det dreier seg om beslag uten at det fastslås at det er fare for en forbrytelse.
Han sa også at slike beslag uansett er lite effektive, fordi en smart terrorist ikke ville ha med seg noe farlig data på sin laptop, mobiltelefon, Blackberry eller digitale kamera. I stedet ville han legge inn dataene på en fjerntliggende server og hente dem når han først er inne i USA.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Kjell Gunnar Børresen
2. august 2008 - 8:42
Det nye Sovjet
Lenge leve "Frihet" for folket !!!!!
Vigleik Haga
2. august 2008 - 10:42
Kontrollstaten
No further comments...
Magne Skanka
2. august 2008 - 11:00
U.S.A beveger seg stadig
for interreserte; http://www.youtube.com/watch?v=i0LvtQAQ6sc
Kenneth Farstad
2. august 2008 - 11:09
sjuke folk
Øyvind Huseby
2. august 2008 - 13:09
hjernevaska?
2. august 2008 - 11:45
Paranoide USA og England.
Det er forferdelig med terror det er sikkert. Men hva skal disse muslimene forsvare seg med når verdens største krigs maskin angriper de og rund stjeler dem. De har ingen krigs maskin som kan måle seg med villskapen til amrikanerne og de andre idiotene. Den eneste måten de kan ta igjen på er terrorisme selv med det har de en liten mulighet til å overleve et angrep.
Og all denne fanenskapen drar amrikanerene og england oss inn i. Vi har ingenting med dette forbanna tullet, Men det har til nå endt opp med at til og med Norge nå også står på listen for terrormål. Så er det ikke snart på tide at Norge drar seg ut av all denne jævelskapen vi er med på med paranoide og gale amrikanere og england.
Hvis det noen gang blir en 3 verdenskrig er den startet av amrikanerene og england og da kommer vi normenn til å ligge jævlig tynt an dersom vi ikke får hjelp av Russland. For hverken amrikanerene eller england kommer til å hjelpe oss da for da vil de ha mer en nok med seg selv.
Så la oss håpe at den neste presidenten i USA har mer fornuft i knotten en den nåværende og far hans hadde. De har begge ført en evig krig mot muslimene. Og det er vel også svært få land i verden som driver med så mye tortur i borthjemte fengsler rundt om i verden en USA.
Så galskapen lenge leve.
Tom Børresen
2. august 2008 - 12:59
Makten bak makten
Øyvind Huseby
2. august 2008 - 13:05
usa
Stian Guttormsen
2. august 2008 - 15:19
Joda
Det er en grunn til at såpass mange mennesker her i verden ønsker den store stygge ulven amerika alt mulig vondt. Tusenvis av mennesker våkner ikke bare opp en tilfeldig tirsdag og hater USA.
Usa er langt fra så uskyldig CNN, FOX news og en liten heiagjeng på høyre fløy i norsk politikk liker å gi inntrykk av. Det er neppe et land i verden som har støttet flere terrorister og diktatorer enn Usa de siste hundre år.
Det er min påstand at jo mer usa stikker snuten sin borti ting jo mer øker terrortrusselen og jo mer terrortrusselen øker jo mer driver usa å forstyrrer verdensfreden. Det er en ond sirkel som bare forverrer seg jo mer usa prøver å ordne opp i den. USA's utenrikspolitikk er en enorm trussel mot fred, frihet og demokrati i verden pr. i dag!
Hva slags tiltak amerikanerne iverksetter på egen jord gir jeg pokker i. Fortsatt er USA relativt demokratisk og til en viss grad et fritt land. Det er bare så trasig å se den kortsiktige tankegangen. Ingenting blir gjort med årsaken til terrortrusselen. Å konfiskere PC'er på flyplasser er som å spise paracet mot hjernesvulst. Det hjelper litt en stund..
Einar Olsen
2. august 2008 - 13:28
Takk og pris !
Ikke som i Norge, som er blitt et fristed og paradis for organiserte kriminelle, terrorister (jfr. Krekar), krigsforbrytere, økonomiske "flyktninger", "små"-kriminelle av alle nationaliteter inkludert Nordmenn, osv, osv.
Hvor folk får 4 år i fengsel for å drepe kammeraten sin med hagle, og 21 år fengsel er absolutt høyeste straff enten du dreper én person eller utrydder en hel familie. Hvor du får noen få år og kanskje til og med bare samfunnstjeneste for å slå ihjel et gammelt menneske for en 50-lapp. Hvor offentlige ansatte ken rote bort hundre-vis av millioner kroner av skattebetalerenes penger uten en gang å miste "jobben".
Hvoe vi har et politi og rettsvesen som er totalt fallitt, og som gir klare signaler til de ovenfornevnte personer om at i Norge er det lett å få opphold, lett å slippe unna straff hvis du i det heletatt er så "uheldig" å bli tatt. Hvor politiet går ut med en "signaleffekt" og sier at de er flaue over å gi folk så store fartsbøter, selv om folk stadig blir tatt i over 100 km/t på skoleveier/gater for 6-åringer med fartsgrense på 30-40 km/t. Hvor bare sommertrafikken alene i år har tatt over 70 mennekeliv hittil i år.
Men du innbiller deg nok at du lever i "trygge" Norge, og at ingen ting vil hende nettop DEG !!! Og så lenge det ikke gjør det, så bryr du deg nok ikke så mye om hva som hender andre.
Så takk og pris for at det fremdeles finnes noen som er VÅKNE !!! Og takk og pris for at jeg har passet i orden, og kan flytte fra dette lovløse landet akkurat når jeg vil. Og det blir heldigvis ikke så lenge til. Jeg har tålt, og tåler fremdeles mye, men sløve og likeglade egoistiske mennesker klarer jeg bare ikke å leve sammen med.
Dessuten, som en avslutning, hva har du egentelig å frykte hvis du har "RENT MEL" i posen ?
Einar Olsen. Fredrikstad.
Geir Schultz Hansen
2. august 2008 - 13:59
Takk og pris.
Du har helt sikker rent mel i posen og du slipper alle som ikke passer inn.
Tenk deg alle sløve og likeglade personene du ikke klarer og leve med,
det må da være en befrielse for deg. Flytt mann, flytt.
Einar Olsen
2. august 2008 - 14:52
Jada, jada Geir.
Joda, jeg skal flytte Geir, men jeg velger nok å gjøre det når det passer meg, og ikke når det passer deg. Tror ikke jeg lar meg diktere av typer som deg. Ellers kan jeg jo kort opplyse deg om at jeg har reist verden rundt siden jeg var 12 år, og er nå passert 61. Så om du kan enkel hoderegning finner du kanskje ut hvor lenge det blir. Jeg har bodd kortere og lengre tid i flere land over hele verden, har bl.a. barn, barnebarn og oldebarn som er født og oppvokst i U.S.A. Ingen av dem vil bo i Norge, selv om du og dine likesinnede tydeligvis mener at alt er så bra her. Det samme gjelder mitt barn og barnebarn i Danmark. Og min sistefødte datter som fremdeles bor her i Norge vil også flytte. Og kanskje jeg til og med har vært i land som i alle fall for meg, som ikke bryr meg om hverken penger, matrielt eller status, har vært i land hvor jeg finner det mye, mye mer attraktivt å bo enn i Norge. Kom litt på siden av den opprinnelige diskusjonen nå, men du får heller prøve å anstrenge deg litt for å tilgi meg det. Så skal heller jeg prøve å ansternge meg litt for å tilgi deg at din kommemtar til denne saken hovedsakelig er et personangrep på meg. Og så skal jeg til og med være så raus at jeg ikke skal prøve å diktere deg til å bli mann, bli i Norge !!!
Ellers har du ret i alt du skriver i ditt innlegg.
Einar olsen. Fredrikstad.
Geir Schultz Hansen
3. august 2008 - 14:18
Forbanna.
Det er du som er forbanna, ikke jeg.
Du sier jo du skal flytte fordi det er så mang "raringa" runt om kring i landet her.
Jeg bare oppfordrer deg til å flytte siden det er så mye bedre i alle andre land.
Ellers så synes jeg det er hyggelig at du mener jeg har rett.
Arne Rasmussen
2. august 2008 - 14:08
Er vi bedre en USA?
Odd Johannessen
3. august 2008 - 16:03
Gi deg da!
Nå er du vel langt ute på viddene. Eller kanskje du har forlest deg på Klassekampen?
Russerne hadde nok en helt annen agenda i Afghanistan. Men en hører ikke så veldig mye om når russerne forgriper seg på noen. Da er det helt taust fra venstresiden.
Einar Olsen
2. august 2008 - 15:15
Demokrati ?
Einar Olsen. Fredrikstad.
Einar Olsen
2. august 2008 - 18:59
Bare et spørsmål.
Ingen beskyldninger eller baktanker med dette spørsmålet, men er det p.g.a. for dårlig demokrati og/eller for streng innvandringspolitikk i ditt eget land Danmark at du flyttet derfra til Norge ? For som regel er det jo en grunn (eller fler) til at man flytter fra sitt eget hjemland. Slik det er for meg.
Når det gjelder den nye ordføreren i min by vet jeg nok litt om både henne og hennes parti, uten å kommentere det videre. Det jeg dog kan si om den forrige ordføreren, Ole Haabet, er at han fikk veldig mye kritikk og ble beskyldt for mye han ikke hadde skylden for. Etter min mening var han en god ordfører i Fredrikstad (men ikke i Kråkerøy). Jeg har hatt med ham å gjøre helt siden han var ordfører i Kråkerøy, men da han ble ordfører i Fredrikstad hadde jeg aldrig noe problem med å få møter med ham. Jeg kunne ringe og å få et møte på dagen hvis han var ledig. Og han lyttet, og fulgte råd. Altså motsatt av hvordan han var i Kråkerøy kommune. Og siden det er du som tok opp dette evnet, så vet du jo hvordan den nye ordføreren er i slike saker. Men man får jo håpe at hun, i likhet med Ole Haabet, "modnes" etter hvert.
Men nå syntes jeg vi kommer litt for langt vekk fra det opprinnelige evnet for kommentarer her. Hvilket desverre ofte skjer.
Fortsatt GOD SOMMER !!!
Einar olsen. Fredrikstad.
Einar Olsen
3. august 2008 - 17:06
Men Geir da.
Og ellers er jeg lei for at jeg tolket deg dit hen at du var forbannet. Har jeg gjort noen urett, er jeg den første til å be om unnskyldning. Men ellers er jeg steinhard (lol). Særlig i debatter og forretninger (dobbel-lol). Slik er jeg bare.
Einar Olsen, Fredrikstad.
Geir Schultz Hansen
3. august 2008 - 17:25
He he. Einar Olsen
Mitt svar er et tolkningsvar.
( Ellers så synes jeg det er hyggelig at du mener jeg har rett.)
Ditt er ironisk ment og mitt er svar på tiltale.
Vi er enig i at vi er uenig. Det skal en disputt tåle.
Ha noen fortsatt heftige og fine innlegg.
Einar Olsen
3. august 2008 - 17:32
Gi deg da!
Her må jeg si meg 100% enig med Odd. Jeg vil også nevne venstresidens holdning til det som skjedde i Kambodia, selv om jeg her også kommer litt på siden av SAKEN som egentelig er unner debatt her.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Einar Olsen
3. august 2008 - 17:44
he-he Geir.
Skulle ønske flere debattanter hadde den innstillingen her Geir, etter all den usakligheten og alle de personangrep jeg har opplevd på denne siden i løpet av mine 2 første dager som debattant her. Da kunne det faktisk hende at jeg ville trives her.
Men nå må jeg ut i hagen å få gjort noe før det blir natta.
Vennlig hilsen Einar.
Kai Stick
6. august 2008 - 13:22
jommen sa jeg smør...
Håkon Søreide
7. august 2008 - 13:18
Frihet eller sikkerhet
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Det oppsummerer vel hva som er i ferd med å skje i dag bedre enn noe annet som er sagt, og trenger ikke mer tilføyelser.
Einar Olsen
8. august 2008 - 12:16
Frihet eller sikkerhet.
Ellers kan jeg opplyse at jeg har evnen til å tenke sjøl, og trenger derfor ikke hverken Benjamin Franklin eller andre "kjendiser" til å tenke for meg, og fortelle meg hvordan jeg skal leve mitt eget liv.
Enn videre når det gjelder ditt sitat fra Benjamin Franklin finner jeg en god del selvmotsigelser i hans mange utsagn. Her skal jeg sitere et av dem som motsier det du har sitert ovenfor, sitat: "By failing to prepare, you are preparing to fail". Sitat slutt.
Eleers må jeg si at det skuffer meg at du fremdeles "lever" i en tid, i likhet med f.eks. en del muslimske fanatikere, som er så vidt hinsides vår tid og vår sivilisajon. Jeg tviler på at det i Benjamin Franklins tid fantes så mange terrorister av den type vi har i dag. Og da spesielt internationale sådanne. Og da spesielt religiøse sådanne. Jeg tviler også sterkt på at det fantes flykaprere eller en gang fly på den tiden. Benjamin Franklin levde for mer enn 218 årsiden, nemlig fra 1706 til 1790.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Einar Olsen
8. august 2008 - 12:55
Kai Stick.
Jeg finner det litt underlig, men dog ganske typisk Norsk, at Normenn som forlanger så mye av utlendinger som kommer til Norge i form av at de skal innrette seg og integrere seg, og leve etter Norske lover og regler, ikke kan akseptere at andre land ganske enkelt stiller de samme krav til f.eks. deg Kai. Jeg tviler forresten på om du i det heletatt har vært i U.S.A., og om du i det heletatt har noen interesse av å reise dit. Med eller uten pc.
Ellers vil jeg så absolutt foretrekke at U.S.A. fører kampen mot terrorisme i sitt eget land, fremfor å føre den ut i krig i andre land.
Så for de som syntes det er så viktig å ha med seg pc'n sin (og få leke med pc spillene sine) at de ikke vil reise til U.S.A. hvis de ikke får viljen sin, de blir nok ikke så dypt savnet der borte. Heldigvis er jeg ikke selv så "important" at jeg må ha med meg hverken pc eller mobiltelefon. Man hadde faktisk et bra liv (faktisk bedre for mitt vedkommende) før alt dette kom også.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Odd Kjellstrom
10. august 2008 - 8:55
Verdenspoliti