ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Verden,Teknologi,Ny Viten,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Slapp bloggerne løs i Bangladesh Takket være Arild Klokkerhaug og hans kolleger kan folk i Bangladesh blogge på sitt eget språk. Det går barskt for seg når Bangla-bloggerne fyrer løs om religion og politikk. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2007-26/nfi_2021_091132800_1182958173.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2007-26/nfi_2021_091132800_1182958173.jpg

680 472

Slapp bloggerne løs i Bangladesh

Takket være Arild Klokkerhaug og hans kolleger kan folk i Bangladesh blogge på sitt eget språk. Det går barskt for seg når Bangla-bloggerne fyrer løs om religion og politikk.

FOTO:

Da minst 120 mennesker mistet livet i et jordskred i byen Chittagong i juni, oppfordret Arild Klokkerhaug lokale bloggere til å engasjere seg i hjelpearbeidet via sin egen blogg.

Foto til venstre: Arild Klokkerhaug

Foto på forsiden viser 14 år gamle Fahinoor, som mistet sin mor, en bror og en søster i jordskredet i Chittagong. Foto: Arild Klokkerhaug

Blogge-slusene ble åpnet for alvor i Bangladesh 16. desember 2005. Da startet det norskeide IT-firmaet Somewhere in... bloggportalen under samme navn. Arild Klokkerhaug med 13 års fartstid i Bangladesh og hans kolleger tilbød noe avgjørende nytt: de la til rette for at brukerne av deres bloggverktøy kunne skrive på bengali.
– Ingen hadde gjort dette for web før, sier Klokkerhaug til ABC Nyheter.

I landet med 150 millioner innbyggere er det ifølge Klokkerhaug 1-2 millioner nettbrukere (andre kilder oppgir lavere tall). Bengali-løsningen fra Somewhere in... ble en suksess, sier Aparna Ray som følger blogging i Sør-Asia for nettprosjektet Global Voices.
– Denne plattformen ga også de som ikke er engelskkyndige sjansen til å delta i diskusjonene på nettet gjennom blogging, sier Ray.

Fra Grameenphone til outsourcing

Klokkerhaug har bakgrunn fra Telenor og Grameenphone og har også jobbet som konsulent i Bangladesh. Somewhere in... er eid av Klokkerhaug, hans kone Syeda Gulshan Ferdous Jana og norske Espen Wiig Warendorph, og så dagens lys i 2004.

Virksomheten er delt: En tredel av kapasiteten går med til IT-outsourcing rettet mot kunder i Norge. Resten brukes på utvikling av egne produkter og løsninger i Bangladesh. Mobile tjenester står sentralt, siden Bangladesh har mange flere mobilbrukere enn nettbrukere. Tanken er å utvikle praktiske verktøy folk trenger i mange sammenhenger, både innen nyheter og blogging, når de er på jobbjakt, med mer.
– Kan du knytte det til ting i lokalsamfunnet som folk trenger der og da, så er det interessant, sier Klokkerhaug. Slagordet er "global solutions for local communities".

I fjor inngikk Somewhere in... et joint venture med norske Escenic, som leverer et populært publiseringsverktøy for nettaviser. 15 av 50 ansatte i Somewhere in... jobber nå med utviklingsprosjekter for Escenic.

Ivrig blogging i minefelt

Nordmannen Arild Klokkerhaug har vært med på å revolusjonere blogging i Bangladesh. Foto: Olav Anders ØvrebøNordmannen Arild Klokkerhaug har vært med på å revolusjonere blogging i Bangladesh. Foto: Olav Anders Øvrebø

– Bloggerne elsker å skrive om politikk og religion. Og de elsker kontroverser, sier Klokkerhaug.

At dette byr på visse utfordringer i den daglige driften av bloggportalen, er nok en kraftig underdrivelse. Islam er den klart største religionen i Bangladesh, og selv om landet har et sekulært styresett har det foregått en radikalisering av islamistiske grupper siden 2001. Nylig luftet en blogger sin egen teori om hvem som egentlig skrev Koranen, noe som ikke gikk upåaktet hen. Det ble for sterk kost for moderatorene på Somewhere in..., som er ansatte i firmaet. De fjernet innlegget. Men saken var ikke over med det. Avgjørelsen ledet til heftig intern diskusjon og sterke protester fra mange bloggere. Innlegget ble så lagt ut igjen.

– Sånne ting er litt ekkelt, fordi det er litt ydmykende for dem som først tar det ned og så inn igjen. Vi prøver å få dem til ikke å forhaste seg med å moderere. Sånne diskusjoner har ikke noe annet forum, og det trengs, sier Klokkerhaug.

Mange av bloggerne er med andre ord sterkt opptatt av at ytringsfriheten også skal gjelde religion. Dette kan ha en mindre hyggelig side hvis portalen blir en plattform for ekstremister.
– Vi prøver å se til at vi ikke blir kuppet av noen grupper, verken for det ene eller andre, sier Klokkerhaug. Portalen har nå rundt 6.000 registrerte medlemmer.

Under oppsikt

Inspirasjonen til å starte bloggportalen kom etter at landet ble rammet av en serie bombeangrep i 2005. Mangelen på nyhetsmedier som dekker hendelser fortløpende viste at det var behov for en slik tjeneste der folk kan holde hverandre informert, mente Klokkerhaug & co.

Pressefriheten er begrenset i Bangladesh. Organisasjonen Reportere uten grenser viser til stadige angrep og press mot journalister i sin rapport om 2006. Bangladesh har vært i politisk krise etter at valget i januar ble utsatt og et forretningsministerium tok over. Sentrale borgerrettigheter er suspendert, og medier får ikke kritisere regjeringen. Det må også bloggerne rette seg etter. Men foreløpig har ikke Somewhere in... fått besøk av politiet.

– Vi er helt sikkert på "watchlist". Vår blogg er veldig fri i forhold til andre medier, sier Klokkerhaug.

Blogge lokalt, handle lokalt

Nylig ble mulighetene til å koble blogging og praktisk handling demonstrert i praksis. Minst 120 mennesker mistet livet i et jordskred i byen Chittagong 11. juni. På sin egen blogg oppfordret Klokkerhaug lokale bloggere til å engasjere seg i hjelpearbeidet.
– Vi som blogg-community har potensial til å organisere oss og stå side ved side med dem som trenger hjelp, sier han.

Sammen med medarbeidere reiste han selv til Chittagong og oppsøkte noen av de hardest rammede familiene. Målet er at de lokale bloggerne skal følge opp, besøke familiene og hjelpe folk til å komme tilbake i arbeid.
– Neste gang det skjer en katastrofe, må vi kanskje gi det en dytt igjen og reise dit. Men vi ser for oss at tredje gang det skjer, vil bloggerne være der av seg selv, sier Klokkerhaug.

Det er nettopp ved å kombinere nettverktøy med lokal handling at Somewhere in... kan komme fram til unike løsninger som også kan ha et marked utenfor Bangladesh, håper Klokkerhaug.
– Får vi det til i Bangladesh som kanskje er det vanskeligste landet å starte i, så tror jeg vi skal ha en god sjanse andre steder, sier han.