
Ny måling gir rødgrønt flertall
Arbeiderpartiet frem på meningsmåling, mens Frp går kraftig tilbake.
Målingen er utført av Sentio for Dagens Næringsliv. 996 personer ble intervjuet fra tirsdag til lørdag, og ble publisert i mandagens avis.
Arbeiderpartiet får en oppslutning på 34,8 prosent, som er en oppgang på 3,8 prosentpoeng.
Ap, SV og SP får ifølge målingen til sammen 88 mandater, og dermed flertall med god margin.
Stoltenberg håper at DNs meningsmåling viser at Arbeiderpartiet har lykkes i valgkampen.
- Jeg har de siste dagene jobbet for å få frem et svært viktig budskap. I veldig mange fylker er det kun noen titalls eller hundretalls stemmer som avgjør om Arbeiderpartiet vinner eller taper sistemandatet, sier Jens Stoltenberg til DN.
Fremskrittspartiet får en oppslutning på 22,1 prosent, som er en nedgang på hele 5,4 prosentpoeng.
Høyre får 14,6 prosents oppslutning, som er en oppgang på 0,9 prosentpoeng.
Sp ligger på 6,5 prosent, som er en oppgang på 1,5 prosentpoeng. SV har en nedgang på 0,6 og lander på 7,3. KrF øker med 1,0 til 6,4, Venstre ligger på 4,3, ned 1,4.
I tillegg går partiet Rødt opp 0,3 prosentpoeng og ender på 1,9 prosent, noe som gir to plasser i Stortinget.
Andre partier får en oppslutning på 1,7 prosent, opp 0,3 prosentpoeng.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Terje Johannessen
14. september 2009 - 9:42
Er det i det hele tatt noen
Det er jo rene tivoli med salg av bonger. Er ett eller annet parti heldig, og har kjøpt vinnerbongen, kan de velge fra øverste hylle der de høye tallene ligger. Nå synes jeg meningsmålingsbutikkene og deres kunder kan la oss slippe unna for noen år framover.
Oddgeir Andersen
14. september 2009 - 11:37
Hvorfor vet vi ingenting om Sverige.
Roald Larsen
14. september 2009 - 12:43
Intifadaen mot FRP
Intifada (arabisk انتفاضة, «å riste av») er et arabisk uttrykk for opprør eller motstand. Vanligvis refererer begrepet til perioder med palestinske aksjoner mot Israel, men det blir også brukt i forbindelse med arabiske og muslimske opprør rundt omkring i verden, blant annet i Marokko 2005 (Casablanca-angrepene), Irak fra 2003, Libanon 2005 og Frankrike 2005.
De som vil lese mer om hva "Intifadaen" betyr og kommer fra bør søke på det hos "wikipedia".
En blir jo litt imponert over FRPere som fornekter seg ikke, og bruker ord og uttrykk som de kanskje ikke helt vet rekkevidden av, og som kommer fra andre fremmede kulturer.
Husk en ting før dere stemmer:
Intifadaen mot FRP er nå i sin avgjørende fase. Flere og flere velgere har gjennomskuet FRP sin overbudspolitikk (Avgifts og skattelette på 70 milliarder osv.), og våknet.
STEM ETTER DIN OVERBEVISNING OG IKKE ETTER OVERBUDSPOLITIKK
GODT VALG
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
14. september 2009 - 20:19
"Intifadaen i Sverige er for
Du er jo bare helt på bærtur!...*lol*
Svenskene gnir seg vantro i øynene, de tror nesten ikke det sant det de ser i den norske valgdebatten.. Etter at rødgrønn regjering har navigert Norge 4 år, så godt som feilfritt, å det midt i disse finanskrisetider så kommer de også ut med en arbeidsledighet på knappe 3%. Svenskene er målløse over å oppdage at, selv når noen har styrt Norge så godt, så ligger det alikevel ingen selvfølgelighet i å bli gjenvalgt i Norge....
Jeg har gjort min borgerplikt,..det var enkelt, SV har fått min stemme denne gangen også. Forrige gang jeg stemte SV var jeg nok litt usikker, men denne gangen fantes det ingen tvil. :-)
Robin Kristiansen
14. september 2009 - 12:15
Er ikke lei.
Så jeg er ikke møkklei.
Olaf Roalkvam
14. september 2009 - 16:32
Meningsmålinger!
Ingrid Groeggen
14. september 2009 - 19:17
Ikke mer ABC
Oddvar Granlund
14. september 2009 - 10:04
Vinglepartiet V
Geir Knaplund
14. september 2009 - 10:13
Meningsmålig
Det er heller ikke å vingle å klart si fra at man under ingen omstendighet vil støtte FrP ved ett eventuelt "borgerlig" flertall. Og har hatt dette standpunkt både før og under valgkampen.
Er det noen som kanskje vingler litt i jaget på regjeringsmakt, så er det de andre borgerlige partiene, og da særlig Høyre.
Ellers er jeg enig med første taler at meningsmålene mer ligner ett lotteri.
Likevel kan de være en indikasjon på at mange stemmeberettigede nå hverken er særlig interessert eller har noe kunnskap om politikk/partier. Og dermed stemmer etter "Lotto-prinsippet".
:)
Tor Løken
14. september 2009 - 13:28
Venstre har en gal leder
Dermed forskrever de seg, og mister tiltroen i folket (akkurat som SV gjør).
Men det største problemet for Venstre er at de er ledet av en mann med maniske tendenser.
Han demonstrerte det gjennom sin stygge personforfølgelse av Thomessen, og han gjør det nå gjennom sitt hat til FrP. Når han nekter sitt Venstre (ja, for det er vel han som eier Venstre?) å sitte ned sammen med de andre ikke sosialistiske partiene for å drøfte felles platform så viser han slett dømmekraft.
FrP og Venstre er de to eneste liberale partiene på Stortinget, og da er det rart at en slik felles ideologi skal skape flere skiller enn fellesnevnere. Det må skylles at mannen LETER ETTER skiller.
Det er for enkelt å si (som Sponheim gjør) at fordi FrP vil redusere innvandringen til Norge så vil han ikke samarbeide. For de som er i tvil: les FrPs prinsipp-program: FrPere er ikke i mot andre raser, men vi vil ikke at nordmenn skal komme i mindretall i Norge i løpet av noen tiår. Det tjener hverken innvandrere eller nordmenn på. Andelen innvandrerbarn i Oslo-skolen er nå på over 40% og den øker fort.
De RødGrønne har bevist at de ikke greier å mestre innvandringsproblemet, og da trenger vi noen som kan gjøre det. FrP er et parti som vil HANDLE, ikke bedrive utredninger. Gi dem sjansen!
Terje Johannessen
14. september 2009 - 18:50
Akkurat Geir, til det siste.
14. september 2009 - 10:35
Det er faktisk sant.
Skulle så skje at han går inn i en mindretalsregjering sammen med Høyre og Krf, så kommer det bli en regjering som for det meste vil handle etter AP sitt program, med lite handlingsrom til borgerlig politikk.
Han er nok på fisketur sammen med statsministeren igjen og har sin egen agenda!
Robin Kristiansen
14. september 2009 - 12:19
Er du helt blåst?
Det er store forskjeller mellom Venstre sin politikk og Frp sin politikk. Det hadde vært helt feil av Venstre å gå i regjering med Frp.
Det står det respekt av. Endelig et parti med prisnsipper.
Oddvar Granlund
14. september 2009 - 10:10
Medie avgjør valget.
Edvard Oker
14. september 2009 - 10:26
Velgerne
Per Askilsrud
14. september 2009 - 17:19
Du har så rett Oddvar
Det er synd vi mennesker lar oss til grader påvirke av media.
Terje Johannessen
14. september 2009 - 18:52
Om FrP skulle gjøre et
Dag Nærø
14. september 2009 - 10:10
Helt enig. Her har man
Her har man skrevet at f.eks Høyre har gjort det så bra i denne valgkampen, men her vises det at de nesten ikke har gått frem i det hele tatt. Dette viser litt av makten som media har.
Hvilken av Sentio sine tidligere målinger for DN er denne lagt opp etter da. Noen som tjener på at det ikke oppgis eller???
Slå dere sammen til et selskap slik at vi får en måling å forholde oss til gjennom hele valgkampen. Da slipper kanskje folk å bli drittlei av målinger, og det blir vanskeligere for media å dra frem den målingen de vil ha hver dag for å skape nyheter...
Ved en sammenslåing blir dere mange og kan ringe til flere slik at meningsmålingene kanskje blir litt lettere å styre etter også......
Ingvald Risanger
14. september 2009 - 10:51
Flytter til Spania
Er det mangel på IQ i så tilfelle blant folket, eller har det seg rett og slett slikt at folket innehar en "never mind" innstilling til hvem som styrer, grunnet vi har det forholdsvis godt fra før.
Ikke vet jeg, men en ting vet jeg.....en skal lete lenge etter en regjering som har begått så mange løftebrudd som nåværende sittende regjering.
En skal også lete lenge etter en regjering som har innehatt en så "liberal" innvandringspolitikk, som igjen har ført til en massiv innvandring......og ikke minst kriminalitet.
Vider må det ansees som et fakta at ingen regjering igjennom tidene, har utført og vist klare likhetstrekk til et "kommunist regime" ved sin politikk, som sittende regjering.
En rekke utlandske høytstående politikere er faktisk av samme oppfatning som meg på dette område.
Kunne nevnt en rekke eksempler på dette, men finner det så omfattende, at jeg lar det være.
Blir det rød grønn regjering, ja da gjør jeg for min del alvor av at jeg flytter til Spania.
Jeg har såpass stor selvrespekt ovenfor meg selv, at jeg ikke finner meg i å støtte opp under "kommunist" styre ved å bo i dette landet. Nok er nok.
BRUK VET FOLKENS, OG IKKE SKJEM DERE UT OVENFOR OMVERDENEN.
STEM BLÅTT, OG FELL SITTENDE "KOMMUNISTER" SOM IKKE KLARER Å OVERHOLDE EN ENESTE TING, BORTSETT FRA OG AVGIFTSBELEGGE FOLKET DA.......
GODT VALG.
Terje Viken
14. september 2009 - 11:17
God tur..
Roald Larsen
14. september 2009 - 12:03
Flytter til Spania
Robin Kristiansen
14. september 2009 - 12:27
Vel........
Den massive kriminaliteten vi liksom skal ha i landet er delvis pga Schengen-avtalen. Den var forresten Frp med på å stemme for at vi fikk. Med Schengen-avtalen så ble det også mindre grensekontroll og letter for asylsøkere å komme til Norge og søke om asyl.
At du ikke skjønner dette gjør at jeg heller tviler litt på om det er du som har mangel på IQ.
God tur forresten.
Ingvald Risanger
14. september 2009 - 13:00
Ærligt talt Robin...ikke gjør deg dum
Tror du burde lese statistikker relatert til dette, taler sitt KLARE språk.
Og jeg må jo bare le når du nevner Schengen avtalen.
Du har rett i at FRP stemte for dette, og dermed var med på å skape mindre grense kontroll.
Men er du da av den oppfattning at det dermed er legitimert for enhver utlending å innvandre til Norge for å få innvilget oppholdstillatelse?
Problemet er at dem som kommer til Norge, får i særdeles mange tilfelle oppholdstillatelse under sittende regjering.
Da er det vel ikke Schengen avtalen i seg selv som gir oppholdstillatelse.
Det er regelverket - oppholdstillatelse, utarbeidet av sittendet regjering, som er årsaken til de mange oppholdstillatelsene som blir innvilget.
SCHENGEN AVTALEN STENGER IKKE FOR AT VI KAN INNEHA EN SÆRDELES STRENG ASYL POLITIKK, OG BEGYNNE OG "HIVE" UT PERSONER SOM IKKE HAR GRUNNLAG FOR Å VÆRE HER.
Jeg skal gi deg rett i at det på enkelte områder har Schengen avtalen sørget for økende kriminalitet, og da ser jeg vekk fra kriminalitet begått av dem som søker asyl.
Jeg tenker da på russere, bosniere, serbere, rumenere som vandrer fritt over grensene.
Terje Johannessen
14. september 2009 - 18:54
God tur fra meg også
Odd Johannessen
14. september 2009 - 10:59
Hva mente du?
Robin Kristiansen
14. september 2009 - 12:13
Leseproblemer?
Syv utropstegn kan kanskje antyde at en setning er ferdig. :-)
Odd Johannessen
14. september 2009 - 16:12
Hør nå her!
THORALF RENSLO
14. september 2009 - 10:51
n y måling fremgang ledelse for de rødgrønne.
Stoltenberg er jo en USA-LAKAI. Men for vanlige folk er han å foretrekke som statsminister også i den kommende regjering. Arbeid til alle er den beste veldferdspoletikken. Siv Jensen er en en ekstrem høyrepolitikker -
med sterke facistiske (høyrekreftenes diktatur) synspunkter. Hun går sikkert inn for at norge skal bli en ny stat under USA hegmoni USA e r vel igrunnen verdens største terorist med sin imperalistiske verdens
politikk.
MED NEI TIL EU,NATO,USA og ISERAEL!!!!!!!,,, THORALF RENSLO.
Johan Langved
14. september 2009 - 11:11
valg
Og FRP er ikke noe borgerlig parti. Det er et ydligånde parti helt på høyre fløy.
Så jeg håper den nåværende regjering får fortsette etter valget.
Frida Steinseth
14. september 2009 - 11:13
Ja,velgerne avgjør..