
Storberget beskylder Siv Jensen for løgn
Justisminister Knut Storberget (Ap) beskylder Fremskrittspartiets leder Siv Jensen for å fare med løgn når hun påstår at soningskøene i Norge er redusert fordi de innsatte slippes tidligere ut.
– Siv Jensen lyver når hun påstår at soningskøene i Norge er redusert fordi de innsatte slippes tidligere ut, og det irriterer meg kraftig at denne påstanden kommer igjen og igjen fra Fremskrittspartiets side, sa Storberget da han besøkte Hustad fengsel i Møre og Romsdal fredag.
Han viser til at antall straffedømte i soningskø har skrumpet inn til 237 i hele Norge, fra 2.700 da han overtok som justisminister.
– Det er regjeringens satsing på kriminalomsorgen og utvidelse av tallet på fengselsplasser som er årsaken til at soningskøene er redusert, ikke at de innsatte slippes ut før tiden, som Fremskrittspartiet hevder, sier Storberget til NTB.
– En skam for Norge
Siv Jensen avviser på sin side Storbergets beskyldninger om løgn og henviser til en uttalelse Storberget kom med til NTB i vår. Da uttalte justisministeren at en ordning med framskutt løslatelse, som i sin tid ble innført av Bondevik 2-regjeringen, skulle avvikles fra 1. juni siden soningskøen var borte.
– Ap og Knut Storberget har gitt kriminelle over 500 år i tidligløslatelse. Det er tydelig at Storberget er desperat etter å beholde makten, sier Siv Jensen til NTB.
Hun mener at Norge trenger en strengere kriminalpolitikk, og at en bedre måte å redusere soningskøene på, er å sende kriminelle utlendinger tilbake til sine egne hjemland for å sone straffen de er idømt der.
– Det er en skam for norsk rettsvesen at resepten for å få ned soningskøene er å slippe fangene fri tidligere, i stedet for å bygge flere lukkede plasser og sende kriminelle utlendinger hjem, sier hun.
Berømmer Hustad
Ifølge Storberget er imidlertid oppskriften på en bedre kriminalpolitikk å endre atferden til de straffedømte, slik at de blir mindre kriminelle.
– Å bekjempe kriminalitet handler om mye mer enn å telle antall politifolk. Det handler blant annet om å tenke litt kreativt, og å sørge for at de som er ferdige med å sone ikke kommer tilbake til fengselet igjen.
Og Storberget mener at nettopp Hustad fengsel er et godt eksempel på et fengsel som tenker litt annerledes.
– Dette fengselet er blitt en pilot og en modell for hvordan kriminalomsorg kan drives, fastslo Storberget da han møtte ansatte og innsatte i fengselet som ligger noen mil utenfor Molde, fredag.
På Hustad er det satset på å forbedre de innsatte på en rekke områder, gjennom et naturfengseltilbud, musikk, skole, internett, et samarbeid med Nav og Husbanken, i tillegg til Høgskolen i Møre og Romsdal. (©NTB)

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Kjell Hjemmen
11. september 2009 - 14:39
En pilot
Det er imidlertid rimelig å anta at stortingspolitikere fra alle partier diskuterer tilstandene i Oslo, Bergen
med Omegn, hvor problemstillingen dag for dag synes temmelig annerledes. Beskyldninger om løgn
til noen er vel en sen krampetrekning, vi får se nærmere til uke.
Kenneth Jensen
11. september 2009 - 14:47
Siv Jensen, en løgner.
Sissel Lamo
11. september 2009 - 14:54
sonings køen
Marit Sparre Haugland
11. september 2009 - 14:55
Det står skrevet i vår
Trond Akre
11. september 2009 - 14:56
Telle politifolk?
Roy Belseth
11. september 2009 - 14:58
Hva er det med dere FR´P tilhengere
Et FRP som er villig til å bryte loven for å få det som de vil, og som vitterlig har halvkriminelle blandt sine medlemmer??
Nå må dere se å komme dere ned på bakken, da!
Kai Stick
11. september 2009 - 15:35
Og ingen fra andre partier har noen svin på skogen?
Hvor vil Frp bryte loven? I hjemsendelse av Krekar?
Nei, du hører for mye på rødgrønt.
De vil forandre på loven, slik at det blir lovlig å sende ham hjem.
Og det er noe helt annet skjønner du. Øra må høre alt, ikke bare det du vil høre.
Vi står stort sett på bakken vi, i forhold til den suppa av rødgrønt, som noen tråkker i.
Knut Hansen
11. september 2009 - 17:44
lyver
som kommer fra den kanten er sant!
Yngvar Spone
12. september 2009 - 8:30
Slapp av litt sjøl, du gutten.
FrP trenger ikke sånne som deg allikevel....
Ingar Nilsen
12. september 2009 - 9:28
Unnskyld?
I ettertid blir han sint for at dette påpekes.
Han blir altså tatt i løgn (igjen) og tillater seg å bli sin!?
Mannen eier jo ikke skam i livet.
Han står og lyver oss opp i ansiktet med det uskyldige guttesmilet sitt og forventer at vi skal svelge alle løgner med et smil.
Nei - dette vil vi ikke ha noe av.
Nordmenn flest er ikke så innesnødde at de svelger alt som blir sagt fra den kanten, tror mange.
Det værste er at jeg tror nordmenn er så innesnøde. Han kommer sansynligvis til å fortsette i fire år til.
Lyver og smiler og trives med det.
Men - det samme er det med arbeidsledigheten. Folk på tiltak (NAV-kurs) regnes ikke som arbeidsledige i statistikken.
Det har aldri vært så mange på tiltak som akkuat i denne perioden før valget. Dermed sier regjeringen at arbeidsledigheten har gått ned i deres regjeringstid.
Vent til etter nyttår. Mindre tiltak, flere arbeidsledige. Men det betyr ikke noe for regjeringen. Det er glemt statistikk før neste valg.
Når skal vi få politikere vi kan stole på?
Undres på hvor ordet politikerforakt kommer fra og hvem som er årsaken til det?
Ha et godt valg
Ingar O.
Konrad Froystad
11. september 2009 - 15:05
Hustad Fengsel ligger i
Konrad
11. september 2009 - 15:10
Straff = fri som fugelen
kunne like gjerne bygget tak over hele Norge og kalt det for fengsel. Nå er det
et fengsel uten tak. Tror også klokken til Storberget har kun 6 timer i døgnet og
derfor har avviklet soningskøene mye raskere enn en skulle tro. Lite troverdig det
hele ettersom kriminaliteten har eksplodert. Så hvor er det kriminalpolitikken ikke
rimer med kartet. Oppklaringsprosenten! Når en ikke fanger kriminelle lengre,
blir det heller ingen å straffe.( I Norge, frivillig soning der den kriminelle melder
seg selv for politiet )
Terje Johannessen
11. september 2009 - 16:33
Jeg forstår ikke hvorfor
FrP må nok heller tilpasse lovverket sitt etter sine vegeres ønske. Da vil lovverket bli såpass gjennomhullet at det blir færre lover å bryte, og dermed færre lovbrudd å bli dømt for:)
Hans Olav Høiseth
11. september 2009 - 15:13
Tøys Storberget
Bortforklaring uten gode argumenter har vært en tydelig rød-grønn politikk, mens Frp kaller en spade for en spade, da vet vi ihvertfall hva vi får. Og Norge har et parlamentarisk system, et demokrati, og hvis Frp skulle (mot all formodning) , skulle gjøre store feil så kan Stortinget kaste dem...
Men nå syntes jeg vi skal høre på velgerne, de har sagt at Siv har Norges nest største parti. Og da bør vi lytte til det norske folks ønske..
Hva var det som fikk ned soningskøen da Storberget, det nevnte du ikke, det gjorde Siv...???
Hans Olav Høiseth, Kragerø Frp
Terje Johannessen
11. september 2009 - 16:37
Er det noe jeg ikke har
Yngvar Spone
12. september 2009 - 8:33
Nei, men det hjelper.
Terje Johannessen
12. september 2009 - 13:38
Det er kanskje det
Så lenge vi ikke har topartisystem så vil det nok bli sånn.
Are Eriksen
11. september 2009 - 15:24
SZtorberget har rett
Tom Egil Kolstad
11. september 2009 - 15:27
FRP'er
Skal du prøve å drite ut ca. 25 % av Norges befolkning bør du kanske være litt mer nøyaktig med hva du skriver.
Et FRP som er villig til å bryte loven for å få det som de vil, og som vitterlig har halvkriminelle blandt sine medlemmer??
Hva slag spørsmål er dette, venter du svar ?
Tror også det er valg i norske fengsler og tviler sterk på at alle der stemmer FRP. Så hanvkrimninelle finnes sikkert som medlemmer av alle partier.
Så hvem som bør komme ned på bakken kan vel være noen og enhver.
Oskar Ernstsen
11. september 2009 - 15:40
storberget
Jon terje Lundstrøm
11. september 2009 - 16:17
LØGN ?
Overskriften er :
VESTFOLD: Politiet i Vestfold har vært nødt til å løslate fanger som sitter på ordinær soning for å få å plass til varetektsfengslede.
Hvem er LØGNEREN ??
Tor Divel
11. september 2009 - 16:25
E det virkelig sånn for
Yngvar Spone
12. september 2009 - 8:38
Man har fremdeles rett til mene at Siv Jensen må få styre.
Espen Thygesen
11. september 2009 - 16:34
Siv
Yngvar Spone
12. september 2009 - 8:39
Ja, dét var en enkel fremstilling.
Nils Tornes
11. september 2009 - 16:44
Storberget.
Rino Silden
11. september 2009 - 16:53
Alle politikere lyver på en
Kjell Hjemmen
11. september 2009 - 17:28
Hustad
Fint distrikt i alle fall !
Knut Amundsen
11. september 2009 - 17:30
Siv forteller det AP ikke tåler å høre.
Han politiet misstenkte men som de slapp fri igjen hadde for bare to år siden fått en dom på 4 år for 16 lignende tilfeller. Han hadde og vært ute i flere måneder allerede.
Hvordan kan det gå til Herr Storberget ? Skulle ikke denne mannen sittet enda ?
Nei sannheten er ikke altid like lett å høre for AP som lever på en sammenhengende løgn og som har en bunt med hjernevaskede velgere.
Tor Stokness
11. september 2009 - 18:22
Storberget har rett.
Da var det Per Sandberg som "slo til."
NRK faktasjekket Per Sandberg's påstander om at at 65% av de innsatte i norske fengsler slipper ut etter å ha sonet kun 2/3 av straffen.
Påstanden viste seg å IKKE være riktig.
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6746568