
En kommentators stemmeforklaring
Kommentatorene kan avgjøre valget, mener politikere og partiansatte som ukebrevet Mandag Morgen har snakket med. Det er helt sikkert riktig, men ingen av oss vet hvordan.
Les mer
ABC Nyheter følger valgkampen helt fram til resultatet
er klart.
Hold deg oppdatert på vår valgsentral:
abcnyheter.no/stortingsvalg2009
Valgtjenesten gir deg fordelingen i Stortinget
- basert på siste meningsmåling.
Her vil du også kunne følge resultatene gjennom hele
valgnatta.
Vil du ha analysen?
Vår kommentator, Aslak Bonde, gir deg et nytt perspektiv - hver dag.
Vil du ha enda mer?
ABC Startsiden gir deg oversikten og hjelp til å velge.

Et samstemt kommentatorkorps har de siste dagene gitt dårlige karakterer til Fremskrittspartiets hundredagers-program – noen har bedømt det som forsiktig og politikeraktig, andre som for radikalt og useriøst. Jeg, og flere med meg, har også hevdet at Fremskrittspartiet ikke er interessert i å påvirke de politiske sakene – Siv Jensen vil ha regjeringsmakt, hvis hun ikke får det, ønsker hun å være i opposisjon.
Man kan være ganske sikker på at det politiske kommentator-korpset i de siste dagene har styrket mange i troen på at vi er noen elitefolk som ser på det som vår viktigste oppgave å advare mot Fremskrittspartiet. Frps avisannonser, der velgerne blir oppfordret til ikke å tro på journalistene, er godt timet. Når så ukebrevet Mandag Morgen samtidig bringer en spørreundersøkelse blant politikere der en av tre oppfordrer oss til å «flagge politisk syn», er det riktig å svare.
Mitt svar er at jeg ikke vil fortelle hvilket parti jeg stemmer på, fordi jeg er opptatt av at mine lesere skal tenke minst mulig på hvem jeg er og mest mulig på det jeg skriver. All erfaring viser at mottakerne av et budskap oppfatter det ulikt avhengig av hva de tror om budskapets formål eller dets avsender. For min del bekreftes denne erfaringen daglig. Enkelte lesere mener at jeg tilhører en venstreradikal elite, og de oppfatter det jeg skriver som Frp-kritikk – uansett om det er ment som det eller ikke.
Enkelte kommentatorer ser ikke dette som noe problem. Dagsavisens politiske redaktør, Arne Strand, har eksempelvis mange ganger sagt at han ønsker seg en fortsatt rød-grønn regjering. Hans budskap blir da tolket i forhold til det. Når han skriver om Frp, blir det med god grunn sett på som direkte eller indirekte argumentasjon mot Siv Jensens parti. Det er ryddig både for leserne og Arne Strand – han blir oppfattet som han ønsker.
Jeg hører til den kommantator-gruppen som definerer min oppgave annerledes. Målet er ikke å fortelle leserne hva de skal stemme, målet er å gi et stadig bedre grunnlag for refleksjon om politikk. Jeg vil bruke mine kunnskaper om norsk politikk til å analysere de ulike partienes program og praksis, og å si noe om mulige konsekvenser av den ene eller andre handling. Jeg ønsker, som et eksempel, å gi leserne en analyse som konkluderer med at Høyre er bedre enn Venstre og Frp for alle de borgerlige velgerne som er reelt opptatt av å få til en høyredreining på ulike politiske saksfelt. Det innebærer ikke at jeg anbefaler mine lesere å stemme Høyre – mange andre hensyn er også viktige.
Fremskrittspartiets forslag om å innføre statlig garantert finansiering av eldreomsorgen vil eksempelvis være et kraftfullt forsøk på å sikre en verdigere eldreomsorg her i landet. For en politisk analytiker er det ikke mulig å si om det vil virke eller ikke, men det er riktig å si at de som ikke lenger har tro på at de andre partiene vil løse denne oppgaven, bør stemme Frp. Hvis det er det som er viktigst for dem.
Dermed er vi tilbake til kravet om at vi kommentatorer forteller hva vi stemmer. Med en gang vi oppgir en preferanse, vil leseren begynne å tenke på hvorfor vi skriver som vi gjør, og de vil begynne å lure på hva om vi har vikarierende motiver, dersom vi ikke skriver noe som umiddelbart passer inn med «vårt» partis standpunkt. Det igjen kan få noen av oss til å kompensere. For å understreke at vi er upartiske, selv vi om stemmer SV, så skriver vi ekstra stygt om SV og ganske så forsiktig om Høyre eller Frp. Uansett blir det galt.
Derfor kommer jeg til å fortsette å skrive mye om Fremskrittspartiet i denne valgkampen, selv om det nok vil forsterke inntrykket hos enkelte lesere av at jeg er ute etter å ta partiet. Jeg kan ikke kompensere bort det inntrykket, og jeg må bare satse på at det store flertallet av mine lesere stoler på at formålet er som jeg hevder: Nemlig at det er Fremskrittspartiet som er det mest interessante partiet i denne valgkampen. Det er først nå det er blitt en reell mulighet at partiet får regjeringsmakt, og da har jeg og andre en plikt til å fortelle hva som kan bli konsekvensene.
Partiet forteller om de positive følgene, vi kommentatorer forteller om det som kan slå negativt ut. Slik er det for meg, enten jeg stemmer på partiet eller ikke.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Olav Gimse
31. august 2009 - 19:37
Raddispartiet SV så klart!
31. august 2009 - 19:49
Hvem er interessert i hva du mener om FrP
Jeg har fulgt med i politikken nå i 50 år, og er ikke akkurat en amatør. Norge kunne vært mye bedre ledet enn det de rød-grønne nå har prestert. Jeg minner også om alle skandaler fra amatører på ministernivå.
Jarle Greva
31. august 2009 - 20:05
De store deler av norges befolkning!
Internasjonalen. Ser også at mange FRP'ere kaller sine politiske motstandere for i beste fall for sosialister og i verste fall kommunister. Da må det være greit å kalle FRP'erne for fasister! PS: det gjelder ikke deg for du skrev ikke det, men du er inne på analyser. Her kommer et lite vers til alle FRP'ere:
Internasjonalen.
Opp, alle jordens bundne treller,
opp, I som sulten knuget har.
Nå drønner det av rettens velde
til siste kamp der gjøres klar.
Alt det gamle vi med jorden jevner,
opp slaver nå til frihet frem.
Vi intet var , men alt nå evner
til rydning for vårt samfunns hjem.
refr.: Så samles vi på valen,
seiren vet vi at vi får
og Internasjonalen skal
få sin folkevår!
Terje Johannessen
31. august 2009 - 20:17
Hvilken stor del av de
Det som undrer meg er egentlig at 25% av velgerne mener at FRP vil gjøre en bedre jobb enn de rødgrønne. Frp har som kanskje de fleste har fått med seg, aldri hatt særlig innflytelse. De har dukket opp som troll av eske i tider med oppgang. Et typisk medvindsparti som skal ,såvidt jeg skjønner, spikker talg av trekalven når de får slaktet gullkalven.
Inntil nå har ikke FRP vært mye annet enn Medias Trompet. Politikken de skal føre tilåasses jo hver dag, etter som en eller annen sentral FRP-talsmann mener noe annet enn det FRP mener.
Ja så men. De er virkelig individualister.
Uansett enigheter eller uenigheter. Jeg vil i hvertfall ønske FRP godt valg.
Hans Martin Arnesen
31. august 2009 - 19:57
"Fremskrittspartiet ikke er
Jeg har lest denne setningen flere ganger, men finner ikke noe fornuft i dette logiske krumspringet.
For å ta det siste først. Selvsagt vil Frp - og Siv Jensen - ha regjeringsmakt. Er det ikke derfor man stifter politiske partier?
Men hvorfor ønsker partiet regjeringsmakt? For å påvirke de politiske sakene, selvsagt. Og ikke bare det, men å gjøre noe med de "politiske sakene". Regjeringsmakten er jo den ultimate muligheten til å påvirke de politiske sakene.
Jan Pettersen
31. august 2009 - 19:57
No vart dem skremt ja!
Jarle Greva
31. august 2009 - 20:07
Nei, nei, nei!
Geir Rødsand
31. august 2009 - 20:21
Ikke makt, men større politisk inflytelse....
Jeg håper heller at Siv vil ha en større grad av politisk inflytelse slik at hun kan sette ut i livet FRP`s politikk til beste for folket. Og ikke den rene form for makt som ifølge Wikipedia betyr: "Makt er evnen til å nå sine mål, om så mot andres vilje og interesser, og kan også bety det å ha autoritet eller myndighet over noe. Desto mer man oppnår av sine egne mål på tvers av andres vilje og interesser, desto mer makt har man".
Johan Ytternes
31. august 2009 - 20:31
Rare kommentarer
1. september 2009 - 17:55
Dei fleste
Difor er det så vanskelig for oss å omstilla oss.
Når vi blir oppfostra med supsidiær i staden for utfordringer,dop når du har problem,passitivitet i staden for meistring osb.Kven gidder eller orker å omstilla seg? Vi veit jo ikkje kva som skal til- for det er det ingen som forteller oss eller hjelper til med.Vi har ikkje lært kva det vil seia å ta ansvar/ mestre våre liv.
Det burde vera eit tanke kors hos politikarane
Børge Øgård
1. september 2009 - 20:39
Propaganda
Hans Thomassen
31. august 2009 - 20:31
Hvorfor dette kjøret?
Man kan her og der se eller oppleve at det hevdes at FrP ikke er for "folk flest" da det jo bare har ca 30 prosent oppslutning. Hallo, hva er det med disse folkene. Er Ap for folk flest? Kanskje, men ingen andre partier kan da rettferdiggjøre sin eksistens. De er jo så små.
Men hvorfor denne evinnelige hakkingen på FrP? Selv var jeg mer enig med dem før, nå har det kommet litt for mange, i mine øyne, tullete utspill. Hva jeg ender opp med å stemme avgjøres til uken, på fritt grunnlag, ikke basert på mer eller mindre saklige innlegg.
Tor johnny Thorsen
31. august 2009 - 20:32
politiske ekspert komentatorer ?????
Hva med partiet forteller om sin politikk dere formidler i sann tekst hva partiet sier og overlater til befolkningen å synse og mene noe selv !!!!!! eller tror dere at befolkningen ikke kan tenke selv?
har faktisk ikke tro på at du skriver for alle når du skriver "vi kommentatorer"ikke dra alle med deg ned i dritten har faktisk sett bedre måter å fremstille både stoff og overskrifter enn det som fremkommer i dine artikler og bedreviterier
Bård Finckelsen
31. august 2009 - 21:24
makt og innflytelse
der har alle politiske komentatorer slukt dette rått du inkludert. og forvrengt dette til at de ikke vil samarbeide. det er vel ingen andre partier i Norge som har vært klarere på at de kan samarbeide med alle de andre borgerlige partiene. inkludert Venstre.
det som Frp menr er selvsagt at de ikke kan se sine egne velgere i øynene hvis de godtar den gamle særnorske modellen der små ubetydelige partier får ufortjent mye makt basert på støtte fra Frp.
det skulle bare mangle at Frp som Norges største borgerlige parti skal i regjering hvis mandatene sier det.
det er jo mye værre med Solkongen fra Ulvik som bare er ute etter makt.
Jeg oppfatter Siv Jensens dokument som et direkte svar til Sponheim om at Hans våte drøm om å regjere med Høyre Krf med Frp på siden når det passer dem. det er ikke lenger aktuelt for Frp.
det må jo være det klareste ønske om innflytelse man kan gi.
Gudmund Havardsgard
31. august 2009 - 21:26
Riktig journalistikk, Aslak
Det mest prsserende spørsmålet omkring Frp nå er hvorfor partiet er i motgang i forhold til i vår og i sommer. Hva har skjedd med Frps kraftige populisme den siste uka? Meningsmålinger både på landsplan og fylkesplan viser tilbakegang i forhold til tidligere i år. Det virker også som tilbakegangen er stabil, altså ikke noe forbigående. Hva har skjedd med "folk flest!?
Geir Rødsand
31. august 2009 - 21:51
Dette med meningsmålinger får vi ikke ta så bokstavelig.
Det er jo bare et tilfeldig utvalg av folk som blir spurt.
Mange velgere er lojale og stabile, mens andre velgere er omskiftelige.
Og det har ikke noe med partipolitikken å gjøre, fordi den er jo der nå som igår.
At folk er omskiftelige er noe vi får finne oss i.
Etter den 14. får vi vite det eksakt.
Knut Hansen
31. august 2009 - 21:42
UNASETT
Kai Stick
1. september 2009 - 9:44
Ok
For det du skriver her, stemmer over hode ikke.
Børge Øgård
1. september 2009 - 20:45
Oppfattelse
Skift ut folket når de stemmer feil!
31. august 2009 - 21:47
Aslak Bonde
Baksiden av medaljen så og seie.
Kunne vore interessant å få den.Har aldri sitt ein slik analyse endå AP har meir eller mindre styrt oss i dei siste 60åra.Vi har rett å vita kva veg dei fører oss.
Johan Ytternes
31. august 2009 - 21:59
Ja mor AAse
1. september 2009 - 18:01
Då meiner.
1. september 2009 - 10:26
Frp så klart
1. september 2009 - 10:26
Frp så klart
Kari Rose Norheim
4. september 2009 - 9:03
En ryddig og grei redegjørelse