Frp vil ha makt, men ikke innflytelse
Frp er mer opptatt av makt enn av de politiske sakene. Annerledes kan man ikke tolke Siv Jensens garanti mot sentrums-samarbeid.
STORTINGSVALG 2009
ABC Nyheter følger valgkampen helt fram til resultatet er klart.
Hold deg oppdatert på vår valgsentral:
abcnyheter.no/stortingsvalg2009
Valgtjenesten gir deg fordelingen i Stortinget - basert på siste meningsmåling.
Her vil du også kunne følge resultatene gjennom hele valgnatta.
Vil du ha analysen? Vår kommentator, Aslak Bonde, gir deg et nytt perspektiv -hver dag.
Vil du ha enda mer?
ABC Startsiden gir deg oversikten og hjelp til å velge.

I rettferdighetens navn skal det sies at noen av Frps løfter både er konkrete og vidtrekkende - spesielt skatteforslagene og løftet om å gjøre landets bompengeveier gratis fra neste år. Likevel er hovedinntrykket at Fremskrittspartiet ikke har lovet mer enn det er mulig å holde – noe som er en indikasjon på at partiet mener alvor når det søker regjeringsmakt.
For alle andre partier utenom Rødt er dette en selvfølge, men det har vært spekulert i at Fremskrittspartiet kanskje ville bruke en regjeringsposisjon til å fremme alle partiets mest ytterliggående standpunkter med en gang – slik Arbeiderpartiet gjorde da det fikk regjeringsmakt for første gang i 1928. Resultatet av en slik politikk ville ha vært en umiddelbar regjeringskrise, men det ville ikke ha gjort noe for Frp fordi partiet da ville ha fått vist frem hva ekte Frp-politikk innebærer – og at partiet har gode og spennende statsrådskandidater.
De som i går og i dag har kritisert Fremskrittspartiet for å ha blitt bleike og forsiktige, tar antageligvis utgangspunkt i slike spekulasjoner. Dersom man ser på Frp som et vanlig parti i det norske parlamentariske system, er det forsvarlig at man ikke gir løfter som man vet er urealistiske. Fremskrittspartiets signal til velgerne er at det ikke er revolusjonært – bare radikalt i forhold til dagens styresett.
Dermed er det ikke så mye mer å si om hundredagers programmet. Frp bekrefter sin vilje til å ta regjeringsmakt, og det vil fremme forslag som vi er godt kjent med fra før.
Mer interessant er det faktisk å skrive om en erklæring Siv Jensen ga til P4s lyttere på fredag. Da sa hun i klare ordelag at hun ikke ville inngå budsjettavtale med en annen regjering – heller ikke en utgått fra Høyre/sentrum. Dersom man skal tro henne, er det en oppsiktsvekkende uttalelse. Det innebærer at hun eksplisitt sier at hun ikke vil ha innflytelse på politikken i de fire kommende år, dersom hun ikke får regjeringsmakt.
Man kan få en situasjon der det blir et såkalt borgerlig flertall på Stortinget med muligheter for å halvere formueskatten, redusere arveavgiften og å styrke politiet – for bare å nevne noe – der Frp nekter å utnytte det flertallet. Konsekvensen av at Siv ikke vil støtte Høyre/sentrum er nemlig i en slik situasjon at sentrum gir sin støtte til en Stoltenberg-regjering – antageligvis med et løfte om at Ap skal føre en mer restriktiv klima og miljøpolitikk enn han ellers ville ha ført. Fremskrittspartiet vil ikke bare si nei til å bevege Norge i den retningen partiet selv ønsker, det vil legge til rette for at samfunnet beveger seg i motsatt retning.
Spørsmålet er om Siv Jensen mente alvor med den garantien hun utstedte fredag. Både hun og hennes rådgivere sa nemlig at standpunktet ikke var nytt. Fremskrittspartiet har i mange år insistert på at det ikke vil være støtteparti for regjeringer der de selv ikke er med. Det er riktig nok. Man sa det også i perioden 2001 og 2005, men det forhindret ikke at Frp i tre av fire år inngikk budsjettforlik med Bondevik-regjeringen. Det nye på fredag var at Siv Jensen snakket om budsjettavtale og ikke om det mer generelle begrepet ”støtteparti”.
Det er på tide å spørre henne hva hun og partiledelsen egentlig mener om denne saken, og dersom hun nedlegger veto mot budsjettavtale med sentrum/Høyre, bør Siv Jensen fortelle velgerne rett ut at hun ikke ønsker seg innflytelse i det nye Stortinget – bare makt.
Aslak Bonde er tidligere politisk journalist i NRK og Aftenposten. I dag dekker han norsk politikk som frittstående analytiker med egen spalte i Morgenbladet og Ukeavisen Ledelse. Han skal daglig kommentere valgkampen og Stortingsvalget i ABCNyheter.no. aslakbonde@politiskanalyse.no.


Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Leif kåre Nordmo
30. august 2009 - 8:58
Makt.
Oddgeir Andersen
30. august 2009 - 12:15
Makta er redd!
Bård Finckelsen
30. august 2009 - 9:18
innflytelse
er det ikke på tide at mediefolk begynner å forstå at med den behandlingen Frp har fått av resten av det norske politiske system. så er det ikke så rart at Frp på sine velgeres vegne sier at nå er det nokk.
Vi har jo alle vært vitne til at man har prøvd etter beste evne å tillegge Frp uærlige hensikter med alt de sier og gjør. at en slik holdning kommer fra Ap og de Frustrerte fruer i Sv og Sv er ikke så rart for de benytter jo stort sett urent spill for egen vinning hele tiden.
Men at ikke media nå etter hvert kan forstå at Frp faktisk har et ekte og entusiastisk ønske om å gjøre noe for dette landet. vi kan godt diskutere hva som er resultatet av en slik politikk som Frp vil føre, men de vil i hvertfall noe. de snakker faktisk om hva Frp vil gjøre.
Jeg syns erlig talt at media burde prøve å få ut av de Rødgrønne hva de egentlig vil med dette landet.
og ikke bare hva de mener at Frp vil med det.
få dem til å snakke om egen politikk det må jo være dere i media sin jobb på vegne av oss vekgere.
og at Siv Jensen ikke vil ha innflytelse er jo bare tull dere i media hvet utmerket godt hva hun mener og det er at det blir ikke aktuelt for Frp å bare være en passiv støtte til en regjering de ikke selv er med i. og det er vel ikke Frp som lukker dører på borgerlig side. det er klart at et stort Frp skylder sine velgere å prøve å få til Frp politikk.
Men vi kan jo ikke lenger sitte å se på at partier som klamrer seg til sperregrensa skal sitte å dikter norsk politikk. styrkeforholdet i en borgerlig regjering må jo bestemmes av størrelsen på partien som er med. da er det jo klart at Frp ikke kan la Sponheim og Høybråten få regjere uten at Frp skal få være med. de skal jo tross alt styre et land og ikke en barnehage.
Nei Godt Valg Folkens.
Gudmund Havardsgard
30. august 2009 - 14:04
Frp er nå ikke nådig, de heller!
Mange er redde for hva som vil skje i Norge hvis Siv får stor nok regjeringsmakt til å gjennomføre den politikken som alle kan lese i programmet og visjonene til Frp. Dette må Frp'ere virkelig tåle, og ikke gå av skaftet og skylde på de andre partiene når meningsmålingene går dårligere for Frp.
Apropos makt. Pr. i dag virker det som Rødt vil komme til å få mer makt enn Frp, i og med at Rødt ligger på vippen mellom de rødgrønne og de borgerlige.
Geir Rødsand
30. august 2009 - 9:38
Definisjon av makt.
Mulig at A. Bonde mener en annen form for makt enn den gjeldende betydning - se Wikipedia : "Makt er evnen til å nå sine mål, om så mot andres vilje og interesser, og kan også bety det å ha autoritet eller myndighet over noe. Desto mer man oppnår av sine egne mål på tvers av andres vilje og interesser, desto mer makt har man".
Jeg håper som FRP,er at dette ikke er tilfelle for FRP.
Jan-Erik Fredriksen
30. august 2009 - 10:16
Frp - Valg
Jeg tror forøvrig at velgerne, de velgere som stemmer på Fremskrittspartiet, er lut lei av de øvrige partiene som faktisk ikke respekterer tyngeden og støtten FRP har. Nåværende regjering er handlingslammet og er fortsatt en regjering som setter bremsene på for landet vårt.
Landet trenger fornyelse, derfor får FRP min stemme !
Kjartan Svein Otneim
30. august 2009 - 10:21
Med slike overskrifter er
30. august 2009 - 10:37
En frekk og missvisende overskrift...
Willy Wiksaas
Tom Tvetmarken
30. august 2009 - 11:01
Jens eller Jensen
Hvis det er slik at du like gjerne kan beholde Jens hvis ikke du får Siv i regjering, må du ha gått glipp av mye informasjon de siste årene. Lykke til!
Tor Berg
30. august 2009 - 10:42
ABC- partipolitisk nøytralt ?
Petter Jonsen
30. august 2009 - 11:54
Nøytral kanal
Knut Hansen
30. august 2009 - 10:43
Frp fantasier
Tom Tvetmarken
30. august 2009 - 10:52
Valg, politikk og styring
Hovedproblemet i dag er at småpartiene har altfor stor påvirkning. Enda verre blir det med en flertallsregjering som ikke debatterer uenigheten i stortingssalen, men avgjør mesteparten på "bakrommet" etter innfall og "min tur" prinsippet. Da får særgruppene oppfylt sine særinteresser, mens de store gruppene ikke får oppfylt sine behov og ønsker. Norge trenger en fornuftig styring hvor det legges tilrette for effektiv verdiskapning og økte skatteintekter.
Høyre vil stimulere til økt etablering av lønnsomme arbeidsplasser. Vi må ha et sunt forhold mellom offentlig finansierte arbeidsplasser og arbeidsplasser i privat sektor. Trygge og lønnsomme arbeidsplasser er en viktig grunnpilar i et velferdssamfunn. Intet samfun kan bruke mer penger offentlig enn det de tjener. For å få til dette er formueskatten og arbeidsgiveravgiften to viktige virkemidler. Å få flere nordmenn ut av sykehuskøer og ut av passivitet er et annet viktig tema.De som har uføretrygd må gis muligheten til å komme tilbake til arbeidslivet så langt det er mulig. Dette krever at det blir tatt individuelle hensyn, og at det gis valgfrihet.
Situasjonen etter valget 14. september kan bli et flertallsdemokrati eller et mindretallstyranni. En borgerlig regjering med et sterkt Høyre vil være en garanti for et borgerlig samarbeid. Da bør både små og store partier på borgerlig side bidra til dette ved å samarbeide. Det viktigste er å få en ny regjering med borgerlig profil!
Tor Berg
30. august 2009 - 11:00
nyanserer litt
Geir Rødsand
30. august 2009 - 11:32
FRP er ikke alene om dett her i Norge...
Angående gratis kjøring på veiene, så betaler vi allerede i bøtter og spann så det holder - Årsavgift og avgift på bensin, og i tillegg piggdekkavgift. FRP er ikke alene om dette her i Norge. det er mange nok av oss andre som synes at dette må da holde i overmål, men nei da vi må også betale ytterligere for å kjøre på veiene.
Torunn Jacobsen
30. august 2009 - 11:41
FRP
De andre partiene gjør jobben til Siv mye enklere.
Det er som å sitte fast i kvikksand.Jo mere du kaver jo dypere kommer du.
Geir Olsen
30. august 2009 - 11:55
Hvem startet dette?
Christen Krogvig
30. august 2009 - 12:36
For noe tøv!
Hovedproblemet med kursen Frp staker ut er at forbruket av oljepenger kan bli for høyt. Norge har klart seg bra gjennom den økonomiske krisen. Det hadde ikke vært mulig dersom vi ikke hadde holdt igjen på pengebruken i de gode tidene.
Knut frode Bolsø
30. august 2009 - 12:45
til til sosialisten A.Bonde
til sosialisten A.Bonde vil jeg si at det er ikke verre for FRP å garantere at de ikke vil støtte sentrum en at solkongen fra hardanger sier at de ikke vil støtte FRP
Ken-Børre Langås
30. august 2009 - 12:48
Med Siv til rødgrønn makt?
Knut frode Bolsø
30. august 2009 - 13:07
det er jo minipartiene krf
Tom Tvetmarken
30. august 2009 - 13:25
Du tar feil
Hva slags regjering vi får avhenger av stemmefordelingen og hvem som kommer inn på Stortinget. Et samarbeid på borgerlig side er avhengig av at de borgerlige partiene finner sammen om en enighet. Så langt er det kun Høyre som sier de kan samarbeide alle de andre borgerlige partiene. Det er dette som bestemmer om regjeringen vil bli dannet som en en flertalls eller mindretallsregjering. Med andre ord, et sterkt Høyre kan sørge for et borgerlig flertall. FRP, KRF og V viser liten smidighet i denne diskusjonen. Husk at statsministerens legitimitet er et resultat av hans eller hennes vilje og evne til å kunne forhandle og skape en felles støtte for en felles politikk. 25 eller 35 % oppslutning ved et valg er ingen fullmakt til å neglisjere alle andre partiers politiske standpunkt. Dette bør ikke minst FRP sine velgere ta inn over seg!
Oddgeir Andersen
30. august 2009 - 17:02
En liten rettelse.
30. august 2009 - 14:10
Dere må følge med..
Lars Sponheim har skrevet under på at han ikke under noen omstendighet vil støtte en FRP-regjering..
Siv Jensen har skrevet lignende kontrakt der hun garanterer at FRP ikke kommer til å støtte en regjering de selv ikke er en del av..
Da er Norge garantert ikke å få en borgerlig regjering i 2009.
Da må folk stemme strategisk.
Kan ikke tenke meg at så mange ønsker SV i regjering. Man kan da lett hindre SV og SP med å komme i regjering gjennom å stemme borgerlig.
Da vil Norge få en AP mindretallsregjering, som er det beste man kan få under de rådende politiske uværet vi har for tiden..
Terje Edmund Mathiassen
30. august 2009 - 15:21
Fr.P. i regjeringsposisjon.
Jeg ville selv i k k e applaudert en slik utvikling, selv om jeg på ingen måter roper av begeistring når det gjelder bløffmakerne i den rød-grønne regjeringen, heller.
Men i valget mellom to onder, så velger jeg fortsatt det jeg selv mener er det minste!
Det pussige er at både Fr.P. og AP i stor grad prater til den samme gruppen mennesker, ulike og ymse som det er. I svært mange saker har disse to partiene, - på tvers av de andre partiene - bare kjørt gjennom det de gjennom årene har vært enige om innen Storting og når det gjelder lovendringer og stats bindende-avtaler.
Den vesentligste forskjellen mellom Fr.P. og AP, er at førstnevnte er for å privatisere mest mulig, og legge ned flest mulige statlige institusjoner og byråkrati, mens for AP selvsagt er det helt motsatt.
Dette er et ubestridelig faktum. Det samme gjelder for de løftene Fr.P. har gitt nå i valget. Kan verken Siv Jensen eller Jens Stoltenberg helt vanlig regning? Hvor dumme tror de folk er?
Og det er dette det meste handler om ved valget nå i år. Det er ikke finanskrisen, eller Afghanistan, innvandringen eller noe vesentlig innenfor næringspolitikken generelt. Derimot handler det i avgjørende grad om statens innflytelse på finans- og pengepolitikken her til lands i årene som kommer.
Her er det snakk om et være eller ikke-være, rent økonomisk, ifølge liberalistene. Mens det for de rød- og grønnspettede er full sysselsetting og ikke bare en opprettholdelse av levestandarden som er hovedparolene.
Så litt enkelt sagt. På mange måter er dette et "skjebnevalg", på flere enn én måte!
30. august 2009 - 16:16
Skjebnevalg ja, en ny
å drive. Det er snart ikke penger igjen til de essensielle tingene som skattekronene
i utgangspunktet var ment for. Mer og mer penger flyter bort i sanden for hvert år som
går. Det er høyst på tide med en slanking av statsbyråkratiet slik at det blir tilpasset
en befolkning på 5 mill. mot nå 40 mill.
Jan Dragnes
31. august 2009 - 9:07
Enig med deg Harry A
Ta en ting som fylkeskommunen, hva koster ikke det samfunnet å drive, hvor mange hender kunne man ikke frigjøre der, få dei inn i fornuftig arbeide. Og tenk alle millionene vi kunne spart der. Dei har jo ingen misjon, annet enn å godkjenne ting kommunen alt har godtatt.
Norge er ett godt land å leve i, ingen kan si noe annet, men Norge kunne blitt så mye bedre, om man slapp all den papirmølla som er her. Kanskje kunne det også gjort det lettere for folk å finne på ting skape ting. La folk få troen på at det nytter
Randi Ludt
30. august 2009 - 16:54
VALGET
Hilsen undrende !!
Gudmund Havardsgard
30. august 2009 - 19:48
Logikken, Randi!
Tom e Bakke
4. september 2009 - 8:59
enig der
hadde det vært riktig skulle ikke partiet kommet inn før det fikk over 50%