ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter valgkamp 2009,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Valgmålinger spriker

En fersk meningsmåling viser at 46 prosent av velgerne ønsker en rødgrønn regjering. Kun 39 prosent vil ha et borgerlig alternativ.

http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-33/nfi_50613_053047200_1250318140.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-33/nfi_50613_053047200_1250318140.jpg

680 329

Rødgrønn allianse leder en ny valgmåling, men de ordinære partibarometrene heller fortsatt mot borgerlig flertall.

Valgmålinger spriker

En fersk meningsmåling viser at 46 prosent av velgerne ønsker en rødgrønn regjering. Kun 39 prosent vil ha et borgerlig alternativ.

Dette viser en meningsmåling som Sentio-research nylig har utført. De siste ordinære partimålingene har gitt et klart borgerlig flertall, men når velgerne blir spurt om regjeringsvalg så blir bildet altså det motsatte.

– Spørsmålet om regjeringsalternativer kommer til å bli et kjernespørsmål ved dette valget, sier valgforsker Bernt Aardal til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han har ikke noe klart svar på hvorfor det blir et slikt sprik mellom partibarometrene og spørsmålet om regjeringsalternativer.

– Jeg tror imidlertid at dette henger sammen med at velgerne daglig blir minnet på at man ikke blindt kan se på summen av de fire opposisjonspartiene. Dette er ikke noen slagen landevei for de fire partiene, sier Aardal med henvisning til at verken KrF eller Venstre vil ha Frp med i regjering, mens Frp på den annen side ikke vil støtte noen regjering som partiet ikke er med i.

Ap-nestleder Helga Pedersen karakteriserer på sin side målingen som gledelig og inspirerende.

– Det er klare alternativer i årets valgkamp. For første gang har Fremskrittspartiet ambisjon om å regjere, og nå blir det en kamp om den norske samfunnsmodellen, sier Pedersen.

Lesernes kommentarer

2009-08-15T09:49:22

Dane georg kristoffersen Dane georg Kristoffersen

15. august 2009 - 9:49

valg tull

hjelper ikke å stemme.
nå har vi et himmelhøyt overskudd i oljen. tør noen bruke det åååååååååååååå nei nei nei nei de skal kontor gutta sløse vekk.

nei eg gir opp.
2009-08-15T09:57:15

Tor-Eirik Antonsen Tor-Eirik Antonsen

15. august 2009 - 9:57

med det gir du en stemme til rødgrønt

Om du vil ha forandring så er det bare å komme seg til valglokalet den 14. og avgi stemme. Å gi opp og la være å stemme frarøver deg muligheten til å klage i ettertid. Så bruk din stemme, om ikke annet for oss som vil ha forandring.

godt valg
2009-08-15T10:43:07

Yngvar Spone Yngvar Spone

15. august 2009 - 10:43

Og så det mest avgjørende.

Sitter man hjemme på valgdagen, går ganske sikkert det i "kontor-guttas" favør. Man skulle tro at Stoltenberg spekulerer i å holde folk vekk fra valglokalene med sine løfter om en bedret eldreomsorg etc.
2009-08-15T19:20:36

Atle Rusten Atle Rusten

15. august 2009 - 19:20

"frarøver deg muligheten

"frarøver deg muligheten til å klage i ettertid."
*RETTEN til å klage i ettertid ville jeg ha sagt.
2009-08-15T18:20:27

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

15. august 2009 - 18:20

Blir sittende hjemme jeg og.

Som en av posterne nevnte, det er full "borgerkrig" på borgerlig side. Politikerne kappes i å slenge mest mulig dritt om hverandre, istedet for å fremme deres politiske syn. Jeg er LUTA LEI av hele politikerstanden, og har nå fått en så stor politikerforakt, at jeg nekter å stemme. Det er nesten så jeg håper at valgdeltagelsen blir så lav at valget blir underkjent. Kanskje vi da hadde fått øynene opp på Norske politikere.

Mange vil sikkert argumentere med at jeg, som hjemmesitter, ikke har rett til å klage? Tull og tøys, det er min og alle andre Norske borgere sin rett.

Så ta sofaen fatt folkens, la oppslutningen til valget bli lavest mulig.
2009-08-15T19:23:02

Atle Rusten Atle Rusten

15. august 2009 - 19:23

"Mange vil sikkert

"Mange vil sikkert argumentere med at jeg, som hjemmesitter, ikke har rett til å klage? Tull og tøys, det er min og alle andre Norske borgere sin rett."
*Etter min mening har du ingenting å klage på hvis du ikke sier hva du vil ved å gi din stemme.
2009-08-15T19:37:21

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

15. august 2009 - 19:37

Jeg sier hva jeg vil,

men jeg akter ikke å stemme. Har du og andre problemer med det? Bare prøv å nekte meg å klage på dustete politikere. Du inntar en arrogant holdning Atle, hvor det kun er de som stemmer som har rett til å klage.
2009-08-17T08:54:24

Atle Rusten Atle Rusten

17. august 2009 - 8:54

Du kan kalle meg arrogant

Du kan kalle meg arrogant så mye du vil, men jeg står likevel på at hvis du ønsker forandring og ikke bruker din eneste mulighet til å påvirke til den forandringen, så har du godtatt tingenes tilstand og da mener jeg du har tapt din rett til å klage...
2009-08-17T09:09:05

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

17. august 2009 - 9:09

Rett til å klage.

Det har vi alle uansett, og jeg oppfordrer alle jeg møter til å sitte hjemme valgdagen. En stille protest til politikerne, og blir vi mange nok, må disse skjerpe seg.. Så at å si at jeg ikke ønsker forandring blir totalt skivebom.

Forandringen jeg ønsker er at politikerne fra alle partier skal endre stilen, og er fakrisk litt enig med Jo Benkow i en annen artikkel her på ABC

Når det er sagt, jeg er vel nærmest FrP i mange standpunkter, men kommer likevel ikke til å stemme.
2009-08-19T10:13:46

Paul Solstrand Paul Solstrand

19. august 2009 - 10:13

Blir sittende hjemme jeg og.

Den beste protesten gjør du ved stemme Demokratene på forhånd.
2009-08-16T14:25:31

Enevald Reime Enevald Reime

16. august 2009 - 14:25

ikke vær sofa demokrat

Bruk din stemme rett. Vi må alle ta i et tak for å prøve noe nytt. Gi Siv en mulighet til å styre landet.
2009-08-17T09:11:26

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

17. august 2009 - 9:11

Siv, Erna, Jens

Har liten tro på store forandringer uansett hvem man måtte finne på å stemme på. Eneste som virkelig vil monne, er å få SV ut av regjering, og helst ut av Stortinget. RØDT må for all del forbli ute.
2009-08-15T09:58:30

Rolf Enstad Rolf Enstad

15. august 2009 - 9:58

Hva med å ta

visse målinger med en klype salt? Sentio Research har så godt som aldri resultater på sine målinger som favoriserer høyresiden i norsk politikk!
2009-08-15T11:07:57

Mogens Yndesdal Mogens Yndesdal

15. august 2009 - 11:07

Kan det være "styrt måling"

Jeg var med i det panelet som ligger til grunn for målingen. Spørsmål og valgalternativer gjorde at man måtte krysse av for alternativer man ikke hadde hverken som første eller andre alternativ. Når jeg måtte krysse av for ett eller annet "Jens-preferanse", fikk jeg nesten traumer, men de andre alternativene var ennå mer håpløse. Jeg har aldri stemt eller ønsket en sosialistisk regjering og dette standpunktet kommer jeg til å ta med meg i grava. Men jeg tilhører altså det "flertall" som synes Jens er best. Årsaken er klar: Sentio Research ga meg ikke prefererte alternativer.
2009-08-15T10:15:46

Solveig hagen Solveig Hagen

15. august 2009 - 10:15

SOM MAN ROPER I SKOGEN FÅR MAN SVAR...

Folk aner ikke hva de skal svare på denne type spørsmål.

Da havner man ofte på det bestående, så lenge svaret ikke gir rom for argumentering om hvorfor..

Jeg stemmer FRP og nærnest "hater" de rødgrønne. Problemer er at jeg "hater" Sponheim et hakk mer, og ville under en del senarier ha foretrukker rødgrønt.....

VÆRRE ER IKKE ANALYSEN AV DENNE MÅLINGEN..

Alle oppegående politisk interesserte vet at det ikke blir en borgerlig flertallsregjering... selv med et suverent flertall..

Dersom man da missliker Sponheim like mye som jeg, ja da svarer de at de foretrekker rødgrønt, eller for mitt vedkommende AP med borgerlige støttepartier.. Men uten valg av svar blir svaret RØDGRØNT...

2009-08-15T11:21:11

Sigrun Sanden Sigrun Sanden

15. august 2009 - 11:21

Jeg stemmer IKKE FRP! Det

Jeg stemmer IKKE FRP! Det er en god grunn til det, jeg er nemlig FAGORGANISERT! De som er det, bør holde seg langt unna FRP. Rettigheter som er opparbeidet gjennom mange år, vil stå for fall!
De rødgrønne GJØR faktisk en god jobb. Jeg tenker med skrekk og gru på hvordan finanskrisa hadde blitt håndtert med FRP ved roret!
2009-08-15T11:52:47

Odd Steinar Danielsen Odd Steinar Danielsen

15. august 2009 - 11:52

Jeg stemmer IKKE FRP!

Her var det mye dumt!
2009-08-15T12:21:52

Yngvar Spone Yngvar Spone

15. august 2009 - 12:21

Sigrun Sanden må nå snarest organisere en informasjonskampanje.

Her må hun redegjøre for hva som faktisk kommer til å skje om FrP får etablert diktatur i Norge. Vi skjønner at alle opparbeidede arbeidsavtaler blir revet i fillebiter og at FrP vil plassere uniformert personell på vilkårlig valgte arbeidsplasser for å slå ned på slendrian og røykpauser. Derfor håper jeg nå at Sigrun vil gå i detalj om selve destruksjonen LO-relatert aktivitet og av lokaler benyttet av de organiserte. FrP vil mest sannsynlig utplassere gapestokker for de mest aktive medlemmene. Selvfølgelig skal hodene først barberes og man blir tvunget til å bære LO-symbolet på jakka som tegn på at man er avviker. Ettersom Sigrun belyser hvordan lønnsnivået skal reduseres til nivå med Romania og at nordmenn må kjøpe rådyre helsetjenester, selv om FrP i alle år har påpekt at slikt skal besørges av Staten, utsetter hun seg for hittil ukjent fare.

Hva skulle vi gjort uten Sigrun og andre flittige varslere? Oppfordrer folk til å samle inn midler til Sigrun, som simpelthen må flykte fra Norge ettersom hun nå offisielt har stått frem som motstander av Siv Jensens regime. FrP vil måtte jakte på henne, særlig fordi hun truer eksistensen til partiet med sine opplysninger. Bare i utlandet kan Sigrun nå føle seg trygg.
2009-08-15T18:46:22

Atle Rusten Atle Rusten

15. august 2009 - 18:46

Ja Yngvar, Men ikke i et

Ja Yngvar, Men ikke i et hvilket som helst utland... Det må være et land som ikke har noen utleveringsavtale med diktaturet Norge... Irak f.eks. Så kan hun gå der i Irak i sine fine kjoler og nyte den opphøyede statusen som hun har, sammen med "kreket" Krekar og alle andre av samme støpning. Da først kan hun føle seg trygg for det forferdelige FrP...
2009-08-15T12:30:04

Susie Trøen Susie Trøen

15. august 2009 - 12:30

skrekk og gru

hadde du fulgt med media i den første delen av krisen,der var det en analytiker som sa at FRP med sine framlegg hadde greid seg bedre en de rødgrønne.Du må huske på at regjeringen spillte bort 695 milliarder og etterpå kastet de ut en del penger til diktatorer og regnskog.
2009-08-15T14:55:10

Tom Olav Fagerbach Tom Olav Fagerbach

15. august 2009 - 14:55

Dette er feil og jeg har også deg misstenkt for at du vet det.

Spissformuleringer kan filleriste også det selvsagte og bra er det, men det må da være grenser. Sannhet er en slik grense.

Oljefondets investeringer er langsiktige og som de aller, aller fleste av oss viste, ved oppkjøp i nedgangstider og aksjene var billige. Nå når de internasjonale konjungturene peker oppover igjen og inntektene er formidable, for å uttrykke det svært mildt. Hadde vi fulgt Fremskrittspartiets (FrP) kortsynthet og salg og vi hadde mistet store deler av denne gevinsten. Her har ikke noen spilt bort noe som helst FORDI FrP sine forslag ble avvist.

Hva gjelder diktatorer og regnskog. Å prøve å sikre mest mulig av regnskogen, verdens klart største "produsent" av oksygen, kan umulig bare være et lokalt ansvar for de nasjonene som har regnskog i og med at oksygen er vårt største vern mot enda verre klimaendringer.

Hvor du har det fra at Norge støtter diktatorer, begriper jeg ikke. Begriper du hva du selv skriver?

Oljefondets etiske utvalg og også de nasjonale bistandfondene har da vel aldri før vært så aktive mot korrupsjon og overklasse i de landene Norge støtter.

Jeg vet at FrP har vært svært så dyktige å dra politisk tenkning ned på et lavmål, men det får da i anstendighetens navn være måte på!
2009-08-15T15:28:07

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

15. august 2009 - 15:28

Langsiktighet.

Dette vet vi stort sett alle, men det ser ut til at folk har glemt at de drøye 600 milliardene oljefondet spekulerte "vekk", ble skrevet som ett rent tap. Da hjelper det ikke å tenke langsiktig.
2009-08-15T15:46:37

Tom Olav Fagerbach Tom Olav Fagerbach

15. august 2009 - 15:46

Til "langsiktighet"

Her har ikke noen spilt bort noe som helst, selv om FrP prøvde. Takket være vår nåværende regjerings føringer og oljef-/pensjonsondet er større enn det noen gang har vært, - inntekten har vært vel så 5 ganger så stort som det påståtte tapet.
2009-08-15T17:05:40

Bjørn H. Bråthen Bjørn H. Bråthen

15. august 2009 - 17:05

BÆRTUR III Fagerbach.

Det er rett og slett rør og vås det du skriver.

Avkastningen i Statens Pensjonsfond - Utland (oljefondet) var i 2 kvartal på 270 milliarder kr. noe som er naturlig med den stigningen verdens børser har hatt siden mars 2009.

Men det som må legges til grunn er at siden 1996 og til og med 2008 var fondet tilført 2140 milliarder kroner, + 80 milliarder i 1 og 2 kvaratal 2009, tilsammen tilført 2220 milliarder kr. - slik at den reelle økningen/gevinsten etter 13 år er på 165 milliarder kroner. Dette er vel langfra noe oppsiktvekkende god forvalning så langt. Jeg vil faktisk hevde det motsatte.
2009-08-15T17:17:22

Tom Olav Fagerbach Tom Olav Fagerbach

15. august 2009 - 17:17

Å snuble.

Her er jeg redd konklusjonen din snubler totalt i egne forutsetninger. Gå på nettet og du vil se at fondet er forvaltet på en enestående måte og hvor Norge framstår som den store vinneren. Sider av denne formidable avkastningen har noe moralsk og politisk bismak slik jeg opplever det, men økonomien er entydig positiv.
2009-08-15T17:29:30

Bjørn H. Bråthen Bjørn H. Bråthen

15. august 2009 - 17:29

SNUBLE II

Kommenter tallene da vel.
De er hentet fra Oljefondets regnskap ved utgangen av 2008 og kvartalsrapportene i 1 og 2 kvartal 2009.
Fondet er tilført 2220 milliarder kr. og pr. idag har fondet en verdi på kr. 2385 milliarder kr. dvs. etter 13 år fra 1996 har fondet hat en verdiøkning på 165 milliarder kr.

Dine øvrige kommentarer virker noe "underlige" men forvaltningen så langt er ikke noe særlig å skryte av.
2009-08-15T20:23:07

Einar Thormodsæter Einar Thormodsæter

15. august 2009 - 20:23

"Her har ikke noen spilt bort noe som helst"

Neivel? Hva med de drøyt 600 milliarder som ble avskrevet som tap? Er ikke 600 milliarder "noe som helst"? "selv om FrP prøvde"? Hva er det du snakker om Tom?

At oljefondet øker er vel intet nytt heller. Vi pumper opp olje som om fanden skulle være i hælene på oss.
2009-08-15T16:07:03

Susie Trøen Susie Trøen

15. august 2009 - 16:07

diktator

Mugabe
2009-08-15T16:11:24

Bjørn H. Bråthen Bjørn H. Bråthen

15. august 2009 - 16:11

Støtter diktaturer.

Jeg vet ikke om du har hørt om Zimbabwe og en diktator som heter Mugabe. I år 2009 vil den norske uhjelpen til dette diktaturet øke med 42 millioner til totalt 200 millioner.

Nå hører det også med at når det gjelder våre bidrag verden rundt, 24-25 milliarder kroner så blir det aldri opplyst hvem som mottar midler, hvilke land, hvor mye, hvilke prosjekter og hva som er effekten av alle disse milliardene.
Det eneste som dukker opp som små notiser i mediene av og til er misbruk, underslag og at midlene fordeles til mere eller mindre korrupte ledere i diverse " fattige land.

2009-08-15T17:21:54

Tom Olav Fagerbach Tom Olav Fagerbach

15. august 2009 - 17:21

Snørr, bart og hele nesen?!

Norge har ikke investert en eneste krone til Mugabe siden landet frigjorde seg fra Portugal og tiden etter da landet virkelig bedrev demokratisk oppbygging. Norges midler er til 100% bundet i konkrete humanitære prosjekter som administreres av FN, Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Redd Barna for nettopp å styre klar av å støtte regimet. Men dette vet du da, hvis du har studert emnet så godt som du påberoper.