
- Har ingen vinnersak
Kristelig Folkeparti mangler den ene saken som frir til velgerne utenfor den gamle kjernen, mener analytiker Frank Aarebrot.

Nei til Frp
Videre har de sagt et soleklart nei til å inngå i en regjering sammen med Fremskrittspartiet, noe som ble understreket av Dagfinn Høybråtens åpenbare engasjement da han anmodet partiet om å utelukke et slikt samarbeid.
Signalet om at man kan tenkes å åpne for fjerning av den kristne bekjennelsesparagrafen, samt at man fortsatt ønsker et tettere samarbeid med Senterpartiet, kan sees som et steg for å tiltrekke seg helt nye velgergrupper enn det partiet har i dag, men den ene klare velgersaken har ikke åpenbart seg.
Valgforsker Frank Aarebrot mener det er klart at partiet sliter med å finne tilbake til velgerne som støttet partiet sist man satt i regjering, og at man ikke har en klar plan for å vinne dem tilbake heller.
- KrF er jo et parti som er veldig tradisjonelt, og de holdes liv i av sine faste velgere og støttespillere. Samtidig er det jo en god del av velgermassen som har et ønske om å være nøytrale i forhold til borgerlig og sosialistisk side av politikken, og de finner et alternativ i KrF, sier Aarebrott.
Ikke sterke nok saker
Frank Aarebrot ved Universitetet i Bergen mener KrF mangler den ene store saken foran valget. Foto: Scanpix.
- Strategien til Kristelig Folkeparti er jo litt merkelig fordi det virker som om de elsker å feire de tapte slag. Som nå i helgen når de går inn for å snu på ekteskapsloven til tross for at ingen andre har lyst til å ta det slaget. Da blir de liksom symbol på de kristne verdiene, selv om ingen av de som stemmer på KrF kan regne med at de klarer å vende om på loven, sier Aarebrott.
- De gjorde det samme i 1981 da de kjempet inn et vedtak om å snu abortloven, som gjorde det uaktuelt for dem å sitte i regjering det året. Så gikk de tilbake på dette i 1983, og inngikk regjering sammen med Willoch, sier Aarebrott til ABC Nyheter.
Han ser samtidig at partiet har en fremtid, og spesielt den nye generasjonen i ledelsen med Knut Arild Hareide og andre nestleder Inger Lise Hansen kan være med på å snu trenden, mener han.
- De har en klar ressurs i ungdommene i partiet. De er veldig dyktige politikere, som kommer til å sette sitt preg på det norske samfunnslivet i årene som kommer, mener Aarebrot.
- Må bli bedre
Knut Arild Hareide og Inger Lise Hansen representerer en ny tid i KrF. Foto: Scanpix.
- Vi må absolutt bli bedre til å fortelle om vår politikk. Dette landsmøtet har dreid seg mye om internkommunikasjon, samtidig som vi har måttet ta stilling til en regjering som vi fjerne kristendommen fra samfunnet, sier Hareide til ABC Nyheter.
Han mener partiet har en politikk som svært mange faktisk støtter, men at de kanskje ikke bestandig vet om det selv. Det å ta vare på en humanistisk og kristen kulturarv er noe han tror mange er opptatt av.
- KrF treffer mange
- Jeg opplever at jeg har kolleger, uten at jeg skal henge dem ut spesielt, som tar tester på internett og er genuint overrasket når de har fått til svar at de støtter KrF. Jeg tror det er mange som står nærmere KrF enn det de tror selv, sier han.
Han er enig med Aarebrott at man i år mangler vinnersaken over alle vinnersaker, men sier at det er helt naturlig.
- En sak som kontantstøtten, og den medgangen vi fikk med den i 1997 kommer bare hvert 20. år. Vi tror uansett at folk bør være opptatt av den valgfriheten vi ønsker at man skal ha. I dag har vi tross alt en regjering som bare vil by på kaffe, når vi nå har valget mellom det og te, sier Hareide.
Kan havne på vippen
Professor ved universitetet i Oslo og valgforsker Hanne Marthe Narud mener KrF har god sjanse til å få gjennomslag for en del av sine kjernesaker, men sier at valgkampen i stor grad dreier seg om å vinne tilbake velgere som partiet tidligere har tapt til Frp.
- Sist valg tapte partiet mange på grunn av Israel-spørsmålet. Det er vel først og fremst her de har potensial til vekst. Da er saker som ekteskapsloven, kontantstøtte og bistand viktige tema, som kan slå positivt ut, sier Narud til ABC Nyheter.
Hun mener det ikke er noen grunn til å frykte at velgermassen skal minke mer enn den allerede har gjort, og at partiet ikke har noen naturlige hovedmotstandere som de må kjempe om kjernen av partiet med. Hun tror også at KrF kan havne på vippen, hvis den rødgrønne regjeringen ikke får det flertallet de ønsker seg.
- Holder på røttene
- De har mange friere, og jeg tror ikke det er noen partier, utenom SV, som ikke kan tenke seg å få støtte fra KrF, hvis det skulle være nødvendig. Gjennom årene har de fått mange seire for sin politikk gjennom slike samarbeider, sier hun.
Kristelig Folkeparti satser tungt på å holde på røttene i partiet, samtidig som familie, fattigdom og bistand fremheves som viktige områder. Det å håndtere finanskrisen har ikke blitt nevnt i en økonomisk setting, men familiepolitikken, sosialstønadsordninger og de nære sakene blir hyppig nevnt.
- Det er et parti som vi bremse den sekulære utviklingen i samfunnet, og man prøver å bli som de store kristendemokratiske partiene i Europa. Bondevik sa det ganske bra under landsmøtet, da han pekte på at det er viktig å holde på røttene, samtidig som man må ta inn over seg at det man lager politikk for 2009, sier hun.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
3. mai 2009 - 15:21
Vinnersaker?
En annen innlysende sak er økning av bistandsbudsjettet til 1,4% av BNP. Mugabe og de andre diktatorstatene sitter nok allerede og gnir seg i hendene.
Så jo, KrF har så absolutt vinnersaker. Og når de i tillegg ikke vil samarbeide med det eneste partiet som ville kunne gi dem innflytelse på sine hjertesaker, da skjønner jo alle at de har vinnersaker i fleng.
Olav Gimse
3. mai 2009 - 16:02
Helt enig......
Olaug Hanssen
3. mai 2009 - 16:05
Parfymefri festmiddag.
Det var bra for befolkningen at røykeloven kom.
De aller felste parfymerte produkter(Deodorant,hårspray osv) er svært helseskadelige for alle, men mest for alle med luftveissykdommer og allergi. Antallet som er syk av slike årsaker er sterkt økende.
Jeg vil gratulere KRF med en viktig og helsefremmende beslutning.
Svein Helgerud
3. mai 2009 - 21:59
Røyk og rus
Røykeloven var et bra tiltak, men kanskje vel fanatisk. Noe annet som også ble innført under
Høybråtens periode som helseminister, var den nye rusomsorgsloven. Følgene av den har særlig
rammet landets mest vellykkede rusavvenningsinstitusjon; Evangeliesenteret, brutalt. De har av
den grunn måttet redusere inntak av klienter til det halve. I enkelte tilfeller har klientene selv
skaffe penger til oppholdet gjennom private kilder.
Det eneste systemet som kan rette opp denne skamlige situasjonen, er stykkprisfinansiering, d.v.s. at pengene følger pasienten, som da får muliheten til selv å velge behandlingsinstitusjon. Men fy! det er jo
et forslag fra Frp, og det partiets politikk går det jo ikke an å støtte . Noe av det første Høybråten
gjorde under landsmøtet, var å harsellere med Frp's politikk på dette og andre områder. "Jeg blir kvalm !"
sa Høybråten.
Pål Vedeld Djupvik
3. mai 2009 - 16:29
KRF muligens på Stortinget?
Det er uværdig at det skal vere slik
Per Askilsrud
3. mai 2009 - 16:57
Dette må da være vinnersaker.
Bedere fattigdomsbekjempelse både hjemme og ute. Målgruppe her hjemme er: Sosialmotakere,rusavhenige, minstepensjonister, psykisk syke, bostedsløse og eldreomsorgen.
KrF vil styrke kommuneøkonomien. De vil styrke frivillige organisjasjoner.De vil legge til rette for små og mellomstore bedrifter. De vil styrke familien. De vil ta vare på den kristene kulturarv,dette er grunnpillaren i KrF. KrF har mange aktive unge,dette vil nok på sikt gi en fornyelse av partiet som er mere tilpasset dagens samfunn,dette tror jeg er sundt for partiet.
Blir det et borglig flertall er KrF en garantist for at det rødgrønne må forlate regeringskontorene.
Bjørn H. Bråthen
3. mai 2009 - 17:22
Garanti. ???? Askilsrud.
Jeg oppfatter det faktisk slik at å stemme på KRF er garanti for at de rød/grønne fortsatt får beholde regjeringsmakta.
Per Askilsrud
3. mai 2009 - 20:27
Når Høybråten sier at
Bakgrunn for det er avkristingen av Norge.
KrF vil helst gå i regering med Høyere og Venstere. De vil ikke gå i regering med FrP.
Jeg kan ikke tolke det annerledes at hvis de kommer på vippen, så vil de støtte en regering av FrP alene,eller en Frp- Høyere regering.
Bjørn H. Bråthen
4. mai 2009 - 12:17
Støtte FRP - regjering ???
Per Askilsrud
4. mai 2009 - 18:43
Etter det som Hareide sa i
Selv sitter jeg som lokalsleder i KrF,det har jeg vert i 7 år. Jeg har blitt glad i dette partiet,det er godt miljø og jeg har mange gode venner. Det er også mange i partiet som har veldig god utdannelse og kompetangse.Selv er jeg innerst inne i mitt hjerte BORGLIG og tar avstand fra sosiallismen.
Hovedmotstader er SV. Nå er det en gang slik, at mye kan snu, særlig etter et valg.
Jeg er av dem som mener at det går godt ann å sitte i regering med FrP, men ser på det på en litt annen måte en deg. Til større KrF blir, jo større blir sjangsen for en borgelig flertallsregering.
Hvis FrP får 30% og KrF 5% er det mange som er redd vi drukner i en slik regering.
Derfor vil jeg oppfordre tidligere Venstere og SP velgere å stemme KrF,det er jo det eneste sentrumspartiet som er igjen.
Tore Strandberg
3. mai 2009 - 17:25
Krf
Gabor Kovacs
3. mai 2009 - 18:12
Fattigdombekjempelse?
Per Askilsrud
3. mai 2009 - 20:42
Ja det kan være vanskelig
4. mai 2009 - 8:18
Vanskelig å skille bibelsitat og politikk.
Gabor Kovacs
4. mai 2009 - 8:45
Årsaken til fattigdom
Per Askilsrud
4. mai 2009 - 11:04
Din mening er et godt
Det er mange her i landet som sliter som ikke har rusproblemer. Hvis jeg ikke husker feil har jeg sett en statestikk på at det er ca.70000 som tjener en million eller mer og det er ca 2000000 som lever under fattigdomsgrensen. Det betyr at forskjellene i Norge er store.
Det er kommunene som har ansvar for sosialhjelp, barnevern og eldreomsorgen.
Vi vet at kommunenorge sliter, kommunene har vært sultefora både i fra Bondevik 2 og de rødgrønne.
Første skritt på veien må være å gi kommunene et sikkelig økonomisk løft, slik at de på en sikkelig måte kan utføre de lovpålagte tjenestene de har, i dag er det mange kommuner som må skrenke inn på budsjettet i mangel på midler. Norge har råd til styrke kommunenorge.
3. mai 2009 - 18:40
Kven har vinnartekke.
Etter å ha fylgt med politikken i mange år og høyrt kva APs propaganda apparat presterer.blir eg nesten matt.
Eg blir nysjerrig på kven av dei politiske partia Aarebrot meiner har vinnar saker i innkjøyringa til valget i haust.
PS. ER ingen KRFvelger sjølve,men ser at dei har mange gode saker eg kunne gje min støtte.
Eg meiner det er ein feil vinkling det Aarebrot har her.
Å kunne likt å høyre kva han meiner er ein vinner sak.
Harald Olsen
3. mai 2009 - 19:03
Røyktåka
Dennis Winther
4. mai 2009 - 12:05
Fattigdomsbekjempelse
Det virker som ordet fattigdomsbekjempelse i seg selv får oss til å trekke til yttergrensene. Det ville forundre meg meget dersom moralistpartiet Krf, i ren Robin Hood stil begynner å stjele fra de rike for å gi til de fattige, og tror heller ikke dette er intensjonen. Vi bor tross alt i et land hvor løsningen, uansett partisammensetting, alltid synes å være skattelette. Dette tjener som kjent de rike mest på.
Merker meg at noen trekker det så langt som å mene at fattigdom i landet vårt er synonymt med alkoholikere og narkomane. Litt sneversynt spør du meg.
Kan gi et eksempel på fattigdom.
En fraskilt firebarnsfar med full jobb i helsevesenet.
Netto utbetalt 22 000
Må ha bil for å kunne gjennomføre samvær med barna samt komme til og fra jobb.
Kostnader ca 6000 pr.mnd
Etter krav i rettsforlik, bolig som er stor nok til å huse alle
Kostnader 10 000 pr.mnd
Strømutgifter 1500 pr. mnd
Livsopphold ca 7000
Bidragstrekk fra brutto lønn ( Staten trekker kun ut fra brutto inntekt)
Kostnader 11 000
Som eksempelet viser, går denne mannen i minus med ca 13 500 kroner hver måned.
Dette er et reelt eksempel på fattigdom som eksisterer i norge i dag.
Husk at det finnes mange typer fattigdom i norge..
Gabor Kovacs
5. mai 2009 - 8:15
Fattigdom, hva er det?