Konkurranseutsetting av tog ble for stor jobb
Når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utsetter tidspunktet for når togdriften skal legges ut på anbud, øyner NSB-ansatte håp om å stanse privatiseringen.
– Samferdselsdepartementet har tatt seg vann over hodet gjennom å vedta jernbanereformen uten høringer og konsekvensanalyser og uten involvering av de ansatte. De erkjenner nå at jobben ble for stor, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund til NTB.
Les også: Solvik-Olsen i uvisse om NSBs pensjonsforpliktelser
Utsatte pakker
Tidligere denne uken annonserte samferdselsministeren at anbudskonkurransen om persontrafikk på jernbanenettet blir utsatt. Solvik-Olsen oppnår ikke målet om å få lagt ut togruter på anbud før valget.
Den såkalte Trafikkpakke Sør, som omfatter persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen skal ikke lenger ut på anbud fra 3. februar, men i løpet av våren. Togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen tidligst operative ved utgangen av 2019.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi trenger litt mer tid enn opprinnelig tenkt, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Fri Fagbevegelse tirsdag. Overfor VG antyder Solvik Olsen at hovedgrunnen er at omorganiseringen i et nytt jernbanedirektorat, ikke har fått satt seg.
Større oppgave
– Det handler om mye mer enn praktiske ting som må være på plass i de nye utskilte selskapene. De enkle organisasjonsmessige grepene regjeringen så for seg, viser seg å innebære mye større oppgaver og praktiske løsninger som nå ser annerledes ut en de hadde sett for seg, sier forbundslederen i Jernbaneforbundet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOpposisjonspolitikere i Ap og Senterpartiet gleder seg også over forsinkelsene.
– Om vi kommer i regjering, kan man forberede seg på at det ikke blir anbudsutsetting, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli til Klassekampen. Marit Arnstad (Sp) ser også for seg at et annet flertall etter stortingsvalget kan vurdere og se på disse spørsmålene på nytt.
Artikkelen fortsetter under annonsenPositivt og effektivt
– Dette ser lysere ut enn bare for to uker siden.Vi er mest bekymret for oppsplittingen som handler om å privatisere både persontrafikken og vedlikeholdet i hele Bane Nor. Klarer vi å stoppe de to reformene, mener vi at andre grep som er gjennomført kanskje kan bidra til noe som gjør det mer positivt og effektivt å drive jernbane i Norge, sier Janne B. Sæthre.
Les også: NSB varsler kamp om konkurranseutsatte togstrekninger