Ap vinner velgere på Maria Amelie-saken
På en annen måling fra Norstat i Vårt Land fredag gikk Ap fram 3,3 prosentpoeng til 28,9 prosent. Den nye målingen bekrefter framgangen.
– Denne målingen føyer seg inn i et mønster med framgang for Ap etter at Jens var tøff i trynet med Maria Amelie, sier valgforsker Frank Aarebrot til Dagbladet.
Velgerne blir spurt om hvordan statsminister Jens Stoltenberg har håndtert Maria Amelie-saken. 49 prosent svarer at han har gjort en god jobb. 25 prosent mener at han har håndtert saken middels bra, mens 20 prosent mener han har håndtert saken på en dårlig måte.
– Jens har oppdaget at det å være tøff i trynet svarer seg. Det kan få konsekvenser for hvordan han opptrer i Lofoten-saken, sier Aarebrot.
Målingen viser videre at Aps regjeringspartner Sosialistisk Venstreparti går fram 0,4 prosent til 5,4 prosent. Senterpartiet går tilbake 0,6 prosentpoeng til 5,2 prosent.
Blant opposisjonspartiene peker Fremskrittspartiet seg mest ut, med et fall på 3,1 prosentpoeng til 20,7 prosent. Høyre går tilbake 1,2 prosentpoeng til 26,1 prosent. Kristelig Folkeparti får 5 prosent (+0,3), Venstre 4,2 prosent (+0,2) og Rødt 1,3 prosent (-0,5). (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Kai Stick
31. januar 2011 - 9:03
Litt rart da at Frp går
Så når Jens er tøff i trynet er det bra...
Når Frp er det, er vi fremmedfientlige, rasistiske osv.
Vi også krever lik behandling for alle, hva er forskjellen?
Niri Baklid
31. januar 2011 - 10:17
Meiningsbølgens lov er rar
Børre Barsk
31. januar 2011 - 12:01
Backfire
31. januar 2011 - 9:08
MENINGSMÅLING
JILL
Magne Klokset
31. januar 2011 - 11:52
Valgdagen gjelder det og være størst .
31. januar 2011 - 9:12
Arbeiderpartiet går fram.
31. januar 2011 - 9:46
AP-rasisme?
Kvalitetsmeninger i Norge er å mene nøyaktig det motsatte av de maskinproduseret meninger som produseres i norske media.
Sissel Helen Grimstad - Paulsen
31. januar 2011 - 18:51
Arbeiderpartiet går fram
Folket kan velte dem med et vips nå.
Johan Ytternes
31. januar 2011 - 9:15
Å score billige poeng
Det synes som om det bare er dyr og kriminelle som har rettssikkerhet
Knut Ingemar Olsen
31. januar 2011 - 9:21
Enig med Kai, Martin og Johan!!
Ha en fin dag
KIO
Dagfinn Vågø
31. januar 2011 - 9:25
Tull og Tøys
At Jens er tøff i trynet hahahaha det er det dummeste jeg har hørt så langt i dag, men det er tidlig på dagen.
Bare å se seg litt om i Europa det, Norge har mistet ansikt (les trynet) i denne saken totalt. Skamelig er det at man skal måle politisk oppsluttning på en sørgelig sak som denne. Forteller litt om nivået både i pressen og på stortinget!
Jens graver sin egen politiske grav han. Kanskje best for oss alle at han håndterer de fleste saker som en 7 åring. Da ser jo flere tidligere Ap ere hva den mannen står for.
31. januar 2011 - 14:08
Dagfinn Vågø
Men velgerne er tydeligvis glad for at AP begynner å ta ulovlig innvandring på alvor. Denne delen av deres politikk har vært dirigert av SV, og har gjort at velgerne har måttet velge mellom pest og plage,og da har de valgt pest.(politikk som vil selge Norge bit for bit)
31. januar 2011 - 9:27
Om dette er sant...
Kanskje avisene/media vil tjene på å konse mer på informasjonsdelen av sin virksomhet, og mindre på journalister og redaksjoners synsing og emosjonelle utbrudd?
Bjørn H
31. januar 2011 - 9:29
Et hjertesukk
Stortingspolitikere burde ha krav om et minimum av år i arbeidslivet for å kunne bli valgt.
31. januar 2011 - 9:55
Akk o ve
Men til tross for slike svakheter så synes jeg du bør ta med at det ikke er så ille her i landet da. Jeg mener, når folk mener at bensinprisen er det store problemet så må det være lov å heve på et øyebryn og minne om at resten av Europe kjemper for å redde en hel generasjon fra arbeidsløshet? Eller er det noe vi skal gi blaffen i fordi bensinprisen i Norge nærmer seg 15 kroner?
Kanskje samarbeidet mellom LO og stortingspolitikerene tilfører norsk politikk nettopp det vi trenger for å utforme en riktig politikk?
Selvom jeg altså er enig i at vi har liten bruk for de karrierejegerne som hopper fra videregående og rett inn på Stortinget.
Otto Formo
31. januar 2011 - 9:59
Papirløse imigranter
Terje Bunes
31. januar 2011 - 10:15
ape menn.
Geir A Breive
31. januar 2011 - 10:23
Flaut fy fa..!
Sigurd Ohrem
31. januar 2011 - 10:24
Maria Amelie
Odd Johannessen
1. februar 2011 - 15:55
Ja!
Edvard Johan Larsen
31. januar 2011 - 10:36
Bra at Venstresida går fram.
Kai Stick
31. januar 2011 - 10:56
Forsvarsløse asylsøkere har
Det har vi vel også for de som prøver å lure seg til et bedre liv, ved å lyve om statsborgerskap, tilhørlighet og identitet.
De skal faktisk returneres. Er du i en situasjon der du trenger asyl, er det ingen grunn til å lyve. Hvorfor lyve om identitet i Norge, om du ikke har "svin på skauen" og er kriminell?
Ved å være rause mot alle som mener de har det vanskelig, kan vi legge ned de fleste funksjoner i Norge. Da disse likevel ikke kommer til å vare lenge uansett. Du må lære deg å skille mellom asyl og kriminelle innvandringsforsøk.
Ja til folk som vil jobbe, integrere seg, bidra til sammfunnet.
Nei til de som bare vil nyte godt av vårt system og jukse seg til "våre" penger og goder...
Bård Finckelsen
31. januar 2011 - 12:00
Kriminell?
det er jo slått fast at hun ikke trenger asyl. Men at hun pga sterk tilknytning til landet og at hun behersker norsk og har tilbud om fast jobb. fyller kriteriene for å komme hit som arbeidsinnvandrer.
da blir det unødvendig tungvindt å måtte sende henne ut først.
og den kriminelle løpebanen hennes består i å ha klart mot alle odds å skaffe seg en god utdannelse og inntegrere seg godt i Norge.
det var hennes foreldre som begikk handlingen da de tok henne inn som mindreårig.
å forlange at en jente som føler at Norge er hennes naturlige hjemland skal melde seg for myndighetene når hun fyller 18 for å bli sendt ut av landet er litt søkt. Hadde du gjordt det?
Nå kom det jo fram forleden at de fleste som driver narkohandel i Norge er papirløse som blir pågrepet flere ganger av politiet for samme forseelse. hvor er likheten for loven hvorfor tvangsender vi ikke ut yrkeskriminelle. nei de får en klapp på skulderen å fritt leide ut i sammfunnet igjen.
Men en liten jente som har lært seg Norsk og som skriver en bok som setter et kritisk lys på Norsk politikk det er farlige greier hun skal vi statuere et eksempel med.
Einar Ofsteng
31. januar 2011 - 12:13
Bård
Har du tenkt på hvorfor hun har sterk tilknytning til landet og behersker norsk så godt? Det er fordi hun ikke dro fra landet da hun og familien fikk avslag på søknaden sin.......da gjorde hun noe ulovlig, og ble verende i landet, dette gjør henne til en kriminell. Hadde politiet klart å fange henne og familien i 2003 når de fikk avslag, og ingen av dem kunne Norsk, så hadde du ikke brydd deg om Maria i det hele tatt....
Jeg beklager å fortelle deg slike dårlige nyheter Bård, men hun er nok en kriminell.
Bård Finckelsen
31. januar 2011 - 12:40
Foreldrene er kriminelle
det var foreldrene som fikk avslag og valgte å ikke reise ut.
Når da Norske myndigheter ikke klarer å gjøre jobben sin og de etablerer seg i skjul i Norge. og den mindreårige klarer mot alle odds å inntegrere seg i det norske samfunnet.
Er det da riktig å straffe den som var mindreårig når hun kom for det foreldrene gjorde?
og hvis det å jobbe for å klare seg selv og klare å ta en utdannelse og lære seg språket flytende skal være kriminelt. blir rettferdighetsprinsippet tøyd ganske langt.
Jeg er helt enig i at Amelie skal ikke ha Asyl hun skal ha arbeidstilatelse. det jeg reagerer på er at det skal være nødvendig å bruke energi på å statuere dette eksempelet.
Nå har de funnet ut at ulovlig opphold skal ikke være grunn for avslag på arbeidstilatelse men man må reise ut for å søke ???
Kunne man ikke brukt alle disse resursene på å ta de som selger stoff og brødfør seg på kriminalitet. hvorfor er Amelie så mye likere for loven enn disse. er det fordi hun har en kritisk holdning til behandlingen av papirløse i Norge og er istand til å skrive om det?
Isåfall så er jo dette alvorlig. da snakker vi om ytringsfrihet og knebling av politisk kritikk. og det var jo derfor vi satte oss på den høye hest å kritiserte Kina for brudd på meneskeretter.
Og jeg er ikke enig i at Amelie er kriminell. hun har klart seg bemerkelsesmessig bra utgangspunktet tatt i betraktning og skal ikke sraffes for sine foreldres avgjørelser. og hvorfor er ikke mor og far pågrepet og sendt ut.
Er det fordi de ikke skriver bøker?
Einar Ofsteng
31. januar 2011 - 12:58
De er ikke sendt ut, fordi
Nå har hun jo også blitt tilbudt statsborgerskap i andre land som folge av dette mediahysteriet. Hun har da tatt det valg at hun ikke vil dra til andre land enn Norge, så om noe skulle skje henne, siden hun skal vere i så stor fare, må dette bli noe hun er skyld i selv, siden hun ikke har takket ja til tilbud fra Island og andre nasjoner.
Bård Finckelsen
31. januar 2011 - 13:11
Naturlig å være redd
At andre land ser den meneskelige siden i saken hannes er jo positivt.
Men at hun gjerne vil bli Norsk som hun faktisk føler seg er vel naturlig.
og at hun ikke vil ta avis jobb i georgia er vel heller ikke så rart.
hun har hele sitt nettverk i Norge.
Og ikke kom å fortell meg at det er vanskeligere for politiet i Norge å finne Amelies forldre enn andre papirløse.
Maria srtraffes fordi
hun har satt søkelyset på et problem som Norske politikere har skapt ved å ha en feilslått politikk i mange år.
Jeg sier ikke at Amelie trenger beskyttelse men at det er unødvendig tungvindt å sende ut folk som tilfredstiller kravene til å bli gode skattebetalere i Norge. og at det er feil å straffe henne for de avgjøreslene foreldrene har gjort på hennes vegne.
Bjørn H
31. januar 2011 - 12:52
Einar
Mitt svar: -Da vil jeg ha mange slike "kriminelle" rundt meg! :))
Christen Krogvig
31. januar 2011 - 16:29
Kriminell?
Uansett så er det millioner av folk i Øst-Europa som er mer trengende enn Salamova, og som i motsetning til henne er lovlydige.
Ann-Kathrin Halvorsen
31. januar 2011 - 18:52
Beherske norsk