ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter asylsøkere,Maria Amelie,papirløse,papirløse asylsøkere,Papirløse innvandrere,Politikk,Russland,Verden,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Vil gi Maria Amelie snarvei til Norge To islandske politikere har fremmet forslag om å gi Maria Amelie islandsk statsborgerskap. Får hun det, kan hun lovlig reise tilbake til Norge. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-04/m620_3.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-04/m620_3.jpg

680 328

Islandske politikere foreslår å gi Maria Amelie islandsk pass for at det skal bli lettere for henne å komme raskt tilbake til Norge. Foto: Filippov Alexei / SCANPIX.

Vil gi Maria Amelie snarvei til Norge

To islandske politikere har fremmet forslag om å gi Maria Amelie islandsk statsborgerskap. Får hun det, kan hun lovlig reise tilbake til Norge.

– Vi mener behandlingen hun har fått, er umenneskelig. Derfor har vi fremmet forslag om å gi henne islandsk statsborgerskap, sier Árni Johnsen, som representerer Selvstendighetspartiet på Alltinget, til NTB.

Les også: Ny blogghilsen fra Maria Amelie

Historien til Norges mest omtalte asylsøker vekker engasjement også på Island. For å hjelpe Maria Amelie, som ble sendt tilbake til hjemlandet Russland på mandag, fremmet Allting-representantene Árni Johnsen og Sigmundur Ernir Rúnarsson torsdag forslag om å gjøre henne til islending.

– Det er ikke uvanlig at det skjer. Opp gjennom historien har mange mennesker som av ulike grunner trenger hjelp, fått islandsk statsborgerskap, sier Johnsen.

Les også: Maria Amelie frykter for sitt liv

Han er overrasket over behandlingen norske myndigheter har gitt 25-åringen.

– Vi kjenner nordmenn som hjertevarme mennesker, men behandlingen hun har fått, er unorsk. Derfor vil vi hjelpe henne.

– Gir vi henne statsborgerskap, kan hun lovlig flytte til Norge. Det er jo allerede mange islendinger som bor og arbeider i Norge, påpeker han.

Les også: Maria Amelie landet i Moskva

Saken skal behandles i Alltinget, noe som ifølge Johnsen kan skje allerede i løpet av to til tre uker.

Lesernes kommentarer

2011-01-28T09:52:57

Randi fosse Randi Fosse

28. januar 2011 - 10:52

Island

Tusen takk Island! Dette gjorde meg godt å høre ! Alle nordmenn som jeg har snakket med er enig med at dette var uriktig av Norge å gjøre.
2011-01-28T13:51:16

Solveig hagen Solveig Hagen

28. januar 2011 - 14:51

Hmmm

Hun fryktet for livet sitt om hun ble sendt til Russland.
Så godtar hun ikke å bli Islandsk for å komme seg vekk derfra?

Løgnene bare kommer tydligere frem.......
2011-01-28T14:52:39

Geir Vinje Geir Vinje

28. januar 2011 - 15:52

Island er våre venner,synd at hun avviser dem!

Medina saken handler ikke om henne, men om foreldrene. Derfor vil hun verken gifte seg eller bli Islandsk. Hun vil ha muligheten til å få inn foreldrene til Norge. Hvis foreldrene til Medina er behandlet urettferdig synes jeg det Russiske rettsvesenet skal få lov til å ordne opp i denne saken. Russerne er vel intressert i å fjerne så mye mafia som mulig, hvis det er tilfellet ? At Norge skal tvinges til å ta inn alle hvis foreldre skyver barna sine forran er frekt. Grådigheten har vist ikke noen grenser! Synes at denne saken viser at det er på tide Norge fjerner muligheten til familiegjenforening. FN systemet har dette i sine regler om asyl, så hvorfor smør på flesk? I dag brukes familiegjennforening til å tvinge seg inn i landet gjennom barna !
2011-01-28T15:17:56

Ivar Simonsen Ivar Simonsen

28. januar 2011 - 16:17

En ny løgn at dama har fått tilbud fra Island.

Det er to politikere som har fremmet forslag om at ho kan komme dit. Antakelig to politikere fra den samme politiske leiren som driver kampanjene for saken både i Norge og i Russland.

Dette er dessverre feil reklame som er som er spredt i noen land av mennesksmuglere for å få penge- og ressursterke lykkesøkere i garnet sitt. Det er derfor veldig bra at dama her en advokat som så klart sier fra til utenlandske medier at Norge ikke er et gyldent og åpent land for lykkesøkere.
Det er bra om mediene både i Asia og i Afrika nu oppdager det sanne faktum at Norge ikke er "det gyldne smutthull" i Europa. Om dette svekker kundegrunnlaget for manneskesmuglerne er vel mer tvilsomt. Det er nok like mange lykkesøkere som spillegale i verden.
2011-01-28T09:58:32

Solveig hagen Solveig Hagen

28. januar 2011 - 10:58

nordmenn som hjertevarme mennesker.

Allting-representantene Árni Johnsen og Sigmundur Ernir Rúnarsson torsdag forslag om å gjøre henne til islending. Dette er veldig bra. Etter at hun har blitt dette så kommer hun hitt lovelig. Men det dere sier om det Norske folket er feil. For dette er styrt av APe Jens og IKKE av folket. Dette her blir fint. Hva skal du gjøre nå da? Nå kommer hun tilbake til Norge lovelig. Jeg/vi ler av deg. Kanskje flere ulovelige folk kommer til å dra til Island først og så til NORGE lovelig. Finne regler du har signert. For noen inkompetente folk som styrer dette landet.
2011-01-28T10:30:37

Israel ettete daniel Israel ettete Daniel

28. januar 2011 - 11:30

Da må island være klar til å

Da må island være klar til å gi pass til alle som ble sendt ut av norge. hvorfor island vil blande seg i norske politikk. dette dreier seg med norgeslov ikke island.dette betyr at hun må til island å jobbe. du kan ikke skylde på Jens mr goodman.martin bang dette er lov ikke mage følelser.
2011-01-28T11:22:43

Yngvar Spone Yngvar Spone

28. januar 2011 - 12:22

Skulle bare mangle...

Skal Island her fremstå som troverdige, så forventes det at de gir alle de andre asylsøkerne som har havnet i samme kategorien som Medina akkurat samme mulighet. Alt annet forblir fullstendig meningsløst skvalder. La oss begynne med hun som ble henvist til en parkbenk i Italia, for så kanskje å hjelpe Kamuran Kaplan.

Selvfølgelig er dette kun populistisk vrøvleri fra ende til annen...
2011-01-28T10:09:22

Kjell Strøm Kjell Strøm

28. januar 2011 - 11:09

Går ut fra

at Island da er villige til å ta resten av de papirløse i Norge og gi dem islandsk pass.
2011-01-28T10:58:17

Tric Homer Tric Homer

28. januar 2011 - 11:58

Huff våkne pls!

Alle nordmenn som jeg har snakket med er enig med at dette var riktig av Norge å gjøre.

Fordi lover er til å følges, ikke til å brytes . man ska ikke gi belønning til de som bryter lover. Lover er lik for alle, spesielt i de sakene her grunnet de signaler det sender. Det er en grunn til at Norge har strammet inn på utsendinger.

Og det spille hun og kjæresten har lagt opp til kan man bare takk seg selv for .

Noen som så "første kysse" etter hun kom ut ? haha
2011-01-28T11:13:09

Magne Klokset Magne Klokset

28. januar 2011 - 12:13

Huff våkne pls!

Du tar feil Homer. Lover er til for å brytes! ha, ha.
2011-01-28T11:49:11

Tric Homer Tric Homer

28. januar 2011 - 12:49

Huff våkne pls!

Hva egentlig det jeg startet å skrive.

Men så kom det en fornuftig tanke inn.
2011-01-28T11:16:57

Solveig hagen Solveig Hagen

28. januar 2011 - 12:16

Jeg snakker også med mange mennesker !

Jeg snakker også med mange mennesker daglig. Dette er folk hovedsakelig fra høyresiden. Dette er folk med forståelse og hjertevarme !!

De er ikke enig med deg. I 'Marias' tilfelle var det hjerterått å sende henne ut. Det er slike innvandrere vi trenger. Ikke alle de kriminelle som frendeles er her.

Maria, har begått noen ulovligheter, men hun er ikke kriminell, slik som noen påstår.

Roger
2011-01-28T11:25:15

Tric Homer Tric Homer

28. januar 2011 - 12:25

Jeg snakker også med mange mennesker !

"Maria, har begått noen ulovligheter, men hun er ikke kriminell"

Bare noen ?

..
2011-01-28T15:05:27

Tor Divel Tor Divel

28. januar 2011 - 16:05

Du Roger er ganske så

Du Roger er ganske så generaliserende..Hva er det som får deg til å tro at alle andre papirløse er kriminelle?
2011-01-28T10:37:35

Yngve Henriksen Yngve Henriksen

28. januar 2011 - 11:37

Island , hjertevarme mennesker

Så fint at Island åpner sine grenser. Spørsmålet er om de vil drive forskjellbehandling. Det er jo mange andre som blir nektet asyl i Norge. Kanskje Island blir et transittland for de som har fått avslag på asyl i Norge.
2011-01-28T10:38:50

Ole Brum Ole Brum

28. januar 2011 - 11:38

Islendingene har skjønt poenget.

Helt enig i at det norske folk fortsatt har litt humanitet igjen, at vi har enkle byråkrater som tenker "likhet for loven", "alle skal behandles likt" (det gjaldt nok også for barna til Thorvald S.), Jens synes det er rart at reultatet kan bli så forskjellig.........? Det norske samfunn er i ferd med å gå litt av sporet (UDI, UNE, NAV.....). TAKK ISLAND.
2011-01-28T10:45:26

Trond Løkken Trond Løkken

28. januar 2011 - 11:45

Formoder dette er

del av det viktige samarbeidet mellom nordiske land...
Noen av dere som lurer på hvorfor media ikke informerer oss om innvandringspolitikken til Island?
2011-01-28T10:52:01

Otto Formo Otto Formo

28. januar 2011 - 11:52

Papirløse menneskeskjebner..........

Nok en gang må Islendingene vise at det finnes etterkommere av vikingene som har en ørliten substans av hjernemasse igjen.................
Til tross for den norske regjerings nedlatende behandling av Isledingene under den såkalte "bank-krisen" på Island, stiller de nå opp for å løse "floken" for de "Rød-grønne", som rett og slett har "dreti på draget" i denne saken.
Lenge leve demokratiet!
2011-01-28T11:14:26

Yngvar Spone Yngvar Spone

28. januar 2011 - 12:14

Folket ønsker ikke liberalisering...

Vi har vært vitne til en venstreside som febrilsk søker å endre norsk asylpolitikk til noe som på lang sikt vil skape mer problemer enn hva godt er. Sjeleglad for at Otto og hans likesinnede ikke får innpass i så måte...
2011-01-28T10:55:23

Birger Meinhardt Birger Meinhardt

28. januar 2011 - 11:55

Maria Amelie islandsk statsborgerskap

Episode 2, eller var det 4 i denne såpeserien fortsetter, går hotell Cæsar en god gang. Det var helt riktig slik det ble gjort.
2011-01-28T11:02:51

Terje bunes Terje Bunes

28. januar 2011 - 12:02

maria.

da kan hun vel bosette seg på Island da.
2011-01-28T11:03:18

Anita larsen Anita Larsen

28. januar 2011 - 12:03

Må faktisk bare flire:-)

E det rart det går til helvete me både det ene og det andre på Island visst man har slike politikere der hahaha.De får ta alle papirløse som er i Norge og la dem få Islansk pass ,så kansje sitte de igjen me den møkka til slutt også.M A er det faktisk ikke synd på.Det er mange som har vært her både lengre og som ikke "kriminelle"som kansje hadde fortjent mere hjelp enn hva hun har fått.Syns det er forunderlig at hun har oppholdt seg,bodd her,gått på skole.jobba her uten lovlig pass og alt.Ja det er mange som sitter rundt om som har hjelpt henne gjøre ting som er ulovlig.Hun har jo ikke pass,oppholdstilatelse eller arbeidstilatelse og alt har hun gjort i landet vårt me god hjelp av andre.Mon tro om noen har blitt kalt inn på teppet fra alle de plassene hun har gått ulovlig? De som sitter i styre og stell på skoler og lignende.De er jo medsammensvorne til kjeltringpakket!.Men vi vet jo fra før at visst du bare e kriminell ,så kommer du fort inn til Norge og får god hjelp til det meste!Mange som sitt å ler ta Molbolandet Norge og Stoltenberg regjeringa.Føle me faktisk litt flau over å være Norsk+MA får sikkert god hjelp ta onkelen sin til å komme tilbake om hun bare "jobba "litt på si for den gjengen hahahahahahahaSier bare fy fan!Fjern skylappene folkens !!!
2011-01-28T11:10:11

Michael Andersen Michael Andersen

28. januar 2011 - 12:10

Inn kjøkkenveien

Hvis ho Amelie kommer seg inn i Norge via "kjøkkenveien", som i dette tilfelle er Island, håper jeg hun får kjempe dårlig samvittighet og føler at ho egentlig er veldig uvelkommen i Norge. Kan ho ikke bare reise til Island og bare bli der. Å tvinge seg inn i Norge er vel ingen tjent med. Norsk politi kan jo f. eks arrestere henne for svart arbeid og skattefusk hvis ho kommer inn "kjøkkenveien". Utvise Amelie og foreldrene hennes er det eneste riktige her. Noen i Russland lider økonomisk pga denne familien.
2011-01-28T15:25:20

Ivar Simonsen Ivar Simonsen

28. januar 2011 - 16:25

Der sa du det....

...men de som lider på grunn av denne familiens økonomiske sprell har vel ikke søkt lykken i Norge? Skjønt hvem vet?
2011-01-28T11:11:33

Per Ivar Aamodt Per Ivar Aamodt

28. januar 2011 - 12:11

Island

Island er et land som selv velger sin innvandringspolitikk. men de er et eøs- land og også med i shengen.
Da plikter de å legge seg på en linje som norge faktisk gjør.
noen nyanseforskjeller er det imidlertid.
De kan f. eks gi henne opphold på grunnlag av hennes familiesituasjon eller arbeidstillatelse fordi hun har god utdannelse.
utdannelsen er utført under falskt navn men hun har vist at hun er verdig ved å bestå allikevel.
har hun opphold på island kan hun reise fritt til norge pga schengenavtalen.
arbeidstillatelse får hun hvis hun har det på island.
jeg ser ikke noe galt i det. det er opp til island.
men jeg frykter at mange andre med avslått asylsøknad vil prøve å gjøre det samme. Dermed gjør Island seg selv en saftig bjørnetjeneste ved at de vil få en strøm av like mange tragiske skjebner som velter inn til reykjavik.
Ikke alle er like sympatiske og flinke som M A men det er ikke rom for å forskjellsbehandle på sympati.
2011-01-28T11:16:07

Jan Erik Hansen Jan Erik Hansen

28. januar 2011 - 12:16

I

tilfelle er det på tide å bryte all samarbeide med Island. Forøvrig. DRITT LEI HELE MEDIEOPPSTYRET I DENNE SAKEN. VIRKER SOM PRESSA ETC PÅ LIV OG DØD SKAL HA HO INN I LANDET.
2011-01-28T11:17:13

Jonny A Jonny A

28. januar 2011 - 12:17

Norske

Hvis Island indirekte blander seg inn i norsk asylpolitikk, noe jeg tror flertallet der borte ikke ville tenke på engang, er jeg ganske sikker på at norske myndigheter vil sette inn tiltak som vil få dem til å tenke seg om to ganger. Jeg kjenner ikke dem som har fremmet dette forslaget, men vil ikke bli overrasket om de har hatt kontakt med Amelies støttespillere i Norge. Kampanjen fortsetter...
2011-01-28T11:25:07

Kåre Kristoffersen Kåre Kristoffersen

28. januar 2011 - 12:25

Nordmenn er ikke så¨varme mennesker.

Stemningen i leserinleggene forandret seg mye i løpet av 48 timer da Maria Amelie ble kastet ut av Norge. Mange av de norske velgerne er nok noen føyelige lam som er lette for Stoltenberg å lede.
Maria Amelie og hennes familie hadde kommunistiske politikkere, mafia, illsinte innvestorer og deres torpedoer etter seg. Hennes onkel som var forsvarsminister i Russland kastet dem ut av Russland. Stoltenberg sto i stortinget og sa at de som trengte beskyttelse skulle få det. Har ikke noen i UDE, norsk rett og statsministeren vist uforstand i deres tjeneste? Ikke mye tegn til varme hos disse menneskene i hvertfall.
2011-01-28T11:36:29

Solveig hagen Solveig Hagen

28. januar 2011 - 12:36

Hva mener du?

Skal vi være varme mot de som svindler og lyver for oss?
Skal vi bare la folk få det de selv ønsker?
Har denne samalova blitt torturert enda i russland, har hun vært i livsfare der borte?
Kanskje du og de andre som deg kan begynne å sette litt lit til våre folkevalgte og deres handlekraft og viten. I denne saken er det gått helt fint, ingen er blitt skadet.
2011-01-28T11:27:38

Ole-Johnny Huseby Ole-Johnny Huseby

28. januar 2011 - 12:27

Russer

Marie Amelie er russer. Og Russland er for russere. Det er der hun er fra. Nå må ikke Island blande seg inn bare for å "snikinvandre" en person som ikke har til hensikt å bli på Island, men bare for å få henne videresendt hit. Husk at hun er bare en av mange. Hun har bare den fordelen at hun har fått altfor mye omtale i media.