
– Vurderer å endre reglene for arbeidsinnvandring
Dagens regelverk vil føre til at Maria Amelie får innreiseforbud til Norge i ett eller flere år etter utvisningen. Da vil heller ikke en ny søknad om arbeidstillatelse bli behandlet.
Sent i går kveld hadde imidlertid Regjeringen en mulig løsning, skriver Aftenposten.
– Hvis det avdekkes, i denne konkrete saken eller i andre saker, at vi har et regelverk som ikke er hensiktsmessig når det gjelder arbeidsinnvandring, er det helt naturlig for Regjeringen å se på regelverket som regulerer dette, sier Pål K. Lønseth (Ap), statssekretær i Justisdepartementet.
Han presiserer at asylvedtaket ligger fast, og at hun dermed må reise ut av Norge. Hvis Marie Amelie søker om arbeidstillatelse fra Russland, vil man også kunne vurdere å endre reglene, ifølge Lønseth.
– Det er viktig for meg å si at Regjeringen ikke behandler hennes asylsak, og heller ikke hennes arbeidssøknad. Hun må som alle andre søke arbeidstillatelse fra hjemlandet. Men i den grad det viser seg å ligge noen urimeligheter i regelverket, også i utvisningsreglene, som hindrer kloke hoder å komme til Norge, skal vi vurdere det hvis problemstillingen dukker opp, sier han.
Regjeringens løsning betyr at den slipper å instruere UDI, endre på forskrifter eller stoppe et eventuelt utvisningsvedtak. (©NTB)

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Ingar Nilsen
16. januar 2011 - 10:42
Det er rart
Hva med de tusen andre som er her ulovlig?
Lass Ssal
16. januar 2011 - 12:52
Hun er ULOVLIG
Nicolai Myklebust
16. januar 2011 - 12:57
Krekar er da ikke i Norge
16. januar 2011 - 13:23
Riktig
Jo Da
16. januar 2011 - 13:21
Dette er en kampanje fra en pressgruppe
Dette er reusltatet av innsatsen til en pressgruppe, papirløs-kampanjen, som bruker denne kvinnen som redskap.
De vil forandre innvandringspolitikken til å passe sine interesser bedre og har liten respekt for våre demokratiske spilleregler.
De hevder Norge mangler demokrati og Norske Lover respekterer de kun når de går i egen favør.
Motiv for opphold i Norge kan være forskjellig.De fleste har hørt at Norge skal være et bra sted med et sosialt system som tar vare på deg. Er du flink og villig, kan du gjøre det riktig bra.
Mange har et forklaringsproblem og forsøker tilpasse søknaden sin etter argumentene som må til for å få oppholdstillatelse. Til dette får de hjelp av et norsk hjelpeapparat og norske advokater, -gratis, - staten betaler.
Men så hender det at de likevel ikke tilfredsstiller gjeldende krav for oppholdstillatelse, selv etter statsfinansiert hjelp til å søke.
Da kommer kravet om at reglene skal forandres - til å tilpasses innmvandringen.
MEN:
Innvandringen vi ser nå er i realiteten en folkevandring, slik det ofte har vært gjennom historien.
Folk flytter til områder hvor det er enklere å livberge seg, og kanskje å finne lykken.
Befolkningsveksten verden nå opplever har vi aldri sett maken til.
Mange steder er ikke ressurser nok til alle, og folk ser seg om etter bedre steder å leve.....
Noen kommer også hit..
Spørsmålet nordmenn må stille seg, i dag, er hvilke interesser vi skal ivareta fremover.......
.... og hvilke spilleregler samfunnet vårt skal ha,
.... og hvem som skal utforme disse spillereglene.
Kampen om å overleve vil bli hardere
Frida FREDRIKSEN
16. januar 2011 - 13:52
Bare et menneske...??
Men bak seg har hun i alle disse årene hatt en maktelite som jobbet for henne.
Hvordan har hun greid alt med falsk ID?
Alle andre må vise til papirer,ID hvem du er.Hvordan har hun greid seg uten?
Her har både hun og mange med henne brutt loven.
Og det vil mange i dette landet belønne.
Walter Langøen
17. januar 2011 - 13:39
Ja, du kan så si, Ingar N.
Og de folka KAN demonstrere! De demonstrerer seg rett inn i regjeringskontorene om de så vil.
De kan naturligvis ikke gå i demonstrasjonstog for alle asylsøkere med avslag. De har jo fete jobber de skal ta vare på, også.
Nils -ecopower-
16. januar 2011 - 10:51
Vi er heldige ...
16. januar 2011 - 10:52
Urett
Lass Ssal
16. januar 2011 - 12:53
ULOVLIG
Ronny Whitebear
16. januar 2011 - 10:55
Her var det mye folk med
Øystein Ålykkja
16. januar 2011 - 11:07
Sette seg inn i saken?
Lass Ssal
16. januar 2011 - 12:58
ULOVLIG
Jarl Waage
16. januar 2011 - 11:12
Her var det mye.....
Når det gjelder "smutthull" til å få endret loven, ja så er det kun alene for å slå politisk gevinst. Her burde regjeringen stå fast bed regelverket som det er i dag, dette vil de tjene på i lengden.
Tilslutt "Kvitskjegg", hva slags empati skal en ha for for de som kommer ulovlig til landet og utnytter dette fullt ut? Se på bakteppe for hvem som står bak denne kampanjen....så forstår du.Over tusen lignende saker hvor ikke en kjeft på ytterste venstre leer på en finger og ei heller mobiliserer.....
Ronny Whitebear
16. januar 2011 - 15:59
PS.Whitebear betyr
Arnfinn Norheim
16. januar 2011 - 12:36
Sette seg inn i saken?
16. januar 2011 - 14:29
lurt å sette seg inn i saken
De tar utgangspunktet i Norsk lov... noe som er rett.
Du lar følsene overstyre Norsk lov... slik kan vi ikke tolke regler eller sette de til side på bakgrunn av følseslivet til enkelte borgere.
Om man skulle brukt følseslivet til dommere og jury i rettssaker ville det blitt cowboy tilstander med rett/feil jury...
Dag Remen
16. januar 2011 - 11:21
Lovverk
Noen må ofte lide før forandringen kommer.
Reidar Strand
16. januar 2011 - 11:29
HVORFOR BRUKE IDIOTISKE DEKKNAVN
Odd Johannessen
16. januar 2011 - 13:00
Dekknavn eller aliaser.
Frida FREDRIKSEN
16. januar 2011 - 14:00
Likhet....??
Mener ar ALLE må behandles likt på ABC siden også.
Dvs. bruke riktig navn som alle oss andre .
Ut med de "navnløse".
16. januar 2011 - 13:41
Hvorfor bruke idiotiske dekknavn?
Da jeg registrerte meg på ABC, var det streng beskjed om å bruke fullt navn. Ganske oppsiktsvekkende å se at de fleste med dekknavn er dem som skriker høyest opp om likhet for loven. En av dem er "Jonny A". Hva med å starte med likhet for alle som kommenterer på ABC? Før dere hyler opp om likhet for loven, begynn med dere selv!
Frida FREDRIKSEN
16. januar 2011 - 14:03
Enig!
Reidar Strand
16. januar 2011 - 14:04
AD BRUK AV DEKKNAVN
16. januar 2011 - 15:52
OK.
Skulle gjerne ha redigert teksten og utelatt disse to nå, men dette blir umulig ettersom det allerede foreligger svar på kommentaren min.
Jonny A
16. januar 2011 - 14:26
Feighet?
Dessverre finnes det en del mennesker som virker så aggressive og useriøse på disse sidene at man kan føle seg nødt til å beskytte sin identitet til en viss grad. Ikke noe problem for noen med et vanlig etternavn, men hvis det er sjeldent er det det samme som at man kan bli kontaktet på andre måter. Det er det ikke alle som ønsker. For meg er det et prinsipp. Jeg ser ikke noe problem med å bruke et alias så sant man ellers er saklig og seriøs. Det er hovedsaken.
Skjønner jeg deg rett hadde du gjerne sett at man la ut fullt navn, adresse og helst telefonnummer også???
16. januar 2011 - 15:54
Adresse og tlf.nr.
"Vanlig etternavn"...:
Jeg står oppført på ABC med mitt navn. Så vidt jeg vet, er det kun to i Norge mad navnet Gunnar Celius.
Ha en flott søndag!
Jonny A
16. januar 2011 - 16:48
Du har helt rett
ABC har den info som trengs for å få kontakt med den enkelte person ved behov. Også min!
Om jeg f.eks. hadde stått oppført som "Jens Jensen", hva hadde det i så fall hatt av verdi? Jeg hadde da hadde vært en av over 100 med dette navnet her i landet. Kan ikke se at det hadde gjort noe fra eller til. Du hadde fortsatt ikke visst hvem jeg var.
En fortsatt god søndag til deg også.
Ronny Whitebear
16. januar 2011 - 15:54
nå er vi tilbake til det jeg
Du nevner at det er idiotisk med navn som bla.Ronny Whitebear,jeg hetter faktisk det.Men det er vel ikke viktig i denne sammenheng.Ps.Gunnar Celius er det ditt navn?
16. januar 2011 - 16:05
Så skjønt enig!