
Nå tror hun på ny fiskeindustri
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) gikk denne uka ut med optimistiske signaler om at det kan blomstre opp ny fiskeforedlings-industri langs norskekysten - idet nyheten kom om nok et rekordår for norsk sjømateksport.
Det skjer sju år etter at Berg-Hansen innad i NHO var med på å stifte den kunstige grasrotorganisasjonen Kysten inn i EU.
Den prediket at foredling i Norge var håpløst så lenge landet står utenfor EU.
Ser potensial
- Hvilket potensial ser du i dag for å foredle mer sjømat i Norge og dermed øke eksportverdien?
- Du kan ikke øke uttaket av villfisk særlig. Og i oppdrett vil vi ikke øke biomassen i år. Så skal vi øke verdiskapingen, noe samfunnet har behov for, så er det gjennom å øke verdien av det råstoffet vi allerede tar opp, sier Lisbeth Berg-Hansen til ABC Nyheter.
- Vi vet jo at alt råstoffet vi tar opp, blir foredla en eller annen plass – og minst i Norge. Mesteparten blir foredla alle andre plasser. I Kina, Polen, Danmark…, legger hun til.
- Penger og omdømme
- Vi ser at de som driver foredling i havbruksnæringa, tjener penger de også. Både av bedriftsøkonomiske grunner, av nasjonaløkonomiske grunner bør vi foredle mer her, sier fiskeriministeren.
- Og enda viktigere for havbruksnæringa, er at skal du ha mulighet til å vokse i sjømatnæringa, må du ha legitimitet og godt omdømme i folket, fortsetter Berg-Hansen.
Det er strid om tillatelse til å opprette havbruk i enkelte områder.
- Med å øke sysselsettingen lokalt, kan du få forståelse for å ta i bruk nye arealer, sier hun.
Kan skje i år
- Og ny foredling går det an å få til i 2011?
- Absolutt. Helt klart. Både på villfisk og oppdrett, selv om potensialet er størst på havbruk. Utfordringa på hvitfisk og annen villfisk er sesongvariasjonene. Når alt råstoffet blir tatt opp tre måneder i året, er det ikke enkelt å være foredlingsindustri.
Derfor har jeg nå i forbindelse med torskereguleringa gitt større andel av faste fartøykvoter. Da kan den enkelte båten samarbeide med bedrifter på land om å spre uttaket over hele året. Og prisen på torsk er høyere på høsten når det er lite fisk, enn i februar.
Hva med utenforskapet?
- Hvor avgjørende ser du i dag EU-medlemskap sammenliknet med industristruktur, geograf og lønnsnivå i Norge, for muligheten til fiskeforedling her til lands?
- Det kommer an på foredlingsgraden. Jeg tror ikke vi kan konkurrere for eksempel på røkelaks. Der er tollsatsen altfor høy. Men vi kan konkurrere på andre ting. Du kan for eksempel skjære laksen i filet.
- Toll hindrer også foredling av sild. Så har du utfordringen med lønnskostnader i Norge. Samtidig har vi en veldig effektiv arbeidsstokk. Det kompenserer for lønnsnivået, framholder Lisbeth Berg-Hansen.
Les også: Grieg Seafoods vil industrialisere Finnmark.
Kysten inn i EU gikk inn i dødvanne og ble nedlagt i 2007. Det ble opprettet av diverse NHO-foreninger etter råd fra Burson-Marsteller om opprettelse av en kunstig grasrotorganisasjon, såkalt "astroturf". Det eneste som er igjen, er en passiv hjemmeside.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Tony Holm
6. januar 2011 - 13:59
Til Vermes
Kurt Kristoffersen
6. januar 2011 - 14:39
kommentar.
6. januar 2011 - 14:52
Hun tror......(trallalla)
6. januar 2011 - 15:00
Bjurstrøm vil vri næringa ut av skatt!
Da popper Lisbeth Berg-Hansen opp og går inn for vidreforedling som alternativ.
Ja for i tråd med partiets linje, så må ikke noen ting hindre næringen i å maksimere sine inntekter. Hverken bøter eller skatt, bør bli betalt.
Så kan denne gamle NHO kjempen, fortsette å ta fra folk langs kysten fiskerikvoter og rettigheter. For de nye sosialdemokratene som styrer tilhører en helt annen divisjon. Hvor folklighet blir sett på som sandkorn i ett effektivt utbyttingssystem!
For alle vet at det mest effektive system for fiskeridistrubisjon er å foredle der hvor markedet er.
6. januar 2011 - 15:18
Der ser vi
Norge trenger helt sikkert ikke å være med i EØS heller.
Tony Holm
7. januar 2011 - 17:24
Helt riktig, vi trenger ikke
EU er mer avhengig av oss enn hva vi er avhengige av dem. Men dette hjelper fint lite når vi har internasjonalister i regjering som på død og liv skal innføre alle EU-direktiver vi får i postkassa i norsk lov. Jeg syntes direkte synd på dommere som nå må holde oversikt over hvilke norske lover som gjelder og hvilke EU-direktiver som har tatt over.
Les denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3741194.ece
Odd Johannessen
7. januar 2011 - 18:37
Ja, ikke sant!
Åge Thorsen
6. januar 2011 - 16:16
FISK UTENFOR EØS OG EU
Vi kunne solgt all fisk i Norge som ferdigvare i forskjellige varianter.
Jeg var første Skandinav på flere amerikanske matmesser. Tok 5 år i køen å komme inn. Import skatt til EU?. Hvem betaler den sa tyskerene, kundene selvfølgelig, ikke eksportørene.
SI OPP EØS AVTALEN OG LA EU STÅ MED HATTEN I HÅNDA OG SPØRRE OM DE FÅR KJØPE.
Odd Johannessen
6. januar 2011 - 16:24
LOL
Kan ellers ikke se for meg EU-landene stiller med hatten i handa!
Odd Johannessen
6. januar 2011 - 16:20
U-landet Norge.
For ikke lenge siden gikk jeg forbi en fiskedisk i Kiel. Der lå det en lekker røkelaksside. Jeg spurte damen bak disken hvor den kom fra. Det får vi fra Norge, svarte hun. Vi kjøper masse slikt fra Norge.
Sannheten fikk jeg vite etterpå: Tyskerne importerer hel, ubehandlet oppdrettslaks. Der blir den ferdigbehandlet og røkt for å unngå importtollen til Tyskland!
Du verden, du verden så smarte vi er!
Oddmund Markussen
6. januar 2011 - 18:28
foredling
Odd Johannessen
7. januar 2011 - 11:57
Ja, ikke sant!
Henry Hansen
6. januar 2011 - 20:35
Lisbeth Berg - Hansen.
Odd Johannessen
7. januar 2011 - 11:46
Neida!
Du eier en liten skog. Istedenfor å selge tømmeret direkte til Tyskland, setter du opp en gårdssag og sager bygningsmaterialer. Din nabo er ganske fiks. Han får konstruert et hus som han lager byggesett til. Så selger han dette til Tyskland, der ferdigstiller han hus som han monterer med norske håndverkere iTyskland Fiks ferdig med nøkkel i døra til sluttbruker. Og alle pengene i norske lommer.
Men akk alas - det hele lar seg dessverre ikke gjøre på grunn av toll og avgifter siden vi ikke er med i EU.
Det er noe sånt hun mener.
Sigurd Grytten
7. januar 2011 - 18:44
Det blir ikke mer sant av at du gjentar det Vermes
Vermes skrev: "Kysten inn i EU gikk inn i dødvanne og ble nedlagt i 2007. Det ble opprettet av diverse NHO-foreninger etter råd fra Burson-Marsteller om opprettelse av en kunstig grasrotorganisasjon, såkalt "astroturf". Det eneste som er igjen, er en passiv hjemmeside"