
Bekymret for høy barnetrygd
Det mener president Kristin Skogen Lund i Næringslivets hovedorganisasjon, NHO.
Onsdag avholdt hun og NHO sin årskonferanse under tittelen Velferdsfellen.
Der var budskapet at for gode trygdeordninger på sikt kan undergrave velferdsstaten og oppmuntre folk til å slutte i jobb. Kort og godt at trygdeordningene er for sjenerøse.
Barnetrygd lokker
- Ja, er norske trygdeordninger for sjenerøse, Kristin Skogen Lund?
- Jeg har lyst til å være forsiktig med å si noe sånt. Men det er eksempler på at det ikke alltid lønner seg å arbeide, særlig for dem som har forsørgelsesoppgaver, sier hun til ABC Nyheter i en pause på konferansen.
- Hvis du er lavlønnet og har mange barn, kan du tjene mer på trygd enn å stå i jobb, sier NHO-presidenten.
Les også: - Marsj inn i, ikke ut av arbeidslivet.
Forbeholden Bjurstrøm bekrefter
- Ja, man har noen eksempler på at i situasjoner hvor du har veldig mange barn, kan barnetilleggene kanskje komme bedre ut, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm når ABC Nyheter ber henne kommentere Skogen Lunds uttalelse.
- Men gjennomgående får ikke folk bedre liv av å være på trygd, sier Bjurstrøm
- Hele diskusjonen om at det ikke lønner seg å være på arbeid framfor trygd, blir feil, sier arbeidsministeren og slår fast:
- Det er så mye velferd knyttet til det å være i arbeid framfor trygd, at det er en arrogant problemstilling i forhold til dem som ikke kan jobbe.
Les også: - NHO må ikke krisemaksimere!
Heller syk enn arbeidsløs?
NHO-presidenten nevner også et annet dilemma.
- Ved sykdom får du 100 prosent erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Ved permittering 60 prosent. Du har lavere sikkerhet ved arbeid, enn trygd, sier Skogen Lund.
Hun er også er bekymret for utsiktene til at uføretrygdedes alderspensjon ikke skal avkortes etter hvert som arbeidsfør alder i befolkningen for øvrig øker.
- Jeg forstår kravet, siden uføre jo ikke kan stå i jobb lenger. Men skal de ha bedre pensjon enn arbeidende? spør Kristin Skogen Lund.
Les også: Anklager NHO for velferds-tull.
Imot høyere lønn
- Hva med å snu på flisa og øke de lavløntes lønn hvis forskjellen til trygd blir for liten, eller til og med negativ?
- Det er vanskelig det og. Vi har ikke lovfestet minstelønn. Men den reelle minstelønnen er høyere enn i våre konkurrentland. Gjennomsnittslønnen er 60 prosent høyere enn i snittet av våre handelspartnere, svarer NHO-presidenten.
Hva er løsningen?
- Vi må finne en bedre balanse i incentivene, konkluderer Kristin Skogen Lund.
- Hva er da NHOs løsning?
- Kompetanse, kommer det resolutt fra Skogen Lund.
- Mange av de som faller ut, gjør det fordi de har for snever kompetanse og noen har manglende språk- og kulturforståelse, sier hun.
Våger å se på trygdeordningene
- Må det gjøres noe med trygdeordningene?
- Man må tørre å se på nivåene i trygdeordningene. Det skal jeg overlate til politikerne. Så blir vi gjerne med på den dugnaden.
- Det må være mulighet til å jobbe. Og så må det lønne seg å jobbe. Men vi har ikke alle svarene, sier Kristin Skogen Lund.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Rune Roan
5. januar 2011 - 18:39
Kunne jo vært en ide å ta
Walter Langøen
5. januar 2011 - 22:33
Ja, og så
Ellers har du det bra, Rune R.?
Rune Roan
6. januar 2011 - 19:06
Walter L: Med millionærer
Arne Solvang
5. januar 2011 - 18:50
Behovsprøvet barnetrygd kanskje ?
Irene Løkke
5. januar 2011 - 18:57
Dust
5. januar 2011 - 19:50
Tja
Irene Løkke
5. januar 2011 - 20:06
Barnehage
Nils Rodegård
5. januar 2011 - 20:31
NHO Ikke bakkekontakt
Einar Olsen
5. januar 2011 - 22:18
Herlig, Irene.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Hilda Vaa
6. januar 2011 - 17:00
barnas behov
5. januar 2011 - 20:24
Gikk du i barnehage sven even?
Og finansiere andres valg av livsstil?? Er du virkelig så korttenkt?? Er begge foreldrene hjemme med barna da? tror du ikke den av foreldrene som jobber betaler mer i skatt enn det barnetrygden er?? Og vær ganske sikker på at den som er hjemme med barna har jobbet før,og kommer sikkert til å jobbe senere og finansierer barnehagen DINE barn går på! Hvor tror du pengene til barnehagedrift kommer fra?? Det er faktisk derfor vi betaler skatt: det skal gå til forskjellige ting som ALLE på en eller annen måte nyter godt av en eller annen gang i livet. Skal jeg og min mann si at VI har ikke lyst til å finansiere barnehagen til barnet ditt,skolegang for "Eva" som tar voksenopplæring,støtte til innvandrere, sykepenger til "Tor" når han er syk.Det er nemlig mange ting ALLE som betaler skatt ikke har lyst til å finansiere
5. januar 2011 - 20:45
Ja til skatt, barnetrygd og barnehager
Men min kommentar som du reagerte på var en påpekning av at mødre som ønsker være hjemme faktisk bør ta det på egen kappe. Den kostnaden kan man ikke sende videre til skattebetalerne. Selv om jeg også tror at mor har en viktig rolle i familien og for barna.
Det norske samfunn er idag bygget rundt ideen om at både mor og far skal stå i jobb. Uansett hva du eller jeg måtte mene om en slik tanke så er den helt grunnleggene for dagens norske levestandard. Og i det perspektivet er det jeg forsvarer det skattefinansierte barnehagesystemet vi har. Det er bra for ungene, det bør oppmuntre norske kvinner til å få flere barn og jeg er for barnetrygd som en tilleggsoppmuntring for de som tar den jobben.
De som stiller seg utenfor har selvfølgelig all rett til å gjøre det, men da forsvinner altså min betalingsvillighet.
5. januar 2011 - 20:59
ja det var jo og en måte å si det på
Du mener altså at mener man ikke som politikere ,som faktisk er de som bygger opp systemet her, så skal man straffes og man skal ta goder fra de som ikke ønske/mener/tenker som andre? Iallefall hvis du er lavtlønnet!? Det er jo det du sier at det skal være kun de rike som skal ha råd til å få velge å være hjemme med sine egne barn.
Det er ikke mange årene siden det var det norske sammfunn at mor skulle være hjemme og far jobbe.Det er ikke riktig at man ikke skal ha et reelt valg om å få kunne oppdra sine barn selv,for det er flere av foreldre som faktisk kunne tenke seg å gå hjemme men HAR IKKE RÅD ,så de er rett og slett tvunget til å sende barna i barnehage for alle andre gjør det.
Jeg syntes faktisk da at barnehager skulle bli fullt finansiert av foreldrene,det er jo deres valg ikke sant? Så hvorfor skal de som ikke har barn i barnehage betale for barnehage?? "Der forsvinner min betalingsvillighet" altså,det er jo deres eget valg å ha sine barn der..
5. januar 2011 - 21:08
For syns skyld
5. januar 2011 - 21:19
Jeg kan ikke gå på vannet
Mitt utgangspunkt er at vi har det systemet vi har i Norge, og uansett politisk grunnholdning så tror jeg de fleste mener det har fungert tilfredsstillende.
Men så vil du plutselig utfordre meg til å mene noe om et ikke eksisterenede alternativ fordi du mener at det er konsekvensen av det jeg sier. Den utfordringen vil jeg ikke ta fordi det handler om noe helt annet enn det vi hittil har diskutert.
Jeg er for barnhagene som jeg ser som et godt tilbud til barna. Det er ikke enkelt for folk flest å si fra seg et slikt tilbud, men min positive holdning er at hvorfor skulle de nå det? Det er ikke i barnehagen at ungene blir nervøse og får et dårlig forhold til sine foreldre.
Og våre politikere som gjerne vil ta æren for systemet ble vel nettopp valgt fordi de lovet å få systemet opp å gå en gang for alle?
Andre har sagt at jeg befinner meg på tynn is med slike fæle synspunkter som jeg har. Mulig det, men på vannet kan jeg altså ikke gå. Selv om det virker som om du gjerne vil at jeg skal prøve.
Odd Johannessen
5. januar 2011 - 19:58
Ja, ikke sant?
Ingar Nilsen
5. januar 2011 - 21:56
Irene Løkke, kjøp deg en kalkulator
Spør de som jobber som kursleverandører for nav om hvor mange som ikke VIL ut i arbeid!
Tenk før du snakker!
Irene Løkke
5. januar 2011 - 22:27
Klassekampen?
Jan-Ove Lorentzen
5. januar 2011 - 22:17
dust
Walter Langøen
5. januar 2011 - 22:50
Irene!
Vero Vatne
5. januar 2011 - 18:57
Behovsprøvet hadde vært lurt ja!
5. januar 2011 - 19:54
Behovsprøving
Kanskje det er like lurt å beholde dagens system som det er. Ikke veldig godt, ikke veldig dårlig, men noen av alternativene tror jeg blir ganske mye dårligere.
Geir Ove kittelsen
5. januar 2011 - 19:08
970 kr
Tommy Eriksen
5. januar 2011 - 22:37
Etikk?
Og så var det vet etniske du mente?
Bjørg Jacobsson
5. januar 2011 - 19:09
Høy barnetrygd.
Bård Finckelsen
5. januar 2011 - 19:22
Lønnsomt?
Det er da vel ingen som kan fø et barn på barnetrygd.
Man må jo sammenligne ut fra samme kriterier.
Det er da mye større utgifter med et barn i måneden enn det man får i barnetrygd. så skal man gjøre noe med den så må den økes.
Også sier de at det er feil at uføretrygdede kan få høyere trygd enn arbeidsføre. jeg skjønner ikke problemet. de som jobber og er arbeidsfør har en reel mulighet til selv å bestemme hvor mye de skal tjene. er du ufør så er du prisgitt det du får i trygd i en kansje lang periode. dette gjør at uføre har mye mindre sjanse til å legge tilside penger.
Hvorfor skal ikke en syk person ha lov til å ha en inntekt det går ann å leve av. og de fleste som vet noe om hva som skal til for å få godkjent en uføresøknad vet at. å bli uføretrygdet er ikke noe man velger å bli.
Er det ikke nokk at en person som har fått en varig sykdom som setter personen ut av arbeidslivet og reduserer inntekten til det halve.
om ikke vi skal mobbes av NHO i tillegg.
5. januar 2011 - 20:02
Misforstått
Bård Finckelsen
6. januar 2011 - 13:11
Hjelper ikke
en annen ting ar at har mann mange barn og de vokser opp å får jobb så vil de jo betale mer til felleskapet en den familien som har færre barn.
Einar Olsen
5. januar 2011 - 19:25
Javisst.
Årsaken til ikke å være såkalt vellykket (etter de velsituertes normer) er mange og forskjellige. Alt fra sykdom, arbeidsledighet, uføretrygdet og oppvekst/miljø. Altså, for det meste uforskyldt.
Behovsprøvet: JA! La oss starte med NHO-President Kristin Skogen. Regner med at hun regner med å være blandt de vellykkede. (kanskje til og med for vellykket til å ha tid til å ha barn selv?) Og siden hun er så bekymret og tar opp emnet, så er hun vel villig til å være "forsøkskanin"?
Einar Olsen. Fredrikstad.
K. B.
5. januar 2011 - 19:29
Barnetrygd
En annen sak er det at NHO ønsker flere arbeidstakere her i landet. En måte å få dette til på er faktisk å legge til rette for større barnefamilier igjenn. Ikke rart det går dårlig med mange norske bedrifte med ett så snevert syn.