USA-ambassadører: Norge naive og uhjelpsomme
Dette fremkommer av lekkede dokumenter som nettstedet WikiLeaks har fått tilgang til, og som er vurdert og publisert i et samarbeid mellom Svenska Dagbladet og Aftenposten.
Avisene skriver om en rekke brev fra den amerikanske ambassaden i Oslo til amerikanske myndigheter som forteller om et merkbart kjøligere forhold mellom Norge og USA etter at den rødgrønne regjeringen kom til makten.
– Bånd er truet
Hele den rødgrønne regjeringen, ledet an av utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap), miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) og daværende finansminister Kristin Halvorsen (SV) distanserer seg fra USA, skrev USAs ambassadør til Norge fra 2006 til 2009, Benson K. Whitney i 2006.
«Om dette ikke kontrolleres, kan det true selv våre næreste bånd til Norge (sikkerhetstjeneste og militært samarbeid)», heter det i brevet.
Regjeringspartiet SV stemples som «mildt sagt uansvarlig».
Advarsler
I brevet, som Whitney skriver i forkant av daværende viseutenriksminister Josette Shiners besøk til Norge i mai 2006, heter det også:
«De siste fem månedene har vært ville, med nye og overraskende utspill – fra å lansere ideen om sikkerhetsdialog med Iran til at norske tjenestemenn har blitt enige om å møte Hamas-representanter».
To år senere, i 2008, er tonen like skarp. Da slår Whitney fast at en rekke beslutninger innebærer reelle og strategiske endringer, han advarer mot å tro at USA og Norge har felles interesser og skriver at «dette er ikke det Norge mange husker».
– Uhjelpsom
Også den sittende USA-ambassadøren Barry White har rapportert kritisk hjem. I forkant av president Barack Obamas besøk til Oslo for å motta fredsprisen i fjor, skrev White at Norges deltakelse i fredsprosessen i Midtøsten hadde utspilt seg.
Ifølge Aftenposten skrev han at Norge spilte en «stadig mindre, ofte uavhengig og til tider uhjelpsom rolle» i det konfliktfylte området.
White kritiserte også Norges sterke tro på å engasjere alle, inkludert Hamas. (©NTB)

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Walter Langøen
14. desember 2010 - 10:29
Der fikk vi
Har Norge tradisjon for å se hvor pengene de øser ut, blir av? Hva de blir brukt til; hvor de havner? Var det tilfeldig at palestinernes ubestridte leder Yassir Arafat døde som en av verdens rikeste menn?
Hvem har Norge støttet økonomisk? Hamas, Erik Solheims hjertebarn; tamiltigrene,...for å nevne noen.
Hadde det vært en republikansk president i det hvite hus, hadde Stoltenberg & co. ikke leet på øyelokket. Men nå er det favoritten over alle favoritter som sitter der, og da er det en sjanse for at stuasjonen blir tatt mer på alvor.
Norge uten vennskapelige forbindelser med USA, er en så enorm utvikling at den røde gjengen får bare håpe på at Russland er villige til å tre inn istedet. Vi er jo naboer, og Norge har stor erfaring med å tilpasse seg vår mektige nabo i øst. Derfor er russisk overvåking av norske politikere et ikke-tema. Siden det er russerne, gjør man som strutsen og begraver hodet i sanden. Amerikanerne derimot...!!!
Svenskene har bedt om hjelp fra amerikanernes FBI. En utenkelig situasjon i Norge der amerikanerne nettopp har fått rasende reaksjoner på at de har våget å holde øye med folk som fremdeles vil ha "væpna revolusjon."
For vi er ikke kommet lenger i dette landet enn at slike folk finnes fremdeles. Pluss noen andre uten å gå i detaljer om det.
Men ingen fare, sier strutse-politiet og sjefstrutsen Knut Storberget.
Niri Baklid
14. desember 2010 - 10:32
Ganske kunnskapsløst
Kenneth Wulff
14. desember 2010 - 11:05
Nei Niri,
Arnfinn Norheim
14. desember 2010 - 12:13
Skjerp deg Wulff
Kenneth Wulff
14. desember 2010 - 12:59
Skjerp deg Arnfinn.
Men det er jo slik det er her inne, noen kommenterer for å kommentere.
Uten mening og hold.
14. desember 2010 - 11:37
God
Niri Baklid
14. desember 2010 - 11:40
Ja, f.eks. at Yassir Arafat
Walter Langøen
14. desember 2010 - 18:05
Niri, Niri...
Det koster å leve det gode jet-set livet på vestre Seine-bredd. Bare spør fru Arafat.
Det sies at hun fremdeles savner Saddam Hussein sønnene Uday og Tuday; du vet de som var kjent som "playboyene fra Bagdad" som raste nedover Champ Elysee i Ferrariene sine på deres evige jakt etter unge damer.... osv..." De var så festlige..."
Kim il Song, herskeren i Nord Korea, har verdens største samling av luksusbiler. Rolls Royce, Bentley, osv. Men det visste du vel, Niri?
God jul til deg. Hilsen WL
Terje Johannessen
14. desember 2010 - 15:24
http://www.abcnyheter.no/node
Dette er dagens utgave av hva DAGENS ambassadør mener.
Jeg tor at bombastiske karakteristikker og uttalelser bør man være forsiktig med.Hva som er sant og opplest og vedtatt den ene dagen kan vise seg å bli sterkt moderert neste dag. Men kanskje du vet mer hva amerikanerne mener , enn amerikanerne selv vet Walter?
Niri Baklid
14. desember 2010 - 10:28
Interessant å vite
Walter Langøen
14. desember 2010 - 10:45
Heller tvert om.
Jeg hadde trodd at foruten Norge, ville Sverige være det europeiske landet som var mest anti-amerikansk. Men det ser ut til at Norge troner alene der tatt i betraktning at svenskene har bedt USAs FBI om hjelp i forbindelse med eksplosjonene. Norge i samme situasjon, be om FBI hjelp er som å be paven konvertere til islam. Like utenkelig altså. Og amerikanerne og alle andre har nok fått med seg at den antisemittiske rasismen har vind i seilene i Norge. Akademisk boikott, kunstnerisk boikott, boikott av Jaffa-appelsinene, verdens beste appelsiner, pluss pluss.
Niri Baklid
14. desember 2010 - 11:01
Du har hørt om Nato
Walter Langøen
14. desember 2010 - 11:17
Kan vi
Jeg vet ingen som har misbrukt "folket" mer enn de sosialistiske akademikerne. Ingenting har vært bedre å skjule sine hensikter bak enn folket. Som el jefe y commandante Fidel Castro, advokaten fra beste cubanske middelklasse, gjorde i 1959, verdenshistoriens lengstlevende diktator. Han brukte "folket" i sitt maktbegjær.
Og ble alle sosialisters store helt. Angiver - staten til tross.
Per H Forsberg
14. desember 2010 - 11:03
PERSPEKTIVLØST
Kjell Rue
14. desember 2010 - 12:35
Siste kommuniststat!
Ikke for ingenting at alle spioner tatt i Norge kommer fra den røde siden!!
Ikke for ingenting at det er politikerforakt i Norge!!!
Og i allefall en klar grunn til at USA er skeptiske til den norske rødgrønne regjeringen som flagrer hit og dit og bare har sansen for å jobbe med personlige interesser, for å oppnå personlig fordeler. Se "landsmoderen" Gro, "gi bort alle våre penger" minister Solheim og lille Jensemann. Og jammen er vår superinteligente utenriksminnister som vet alt også i ferd med det samme!!!!
Og disse styrer vårt land - hvorhen?
Bjørn Weld
14. desember 2010 - 11:19
Fred i Midt-Østen?
etter at staten Israel ble opprettet. Fred blir det når Hamas og
fundamentalistiske muslimer anerkjenner Israels rett til å eksistere.
At Norge kan finne på å støtte Hamas uten først å kreve at Hamas
skal anerkjenne Israel innebærer at Norge underholder konflikten og
er med på å skape ufred selv.
Niri Baklid
14. desember 2010 - 11:46
Hva har USA klart
Bjørn Weld
14. desember 2010 - 12:13
Hva har Norge klart
Freden kan ikke kun komme utenfra som om USA
kunne tvinge det over partnene. De har og forsøkt
samtaler. Om du antyder at de burde "avvæpne"
Israel ved å kutte støtten dithen at Israel ikke skal
kunne forsvare seg, så vil det ikke bringe fred, men
utslettelse. Fred starter med gjensidig anerkjennelse.
Konflikt-araberne har ikke anerkjent Israel. Det
burde Støre ta inn over seg.
Bjørn Eirik Gundersen
14. desember 2010 - 10:30
Til Walter
God Jul til deg med håp om at du ikke blir utsatt for "rødgrønne Nisser".
Walter Langøen
14. desember 2010 - 11:04
Hei Bjørn Eirik!
Jeg holder meg til gamlenissen som er, var og har alltid vært rød. Og u-politisk.
Roald Atle Furre
14. desember 2010 - 10:34
Mangler Norge kapasitet innenfor Intellekt
Harald Olsen
14. desember 2010 - 10:34
Risiko
Rolf yngve Hatlestad
14. desember 2010 - 10:57
En kan like eller mislike amerikanske ambassadørers..
Men jeg forstår Deres bekymring,når absolutt "alle" skal være med i forhandlinger. De rød-grønne må på "liv og død" inkludere alle. Bare de har bombet tilstrekkelig eller drept mange nok, skal de være med. "Å bombe" seg til forhandlingsbordet er vel en metode som er utbredt i "disse dager".
Og dette har en tendens til å føre til enten "dialog" eller knefall.
Men hvem er de første til å rope om amerikanernes hjelp, dersom en slik situasjon skulle oppstå noengang... hvem tror du !
Motto : Vi gjør som vi vil, helt til vi trenger hjelp.
Walter Langøen
14. desember 2010 - 16:47
Dette må være
Narnina H
14. desember 2010 - 11:21
Venner med alle
Norge har en snillisme politikk, noe som i det store bildet (vist hele verden hadde vært med på den) hadde vært fantastisk bra, det er en ideologi som er helt fantastisk. Men man må knuse noen egg for og lage en omelett som det heter, og vi kan ikke sitte og være redd for at man skal bli misslikt noen steder..
Med tanke på Hamas, så tenker vell de rødgrønne at vist vi viser de kjærlighet, medmenneskelighet, nestekjærlighet, vennlighet, blåøydhet og naivitet, så blir vell de også gode mennesker???? vell i en ideologisk verden så hadde jo den taktikken funka kjempe bra, vi ser den funker på barn som ikke har det så bra og som utragerer negativt, etter en runde med kjærlighet, medmenneskelighet, nestekjærlighet osv osv så endrer barna seg til det bedre, til og fungere bedre ut fra et tryggere fundament i seg selv. Men Hamas er voksne mennesker som er blitt inndroktinert med Islam, og den politikken de fører, de tenker.... jess... disse nordmennene er bra dumme, vantro hundeer... nå skal vi utnytte demmes rikdom som egentlig er vår rikdom siden de tar det opp fra jorden og jorden tilhører Allha og ikke deres Gud, så vi skal lure de rundt lillefingeren våre, og spille våre kort klokt, for de trur vi er dumme, og ikke mestrer manipulasjonsteknikkene.... det er de dumme nordmennene som blir og svi for deres naivitet og deres tro på at vi er dumme... vi skal lære demmes krigføring slik at når vi trenger det så slår vi ned mot landet deres.....
det er det de faktisk tenker og blitt oppdratt til og tenke, og dette må den rødgrønne regjeringen også se...
For og få et barn trygg, så er det bare kjærlighet som skal til ja, men kjærlighet er også og sette tydelige grenser på en god måte, og funker ikke en god måte, så må man tilpasse måten man setter den grensa på, slik at den tilpasses hvert enkelt barn, så klart vold er ikke akseptabelt.
Terje Johannessen
14. desember 2010 - 11:22
Egentlig er vel politikerne
De messer og messer i vei. Noen blir regnet for å være frafalne om man våger å mene noe annet enn" pastoren". Da må de støtes ut i kulden. Enten er man mot, eller så er man for. Det finnes vel få stater i verden, utenom Israel, som er tettere knyttet til USA enn Norge.
De som hevder noe annet bør lese historien om igjen. Uenighet skal og vil alltid oppstå, også mellom venner. Det virker oppbyggende.
Tåler ikke amerikanerne uenigheter så er det nok de som har problemet. Et godt forhold til USA er viktig, men å vise seg servil og nikkedukkende overfor dem er det bare svake politikere som gjør.
Så uttalelsene fra amerikanern viser jo at de taler mot bedre vitende.
Walter Langøen
14. desember 2010 - 17:40
Glem nå ikke
At Norge er en av de to viktigste støttespillerne til islamistene i Hamas, har også gått opp for flere og flere. At den andre støttespilleren er prestene i Iran, sier mye om hvem vi er villige " å gå til sengs med.". Vi er i sannhet annerledes-landet både i Europa, i den arabiske verden og ellers. Men så er det vel få land som har en statskanal som NRK som så entydig har formidlet venstrevridd propaganda, og bidratt til å gjøre Norge til Europas verste rasistisk antisemittiske stat. Al-NRK har mye å svare for som budbringer av islamsk ekstremisme i bl.a. Hamasistan.
Det er fantastisk at nordmenn har klart å gjennomskue falskheten. På tross av propagandaen og forsøkene på å hjernevaske dem. Det viser debattene på nettet rundt omkring.
Terje Johannessen
15. desember 2010 - 9:51
Jeg gidder ikke mer på
God bedring både til frontkjemperne og ABC-debatt.
Walter Langøen
16. desember 2010 - 11:01
Til Terje.
14. desember 2010 - 12:37
Og hva er nytt?
Selvfølgelig kan det være uttrykk for en genial norsk strategi for fred mellom Israel og palestinere, men da får tenkerne i UD ha meg unnskyldt når jeg liksom ikke greier å se det. Faktisk har jeg ikke sett at det har bidratt i noe særlig grad hverken til det ene eller andre, med det unntak at vi indirekte oppmuntret Hamas til å starte krigen mot Israel i 2008.
Norge bør selvfølgelig bidra med humanitær hjelp der det er behov for det. Men hvorfor det er blitt så viktig for norsk utenrikspolitikk å bli slått i hartkorn med Hamas og tilsvarende fascistiske bevegelser slutter ikke å forbause meg. Og derfor blir jeg heller ikke forbauset over at diverse amerikanske ambassadører tydeligvis har stilt spørsmålstegn ved norsk utenrikspolitikk.
Men det er kanskje problemet for et land som Norge der selvbildet er noe større enn vår faktiske betydning i verden. Vårt svar på den utfordringen er tydeligvis å bedrive en utenrikspolitikk med klare schizofrene trekk.