
Regjeringen sier ja til datalagringsdirektivet
Fakta om datalagringsdirektivet
* Vedtatt i EU i 2006 som en reaksjon på terrorangrepene i New York, Madrid og London.
* Har en EU-hjemmel som gjør det EØS-relevant, noe som normalt betyr at det skal innlemmes i norsk lov. Norge har som EØS-land reservasjonsrett, men denne har aldri vært brukt.
* Direktivet er omstridt i mange land, og i Norge har regjeringspartiene SV og Sp skrevet inn sin motstand i Soria Moria-II. Ap trenger dermed Høyres støtte i Stortinget.
* Motstanderne hevder at en eventuell gevinst for politiet ikke veier opp for svekkelsen av personvernet. Tilhengerne sier direktivet er et viktig redskap for politiet i kampen mot kriminalitet.
* Direktivet krever at trafikkdata, altså når kontakt ble gjort og med hvem, skal lagres mellom seks og 24 måneder. Innholdet i mobilsamtaler og e-poster skal ikke lagres. (
(Kilde: NTB)
– Datalagringsdirektivet legger opp til omfattende overvåking og er en betydelig krenkelse av den enkelte borgers personvern. Vi ønsker ikke et samfunn der staten pålegger lagring av detaljert informasjon om folks hverdagslige gjøremål, sier SV-leder Kristin Halvorsen og Sp-leder Liv Signe Navarsete.
– Den nytten politiet vil få, står ikke i forhold til den belastningen dette vil være for folk flest. Derfor har SV og Sps statsråder i dag tatt dissens i spørsmålet om implementering av datalagringsdirektivet, sier de to partilederne.
Mostandere
Alle de øvrige partiene på Stortinget, bortsett fra Høyre, er klare motstandere av DLD, så Ap må ha stemmene fra Høyre for å få flertall.
DLD gir rom for stor grad av nasjonal tilpasning, men pålegget om å lagre trafikkdata om bruk av mobiltelefon, e-post og internett er ufravikelig.
Landene kan imidlertid velge å legge seg på minimumskravene, som for eksempel en lagringstid på seks måneder
- Et viktig verktøy
– Vi ønsker å bekjempe alvorlig kriminalitet samtidig som vi styrker personvernet, sier justisminister Knut Storberget etter at regjeringen går inn for å innføre datalagringsdirektivet (DLD).
– Datalagringsdirektivet vil sikre at politiet fortsatt har verktøy for å bekjempe alvorlig kriminalitet i en tid der den teknologiske utviklingen går raskt, sier Storberget.
EØS-avtale
Justisministeren understreker at det kun er trafikkdata og ikke innhold som skal lagres og at domstolene vil avgjøre tilgang til trafikkdata i hvert enkelt tilfelle.
Regjeringen vil ha mulighet til å lagre trafikkdata om bruk av mobil, e-post og internett i inntil ett år.
– Vi ser at i de alvorligste sakene, som drap og organisert kriminalitet, er det behov for å gå ut over seks måneder. Derfor mener vi at det er riktig å ha den adgangen, sier justisministeren.
Haster
Direktivet som EU-kommisjonen presser på at Norge skal innføre har et minimumskrav for lagringstid på seks måneder.
EU er i ferd med å evaluere og eventuelt revidere datalagringsdirektivet, men Storberget mener det haster med at Norge får det samme lovverket.
– Det er helt avgjørende for norsk politi å fortsette å bruke disse virkemidlene, og vi ønsker å ha reglene på plass så fort som mulig, sier Storberget.
Saken oppdateres
(©NTB)

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Åge Martinussen
10. desember 2010 - 10:40
Data.
Roald Atle Furre
10. desember 2010 - 11:46
DEN OMVENDTE ÅPENHET ????
clear, transparent, pure.
The great wisdom is like the water in the sea:
dark, mysterious, impenetrable.
— Rabindranath Tagore
Den fullstendige overvåking av Norske borgere blir gjennomført med APs velsignelse. Hva er det vi har fått som ledere i Norge av det norske folk ? Hva er da USAs ambassades overvåking sett i relasjon til dette ? OK - Det er merkelig - at myndighetene vil kneble Wikileaks - mens de selv vil vite alt - om alle ???? Det må være den OMVENDTE ÅPENHET - det er altså OK ? Når er NOK -NOK ?
Kristian Reilly-Størkersen
10. desember 2010 - 10:50
PINGLER
Hans Fosshagen
10. desember 2010 - 10:50
Nå må noen snart våkne..
Hvor seriøst skal man ta disse AP ene?? Det lurer jeg på..
Og hvorfor den ene handa ikke vet hva den andre driver med er en gåte for meg... VÅKN OPP Herr STORBERGET, bli voksen og respekter at vi trenger et privatliv akurat som du selv ropte om da du nesten kollapset for noen år siden.. Det er ikke anerledes med oss andre forstår du..
Ingar Nilsen
10. desember 2010 - 11:43
Ja
Ingar Drevland
10. desember 2010 - 10:55
Jeg kan ikke annet skjønne
Tormod Ringvold
10. desember 2010 - 10:57
Arbeiderpartiet + Høyre = sant
Åsmund Tetlie
10. desember 2010 - 12:16
Tror du er inne på noe her.
politikk. Tidligere var Høyre et verdikonservativt parti og vernet om
privatlivets fred og hadde et øye til nasjonen og dens grenser. Det
nye Høyre har blitt ett verdi og prinsippsløst parti som ikke er til og
kjenne igjen, jeg lurer virkelig på hva de tenker de gamle konservative
i Høyre i disse dager.
I innvandringspolitikken har det tatt over Venstres politikk og blitt
puddingsliberalister, i økonomisk politikk svelger de glatt APs
politikk da skattefinasert forbruk tjener næringslivet.Taperne er som
vanlig arbeidsfolk . Her kan du se noe av globaliseringskameratene
som vil avikle nasjonalataten, enverden.no
Desverre utvikler EU seg til en faciststat med stormskritt da jeg som
ivrig jatilhenger har blitt en inbitt motstander etter ny kunnskap om
det udemokratiske monstret.
Her kan dere lese ECRIs rapport om Norge,(fjerde overvåkningsyklus)
offentligjort 24. februar 2009.
Det er dette Norge prøver og følge til punkt og prikke da vi skal være
den beste i klassen. Sverige presset gjennom FRA lagen mot folkets
vilje, det viser seg nå at det blir utvidet og brukt til politisk overvåkning.
Velkommen til EUSSR , ta dere tid til og lese.
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Norway/NOR-CbC-IV-2009-004-NOR.pdf
Jarl Waage
10. desember 2010 - 13:31
EUSSR
Hans Fosshagen
10. desember 2010 - 11:10
Svekkelse av personvernet..
Selv om dette i utgangspunktet må ha en kjennelse for andre etater, vil det være så mange personer involvert at det vil være totalt ute av kontroll.
Se bare friskt i minne de siste dager Wiikileake og politiekere og diplomaters reakjon på dette..
Ikke hyggelig for dem å lese dette, som ikke var meningen skulle ut. Og som Brath Eide sa, det må være mulig for politikkere og diplomater å kommunisere på den måten uten at det kommer ut...
Ja den muligheten ønsker jeg også, men når wiikileake avslører brudd på menneskerettigheter har pipen en lyd, og i neste sving er det Barth Eides parti som vil innføre enda mer overvåking. Og hvordan skal det siles hva som er politisk og diplomatisk svada fra ennet svada.. Det har vel Storberget som er så j...la smart tenkt ut.. ?? Det tror jeg ikke på men tydeligvis noen ...
RSt Steinrud
10. desember 2010 - 11:51
Hva skal en si?
Erling Outzen
10. desember 2010 - 12:03
Kva med Høgre?
Edvard Johan Larsen
10. desember 2010 - 12:11
Trist.
Leif Andersen
10. desember 2010 - 12:19
Og dette har vi penger til?
Hvorfor fortsetter de da og pøse på med tullestillinger i det offentlige, skjønner de ikke at dette koster penger?
Jeg stiller spørsmål om hvilke prioriteringer som gjøres nå om dagen. Det offentlige kutter i øst og vest både med utdanning og helsetjenester og sosialomsorg.
Altså, drite i vedlikehold av vei, og legg ned sykehusene. Bruk heller pengene på tiltak mot en illusjonert terror fiende og overvåkning av innbyggerne. Hvilken poletikk er det, hvem støtter noe sånt?
Det pøses ut penger på et fiktivt terror sirkus. Hva i fy og fløyte skal et lite borgjemt tettsted med et par tusen innbyggere langt bort i gokk egentlig med et terrorgjerde rundt havna til 2 millioner?
Hadde folk fått vite de egentlige summene som er blitt brukt på dette tullet, hadde folk fått fullstendig hetta.
Jeg vil da floke meg heller beholde lokalsykehuset med en kjørbar vei der til, enn dette våset EU nå skal prakke på oss.
Til vår eget beste og nasjonal sikkerhet sies det. Det er mer tydelig nå enn noen gang, at AP IKKE vet hva som er folkets beste, og neppe vil vite heller.
Noen tjener store penger på dette, og det er ikke i interessen til folk flest at dette får fortsette.
Jan Dragnes
10. desember 2010 - 12:25
Høyre
Ikke så mange parti igjen på borgerlig side da nei. Skuffende.
Vidar Lie
10. desember 2010 - 12:26
Sosialister og overvåking
Jan Dragnes
10. desember 2010 - 12:36
Vidar
Rolf yngve Hatlestad
10. desember 2010 - 12:59
Tenk deg et år med bare 1.april..
Nå er det vel lønnslippene til folk som skal legges ut, slik at de siste detaljer kan "sjekkes" med naboen, kjente og ukjente.
Bård Finckelsen
10. desember 2010 - 12:44
Hårsåre i ABC
og da spesielt i udemokratiske diktaturer som vi ikke vil sammenligne oss med. men da jeg sammenlignet Ap med styresmakter i gamle sovjet og trakk paraleller til hvordan Stasi overvåket sine egne i Østtyskland tidligere. ble detr tydelig for mye kritikk av den sosialistiske siden i norsk politikk. komentaren ble fjernet. men dette har vi jo sett før. at blir kritikken av AP,s måte å presse fram sitt syn og sin politikk for stor så knebles det.
Poenget mitt er at det er ikke noe forskljell på å overvåke hvor jeg sender eposten min en det er med brevkontroll. heldigvis sies det at de ikke skal ha tilgang til innholdet enda. Men det kommer når de finner ut at det finnes mennesker der ute som ikke vil følges fra vugge til grav av den sosialdemokratiske bevegelsen.
10. desember 2010 - 14:20
ABC er relativt liberale.
Foretrekker heller det enn Dagsavisenens forhåndssensur og styring av hva som skal publiseres.
Jan Petter Breivik
10. desember 2010 - 13:07
Merkelig ?
Hans Fosshagen
10. desember 2010 - 21:42
Godt sagt..
Kjærlighet gjør blind..
Men derfra til de grader å ignorere folket er uansett både frekt og uansvarlig..
10. desember 2010 - 13:10
Nikkedukkene har altså nikket
Ronny Whitebear
10. desember 2010 - 13:27
Dagen kommer da
Rolf yngve Hatlestad
10. desember 2010 - 13:34
ja, med bedre stillinger i EU...
Ronny Whitebear
10. desember 2010 - 13:42
Ja,men for jo håpe de for
10. desember 2010 - 13:55
Kjære regjering
Bård Finckelsen
10. desember 2010 - 14:01
Hvem tror de at de er
når det på stortinget er folk fra ytterst til høyre og venstre som er i mot samme sak. Ja da burde det ringe bjeller mange bjeller.
Men det er tydelig at når disse menneskene som tydeligvis tror best om sin egen fortreffelighet. først har klart å kare til seg en maktposisjon med det knappest mulige flertall. Ja da tror de at de kan tilate seg hva som helst fordi de er valgt av folket.
Det som blir problemet er at vi får mange saker som til de grader blir feil i forhold til det folket vil. og det må jo være den eneste riktige målestokk for en politiker. å lytte til strømninger i folket.
Etter min mening har en politiker en forbannet plikt til å prøve å lytte til de som har stemt de inn.
Sånn som det er nå så kan et parti med 27% av stemene altså skalte og valte som de vil. disse to liksompartiene som er mest opptatt av ikke å miste regjeringsmakt. sitter klar til å hoppe når AP sier hopp.
De er så feige at de stemmer ikke engang de forholder seg bare rolige. på ordre fra the big Boss.
Er det rart at ordet politiker snart er et skjellsord. Nei det skal bli morro å begynne å sende emailene sine innom regjeringen for godkjenning først. så ikke vi finner på noe dumt.
Magne Klokset
6. februar 2011 - 12:37
Hvem tror de at de er
10. desember 2010 - 15:20
Dette er voldtekt!
Fytte h..... for et bakvendtland vi lever i!