USA: – Vi følger svensk lov
«Den amerikanske ambassaden i Stockholm har i likhet med andre amerikanske ambassader et program for å avdekke mistenkelige aktiviteter rundt våre bygninger som en del av normale sikkerhetsforanstaltninger for å garantere sikkerheten for vårt personell og våre gjester», skriver ambassaden i en pressemelding.
Ambassaden gjentar at den såkalte Surveillance Detection Unit (SDU) verken er en hemmelig enhet eller et etterretningsprogram, og skriver at de respekterer svensk lov.
Ifølge professor i rettsvitenskap ved universitetet i Göteborg, Dennis Töllborg, har USA gjort alt annet enn å følge loven.
- På grensen til statskupp
– Det finnes en logikk i at de gjør dette. Problemet er bare at det ikke er tillat, sier Töllborg til Aftonbladet.
Til nyhetsbyrået TT sier Töllborg at det kan dreie seg om spionasje hvis amerikanerne har overvåket svensker utenfor ambassadeområdet.
– Hvis man selger ut svenske statsborgere til en utenlandsk makt er det forræderi, på grensen til statskupp, hevder han.
Hvis sikkerhetspolitiet Säpo har visst om den påståtte overvåkingen, noe de selv avviser, så har svenske myndigheter på den andre siden operert utenfor sitt mandat, mener jussprofessoren.En tidligere ansatt ved den amerikanske ambassaden i Stockholm hevder all informasjon fra spaningen ble lagret i et eget register. Svenske myndigheter sier de ikke visste om overvåkingen.
Mannen, som vil være anonym, hevder at den såkalte Surveillance Detection Unit (SDU), som er avslørt i Norge, også opererer i Sverige.
Gruppen skal ha holdt til i lokaler utenfor ambassaden, og det meste ble rapportert:
– Alt kunne være av verdi. Alt fra hudfarge, klær, hårfarge, hårlengde, hårtype, alder, og hva slags språk de snakket. Alt mulig, sier kilden til TV4.
Les også: - Treholt-spaner sentral i overvåkingsgruppen
Den tidligere ambassadeansatte skal ha rapportert via telefon til en annen gruppe som besto av personer fra amerikanske myndigheter. All innsamlet informasjon ble deretter lagret i et spesielt register.
Visste ingenting
Sveriges justisminister Beatrice Ask fikk sent fredag kveld bekreftet fra det svenske sikkerhetspolitiet Säpo at det har foregått spaning ved ambassaden og andre steder i Stockholm hvor ambassaden har hatt virksomhet, opplyser Ask.
Opplysningene har kommet fram gjennom kontakt mellom ambassaden og Säpo. Det skal være snakk om overvåking av samme type som ved USAs ambassade i Oslo.
– Ifølge de opplysningene vi har fått er det blitt tatt forholdsregler for å øke sikkerheten tilknyttet lokaler der den amerikanske ambassaden har virksomhet, sier Ask til nyhetsbyrået TT.
Les også: Overvåking også i Sverige
Møte med UD
Verken justisdepartementet eller sikkerhetspolitiet visste om overvåkingen, som ifølge justisministeren skal ha pågått siden 2000. Overvåkingen i Norge skal ha startet samme år, ifølge TV 2.
– Dette er nytt for meg. Det har ikke vært noen indikasjoner som har gjort at jeg kunne hatt kjennskap til dette, sier Ask til Aftonbladet.
En statssekretær i det svenske utenriksdepartementet var lørdag i møte med den amerikanske ambassadøren.
– De hadde en samtale om den virksomheten som har blitt bedrevet, sier Teo Zetterman ved UDs pressetjeneste til TT.
Hemmelig
Den tidligere ambassadeansatte sier han er overbevist om at overvåkingen skjedde med svenske myndigheters samtykke. Han forteller at han hadde kontakt med tre svensktalende menn i gruppen, men sier han har inntrykk av at gruppen var langt større.
– Identiteten på gruppen fikk jeg aldri rede på. Den skulle jo holdes så mørk og hemmelig som mulig, sier han til TV4.
Også Aftonbladet har snakket med den angivelige spaneren.
– Vi noterte opplysninger om alle som kunne være en trussel mot ambassaden. Det kunne være en bil som var parkert litt rart eller noen som fotograferte. Alt mistenkelig skulle rapporteres, sier han.
Ifølge kilden ble det daglig skrevet flere rapporter som ble overlevert til SDU. Ved demonstrasjoner ble folk rundt ambassaden også filmet og fotografert, hevder vedkommende.
Må være lovlig
Den svenske regjeringen er positiv til at land med et forhøyet trusselbilde gjennomfører egne tiltak for å redusere risikoen for angrep, men dette må skje i samsvar med svensk lov, og svenske myndigheter må orienteres, sier Ask.
– Vi går ut ifra at enkeltpersoner har blitt overvåket, sier hun.
Om overvåkingen er i strid med svensk lov, er fortsatt ikke avklart.
– Det er påtalemyndigheten som må ta stilling til dette, sier Ask, som betegner saken som alvorlig og understreker at det nå er viktig å få alle fakta på bordet i saken.
Norge ligger foran
Fredag besluttet den norske riksadvokaten at ambassadesaken i Oslo skal etterforskes av politiet.
– Norge ligger noen dager foran oss i håndteringen av saken, sier Ask.
Hun har ikke selv vært i kontakt med den amerikanske ambassaden, og vil ikke kommentere hvordan overvåkingen påvirker forholdet mellom USA og Sverige.
– Dette er et spørsmål som utenriksdepartementet må håndtere.
Pressetalskvinne ved det amerikanske utenriksdepartementet, Joanne Moore, henviser alle spørsmål om saken til tidligere uttalelser i den norske overvåkingssaken. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
7. november 2010 - 10:31
Spionasje
"Vi kan ikke se at noe straffbart har skjedd i denne sak, så påstanden om at USA har spionert på norske statsborgere medfører ikke riktighet. I de tilfeller det har skjedd så har de hatt tilatelse fra norske myndigheter"
Det er derfor at USA kan holde på slik de gjør og har gjort over hele værden, TAR SEG TIL RETTE å gir "FAN" i andre lands lover, selv allierte lands lover, å det kaller vi for en venn.
Ernst Cato Strandmoen
7. november 2010 - 12:13
USA
Jan Erik Jensen
7. november 2010 - 15:17
USA har legitime behov for å kunne
At det ville ha vært klokt å klarere aktuell overvåking med norske myndigheter anser jeg som selvsagt og det bør USA gjøre i de tilfeller de mener å ha begrunnede behov for å kunne følge med hvem som tusler rundt i deres ambassadenaboskap.
Fra at de kunne ha klarert dette på en mer respektfull måte med norske myndigheter til det hathysteri enkelte klarer å mobilisere mot USA går det noen resonnementer (eller mangel på sådanne ?) som jeg ærlig talt mener det er grunn til å hevde ligger rimelig høyt på hysteriskalaen.
Egil Østvang
7. november 2010 - 13:17
Venn
Ellers er jeg enig med deg at det neppe kommer noen "dom" over USA i denne saken.
Mulig hele "bøttebaletten" fra Kjell Magne og og fram til Jens vet mer enn de bedyrer at de gjør. Uansett virker det ikke særlig tillitsvekkende at norske myndigheter ikke "vet". Men vi må slutte å være naiv. Det er ikke alle fremmede makter som driver etter norsk lov på norsk jord, det er bare å følge med på nyhetene, så ser man det.
Jan erik Gjertsen
7. november 2010 - 10:32
Spioner.
Norge må jo arestere de som er involvert, slik at bevis ikke forspilles.
Skal bli interesankt å se myndighetene gjør.
Anne Karin Bekkevold
7. november 2010 - 11:35
SPIONERI !
Egil Østvang
7. november 2010 - 13:21
Rød
Neida, det holdt at du var en snill prest som sympatiserte/ var medlem i SV!
Jan Erik Jensen
7. november 2010 - 15:06
Ja,
Egil Østvang
7. november 2010 - 15:13
Rambo
Jarl Bakken
7. november 2010 - 12:28
Overvåking
Bjarne Dahle
7. november 2010 - 12:45
Bjarne Dahle
Det er lettvinte smålige metoder å hele tiden skylde på de til enhver tid sittende regjeringer.
Og en tin til: Hvilke sikkerhetsopplegg har vi rundt norske ambassader ogg bedrifter i utlandet? Kanskje driver en eller annen på samme måte som USA ?
Likevel forsvarer jeg ingen nasjoner som driver på denne måten.
Oddgeir Andersen
7. november 2010 - 12:58
Sosialistiske andedam!
7. november 2010 - 13:14
Sosialistisk hysteri!
Det har jo gjentatte ganger vært USA som har informert Norge om potensielle trussler og personer som er kommet til landet før Norge visste noe.
Men når sant skal sies, så er vi i Norge opplært til å hate alt av amerikansk opphav av de sosialistiske mørkemenn.
Egil Østvang
7. november 2010 - 13:37
Sosialistisk
Cathrine Mattson
7. november 2010 - 15:46
Spørs om du hadde sagt det
Oddgeir Andersen
7. november 2010 - 16:13
Cathrine Mattson, kom ned på jorda!
Ingar Nilsen
7. november 2010 - 13:00
Hvem blir overvåket?
I krig mot en fiende som er definert, og har definert seg selv for hele verden - men som er usynlig - inntill det smeller i et eller annet varehus eller t-banestasjon.
Legg merke til alle terrorsituasjoner som har blitt avverget den siste tiden. Hvordan har man kunnet gjøre det? Jo, med overvåking.
Vi vanlig mennesker blir ikke overvåket - i så fall må det være en urimelig kjedelig jobb - vi går på jobb, hjem, spiser, ser TV, går kanskje på puben og hjem igjen.
Ikke glem at vi har importert mye rart til Norge de siste årene. En eller annen konsekvens vil dette måtte gi. Overvåking er en av de.
Tør vi å la være?
Walter Schøffthaler
7. november 2010 - 14:05
Helt enig!
Gunnar Hagen
7. november 2010 - 13:30
---USA---NORGE---RUSSLAND---
Dette er ikke i Norges intersse siden vi ønker og ha en god dialog, utvikkle handel og sammarbeid samt kulturell utveksling med broderfolket i Øst.
Ronny Johnsen
7. november 2010 - 13:58
Vi kan takke USA
Egil Østvang
7. november 2010 - 14:18
SV
Cathrine Mattson
7. november 2010 - 16:16
Hvis vi sjekker fakta her så
Det dødde flere Europeere ,jøder sigøynere enn Amerikanere.
De kom inn i siste fase av 2. verdenskrig så jeg kan ikke se at de har ofret så mye og at de har gjort at Norge er der de er idag. Men at en avtale mellom Roosevelt, Churchill og Stalin gjorde at russerene trakk seg ut av Norge. Russerene hjalp og så USA under krigen mot Japan.
Det dødde rundt 20mill russere under 2. verdenskrig.
Man har ikke alt og takke USA for, det var andre land også.
Ingar Drevland
7. november 2010 - 14:15
Jeg er helt enig med det
Jan Olsen
7. november 2010 - 14:49
Ned med USA
Nei bedre med alle de andre... de er jo så snille, ikke noe tull der nei. Ingen andre nasjoner som spionerer på oss enn usa. fy skamme seg
Egil Østvang
7. november 2010 - 15:11
USA
Det er en slags fanatisme over det også. Og det går i begge retninger, høyre som venstresiden.
Nå må jeg innrømme at jeg lider av samme sykdom, jeg HATER ekstremisme.
Jeg syns også media kunne vært like høylytt om andre makter som driver ulovlig i Norge. Det blir for puslete!
Jan Erik Jensen
7. november 2010 - 15:25
Ja, det er utidig at
Ellers enig om jeg forstår deg rett, at det blåses i hysteriluren på begge yttersider og stundom også i midten.
Oddgeir Andersen
7. november 2010 - 16:01
Livsfarlige løgner!
Egil Østvang
7. november 2010 - 16:31
Livsfarlig
Jan Erik Jensen
7. november 2010 - 19:47
Vanskelig å vite hva en skal svare deg,
Herren kommer om du lengter , ta en Tenor mens du venter.
John O Paulsen
7. november 2010 - 15:45
OVERVÅKERNE. DE USYNLIGE TJENERE!