Flere lokkes av piratvirksomhet

En undesøkelse fra Handelsskolen BI viser en markant økning i antall nordmenn som laster ned film, musikk og programfiler på internett.
En undesøkelse fra Handelsskolen BI viser en markant økning i antall nordmenn som laster ned film, musikk og programfiler på internett.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pÉn av tre i aldersgruppen under 30 år innrømmer at de har foretatt ulovlig nedlasting av film og TV-serier i løpet av siste halvår.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er oppgang fra 29 prosent siden sist gang undersøkelsen ble gjennomført for et halvt år siden. Det viser en undersøkelse om Kulturkonsum i krisetider fra Handelshøyskolen BI.

– Tallene reflekterer nok at stadig flere får bedre bredbåndskapasitet og at sjansene for å bli tatt er tilnærmet null selv om mye av denne nedlastingen er ulovlig, sier filmbransjeekspert og førstelektor Terje Gaustad.

Det analoge kulturforbruket viste seg å være relativt stabilt etter finanskrisen, kino-, teaterbesøk og kjøp av bøker og CD-er, mens det digitale kulturkonsumet har hatt en betydelig oppgang.

Problematisk konkurrent

– Finanskrisen kan ikke nødvendigvis forklare veksten i det digitale forbruket, sier prosjektleder og professor Anne-Britt Gran.

– Samtidig skal vi ikke se bort fra at økonomiske nedgangstider gjør ulovlige gratisløsninger mer attraktive: Den betydelige gratisnedlastingen av film og TV-serier, samt hjemmebrente DVD-er, er en stor og problematisk konkurrent til både kino- og DVD-markedet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De som har lastet ned gratis oppgir at de i snitt har lastet ned 27 filmer og TV serier i løpet av perioden. For befolkningen totalt, har andelen som benytter seg av gratis nedlasting økt fra 12 til 14 prosent med et gjennomsnittlig forbruk på 24 filmer og TV serier.

Kjøper flere DVD-er

Men samtidig som flere av de yngste laster ned kjøper de også flere DVD-er.

I gruppen under 30 år oppgir 75 prosent at de har kjøpt DVD-er siste halvår. Opp fra 69 prosent sist gang undersøkelsen ble gjennomført. De som handler kjøper også flere DVD-er. Gjennomsnittlig kjøpte de nærmere ni DVD-er, opp fra 7,2 sist gang. (©NTB)