– La Luxembourg ta alle sigøynerne
Uttalelsen falt under en middag med franske senatorer.
– Han sa at han kun følger europeiske regler og fransk lov, og at Frankrike ikke kan bebreides i saken. Men hvis Luxembourg ønsker å ta dem, så har han ikke noe problem med det, sier Bruno Sido, som er senator for Sarkozys konservative parti UMP.
Ifølge Sido vil Sarkozy bruke torsdagens EU-toppmøte til å slå tilbake mot anklagene.
– Som han vil forklare i morgen, så er det skandaløst at Europa uttrykker seg på denne måten om hva Frankrike gjør, sier han.
Sarkozys spydige kommentar kom etter at Viviane Reding kalte fransk politikk overfor romfolk for skammelig.
Frankrike begynte i sommer å rive leire etablert av romfolk fra Romania og Bulgaria. Siden er cirka 8.000 romfolk sendt hjem med fly.
Frankrike er blitt kraftig kritisert av to FN-organisasjoner, som mener at landet med masseutsendelsene gjør seg skyldig etnisk diskriminering.
Den franske regjeringen avviser imidlertid at etnisitet er grunnen til at romfolket sendes hjem.
Nevnte krigen
Viviane Reding var svært krass i sin kritikk under pressekonferansen i Brussel tirsdag.
– Dette er en situasjon jeg trodde Europa ikke ville se igjen etter annen verdenskrig, sa hun og trakk paralleller til Nazi-Tysklands forfølgelse av sigøynere. Hun sa også at EU-kommisjonen så raskt som mulig vil vurdere om det skal reises sak mot Frankrike, og hun anser det som svært sannsynlig at det blir et juridisk etterspill. Anklagene går på at landet har brutt EUs regel om fri bevegelighet for EU-borgere.
– Slike utbrudd er ikke passende, sier Frankrikes Europa-minister Pierre Lellouche om Redings kritikk.
Han reagerer spesielt kraftig på sammenligningen med Nazi-Tyskland.
– En flybillett tilbake til ens opprinnelsesland i EU er ikke det samme som dødstog og gasskamre, sier han.
– Udiplomatisk
Den tyske regjeringens talsmann Steffen Seibert sier justiskommissæren var ved sin fulle rett da hun kritiserte de franske utvisningene, men understreker samtidig at det kan ha sine fordeler med en mer «dempet tone».
EU-kommisjonens leder Jose Manuel Barroso sier han stiller seg bak Viviane Redings kritikk, men også han påpeker at hun kunne ordlagt seg bedre.
Det synes imidlertid ikke en rekke frivillige organisasjoner som arbeider for å bedre romfolkets situasjon i Romania. De roser Reding for å ha vært usedvanlig klar.
– For første gang sender EU et klart, utvetydig og sterkt budskap om at de grunnleggende rettighetene til romfolket må respekteres, sier de 22 organisasjonene i en uttalelse. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Kenneth Wulff
15. september 2010 - 18:13
Nicolas Sarkozy
Hans Thomassen
15. september 2010 - 18:17
Lover og regler må følges.
Det er vel ingen som nekter Rom-folket å foreta reiser, men er det for mye forlangt at de oppfører seg i samsvar med lover og regler, skikk og bruk i det landet de til enhver tid måtte befinne seg?
Akkurat som turister, globetrottere og interrailere. Enkelt og greit?
Ønsker vi at brakkebyer etableres i Groruddalen? På Bygdøy. Utenfor Bogstad camping?
Tror ikke det. Men dersom de tar inn på etablerte campingplasser bør alt være helt i orden. Men her er det jo regler de kanskje ikke liker.
Ikke vet jeg, men hva gjør Frankrike feil?
Kenneth Wulff
15. september 2010 - 18:31
Jeg tror,
Men egentlig gjør han nok bare det mange andre gjerne også vil.
Ole Å. Langeland
15. september 2010 - 18:57
Rasisme
Kriminelle handlinger må forfølges og kjeltringstreker straffes, også med utvisning.
Men et viktig grunnlag må være at det skjer på et individuelt grunnlag og at kollektiv straffing av hele folkegrupper ikke må finne sted.
Har nettopp kjøpt en bok av Jahn Otto Johansen som omhandler hvordan denne folkegruppen har det i forskjellige europeiske land. Det er nødvendig å sette seg inn i bakgrunnen og ikke ta alle over en kam.
Lorentz Hanssen
15. september 2010 - 19:03
Helt enig...
Kenneth Wulff
15. september 2010 - 18:55
Hei Per Ivar
Blir vel i så fall stengt ute for evig og alltid.
15. september 2010 - 19:31
I Norge er reglene helt klare å forstå.
Om de bruker bobiler, campingvogner eller telt kommer da på ett fett, så lenge reglene følges og man betaler for seg..
Utenfor campingplasser, men på innmark, må man ha avtale med grunneier.
I utmark kan man campe i 48 timer på samme sted...for så å flytte til et annet sted..
Dersom man ikke etterlever disse reglene, må man finne seg en annen lovlig boform, og igjen følge lover og regler og betale for seg.
Slik er hverdagen for oss andre, så hvorfor skal noen særbehandles, i dette tilfelle sigøynerne ?..
Jeg har sett på fransk TV hvordan disse menneskene lever, og det finnes lite tvil om at Frankrike er i sin fulle rett i å kaste de ut av landet.
Meningen med fri flyt av innbyggerne innen EU, var mot at man følger lover og regler der man ferdes..
Dersom en eventuell EU-domstol skal gå i mot Frankrike her, synes jeg synd på EU i fremtiden, og spesielt når snart 100 millioner muslimske tyrkere flommer innover Europa etter at de har blitt medlemmer av EU...
Snart samtlige tyrkere har slekt i et EU-land... I Norge er vel Drammen tyrkerbyen, og jeg tørr ikke tenke på hva som vil skje når slekt og venner fra Tyrkia skal bosette seg i Drammensdisktriktet om et par tiår, kanskje før..
Befolkningen i Tyrkia utgjør snart 20% av befolkningen i dagens EU og 99% er muslimer..Fra før av har EU-samlet snart 60 millioner muslimer, så ting vil komme til å skje.... men heldigvis etter min tilmålte tid på denne planeten..dersom ikke prinsessen tar tak i den tingen.. ...
En offisiell muslimsk nettsiden i Canada skriver dette..
Klikk på "home" etter å ha lest...
http://muslim-canada.org/muslimstats.html
Willy Karlsen
15. september 2010 - 19:39
EU
Jarl Vatnamot
15. september 2010 - 19:34
nesten ikke vits å skrive noe
Stein Osmoen
15. september 2010 - 19:42
Sensur ala Sovjet
Stein M. Osmoen
16. september 2010 - 8:38
Hmmm
Ove Hauge
15. september 2010 - 19:52
NEI, til EU!
Geir Jacobsen
15. september 2010 - 20:13
Sigøynere
Å døpe dem om til Rom-folk hjelper kanskje en kort stund. Omtrent som å væte seg i buksen.... (her brukes ikke stygge uttrykk, må vite..)
Jeg skal avholde meg fra å komme med udokumenterte påstander som i rasismefrykt kan sensureres.
Men et faktum: Oslo kommunale sigøynerkontor brukte 17 år og et vanvittig antall millioner på å sysselsette 1 (en) sigøyner før kontoret ble lagt ned. (Kilde: NRK) Denne mannen var heller ikke lenge i jobb.
Hva lever så sigøynere av? For jobb vil de tydeligvis ikke ha! Ikke ville de ha husene som kommunen stilte gratis til disposisjon heller. Etter få måneder var de nye husene på bl.a. på Ekeberg og i Holmenkollen kondemneringsklare. Jeg skal avholde meg fra å gjengi en del saftige detaljer fra kommunens befaring av eiendommene etter at beboerne hadde dratt sin kos i Mercedesene sine. Sigøynerkontorets fallit er et faktum, men sensurer gjerne dette, for flatterende for sigøynerne er det jo ikke.
Espen Lund
15. september 2010 - 20:18
Det hadde gått an å skrive
PS! Det heter forresten: "Skjære alle over én kam". :)
Walter Schøffthaler
15. september 2010 - 20:52
Nicolas Sarkozy...
Skulle ønske at flere statsledere hadde turt å kalle en spade for en spade, si det som det er og gjøre noe med problemet slik Sarkozy har gjordt - isteden for krampaktig og prøve å være politisk korrekt og fortsette med strutse-politikk.
...
Tore Strandberg
15. september 2010 - 20:55
rettigheter.
15. september 2010 - 21:00
Jeg kjenner til to sigøynerfamilier
De første tiårene var det litt folkesnakk, ikke vondt men, trur jeg, men slik at alle visste bakgrunnen til disse..
I dag har barna til disse fått barn og barnebarn, og begynner å bli mange. Alle er 100% integret og dagens oppvoksende slekt aner nok ikke engang opprinnelsen pga at de er helnorske på alle måter og ingen snakker mer.
Sannsynligvis finnes det tusenvis av lignende eksempel, men ingen vet pga at de er integrert...
Større grupper har nok større vanskelighet med å bli bofaste enn mindre grupper....
Kenneth Wulff
16. september 2010 - 8:53
Ja Sivert,
Og selvfølgelig, som alltid, det er ikke noe galt med enkeltmenneskene. Det er ofte den kollektive oppførselen, som i Frankrike er problemet.
Og hvorfor i alle dager skal vi ikke behandle kollektivt det som er kollektivt?
Jakob Kirkholt
16. september 2010 - 13:02
Så
Per Hansen
17. september 2010 - 9:34
Det er ikke for å straffe noen, men
Det er jo det som er spørsmålet, som tidligere nevnt er det intet gasskammer de returneres til, de sendes til de omgivelsene de kom fra.
Maria Kjelstad
21. september 2010 - 14:33
"Skjulte" minoritetspersoner.
Jon Halvorsen
16. september 2010 - 9:25
Trist
Det er en bølge av fremmedfiendtlighet over dette landet for tiden, ja over hele Europa, enten det dreier seg om Rom folk eller muslimer. og det blir vist bare værre. Det er normen snarere enn unntaket å komme med uttalelser som : 'få dem ut', 'bur dem inne' eller til og med 'drep dem hele gjengen'. For ikke lenge siden overhørte jeg en bekjent som, etter å ha hørt på nyhetene om en muslimsk gutt på 17 som hadde druknet sa: 'at en muslim døde bryr meg midt i ræ...'
Hva har skjedd? Rasisme og kollektiv fordømmelse av grupper skjer i alle land, men jeg har opplevd mange steder i verden hvor det er langt større toleranse enn her. Jeg trodde vi var ferdige med den slags. Rom folket har min største sympati i denne saken. Det skulle bare mangle.
Kari Pedersen
16. september 2010 - 12:22
Veldig enig..
Og jeg blir så forbanna over at disse fordomsfulle menneskene skal sette en normal for hvordan "de" skal oppføre seg for å bli akseptert. Personlig så syns jeg holdninger som blir uttrykt her inne er uttrykk for en oppførsel vi slett ikke vil ha hverken i Norge eller noen andre steder.
Alle oppegående og normalt empatisk utrustede mennesker sympatiserer selvsagt med gruppen som blir undertrykt og jaget.
Jakob Kirkholt
16. september 2010 - 13:06
Fremmedhat
Skulle jo tro at vi var kommet litt lenger på 70 år.
Per Hansen
17. september 2010 - 9:41
Straff?
Såvidt jeg har fått med meg er deres søknad om opphold avslått og de returneres derved.
Dersom du ønsker å foreta deg noe som krever statens tillatelse og får avslag, blir du straffet da?
Folk som blir uønsket fordi deres beteende vekker misnøye anser jeg er på feil sted. Det må vel være mulig for enkelte enfoldige sjeler å leve i sine vante omgivelser uten å bli pådyttet et helt nytt bo/livsmiljø?
Frida FREDRIKSEN
27. september 2010 - 17:12
Raseforfølgelse?
16. september 2010 - 12:20
Sigøynere
Kari Pedersen
16. september 2010 - 12:26
assimilering..
Forøvrig så generaliserer både du og alle dine meningsfeller her inne.
Er man ikke ganske grunn når man konkluderer med at kriminalitet er kulturelt eller etnisk betinget? Er det av bekvemmelighetshensyn man bestemmer seg for at det er sånn det er, for da slipper man å se på seg selv og hvordan man bidrar til store klasseskiller i samfunnet?
Jakob Kirkholt
16. september 2010 - 12:52
Generalisering
Per Hansen
17. september 2010 - 10:15
For de av oss som har opplevd det selv
Er det geografien som skaper kriminalitet eller er det folkene som lever der?
Overalt i verden er det enkelte meninger og ideer som er mere rådende enn andre. Noen plasser settes ærlighet høyt, mens andre plasser er løgn og bedrag en del av hverdagen.
Når de ærlige kommer til de uærlige er de populære og lettlurte ofre, mens de uærlige ikke er velkomne i de ærliges leir.
Problemet oppstår i det siste tilfellet hvor de ærlige ikke kan dra hjem igjen, de er jo hjemme....
Hvis du bor i en nogenlunde stor by vil du sikkert selv ha opplevd at det er enkelte områder i byen som er tryggere og mere "ryddige" enn andre. At sjansen for å havne i problemer er større på noen barer/utesteder enn på andre...
Ville du likt å fått byens verste kjeltringer innflyttet i ditt nabolag betalt av dine egne skattepenger?
Eller.....noen fra en annen by/land med den samme manglende respekten overfor deg og det som hører deg til?
Det er vel ingen her som ønsker fredelige, arbeidssomme og ærlige mennesker annet enn godt, problemet oppstår når et stort antall mangler disse kvalitetene.
Rundt enkelte grupper er det stadig bråk, men det synes som om enkelte febrilsk forsøker å tilsløre fakta og bortforklare virkeligheten med å idioterklære meningsmotstandere og fortelle at de selv kjenner noen hederspasjaer fra belemrede grupper.
Det blir uansett meningsløst å sette hensynet til disse relativt få menneskene foran hensynet til alle de som bor på plasser de ønsker å bevare slik de er, med de holdninger, verdier og ideer disse forfekter.