ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Carl I. Hagen,Frp,meningsmåling,Politikk,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Hagen-effekt for Frp i ny måling Frp suser opp hele 6,5 prosentpoeng i en ny meningsmåling. Nye innvandringsutspill, kritikk av Høyre og comebacket til Carl I. Hagen er årsaken. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2010-36/hagen620_0.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2010-36/hagen620_0.jpg

680 398

I en måling gjennomført av InFact for VG denne uken er Høyre, Ap og Frp nesten like store. (Arkivfoto: Lise Åserud / Scanpix)

Hagen-effekt for Frp i ny måling

Frp suser opp hele 6,5 prosentpoeng i en ny meningsmåling. Nye innvandringsutspill, kritikk av Høyre og comebacket til Carl I. Hagen er årsaken.

I en måling gjennomført av InFact for VG denne uken er Høyre, Ap og Frp nesten like store.

Høyre er fortsatt størst på borgerlig side med sine 26,2 prosent, en nedgang på 1,6 prosentpoeng, men kjenner pusten av Frp i nakken. Frp har en oppslutning på 25,7 prosent, opp 6,5 prosentpoeng siden forrige måling i august. Dette ville gitt de to partiene hele 93 mandater på Stortinget om det hadde vært valg i dag.

Ap får en oppslutning på 26,2 prosent og går tilbake med 2,6 prosentpoeng. De to øvrige regjeringspartiene går noe mindre tilbake, SV har 5,5 prosent, tilbake 0,6 prosentpoeng, mens Sp noterer seg for 4,5 prosent, en tilbakegang på 0,3 prosentpoeng.

Oppslutningen for de øvrige partiene (endring fra forrige måned i parentes): KrF 4,2 (-1,9), Venstre 2,8 (-1,6), Rødt 2,1 (+0,2) og Andre 1,9 (-). (©NTB)

Les også:

Hagen vil bli ordfører i Oslo

Høyre avslår Hagen-tilbud

Les flere nyheter på ABC Nyheters forside.

Lesernes kommentarer

2010-09-10T08:20:22

Hugo Morgan Frøyheim Hugo Morgan Frøyheim

10. september 2010 - 8:20

Merkelig::::?

det er Frp sitt politisk budskap som er kommet mere frem og ikke Hagens inntreden.De siste ukenes aktivitet om -innvandring-skatter/avgifter som H-har til felles med de rødgrønne vil slå mere ut des nærmere vi kommer valget.
2010-09-10T08:22:36

Solveig hagen Solveig Hagen

10. september 2010 - 8:22

FRP

Meningsmålingen på landets største parti går
opp og ned som en heis.Fabian Stang gjør en
god jobb som ordfører .Hagen kunne muligens
gjordt det samme med all lang politisk erfaring.
Alderen taler ham nok i mot.



JILL
2010-09-10T08:38:26

Kåre Sivesand Kåre Sivesand

10. september 2010 - 8:38

Hagen er for ærlig....

Stang er passe glatt til jobben,....
2010-09-10T08:59:06

Paul Oskar Rosenquist Paul Oskar Rosenquist

10. september 2010 - 8:59

Heder til ABC.

ETTER AT MEDIA STORT SETT SIDEN 1972 HAR BRUKT EN MASSIV HERSKETEKNIKK og prøvd å knekke "døgnflua" ser jeg plutselig at vinden har snudd!!
Dere skryter av FrP og graver hvirkelig i de "hellige kuers" møkkakjeller nå!!
Kan mene hva en vil om partiene og deres Handlingsplan, men i dag mener jeg ABC jornalisten som skriver, har en velballansert vinkling for en stakket stund!
Av de tre nesten "like" store bevegelsene, har to holdt på i over 100 år, og ett av dem i bare 38 år!:) Enda de to store stjeler gode saker fra den yngste nesten hele tiden. Nevnt det før og tar sjansen igjen!
Sossene har for lengst mistet grepet fordi de er døve og arrogante!
Kan ikke drive overformynderi og skatte ihjel velgerne uten at velgern blir borte! Hadde de enda brukt pengene hjemme i stedet for å søke utenlandsjobber med fellesskapets penger!!
2010-09-10T12:30:56

Ivar Simonsen Ivar Simonsen

10. september 2010 - 12:30

Alt stjeles om dagen.

Her er ikke bare politiske saker som stjeles. Folkegaver til det norske folk knabbes også på veien av budbringerene.
2010-09-10T09:40:57

Solveig hagen Solveig Hagen

10. september 2010 - 9:40

Tar av meg hatten for Hagen !!

Hagen som ordfører i Oslo, ville vært perfekt. Det er vel få som har større politisk erfaring enn Hagen. Hans idèer og politikk ville være et friskt pust for byen. Jeg tror noe av fremgangen for FrP må krediteres Hagen.


Roger
2010-09-10T09:52:13

Sven Erik Aa Sven Erik Aa

10. september 2010 - 9:52

til ettertanke.

Norges mest innvandrings fientlige parti i Norges mest innvandringsrike kommune.......... Spennende.
2010-09-10T09:54:02

Stein Bergh Stein Bergh

10. september 2010 - 9:54

Gode tall for FrP

Så er det bare å håpe at flere ser fornuften i dette, og at det holder seg til valget..! Både partiets gode og inkluderende politikk og Carl Ivars person og lange erfaring burde holde!
2010-09-10T10:07:32

Solveig hagen Solveig Hagen

10. september 2010 - 10:07

Sauebonden uten værhår, Lars Sponheim,

fikk den tvilsomme ærene av å utslette norges eldste parti. I stedet for å tenke på eget parti, var det viktigere å holde andre parti borte...
Straffen kjenner vi.. Venstre kommer nok aldri tilbake som en maktfaktor i norsk politikk etter at komikkeren fra vestlandet ble slått knock out av seg selv.

I den rødgrønne regjeringen er det SP som langt på vei har tatt venstres posisjon i den forrige borgerlige regjeringen. Etter å ha besatt til dels tunge departement for mediene, kan man vel ikke si at SP har blomstret i sin rolle i regjeringen.

Nedgangen i antall bønder og dermed antall SP-velgere er konstant uavhengig av regjering, ser det ut til. Så når landet mister 10000 bønder år om annet, mister de etter hvert enda flere velgere når familiemedlemmene oppdager verden utenfor SP-ideologien..

Så vi ser vel de siste krampetrekningene fra et parti som vil ende som Venstre om noen få år..

Krf.. vil kanskje ta over på sosialistenes side, er ikke sikker, men ser at kirkens folk har blitt sosialister i stor grad, og trur mer på IPCC enn Jesus.
Dvs at geistlige i den grad det er dekkende i dag, stemmer sosialsistisk, slik at KRF vil ende i det hjørnet av gravlunden der politiske partier gravlegges..

Disse politiske stormene har Carl i Hagen langt på vei helt alene vært en del av.

Grunnfjellet i FRP ble bygd opp og ble stabilt da AP gikk fra å være et 40 prosent parti og langt ned på 20-tallet utover i nittiårene.

Det sosialistene vet, men passer seg vel for å snakke om, inkl. mediene som også vet, men som er sosialister og holder kjeft, er at det fleste arbeidere i privat sektor nesten samfengt gikk over til FRP mellom 1990 og 2000.
2010-09-10T10:08:00

Solveig hagen Solveig Hagen

10. september 2010 - 10:08

Fortsettelse

Da er ikke de statlige eide bedrifter tatt med, der er andelen sosialister fortsatt ganske høy pga av alle ekstra fordeler det gir å være en under statens beskyttende vinger.
Eks AFP fra 62 som regel, men fra 58 under innskrenking og nedleggelse.
Her må arbeidere fra privat sektor stå til de er 67, eller bli uføretrygdet, mens de er med på å betale AFP sosialistene i de staten fra de er 62..

I stedet for å redusere en stat med et byråkrati som tilsvarer et folk på 20 millioner, reduserer heller regjeringen nå mulighetene til å bli ufør og samtidig senke pensjonene til folk spesielt under 67 år.
Gjennom det trur de at de beholder sitt offentlige stemmekveg, men der tar de feil.

Gjennom å lage det enda værre å overleve, vil enda flere forlate den sosialistiske ideologien slik vi kjenner den i dag..

Gjennom at sosialistene klarer å holde fokuset på at FRP er bygd på motstand mot innvandring og innvandrere, klarer de også å hjernevaske folket mot at sannheten er at FRP har overtatt det gamle grunnfjellet til AP.
Sammen med mediene er dette mulig, mens man prøver alt man kan for å hindre at det setter seg i folk at sosialisme i dag er elitens og de intellektuelles parti, pluss offentlig ansatte kvinner som ikke aner hva det hele går ut på..
2010-09-10T12:20:43

Rolf Gulbrandsen Rolf Gulbrandsen

10. september 2010 - 12:20

FRP framgang.

Det er gledelig å at FRP går fram og at Høire holder seg oppe samtidig.