Palestinske grupper sier nei til forhandlinger
Elleve palestinske grupper, flere av dem sekulære, har undertegnet på en kunngjøring der de tar sterk avstand fra planene om å gjenoppta direkte forhandlinger med den israelske regjeringen.
– Israel blir stadig mer isolert og ved å insistere på direkte forhandlinger kaster man ut et redningstau til dem, heter det i en kunngjøring fra Hamas-bevegelsens politiske ledelse i Damaskus.
– Tjener sionistene
– Gjenopptakelse av direkte forhandlinger vil tjene USAs og sionistenes mål om å likvidere det palestinske folks nasjonale rettigheter, heter det i kunngjøringen fra de elleve palestinske gruppene.
Kunngjøringen ble lest opp av Maher al-Taher, en av topplederne i Folkefronten for frigjøring av Palestina (PFLP), en sekulær gruppe som vanligvis ikke står last og brast med Hamas.
Les også: Israel vil gi fra seg 90 prosent av Vestbredden
Den demokratiske folkefronten for frigjøring av Palestina (DFLP), som lenge har tatt til orde for forhandlinger med Israel, og som også har en statsråd i den palestinske selvstyreadministrasjonen, har også undertegnet på kunngjøringen.
DFLP mener at direkte fredsforhandlinger bare kan gjenopptas under internasjonalt oppsyn og først etter at Israel har opphevet sin blokade av Gazastripen.
– Eksepsjonelt møte
Hamas’ politiske leder Khaled Meshaal betegner søndagens møte i Damaskus som eksepsjonelt og hevder at de elleve gruppene representerer et flertall av palestinerne.
Hamas utelukker ikke fredsforhandlinger med Israel, så sant de resulterer i at palestinerne får sine rettigheter.
Les også: Støre er optmistisk
Ifølge israelske medier nekter statsminister Benjamin Netanyahu å gjenoppta forhandlingene dersom det stilles vilkår, blant annet krav om full stans i bygging i bosetningene, noe både palestinerne og Midtøstenkvartetten krever.
Midtøstenkvartetten gir partene 24 måneder på å komme fram til enighet om en fredsavtale som skal munne ut i en palestinsk stat, basert på grensene som eksisterte før krigen i 1967.
Hamas har gjort det klart at de kan leve i fred med Israel dersom israelerne trekker seg ut av områdene de okkuperte i 1967. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Jim
16. august 2010 - 8:35
Jerusalem en løftesten for nasjonene.
Jeg håper bare ikke Norge velger å slå følge med de fylkinger som tilslutt vil reise seg opp mot Israel når de innser at de ikke kommer til å bøye av og oppgi sin hovedstad, Jerusalem.
Paul Oskar Rosenquist
16. august 2010 - 9:37
Forholde seg til Bibelskrifter, er i hvertfall ikke
Så steile fronter basert på TRO, er spiren til aggresjon og inntalleranse!!
Jim
16. august 2010 - 9:56
Aggresjon og intolleranse.
Kurt Grytten
16. august 2010 - 13:19
Aggresjon og intolleranse.
28. august 2010 - 20:51
Fantes aldri noe palestinsk
Gudmund Havardsgard
31. august 2010 - 11:22
Jo, palestinaarabere har
Nevner at slovenerne har vært et folk iallfall de siste 1500 år, men ble en nasjon først i 1990. Det er ingen disputt blant historikere om dette.
Du nevner folkeslag. Dette er noe annet enn folk. Palestinerne er stort sett et arabisk folkeslag, liksom syrerne (stort sett) er det og saudiaraberne er det. Vi etniske nordmenn er et germansk folkeslag, men vi er et eget folk - og vi er altså også en egen nasjon.
Hold tunga rett i munnen, Lewis Watters!
K A Amundsen
31. august 2010 - 11:47
Rart
Araberne forhold seg til Muslim - araber- klanen - ladsbyen - familien.
Gudmund Havardsgard
31. august 2010 - 13:33
Ja, men så kall palestinerne
Bare så noe nærliggende er nevnt, det ottomanske området mellom Litani-elva i nord mot Libanon og Hermonfjellet mot Syria, og vest for Jordan-elva, samt øst for Middelhavet og nord for Negev-ørkenen VAR opp til ca 1850-1880 i all hovedsak - bortimot 100% - befolket av det folket som jeg - for din skyld KAA ! - skal kalle palestinaarabere. De og deres forfedre hadde bodd på dette området i 1000 til 1500 år. De var et folk.
Odd Korsnes
31. august 2010 - 16:26
Palestinere!
Frank Johansen
16. august 2010 - 9:58
Hamas...
Paul Oskar Rosenquist
16. august 2010 - 10:05
Du forholder deg til en annen tidsberegning enn meg!
Jim
16. august 2010 - 10:42
Historieløs?
Paul Oskar Rosenquist
16. august 2010 - 21:19
Glem hele tyskland og de 6 mill.
Mosè Løwinger
16. august 2010 - 10:14
Direkte forhandlinger ?
Alle de ovennevnte fraksjonene bl.arabere,de annerkjenner idet heletatt ikke Staten Israel.
For engangsskyld: SETT OPP KRAV OGSÅ TIL ARABERE,de stater som har tapt fem kriger,at nå er det på tide å komme ned på jordet og innse dagens ustabile Midt-Østen bilde,som ikke Israel alene skyld i. Fremtidige Palestinsk stat skal være israelsk/jøderein,men de selv vil gjerne sitte innenfor israelsk territorium.
Litt rettferd må vel vi ha og kreve.Og for å nevne: Muhammed har aldri vært i nærheten av Jerusalem.
K A Amundsen
16. august 2010 - 10:38
Riktig
Kurt Grytten
16. august 2010 - 13:26
Vikår
K A Amundsen
18. august 2010 - 10:12
Spm
Kurt Grytten
18. august 2010 - 13:20
Svar
K A Amundsen
18. august 2010 - 13:50
Har ikke logget meg på der.
Odd Johannessen
27. august 2010 - 11:42
Steintavler
K A Amundsen
16. august 2010 - 10:39
Vilje
”Den demokratiske folkefronten for frigjøring av Palestina (DFLP),”
Nu trur jeg Israel, Libanon, Jordan og Syria, som er de landene som ligger i Palestina vil hevde at de allerede er frigjort.
” Hamas utelukker ikke fredsforhandlinger med Israel, så sant de resulterer i at palestinerne får sine rettigheter.”
Rettigheten til å terrorisere naboene?
”Hamas har gjort det klart at de kan leve i fred med Israel dersom israelerne trekker seg ut av områdene de okkuperte i 1967.”
Israel har trukket seg ut av Gaza. Og FN res. 242 slår fast at hvor mye Israel skal trekke seg skal veies opp mot sikre grenser. FN anerkjente at våpenhvilelinjen av 1949 ikke ga tilstrekkelig sikkerhet. Ikke minst folkeretten tilsier ikke at man gir alt tilbake til en angriper.
Stengt tatt så er FN res, 242 (forslag til løsning) oppfylt ved at Israel trak seg ut av Sinai. For ønsket fra FN var bare å trekke seg ut av områder ikke alt.
Kurt Grytten
16. august 2010 - 13:24
E du dær igjen med din viten.
K A Amundsen
16. august 2010 - 15:52
Jødan var palestineran frem
Bjørn Weld
16. august 2010 - 13:41
helt korrekt gjengivelse av FN res.242
hver formulering ble nøye gjennomgått. At "kvartetten" nå overser
dette er både betenkelig og skuffende, - et politisk spill med myk
ryggrad.
Edvard Johan Larsen
16. august 2010 - 10:58
USA.
K A Amundsen
16. august 2010 - 11:29
Høres
Hvor skal grensen mot Jordan gå?
Hvor er grensen mot Israel?
Israel og Jordan hadde bare en armeskillelinje ikke grense.
Kurt Grytten
16. august 2010 - 13:27
yak yak yak
K A Amundsen
16. august 2010 - 13:36
nei offisielle kart.
Mosè Løwinger
16. august 2010 - 20:22
Kart over fremtidige Arafatland !?
Og synes du ikke at også araberne har et ansvar til å yte noe til at det kunne bli like mye fred mellom "palestinere" som til staten Jordan,som forresten ER en palestinsk stat.
Kurt Grytten
17. august 2010 - 12:45
Nei synes itj det så længe at