
- Når skiftet Hanssen lojalitet?
(ABC Nyheter): - Den største faren ved politikere som Bjarne Håkon Hanssen, er at de undergraver hele demokratiets grunnidé: At statsledelsen skal ha sin lojalitet forankret i folket og dets felles interesser!
Det sier Ap-veteranen Ingjald Ørbeck Sørheim idet debatten om Hanssens overgang fra toppolitiker til agent for betalende interesser ebber ut.
Ørbeck Sørheim har vært aktiv i partiet i 54 år og var blant annet med i statssekretærkollegiet i Gro Harlem Brundtlands første regjering i 1981. Til daglig er han forretningsadvokat.
Lojale til framtids-kunder
Han understreker et poeng som har vært lite framme i debatten om karenstid ved slike overganger: At lojaliteten til mulige framtidige oppdragsgivere kan oppstå lenge før politikere forlater sine tillitsvalgte maktposisjoner.
- Et diskret tilbud om trygg og godt betalt jobb etterpå påvirker sjølsagt lojaliteten, sier Ørbeck Sørheim og slår fast:
- Du blir valgt av partiorganisasjonen og velgerne for å ivareta felles interesser. Da bør du i grunnleggende spørsmål ikke bruke din innsikt for å fremme det motsatte. Og særlig ikke så kort etter!
Makt til salgs
Det viser seg at Ørbeck Sørheim allerede for åtte år siden skrev en advarsel mot - og nærmest en eksakt beskrivelse av - akkurat det Bjarne Håkon Hanssen gjorde da han hoppet over fra statsråd til å bli partner i rådgivningsbyrået First House.
I artikkelen Makt til salgs – korrupsjon på norsk, som få leste da den kom i Festskrift til Tor Erling Staff (Kagge Forlag 2002), påpeker Ørbeck Sørheim sjokkert at over halvparten av de daværende stortingssrepresentantene kunne tenke seg en karriere som pr-rådgiver eller lobbyist.
- De er ikke dumme
Den innsikt, kunnskap og kontaktnett de oppnådde, anser de seg nå fri til å selge på et privat marked til høystbydende.
- Når politikken ikke er avslutningen på en karriere men begynnelsen på den, oppstår helt nye motivasjoner og lojaliteter allerede mens politikeren er i posisjon, hevder Ørbeck Sørheim og siterer historikeren Jens Arup Seip:
«Det er min erfaring at det er mindre viktig hvor folk kommer fra enn hvor de akter seg hen.»
- Når du har tiår med yrkesliv foran deg, er det bare de mest heltemodige eller dumme som ikke lar seg påvirke av hva som tjener framtidig karriere, kommenterer Ørbeck Sørheim.
Sjekk selv Ørbeck Sørheims analyser opp mot Bjarne Håkon Hanssen:
ABC nyheter tilbyr i dag hele hans artikkel Makt til salgs – korrupsjon på norsk.
Uhyggelig sannspådd
- Det er urealistisk å basere seg på at folk er idealister; de fleste tenker ganske matnyttig. De feteste jobber og oppdrag kan tilbys av dem med de største pengene, skriver Ørbeck Sørheim.
- Det er ikke alltid hyggelig å være sannspådd. Vi må være på vakt, for det er betent og farlig når at det stadig blir mer akseptert at nylig avgåtte politikere selger innsikt, makt og innflytelse, ervervet i offentlige tillitsverv, på det private marked, sier Ørbeck Sørheim til ABC Nyheter.
- Vi ser en stigende tendens til å blande korta. De ble gitt tillit av parti og velgere for å ivareta felles interesser. Den innsikt, kunnskap og kontaktnett de oppnådde, anser mange seg nå fri til å selge på et privat marked til høystbydende.
- Styrker de sterke
- Hanssen-debatten er i ferd med å ebbe ut. Hvilke lærdommer kan vi trekke?
- Kjernen i debatten er det moralske ansvaret. Det er uakseptabelt at politikere som har tjent fellesskapet kort tid etterpå går over til å tjene særinteresser som ofte står i strid med de verdier de fremmet som folkets tjenere, svarer han.
- Et hovedpoeng er at det ikke er de uføretrygdete i Finnmark og Groruddalen som har råd til disse politikernes tjenester, sier Hanssen.
Han minner om at tidligere Ap-størrelser som Grete Knudsen, Kjell Opseth og flere andre har gått samme vei.
- Slike salg øker makten for dem som har mest å betale med. De svake blir enda svakere.
- Frekk latterliggjøring
- Bjarne Håkon Hanssen prøver å latterliggjøre denne debatten ved å si at han ikke kan bry seg om hva Marit Nybakk ”synser” Det er frekt. En moraldebatt er ikke synsing, men å vurdere verdier opp mot hverandre, sier Ingjald Ørbeck Sørheim.
20. oktober 2009 avsluttet Hanssen sin politiske karriere og gikk av som helse- og omsorgsminister.
21. september 2009 ble First House AS stiftet.
Bjarne Håkon Hanssen ønsker ikke å kommentere artikkelen.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
13. august 2010 - 11:01
Bullshit.
Anne Esbensen
13. august 2010 - 11:05
Makt til salgs
Thomas Vermes / ABC Nyheter
13. august 2010 - 11:20
Bullshit
Ragnar Østli
13. august 2010 - 11:12
Herr Hansen
Synes sånt lufter korrupte menesker.
Hugo Hallum
13. august 2010 - 11:14
Det forsvunnende pølsemaker II
Dette er jeg helt enig i. Noen kaller det Tormod Hermansens lov: "Sier du at du skal slutte, har du sluttet"
Terje Johannessen
13. august 2010 - 11:15
Demokrati?Jantelov? Misunnelse???
En mening som er i tråd med det partiprogrammet de er valgt på.
Så velger de, på grunn av press fra lobbyistene , sitt standpunkt, og stemmer stikk i strid med programmet de er valgt på, og MOT velgerne som har valgt dem. Dette åpner for litt av hvert. Elelr ganske greit korrupsjon. En del av demokratiet kaller noen lobbyisme. Jeg mener tvert i mot. Dette betyr heller at i ekstreme tilfeller kan enkeltgrupper, gjerne små, endre avstemminga i en sak. Politikeren burde avhente sine råd og innspill fra helt andre kilder enn fra ofte velbeslåtte pressgrupper. Dette er en form for press som heller hører bananrepublikker til.
Kommentaren din hans Martin , den inneholdt ikke farge, kun kunstig søtstoff.
Steven Bell
13. august 2010 - 12:26
Demokrati?
Hadde det vært en person - en stemme, hadde man ikke hatt den regjeringen man har i Norge idag.
Terje Johannessen
13. august 2010 - 13:31
Hei Steven
Men man ser jo en total høyrebølge over landet da. Ikke minst i grisgrendte strøk. Så endringen av valgloven kan slå tilbake på dem selv. Men dette var jo ikke debatten da.
Bjørn Larsen
13. august 2010 - 11:32
Hva slags
Oddvar Granlund
13. august 2010 - 11:40
Hva er spesielt med Hanssen ?
Marius Bu
13. august 2010 - 11:44
Tøvete
Det må jo være opp til ham hvordan han ønsker å leve, tjene sine penger og hvilke oppfatninger han ønsker å promotere. Han er Normann, ikke borger av det Konglige Norske Arbeiderparti.
Kanskje han saklig, som veldig mange andre av oss, er helt uenig i at privat invisterete midler skal reguleres av det offentlige...
marius
Eva Jensen
13. august 2010 - 11:46
Ikke noe nytt...
Ang "ku-saken": http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/091020/da-bjarne-hakon-hanssen-fikk-eu-galskap )
Johan Olsen
13. august 2010 - 12:07
Meget godt skrevet betraktning.
jeg skulle ønske at det var 1! gjentar EN. som kunne ha integritet nok til å jobbe for det Norske FOLKET som helhet og ikke sette personlig/politisk/makt/hestehandel først.
men dette er vel som å tro på julenissen-selv om stortingslønna er mer enn høy nok til å kunne leve rimlig romslig uten å hige etter mer penger/makt.
men når mesteparten av det politiske spillet virker å bestå av å sikre gjenvalg for neste periode så blir jo landet som sådan nedprioritert for det maktpolitiske spillet.
Åge Thorsen
13. august 2010 - 12:34
Enig, Sørheim
Offentlighetsloven er vedtatt, men er ikke verdt dataen den fremkommer på. Til mer en graver i det norske samfunn, til mer råttenhet finner man.
Hansens total mangel på gangsyn, skjønner ikke egentlig at noen vil benytte FIRST HOUSE, for hva får en ut av det. Får en fakta eller er det fabrikert?
Så har vi Frimurer losjen; dommere, politi, advokater Stortingsrepresentanter.
Hvordan kan oppegående mennesker, som en skulle anta, offentlig ansatte; sverge troskap på følgende premisser: " Men – skulde jeg handle mod dette mit indgangne Løfte, samtykker jeg i at min hals maa afhugges, Mit hjerte udrives, Min Tunge og mine Indvolde udslides, samt alt kastes i Havets Afgrunn, at mit Legeme maa opbrændes, og dets aske adspredes i Luften, paa det at intet af mig og min Ihukommelse mer maa findes iblandt Mennesker.
Dette lover jeg oprigtigen og i sandhed, saasandt hjælpe mig Gud og Hans hellige Ord.».
Kåre Sivesand
13. august 2010 - 12:44
Hva er så galt med dette?
Det er jo udemokratisk å måtte ha den samme mening hele livet bare fordi du har vært folkevalgt.
Dessuten er jo dette en liten fillesak... med barnehagene,... må være viktigere ting å bruke energi på??????
Odd Johannessen
13. august 2010 - 12:49
Mer udemokratisk
Når det gjelder saken omhandlet i artikkelen; enhver bedrift med slike insidere som Bjarne Håkon Hanssen har innført karenstid. Men dette er vel ikke våre politikere interessert i - neste gang kan det gjelde dem selv!
Åke Tidemann
13. august 2010 - 12:52
Politikerforakt
og Pølsehanssen søker til kapitalismens høyborg
når de forlater sin tidligere sosialistiske
kameratflokk,kanskje sosialismen kun var et
springbrett for å komme til et rikere og større
grøtfat.
13. august 2010 - 17:43
Sant nok.
Dei som ikkje er einig blir mobba,trua . Om ein ikkje bekjemper,synelig gjer dette blir det som riksrevisjonen har oppdaga , uryddige og pulverisering av kven som har ansvar.Det lider vi alle under i dag.
Olai marton Jacobsen
13. august 2010 - 13:02
Ny ap-lov
Turid Sandø
13. august 2010 - 13:07
Hva venter vi etter?
Frank Johansen
13. august 2010 - 13:19
Vrøvel
Det virker heller ikke som politikerene er særlig opptatt i å endre regelverket. De tenker vel helst på seg selv
Birger Aarthun
13. august 2010 - 13:28
AP-topp politikere
Jonny Konradsen
13. august 2010 - 14:54
Ikke demokrati i Norge.
13. august 2010 - 15:27
Demokrati?
Så da kan en vel kalle det et skinndemokrati der folks innflytelse blir innskrenket til et minimum. Nye lover blir tredd nedover hodene på folk som ikke kan gjøre annet enn ta i mot. Stadig legge frihetsbegrensninger på folk under påskudd av å ivareta svake grupper som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Begrense hva og hvor folk skal bruke pengene slik at ikke staten går glipp av en eneste inntektskrone. Også dette under påskudd å hjelpe svake grupper som utgjør en liten promille.
Når det er snakk om inntekter til staten, er hele landet innlemmet i demokratiet, men når det er snakk om utgifter fungerer regjering og storting som et lokalpolitisk fora for Oslo med omegn. Slik har det vært i uminnelige tider. Hvilket demokrati?
I så måte er demokratiet undergravet forlengst!
Turid Sandø
13. august 2010 - 15:53
Og hva gjør vi da?
Jonny Konradsen
13. august 2010 - 16:10
Dette bør vi gjøre!
Olav Norem
13. august 2010 - 16:26
Sørheim må få støtte
Turid Sandø
13. august 2010 - 17:19
Er det mulig å få et friskt,
Marius Bu
13. august 2010 - 17:58
Jøje meg...
Jeg sysnes forsøket på kneblingen av Hansen er tåpelig, men det er minst like tåpelig å påstå at alle norske poitikere er korupte, kun tenker på seg selv og at Norge ikke er et demokrati.
Det er et fritt land, alle dere som brenner så inderlig for de demokratiske prinsippene og synes de er under et utålelig press; gå sammen å danne deres egen politiske bevegelse. Så kan dere på demokratisk vis fremme deres eget syn fra Stortingets talerstol. Fremme nye lover, ta politisk og økonomisk ansvar, og sørge for flertall (demokratisk) for gjennomføring.
Jeg gidder ikke, og skammer meg litt over det !! Samtidig tror jeg de aller fleste norske politikere jobber mer for politisk overbevisning, enn for egen vinning. Jeg mener oxo at politikere i Norge er for DÅRLIG betalt og at de tar på seg en skikkelig dritt jobb de fleste av oss betakker oss for, samtidig som vi ansvarsløst forbeholder oss retten til å kritissere alle avgjørelser ved en hver anledning.
Derfor, tidligere, nutidige og fremtidige politikere, LYKKE TIL !!!
marius