- Uaktuelt å forby nikab
Justisdepartementet har konkludert med at et forbud sannsynligvis vil være i strid med artikkel 9 om religionsfrihet i Den europeiske menneskerettskonvensjonen.
– Vi må heller finne fram til virkemidler som ikke rammer kvinnene og som faktisk gir bedre virkning. Et lovforbud, med tilhørende straffesanksjoner, rammer jo først og fremst de kvinnene som er undertrykt og som allerede bærer mye på sine skuldre, sier justisminister Knut Storberget (Ap) til Aftenposten.
Det var Fremskrittspartiet som i mars fremmet forslag om forbud mot heldekkende plagg som nikab og burka i det offentlige rom. Partiets innvandringspolitiske talsmann Per-Willy Amundsen sier regjeringen nå gjemmer seg bak internasjonale konvensjoner.
Ifølge Justisdepartementets lovavdeling kan et nikab-forbud verken forsvares med hensynet til offentlig trygghet, orden, helse og moral eller med hensyn til å beskytte andres rettigheter og friheter. (©NTB)


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Per Beverfjord
24. april 2010 - 9:14
hmm
Dette er bare hinsides en hver fornuft .
Kjerstin Elveland
24. april 2010 - 9:26
....og så drar vi en strisekk
Tommy Eriksen
24. april 2010 - 9:35
Tullete
Det betyr nemlig, at man samtidig forbyr plagg som finnlandhette.
Kom gjerne med, hvordan loven skulle lyde....
Johnas Alstadsæther
24. april 2010 - 10:03
Tullete
Tommy Eriksen
24. april 2010 - 11:09
Det må du forklare!
Jeg spør KUN om HVORDAN denne lovteksten skal kunne se ut?
Skal det stå muslimske kvinner får ikke lov å ha på seg heldekkende hodeplagg?
Og hva er heldekkende? Kun når øynene syns? Skaut?
Hva med fargen? ikke lov med sort....?
Dere som vil forby dette. Kom med et forbanna forslag.....!
PS
Jeg har ikke sagt at jeg vil at kvinner skal ha på seg dette. Jeg spør kun om hvordan dette skal kunne forbys?
Egil Leonhardsen
24. april 2010 - 10:26
hvis du går inn i banken men
Skal vi ha samme reaksjon mot det greian der også, for terrorister bruker jo disse klærne også!!!
Øystein Haug
24. april 2010 - 10:36
Finnlandshette er forbudt,
Tommy Eriksen
24. april 2010 - 11:00
Jasså?
24. april 2010 - 11:18
Allerder forbudt!
Tommy Eriksen
24. april 2010 - 11:25
Nei
Jeg tør påstå at det ikke finnes EN ENESTE lovtekst, som omhandler dette.
Om politiet henvender seg til deg pga dette, har ingenting med loven og gjøre.
Politiet gjør nok dette ( om dette skulle være tilfelde), for at det kan virke betenkelig...
Noe jeg betviler, at de gidder å bry seg med.
Øyvind Midteng
24. april 2010 - 11:48
Jussen
Ifølge politiloven § 11 er det forbudt å "opptre maskert" på arrangementer (møter, demonstrasjoner etc.) på offentlig sted. Dette kan straffes med bøter. Eksempler på bøtesatser er 6000 kroner hvis du er alene, 8000 kroner hvis du er sammen med flere.
M.a.o.: Det er forbudt i ganske stor grad. Du kan ha den på ute i løypa når du går på ski og det er tjue minus, men jeg er ganske sikker på at hvis du går med den på gjennom gågata, midt på sommeren, da vil det "framkalle alvorlig frykt", og det vil dermed være ulovlig. Regjeringen gir hermed en dispensasjon for religiøse ansiktsdekkende plagg. Det er ganske drøyt, det regjeringen gjør her, i den forstand at det går på tvers av norsk lov (i den forstand at burka/nicab og finlandshette har ganske nøyaktig samme funksjon - de dekker ansiktet). Dersom regjeringa har rett i at et forbud vil bryte med menneskerettighetskonvensjoner, da har man altså en absurd situasjon: Menneskerettighetskonvensjonene og norsk lov går på tvers av hverandre. Nei, dette må de finne ut av. Personlig mener jeg nicab/burka burde være forbudt, akkurat som finlandshette (med unntak av i skiløypa ;o)
Tommy Eriksen
24. april 2010 - 16:15
§ 227. Med Bøder eller med
Jeg tror ikke at denne loven kan brukes i denne sammenheng.
Det er her myntet på alvorlig trussel....
paragraf 11 dreier seg kun om møter og demonstrasjoner.
Øyvind Midteng
24. april 2010 - 18:14
Uenig
Hva hvis du jobber i en bank, eller en hvilken som helst butikk der det er mye kontanter i kassa, og det kommer inn en kar i finlandshette. Vil du da heller ikke oppfatte bekledningen som en trussel "skikket til at fremkalde alvorlig Frygt"?
Jeg er 100% sikker på at dersom en politibetjent ser en kar iført finlandshette på gata om sommeren, da kommer betjenten først til å snakke lavmælt inn i radioen for å tilkalle assistanse. Og når assistansen ankommer, da blir det huskestue...;o)
24. april 2010 - 15:07
Finnlandshette
Linda Cijs
24. april 2010 - 9:36
Terror..
Erlig talt ! Hva er problemet ? Ja, vi skal respektere hverandre. Også hverandres relgion. Men det må gå begge veier. Nå er disse kvinnene det gjelder her i Norge. De fleste her ønsker ikke denne type klær, å det må respekteres.
Egil Leonhardsen
24. april 2010 - 10:31
Respekt
Respekt må vel fortjenes.
Det gjør de ikke disse menneskene som kommer slik og forlanger slik. De har ikke gjort meg noe, men de respekterer ikke mine verdier og meninger.
Mest sannsynlig er jeg rasist fordi jeg ikke er enig med dem og deres religion.
Jeg har ikke religion og respekteres andres valg, men når jeg har feil og eller blir påtvunget og akseptere deres religion skal gå framfor alt vi står for som menneske. Kan de dra dit sola aldri skinn
Terror klær kan de legge igjen i sitt hjemland
Dragan Tintor
24. april 2010 - 16:14
helt enig
Arild Sørensen
24. april 2010 - 10:31
Helt enig, verre er det ikke.
Øyvind Seltveit
24. april 2010 - 11:08
Terror...
ifrå media
har klart å lage eit bilete av korleis ein terrorist ser ut.Terror er ein handling,uavhengig av kva for klesplagg ein går med.Desse koblingane med
burka og islam,skapar berre meir fordommar og rasisme.
Terrorisme blir oftast brukt av politiske grunnar.Statslederar og myndighetar brukar dette virkemiddelet over heile verden.
Terror er veldig effektivt for å få innbygjarane til å føle frykt,og derfor låse seg inne.Dersom ein politiker kjem med eit framlegg om å begrense friheten til innbygjarane,godtek innbygjarane dette fordi det er eit forsøk på å bekjempe terrorisme.
datalagringsdirektivet er eit godt eksempel på dette.
K. B.
24. april 2010 - 9:40
Bekledning
Ragnhild Sørensen
24. april 2010 - 11:48
Vi
Petter Smart
24. april 2010 - 10:13
Nikab er utbredt i flere
Så da lurer jeg da.... Hvis det ikke er så nøye for dem.
Hvorfor skal de skille seg ut så vanvittig?
Ragnhild Sørensen
24. april 2010 - 11:50
Og
Hurra!
Magnar Mauritzen
24. april 2010 - 10:11
Nå må myndighetene ta seg sammen!
Eller så vil i alle fall resultatet bli at brukerne ikke vil avdekke ansiktet sitt ved for eks kontroller ol.
Hvor står vi da? Jo myndighetene har rota det til både for politiet, tollere og andre som har stillinger som tilsier at dem må kunne sammenligne ID og utseende.
Selvfølgelig vil det sikkert komme regler for dette også, men komplikasjoner vil det bli uansett.
Jeg tror heller ikke dette er til det beste for de aktuelle brukerne av plagget, for de er sansynligvis tvunget til det av sine foreldre eller ektemann.
Og de som står på Youngs torget og hyler om religionsfrihet og retten til selvvalg av bekledning, gjør stort sett også dette fordi de er tvunget til det.
Jaja folkens, blir hyggelig å fly eller reise med halve bussen /toget eller flyet fullt i maskerte mennesker.
Nei, her har FRP rett, dette plagget må forbys som i flere andre land nå etter hvert.
Men som i så mye annet har norske myndigheter heller ikke her "baller" nok til å ta denne kampen.
Reidar Strand
24. april 2010 - 10:14
BURKA OG NIKAB
Per Beverfjord
24. april 2010 - 10:38
Ja.
Steinar Andersen
24. april 2010 - 10:16
jaja
24. april 2010 - 10:27
Baller.
Steinar Andersen
24. april 2010 - 10:47
beklager
Øystein Haug
24. april 2010 - 10:34
Det er skremmende å se at de