
Politiet klarer ikke å oppklare nok kriminalsaker
Justisminister Knut Storberget (Ap) skrøt før stortingsvalget i fjor av regjeringens innsats for å bekjempe kriminalitet.
Men ifølge tilsynsrapporten «Etatsledelse og tilsyn i 2009» har politiet slett ikke vært i stand til å oppnå sine egne mål for å bekjempe kriminalitet.
Sju av ti politidistrikter klarte i fjor ikke å nå målet for oppklaring av forbrytelser. Blant distriktene er Oslo, Romerike, Søndre Buskerud og Sør-Trøndelag.
Ingen kommentar
I fem av ti distrikter var saksbehandlingstiden for lang. Politiets mål er å behandle saker i løpet av tre måneder. Halvparten av distriktene brukte mer tid enn dette.
Seks av ti distrikter hadde for mange saker som ikke var ferdigbehandlet. Ved nyttår lå det 104.000 saker i kø rundt omkring i landet.
Storberget har overfor Aftenposten ikke hatt tid til å kommentere saken. Han henviser til politidirektør Ingelin Killengreen.
Men heller ikke hun vil kommentere tallene, og henviser til sine egne uttalelser i januar da hun sa at «resultatene i straffesaksbehandlingen er dårligere enn forventet, og det bekymrer oss».
– Dårlig
Høyre-politiker André Oktay Dahl frykter at publikums tillit til politiet blir svekket som følge av de dårlige resultatene.
Leder av Stortingets justiskomité, Per Sandberg (Frp) viser til at antall ansatte i politiet på 15 år har økt med 33 prosent, og at budsjettene har økt med 7 milliarder kroner i samme periode.
– Jeg spør meg hva de økte ressursene har gått til, når resultatene er så dårlige. Vi trenger en større gjennomgang av tilstanden i norsk politi, sier han. (©NTB)

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Kåre Kork
4. mars 2010 - 9:44
Ikke uventet dette.
For en gangs skyld er jeg enig i hva Sandberg sier (siste setning), men jeg husker jo fyren skrek om seg om mer penger til politiet.
Knut Myhre
4. mars 2010 - 10:04
AT, SANDBERG "SKREK" OM MERE
Geir Holst
4. mars 2010 - 10:53
Nei, ikke uventet, tvert om, som forventet !
Politimenn pensjoneres ved 55 år, når de har akkumulert høy kompetanse og går som regel over i annet arbeid, med pensjonen i tillegg. De burde kanskje brukes i taktisk etterforskning og til kontorarbeid.
Halvparten av arbeidstiden deres før 55, går med til fangetransport. det er åpenbart feil. Securitas må bytte plass med politiet. Politiet inn på kjøpesenter og Securitas på fangetransport.
Tilliten hos publikum og publikums ansvarlighet er politiets viktigste ressurs, det er det mange politimenn og kvinner som ikke tar hensyn til. Observasjoner av uprofesjonell adferd og folks negative erfaringer undergraver et hvilket som helst politi budsjett. Holdning og disiplin er alfa og omega for politiet.
En etatsskole er nok bedre en en høyskole til å skape nettopp denne disiplinen. Maktutøvelse på vegne av en stat er verken passende universitets-studie eller høyskole studie. Det er en forenkling å kalle politiarbeid for et fag, selv om det finnes likheter. Det er idealisme ideologi og etikk som er grunnstenen i en god politimann, sammen med toleranse, selvinnsikt og dømmekraft. Så kommer fag og teori.
Kort sagt, ressurser er mer en penger ! OMORGANISER.
Ellers er det flere gode poenger lenger ned her.
Det er åpenbart at vi har importert også skaper sosiale problemer som vi ikke ser rekkevidden av. Det er dyrt å reise fattige å nødstilte og det er dyrt å ikke rette urett blant underklassen. Behandler vi folk som udyr, blir de fort nettopp det. Stiller vi ikke krav til folk, blir folk sløve.
Her har politi, helsevesenet og skolen sine nøkkel oppgaver hvis fremtiden skal bli god. Vi har ikke velferd hvis dette ikke virker som det skal. Og skal vi få det til å virke kan likhet være et ideal, men vi må huske på at det uansett alltid er store forskjeller mellom folk. Det er med respekt for disse forskjellene at arbeidet kan begynne.
Kåre Kork
4. mars 2010 - 15:04
Bra!
Helt enig, en må se langt dypere enn bare "mer penger".
Og selvfølgelig langt dypere enn rasistene som hiver seg på her..
Ingar Nilsen
4. mars 2010 - 9:53
Ikke så rart det
I stedet trappes flere lokale politikammere ned!
Hvis man skulle være uenig i påstanden, kan man jo lage en statistikk av hvilke nasjoner som fyller opp våre fengsler, så taler vel tallene for seg selv, ikke sant?
I tillegg til en strengere "importkontroll" burde det være mulig å gi statsborgerskap med mulighet til annulering og hjemsendelse, hvis de begår forbrytelser i Norge.
Tross alt, de ber om hjelp når de kommer hit, på grunn av at de er forfulgt i hjemlandet. Hvorfor de er forfulgt vet vi ikke. Da bør man skrive under på et dokument som sier de skal følge norsk lov.
I motsatt fall sendes de tilbake uten opphold. Da vet de hva de har å rette seg etter.
I Norge gjelder norsk lov - ikke koranen.
Når det gjelder politiets arbeid er det vanskelig for folk flest å bedømme effektiviteten, men det er ingen hemmelighet at de har for mange saker og for få folk.
Kai Stick
4. mars 2010 - 9:55
Stadig flere tyngre og større
Bruk pengene fornuftig! Å bygge fengsler i hotellstandard er IKKE fornuftig. De innsatte har det finere enn de fleste av våre eldre på pleiehjem, og de får i tillegg lønn for det.
Gerd Bratli
4. mars 2010 - 10:02
Hva har skjedd?
Man kunne melde et tyveri av en sykkellykt til politiet å oppleve og få lykten tilbake, ja til og med ettersendt om man hadde flyttet. (Selvopplevd) Det var selvsagt at politiet kom på øyeblikket hvis man trengte dem.
I dag er Norge er av verdens rikeste land. I dag må man vente i måneder og år for å få en innleggelse på et sykehus eller en sykehjemsplass. I dag blir fødende kvinner sendt hjem nesten før morkaken er ute.
I dag må det nærmest et mord til for at politiet ser seg mulighet til å
komme. Fengslene er overfylte for det meste av utlendinger, og forbrytelsene av utenlandske bander florerer. Hva har skjedd? Hvor har det sviktet?
Vi er mange som undres på hvorfor det er blitt slik. Det et Ap som har styrt landet mesteparten av denne tiden. Kan det være der hunden ligger begravd?
Tormod Nilsen
4. mars 2010 - 10:51
AP har skylda fordi de har
Terje Stensland
4. mars 2010 - 10:28
Verdens rikeste. ?
Alt står jo for forefall, inskrenkinger, nedleggelse, oppsigelse mm .
Kåre Kork
4. mars 2010 - 10:31
Ok
Jan Sæther
4. mars 2010 - 10:56
Ok?!
Kåre Kork
4. mars 2010 - 15:06
Javel..
Nils henrik Malme
4. mars 2010 - 11:06
Rasistenes lekeplass..........?
Dette vet man jo. Hvorfor ikke denne redaksjonen(ABC) feks kunne kjøre opp et regnskap som viser det hele er egentlig litt underlig, og jeg har etterlyst initiativ gjenntatte ganger. mend et ties ihjel hver gang. Tallene finnes jo relativt enkelt tilgjengelig. Man må bare sette av ressursene til å skaffe de frem og ikke minst sette av plass for presentasjon. At landets redaksjoner er så feige at de ikke tør å starte denne prosessen er både verre og farligere enn manglende penger i polititet, fremskrittpartiet, og de som omtales som rasister - til sammen !
Rassister i norge ? Latterlig ! Her er bare en gjeng overmette, late og ryggløse individer som lar det meste skure i det uendelige.
Krev fullt innsyn i hva ressursene går til. Kjør en kjempeanalyse på hele etaten. Sett de enorme og ledige ressursene de har i skatteetaten i norge på saken. Der er uante ressureser som kan analysere hele polititetaten på meget kort varsel. Ser bare hva de setter igang for å granske enkle enkeltmannsforetak hvis de får mistanke om at en tusen lapp eller to er på avveie. Da er det 5 mann i 6 måneder go enorme saksmapper. Hver smitt og smule kommer frem. Sjelden i statens favør, men alt kommer frem. Disse kunne granske politiet, så kunne de i det minste gjøre noe fornuftig for en gangs skyld i sin karriere !
Geir Holst
4. mars 2010 - 11:31
Skjønner et du er sint,- enig med deg i mye.
Du kan google popstjerner og kjendiser, men det krever mye mer å samle inn og systematisere relevant informasjon om samfunnsutviklingen. Mye av denne informasjonen er styrt og forvaltes av interessegrupper. Den blir ofte også presentert med vinkling for å oppnå interessegruppens mål.
I Norge er vi heldige for vi har SSB, (Statistisk sentral byrå) De gir ut mye saklig og uvinklet informasjon. Men også her er det problemer. Det er nemlig noen som bestemmer hva de skal samle inn statistikk om, og ikke minst hvordan den skal presenteres og hvem som skal ha tilgang på den.
Dessuten er det kun statistikk, og som de fleste vet er det lettere og misbruke statistikk en å bruke den til noe nyttig. Det krever nemlig at brukeren har kritisk sans, dømmekraft og kunnskap om statistikkens begrensning. Svært få brukere har det.
Når det gjelder annen informasjon er det enda verre.
Det er helt greit å holde kræsj kurs i analsex i beste sendetid på norsk radio, men jeg påstår allikevel at det norske samfunnet har flere tabuer enn noen gang. Rusproblemer for eksempel er et tabu, de har vokst enormt og er nå snart like store som den gangen samfunnet ble introdusert for alkohol (Sprit) i stor skala første gang.
Andre sosiale problemer og ikke minst sosial fordeling av velferdsgoder er tabu.
Hva vi bør kreve av hverandre for å leve i samfunn er tabu.
Det er snart bare vold, sex, kjendiser, idrett, og værmeldinger som ikke er tabu. Seriøs og saklig samfunnsdebatt har dårlige kår.