
BEKYMRET?: For første gang så har Jens Stoltenberg mindre tillit enn Erna Solberg. (Foto: Scanpix).
– Stoltenberg mister tillit
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) blir for første gang forbigått av Høyre-leder Erna Solberg på tillitsmåling.
Oslo (NTB): Tilliten til statsministeren synker fra 35 til 31 prosent siden forrige måling i desember i fjor. Høyre-leder Erna Solberg får 38 prosent, mens Frp-leder Siv Jensen får 29 prosent. Deretter følger SV-leder Kristin Halvorsen med 23 prosent.
Det er VG som melder dette i dag.
– En måling går opp og en måling går ned. Så dette viser vel at målinger går opp og ned, sier Stoltenberg og viser til VGs måling om hvem man vil ha som statsminister: Av de spurte svarer flertallet, 29 prosent, at de vil ha Stoltenberg.
21 prosent sier de ønsker utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) som statsminister. Men Støre er fortsatt den politikeren som folket har suverent størst tillit til. 68 prosent sier de har svært stor eller stor tillit til Støre.
– Jeg er stolt av å ha Støre som utenriksminister i regjeringen, og jeg er glad regjeringen fikk tillit i valget til å fortsette, sier Stoltenberg.
Velgernes tillit til Erna Solberg har økt sterkt siden den forrige tillitsmålingen InFact gjorde for elleve måneder siden. Nå sier 38 prosent at de har stor eller svært stor tillit til Høyre-lederen, 9 prosentpoeng mer enn sist.
– Kjempehyggelig. Jeg skal innrømme at jeg får mye hyggelige tilbakemeldinger på at Høyre er positive og ikke fokuserer på spill, men saker for tiden, sier Solberg.
Men tallene er ikke entydige. Bare 15 prosent sier de vil ha Erna Solberg som statsminister. (©NTB)

Obama leder klart på ny måling
Lesernes kommentarer
Jan Pettersen
25. november 2009 - 8:16
statsminister/politikerforakt
Olav Gimse
25. november 2009 - 8:26
SV/AP
Ingolv Helgesen
25. november 2009 - 8:56
Politisk selvmord ? men det
Jan-egil Bogdanoff
25. november 2009 - 9:09
Hadde Jens vært tøff nok ?
Nei, fortsett å send pengene våre til muslimske skoler, smøre statsledere i korrupte land og til resultatløse prosjekter som ikke blir realisert i land langt vekk fra Norge.
Når det gjelder Solberg sin kritikk, så er Høyre absolutt ikke alene om å kritisere regjeringen, men hva hjelper det når det er så diktatorisk ledelse i Norge som det ser ut til å være.
Det ble veldig stille rundt søsteren til Jens...Hun er jo virkelig syk. Eller er hun tiltengt en helseminister stilling på sikt...Erfaring gjør mester.
Terje Johannessen
25. november 2009 - 10:21
Bogdanoff kommer med
Odd Johannessen
25. november 2009 - 10:47
Like usaklig!
Terje Johannessen
25. november 2009 - 10:50
Det burde du vel sjøl
Odd Johannessen
25. november 2009 - 16:03
Nei
Jan-egil Bogdanoff
25. november 2009 - 11:52
En gammelkommunist som deg...
Du er fandens så frekk som gir alder en nedverdigende omtale...De fleste gamlekommunister i Norge
er godt voksne menn og kvinner i AP og SV.
Terje Johannessen
25. november 2009 - 12:08
Det tyder såvisst på at de
Nå er det blitt mer og mer vanlig da at folk sitter i sine hjem og utbasunerer oppblåste meninger på debattsider, hjemmesider osv. Man bør uansett holde seg innen sømmelighetens grenser. Gjør man ikke det røper man nok mer om seg selv enn en bør gjøre. Å være uenig og debattere sak er en fin ting å faktisk lære mer på.
Jan-egil Bogdanoff
25. november 2009 - 12:12
Nå smiler jeg bredt !
Einar Olsen
28. november 2009 - 21:38
Enig.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Hans Fosshagen
25. november 2009 - 9:09
Krav til resultater er jo kjent for de fleste...
Hele verden er opptatt av å skape en grønnere verde, mer miljøvennlig. Mens vår regjering sover videre og luller seg i søvn uten en gang å ta opp temaet.
For de siste måneder for ikke å si år er ganske så motsigende, men det angres kansje på tidligere lovnader på bakrommet. Bare dette ikke kommer ut... Jeg minnes Stoltenberg slo seg på brøstet og kastet Bondevik på dør vedr gassaken, men det er så lenge siden at det er glemt.
Og nå ikke grønn diesel, men litt renere en vanlig diesel. Alle monner drar heter det så fint og det vil også være tilfellet i trafikken. Nettopp som det monner om jeg bretter kartongene mine og naboen sine, enkeltvis ikke så mye å skrute av men summa sumarum vil det også hjelpe.
Men da må det motiveres til dette, ikke oppføre seg som trassige barnehage unger av verste sort.
Og de må også sette seg inn i problemene helhetlig ikke bare legge på avgifter for å løse det ene, for så å legge på neste avgift for å løse neste problem utløst av foregående avgift etc. Slik oppererer nå dagens regering, en skam for Norge.
Jeg håpe snart at alle familie abinnement på stemmer til AP/SV/SP snart fortår at de ikke i kronologisk rekkefølge er på linje med Arbeidere/Miljø-skole/Landbruket. Det var bare behov for dette inledningsvis ikke nå lenger. Nå er det bare snakk om menyen, og på den står det kameler og struts virker det som.
Norge - våkn opp.....
Edvard Johan Larsen
25. november 2009 - 9:30
Stoltenberg.
Paul Oskar Rosenquist
25. november 2009 - 10:15
Morna Jens!!!!
Så ut som om de Rødgrønne putta på folket mest mulig drit før valget, som om de trodde det var siste året i Regering?
Men jammen fortsetter/gearer DE opp hastigheten på å bryte løfter og bevise at de er AVGIFT og BESTEMME partiene.
Skrekk og gru. Og disse har ytterligere hele 4 år på å vandalisere Norge.
Har ikke problemer med å påstå at Sosialdemokrati er misunnelse satt i system, samt at det er en godt kamuflert kommunisme de kjører mer med jernhånd.
Jens tror han er valgt av hele folket. Kristin sier hun er folkevalgt!? Hvem har stemt på henner, da? Hadde hun ikke sitti i sidevogna til Jens med en finger på rattet, hadde hun hatt kontorjobb et sted langt unna Regeringslokalene.
Slik de rører og roter nå, sørger de selv for at de glir ut av lokalene. Og bra er det, for nå er det jaggu nok med løgn og fanteri. Very bad management!!
Jan-egil Bogdanoff
25. november 2009 - 12:08
Det er fint å lese innlegg som ikke er preget av kommunisme.
andres meninger, avgifter, nedleggelser og fattigkommuner over stort sett alle steder i landet de så sårt vil trykke ned i søla. Det er gevinsten i at Norge er et av verdens rikeste land.
Erik Danielsen
25. november 2009 - 12:23
Stoltenberg - Støre er nok ikke ditt halmstrå
Kommentar:
Foran kommunevalget 2007 dro Støre til Stavanger for å fortelle ungdommer at de måtte solidarisere seg med palestinere. Hva skal norsk ungdom tro? Norske myndigheter nærmest har i en årrekke nærmest totalt overser etnisk utrensking i alle Midtøstens apartheidstater, mens et demokrati som beskytter seg mot fascismen i Midtøsten stadig fordømmes av samme myndigheter. Hvordan kan norsk ungdom støtte palestinerne når vår egen regjering svikter dem? Norske myndigheter finasierer Hamas og Fatah, terrororgansiasjoner som aktiv driver terror meot israelere og palestinere, undertrykker menneskeretter og oppfordrer barn til selvmord og jihad bl a gjennom norskfinasierte skolebøker.
Norge har gjennom sin ubalanserte retorikk og sine svikefulle handlinger i internasjonalt diplomati og lovverk, kastet bensin på bålet, oppegget ekstermister i Midtøsten og bidratt til å gjøre vedren til et mye mindre trygt sted å være. I dag betaler jøder og uskyldige muslimer prisen for norsk naivitet og en pervertert "freds"arroganse. Imorgen er det Norges barn som betaler prisen. Men da er kanskje våre ledere flyktet ut av landet.
Erfaringen fra sist vinters krig i Olsomabad var i så måte ikke særlig lovende. Mens Oslo sto på ende, mens norsk politi og forsvarsstyrker ikke var i stand til å beskytte demokrati og sikkerhet, mens modige norske ungdommer som i sinne forsøkte å stoppe volden ble brutalt klinket ned av mobben, forsvant landets ledelse under jorden. Landet var uten ledelse akkkurat som 9. april 1940. Først etter at kruttrøyken la seg kom de fram fra hulene sine og forlangte at oslopolitiet skulle gå i dialog med mobben.
Jeg har ennå stor respekt for Stoltenberg, men han vil nok en dag til sine store gru oppdage at Støre og hans utenrikspolitikk ikke var hans største liabilitet, men derimot hans største belastning.
Paal Nilsen
25. november 2009 - 13:47
Blir jeg slettet nå?
For en del år siden var jeg på Sørmarka, treningsleiren til tariffgeriljaen i LO, og der overhørte jeg noe som har lagt seg på minnet;
Stoltenberg, ikke Jens, men faren hans, Thorvald Stoltenberg, hadde en samtale med noen som jeg ikke er sikker på hvem var. Samtaleemnet var det norske folk, altså befolkningen i Norge. Det som kom frem var at de alle var enige i at Norges befolkning var lett manipulerbare. Dette som følge av århundrer under dansk og svensk styre. Det er ingen andre land i Europa som har en befolkning som er lettere å styre enn i Norge, fordi en regjering kan gjøre nesten hva som helst uten at det blir noe mer enn litt murring og surmuling rundt i sofakrokene. Det norske folk består stort sett av etterkommere av leilendinger og småfolk som er ”programmert” til å stå med” lua i handa” og be om almisser. De har ikke det samme temperament som for eksempel franskmennene, som når de føler seg overkjørt av myndighetene stopper hele landet i protest. Vi har prøvd det et par ganger i Norge, men når politiet kommer og sier:” du kan ikke stå her” så sier vi: ”unnskyld” og reiser hjem. Thorvald Stoltenberg hadde helt rett, vi er en nasjon av sveklinger, kujoner og unnasluntrere. Vårt vesen er i sannhet som Per Gynt; Unngå ”Bøygen”, og de som vet hva ”Bøygen” er kan si seg enig eller ikke.
Jeg er ”norsk”, og jeg har sett denne elendigheten blant oss ”nordmenn” som gjorde oss til ettertraktede ”galeislaver” som vi en gang var. Noen ganske få århundrer, eller egentlig noen årtier, var vi stolte VIKINGER, men den historien var kort, selv om vi fortsatt liker å bli sammenlignet med disse stolte folkene den dag i dag når vi er ute i verden og reiser.
Einar Olsen
28. november 2009 - 21:55
Enig II.
Da jeg har reist mye gjennom mange år, er brukbar i språk, rett fram og åpen, samt interesert i både å formidle og lære, har jeg fått mange "rare" spørsmål fra mage nationaliteter gjennom årene.
Et spørsmål som ofte dukker opp etter å ha fortalt litt om Norge og normenn er som følger, sitat: " Hvordan kan dere akseptere slikt da"? Sitat slutt. Og da svarer jeg som regel følgende: Først ble vi styrt av Danskene i 400 år, så ble vi styrt av Svenskene i 90 år, og de siste 100 år har vi for det meste blitt styrt av arbeiderpartiet. Hvor de folkevalgte er meget arrogante og diktatoriske. Vi har vært et sterkt underkuet folk i mange hundre år. "Lua i handa" mentaliteten råder meget sterkt ibladt det norske folk den dag i dag. Pluss at ca. 80-90 % av den norske befolkning har det såpass godt at de ikke bryr seg om å reagere på noe annet enn det som ikke rammer dem selv.
Jens Stoltenberg er Sjefs-Diktator nr. 1. Han bruker til og med pisk (partipisken).
Einar Olsen. fredrikstad.
Einar Olsen
30. november 2009 - 15:19
Rettelse:
Einar Olsen. Fredrikstad.
Jan Pettersen
25. november 2009 - 17:06
Slapp av folkens, det kommer mer !
Frank Thørn
25. november 2009 - 17:42
Rødgrønt ????????
Nei dokk må bare ta avgiftan AP er ikke for arbeidere lengre det da nei dokk må våkne opp no.
SV og SP svelger jo kameler så det kviner etter dem men det er vel det samma bare dem får sitte på sine krakker ( taburetter ) Fy faen sei nå jeg bare blir helt kvalm.
25. november 2009 - 18:02
Dette viser til fulle hvor politisk dumme nordmenn er !!
Lettest er kvinnene å manipulere, og de snakker minst om at de lar seg lett lede av maktpersoner i en godt planlagt straregi fra medienes side...
Så hvem vant valget på sept ?..
Medien vant !!
Og hvem ville mediene ha til å styre landet etter valget og dermed vinne valget?
Igjen snakker vi om mediene....80% av norske medier er rødgrønne...
Mediene kan i dag manipulere befolkningen til snart hva pokker de vil..og folk lar seg enkelt lede, noe mediene vet..
Hadde mediene sist høst hatt motsatt fortegn, ville de borgerlige ha fått en brakseier..
THAT`S LIFE ..........dessverre...
Einar Olsen
30. november 2009 - 16:03
BRA SIVERT!!!
En fordel ved ikke å engasjere seg er naturlivis at man i etterkant kan si at: Nei, jeg stemte ikke på det eller det jeg, så det er ikke minskyld. Nei, jeg tok ikke noe standpunkt (les ansvar) i den saken jeg, så dette er ikke min skyld. Dermed kan man enkelt og greit skylde på politikere eller andre som tar eventuelle upopulære avgjørelser. De aller fleste normenn ønsker ganske enkelt IKKE å ta ansver for noe som helst. Best å sitte trygt, varmt og godt hjemme i sofa'n med sin rødvin eller øl og bare være tilskuer til at vårt samfunn raseres av alt fra politikere og media til korupte advokater, kriminelle og invandrere samt et ikke tilstedeværende politi og et uansvarlig rettsvesen. M.a.o. et sammensurium av meget udyktig og uansvarlige maktsyke mennesker.
Vanlige folk skal naturligvis ikke ha den "luxus å kjøre bil. Det er det bare de rike og politikerne selv som skal ha lov til. Den beste måten å fixe det på er jo bilrelaterte avgifter. Miljø? Unnskyld at jeg ler. Og de politikere og partier som fixer dette er SV og AP, som egentelig nettop skulle vært folkets tjener.
Det er nå kommet så langt for meg at det eneste som holder meg i live er håpet om at jeg snart kan få solgt mine eiendeler så jeg kan flytte fra dette landet.
Hans-Erik Christensen
25. november 2009 - 18:20
Jens
Einar Olsen
28. november 2009 - 21:57
Hvem husker?
Einar Olsen. Fredrikstad.